کارگردان سینما و تلویزیون گفت: معرفی حضرت معصومه (س) پاسخی به اسلام‌ستیزان خواهد بود، چون آنها سال‌هاست با هجمه‌های خود می‌خواهند اسلام را دینی ضد زن معرفی کنند و بگویند در اسلام زنان اسیر خانه‌ها هستند، اما وقتی فیلمی درباره زندگی حضرت معصومه (س) ساخته می‌شود مخاطبان متوجه می‌شوند در صدر اسلام زن جایگاهی ویژه و والا داشته است.

سید مجتبی طباطبایی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با پردیسان آنلاین با بیان اینکه اهل بیت(ع) را باید در تولیدات نمایشی محور قرار داد، گفت: زندگی اهل بیت(ع) می‌تواند در تولیدات نمایشی کارکرد بسیاری داشته باشد. امروز سالروز میلاد حضرت معصومه (س) است. میلاد ایشان به نام روز دختر نامگذاری شده و این امر بسیار به جا و پسندیده است، زیرا زندگی این بانوی بزرگوار برای دختران ما الگوی بسیار خوبی است.

وی افزود: معرفی حضرت معصومه (س) پاسخی به اسلام‌ستیزان خواهد بود، چون آنها سال‌هاست با هجمه‌های خود می‌خواهند اسلام را دینی ضد زن معرفی کنند و بگویند در اسلام زنان اسیر خانه‌ها هستند، اما وقتی فیلمی درباره زندگی حضرت معصومه (س) ساخته می‌شود مخاطبان متوجه می‌شوند در صدر اسلام زن جایگاهی ویژه و والا داشته است. حضرت معصومه (س) دختری جوان بود که برای دیدار برادر اقدام به سفر کرد و هرجا که اقامت می‌گزید تاثیرات اجتماعی خود را داشت.

این کارگردان اظهار کرد: وقتی قرار است فیلمی درباره حضرت معصومه (س) بسازیم باید دو نکته را مد نظر قرار دهیم. ابتدا اینکه شخصیت مورد نظرمان را غیر قابل دسترس خلق نکنیم چون مخاطب باید داند می‌تواند به سیره ایشان نزدیک شود. در ادامه باید بخش‌هایی از زندگی حضرت معصومه (س) را در آثار نمایشی نشان دهیم که برای جوان و نوجوان قابل درک بوده و کارکرد داشته باشد. این اتفاق اگر رقم خورد مطمئن باشید تاثیرگذاری لازم فراهم خواهد شد.

طباطبایی با بیان اینکه فیلم درباره ائمه اطهار(ع) حتماً باید با مشاوره حوزه‌های علمیه و مراکز دینی ساخته شود، گفت: وقتی قرار است فیلمی پیرامون اهل بیت (س) بسازیم حتماً باید از مشاوره حوزه‌های علمیه در نگارش فیلمنامه بهره ببریم تا هم کارمان از تحریف در امان بماند و هم اینکه نقاط جدیدی از زندگی اهل بیت(ع) پیش رویمان قرار گیرد. من وقتی می‌خواستم فیلم «اخت‌الرضا» را با محوریت حضرت معصومه(س) جلوی دوربین ببرم منابع کافی تاریخی در اختیارم نبود زیرا درباره ایشان در تاریخ زیاد مطلبی وجود ندارد برای همین با مشاوره‌هایی که با آستان مقدس حضرت معصومه (س) داشتم توانستم کارم را از خطاهای احتمالی در امان نگه دارم.

وی تاکید کرد: جدا از محدودیت هایی که در تصویرگری از سیمای اهل بیت (ع) وجود دارد باورم این است تصویرسازی از آنها درست نیست، زیرا هر یک از ما تصویری از ائمه(ع) در ذهن داریم برای همین اگر تصویرسازی رخ دهد آنچه در ذهن وجود دارد از بین خواهد رفت. نکته بعد اینکه، کاری که در این رابطه تولید می‌شود حتماً باید به لحاظ فرم کیفیت بالایی داشته باشد رسیدن به این خواسته به واسطه امکانات فراهم می‌شود. برای همین پیشنهاد می‌کنم در ساخت فیلم‌هایی با محوریت ائمه امکانات لازم مهیا باشد.

طباطبایی در انتها تاکید کرد: سینما در بحث فیلمسازی از زنان صدر اسلام کم کار بوده است، درحالی‌که در اهل بیت(ع) زنان بسیاری وجود دارند که پرداختن به هر یک از آنها می‌تواند الگویی موفق برای زنان امروز باشد. درضمن تاکید می‌کنم فردی که می‌خواهد پشت دوربین چنین کاری قرار گیرد حتماً باید از باورهای عمیق دینی بهره برده باشد تا اثرش بر دل و جان تماشاگر بنشیند.

انتهای پیام