به گزارش پردیسان آنلاین،  آیت‌الله علیرضا اعرافی روز سه شنبه در آیین نخستین همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم، به تبیین اهمیت و جایگاه معنویت اسلامی و شیعه و مولفه‌های این معنویت پرداخت. وی خاطرنشان کرد: یکی از مولفه های این معنویت این است که […]

به گزارش پردیسان آنلاین،  آیت‌الله علیرضا اعرافی روز سه شنبه در آیین نخستین همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم، به تبیین اهمیت و جایگاه معنویت اسلامی و شیعه و مولفه‌های این معنویت پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مولفه های این معنویت این است که یک حس درونی است که یک متعلق در عالم واقع دارد؛ به عبارت دیگر معنویت از مقوله تضایف است و منحصر به درون نیست.

اعرافی گفت: این حس معنویت خواهی در عین حال که جایگاهی مستقل دارد، اما جلوه های متعددی دارد که بر همه شخصیت ها پرتو می افکند، این معنویت یک امری است که بازتاب هایی روی اضلاع شخصیت انسان دارد؛ یک جلوه انحصاری دارد، ولی در همه رفتارهای فردی، اجتماعی، سیاسی و سایر ابعاد شخصیتی انسان بروز و ظهور پیدا می کند و اگر کسی این معنویت را به همه عرصه های زندگی خود وارد کند، ارزش دارد.

وی افزود: اگر کسی به جایگاهی برسد که مثلا همه عمر او یک سجده باشد، یک رکوع باشد، چنین شخصی همه جلوه های زندگی او عبادت خداست؛ همانند امیرالمومنان(ع) که همه عمر ایشان یک سجده در مقابل خدای متعال بود، یک رکوع بود، یک قیام بین یدی الله بود.

وی به تبیین معنویت شیعی پرداخت و گفت: در بحث مهدویت و انتظار رابطه انسان با یک انسان کامل و زنده مطرح است و در مقوله زیارت و توسل هم این رابطه و ارتباط یک رابطه زنده است، با امامی که در یک حیات برزخی است و این معارف پشتوانه توحید شیعی است.

همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» به همت گروه اسلام و مطالعات معنویت و با پیام آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید برگزار شد.

چیستی، چرایی و چگونگی معنویت پژوهی؛ مصداق‌یابی معنویت پژوهی در اسلام (آثار، مکاتب، موضوعات، شخصیت‌ها)؛ معنویت به مثابه دانش، گرایش یا رشته مطالعاتی؛ نسبت‌سنجی معنویت با دانش فقه؛ نسبت‌سنجی معنویت با دانش فلسفه؛ نسبت‌سنجی معنویت با دانش کلام؛ نسبت‌سنجی معنویت با دانش اخلاق و نسبت‌سنجی معنویت با دانش عرفان از محورهای این همایش است. 

این همایش چند پیش‌نشست داشته که از سال ۱۳۹۹ تاکنون برگزار شده است و استادانی از حوزه و دانشگاه، به تبیین این نسبت ها با معنویت پرداختند.  /