فارس پلاس؛ روایت روز: علیرضا زاکانی شهردار تهران اول آبان ماه داماد خود را به عنوان «مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری» منصوب کرد. از ابتدای این انتصاب دغدغه‌ها و نقد‌ها و حتی برخی تخریب‌ها شروع شد. اوج کار را گزارش بخش خبری ۲۰ و ۳۰ صداوسیما انجام […]

فارس پلاس؛ روایت روز: علیرضا زاکانی شهردار تهران اول آبان ماه داماد خود را به عنوان «مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری» منصوب کرد. از ابتدای این انتصاب دغدغه‌ها و نقد‌ها و حتی برخی تخریب‌ها شروع شد.

اوج کار را گزارش بخش خبری ۲۰ و ۳۰ صداوسیما انجام داد. فیلم این گزارش را ببینید:

 

 

صداوسیما در این گزارش زاکانی را به دلیل انتصابی غیر قانونی، خلاف بخشنامه و خلاف ادعای خود در مناظرات مورد سوال قرار می‌دهد.

زاکانی اما معتقد است هیچ کدام از این موارد صحت ندارد.

شبهه غیر قانونی بودن انتصاب

استناد گزارش صداوسیما به قانون منع به کارگیری بستگان بود که همان زمان تصویب در شورای شهر هم به دلیل مغایرت با قانون اساسی بارها بین شورا و فرمانداری موجب اختلاف شده بود. فرمانداری معتقد بود این بند مصوبه شورای شهر تهران خلاف قانون اساسی است که می‌گوید: “هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند.”  در هر حال این مصوبه با ورود هیات حل اختلاف به تایید رسید.

اما زاکانی میگوید فرد منصوب شده هیچ رابطه استخدامی با شهرداری ندارد و نه حقوق بگیر شهرداری است و نه نیروی بیمه‌ای، لذا از شمول این مصوبه شورای شهر خارج است.

در متنی که زاکانی دیشب منتشر کرد نیز آمده است: ” برای رسمیت بخشیدن و رعایت شفافیت حکم رسمی صادر کردم و برای پرهیز از مضرات احتمالی به دفتر خود دستور دادم هیچگونه اثر استخدامی، مالی و حق امضا بر آن مترتب نباشد.”

آیا انتصاب خلاف بخشنامه خود زاکانی بود؟

مسئله دیگری که صداوسیما روی آن دست گذاشت همین بخش‌نامه‌ای بود که چندوقت قبل خود زاکانی آن را ابلاغ کرد. 

 

 

آنچه از دید صداوسیما پنهان ماند این بود که در متن این بخشنامه آمده است ” جذب و بکارگیری نیروی انسانی جدید تحت هر عنوان و با هر نوع وضعیت استخدامی اعم از ( تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت، پیمانکاری، شرکتی، مشاوره‌ای، حق الزحمه ای، ساعتی و پروژه ای و … حتی انجام خدمت به طور رایگان یا افتخاری ) ممنوع بوده و بر حسب ضرورت هر نوع درخواست می بایست با هماهنگی و اخذ مجوز از سوی حوزه معاونت برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا اقدام شود.” 

عملا صداوسیما با نادیده گرفتن بخش دوم این بخشنامه زاکانی را به تصمیم خلاف بخشنامه خود محکوم کرد.

 

جریان انقلابی منتقدترین گروه بود

فعالان فضای مجازی جریان انقلابی اما خود منتقدترین افراد بودند. مرور توییت‌ها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد این جریان به هیچ وجه راضی نیست مسوولان انقلابی حتی به خطوط قرمز تعارض منافع نزدیک شوند. 

پیش‌تر انتصابات انجام شده توسط برخی سیاستمداران فضای جامعه را نسبت به چنین انتصابات خانوادگی حساس کرده است. 

 

واکنش همسوی زاکانی به افکار عمومی و جریان انقلاب

زاکانی دیشب با انتشار متنی اعلام کرد حکم انتصاب را لغو کرده است. در بخشی از متن منتشر شده توسط زاکانی آمده است: ” برای رسمیت بخشیدن و رعایت شفافیت حکم رسمی صادر کردم و برای پرهیز از مضرات احتمالی به دفتر خود دستور دادم هیچگونه اثر استخدامی، مالی و حق امضا بر آن مترتب نباشد. اما این انتصاب به دلیل نسبت فامیلی، موجب شکل‌گیری ابهام و گلایه در برخی دلسوزان انقلاب و دلخوری مردم عزیزتر از جانم شد.”

اما در ابتدای این متن زاکانی می‌گوید: ”  هوشمندسازی کامل مدیریت شهری آنچنان اهمیت داشت که این حوزه را از ابتدا شخصا به عهده گرفتم. یکپارچه‌سازی و دسترسی به داده‌ها و اطلاعات حساس محرمانه نیازمند ایجاد تمرکز مسئولیت در فردی متخصص و کاملا مورد اعتماد و دارای فهم مشترک در کنار اینجانب بود. آنچنان که این مسئله حتی از برخی مناصب حساس و نظارتی سپرده شده به نزدیکترین بستگان مسئولان طراز اول که در ادوار گذشته توصیه و تایید شده بود هم برایم مهم‌تر و حیاتی‌تر بود.”

 

زاکانی به کدام توصیه اشاره می‌کند؟

آنچه زاکانی از توصیه و تایید می‌گوید اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۸۰ دارد. رهبرانقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت میفرمایند: ” دستگاه بازرسی شما باید همیشه مراقب باشد. دستگاه بازرسی را از نزدیکترینها انتخاب کنید. من، هم زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی این نکته را به ایشان گفتم، هم به آقای خاتمی عرض کردم. به ایشان گفتم آقای علی خاتمی – برادرتان – را برای بازرسی بگذارید، که ایشان هم گذاشتند و چقدر هم خوب بود. باید نزدیکترین آدمها – خاطر جمع و صمیمی – را برای کار بازرسی گذاشت تا انسان ببیند چه میگذرد؛ یعنی غیر از گزارشی که از طریق معمول می‌آید، اطّلاع دیگری هم وجود داشته باشد.”

 

مراقب افکار عمومی و حساسیت جریان انقلاب باشیم

انتصاب داریم تا انتصاب. گاهی فردی منصوب می‌شود و در یک مجموعه حاکمیتی امکان ایجاد فساد را دارد که حتما چنین انتصابی مغموم است ولی گاهی به مصداق آنچه رهبرانقلاب فرمودند منصوب می‌شود برای چشم و گوش بودن مدیر اجرایی تا آن مدیر بتواند دقیق‌تر عمل کند. 

اما هرچه که باشد مسئله افکار عمومی مهم است. جریان انقلابی از مدیرانی که پیشانی‌شان به نام انقلاب گره خورده است بسیار حساس است. این جریان تیغ نقد را بر نیروهای خود بیش از دیگران تیز کرده است. 

انتهای پیام/

 



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید