حجت سیفی با بیان اینکه در حوزه سکوهای اینترنتی نظارت و دقت کافی صورت نمی‌گیرد، گفت: اگر نگاهی به برخی سریال‌های شبکه نمایش خانگی بیندازیم متوجه خواهیم شد آثار تولیدی با سبک زندگی ایرانی اسلامی همخوانی ندارد. برای مثال روابطی که از والدین و فرزندان ترسیم می‌شود مطلوب نیست و بیشتر مواقع بدآموزی دارد.

حجت سیفی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه نظارت یک امر ضروری در رسانه است، گفت: در همه جای دنیا روی تولیدات نمایشی نظارت صورت می‌گیرد تا به لحاظ مفهومی آثار تولیدی، اثر سویی برای جامعه نداشته باشد اما نکته مهم اینجاست این نظارت چگونه رخ دهد تا تأثیر آن مثبت باشد.

وی افزود: صرف سانسور یا جلوگیری از نمایش یک فیلم و سریال نمی‌تواند به تنهایی عامل کنترل رسانه باشد بلکه باید در این عرصه کار فرهنگی کافی انجام شود. برای نمونه تربیت نیروی متعهد و متخصص در امر تولید یکی از اقدامات کارساز است چون اگر بتوانیم از نیروی متعهد و با دانش در امر تولید فیلم و سریال بهره ببریم مطمئناً آثار تولیدی نیز کیفیت لازم را خواهد داشت.

این کارگردان با بیان اینکه در حوزه سکوهای اینترنتی نظارت و دقت کافی صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: اگر نگاهی به برخی سریال‌های شبکه نمایش خانگی بیندازیم متوجه خواهیم شد آثار تولیدی با سبک زندگی ایرانی اسلامی همخوانی ندارد. برای مثال روابطی که از والدین و فرزندان ترسیم می‌شود مطلوب نیست و بیشتر مواقع بدآموزی دارد یا اشاعه رفتار ناپسند سیگار کشیدن در تولیدات نمایش خانگی یکی از آسیب‌های رایج این عرصه است.

سیفی تاکید کرد: فرهنگ ایرانی متکی به اخلاقیات و آموزه‌های اسلامی است، بنابراین می‌توان موضوعاتی با گرایشات دینی و اخلاقی را به شکلی تاثیرگذار در کارهای نمایشی جا داد البته نه همانند آثاری که در تلویزیون تولید می‌شود و به شکل سطحی و شعاری به این موضوعات نظر دارد بلکه باید در قالب داستانی گیرا آموزه‌های مورد نظر را در آثار نمایشی مورد توجه قرار داد. برای رسیدن به این خواسته نیز باید از نیروی متعهد و متخصص بهره برد.

وی در انتها با بیان اینکه تولیدات نمایشی خارجی نیز باید با نظارت در سکوهای اینترنتی به نمایش درآید، گفت: معتقدم نظارت روی محصولات خارجی باید بیش از فیلم‌ها و سریال‌های داخلی باشد چون آن آثار با تکیه بر فرهنگ بیگانه تولید شده است. نظارت روی تولیدات خارجی به معنای پوشش صرف هنرپیشه‌ها نیست بلکه باید آثار به لحاظ معنایی نیز مورد بررسی قرار گیرد مثلا رفتاری که فرزندان با والدین دارند ممکن است در فرهنگ بیگانه کاملاً متضاد با سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد.

انتهای پیام