در نوروز سال 1401 قم به عنوان دومین شهر مذهبی کشور بعد از تحمل دو سال محدودیت های کرونایی از هم اکنون آماده میزبانی از مسافران نوروزی است اگر مدیریت یکپارچه ایی برای بهره گیری از ظرفیت سفرهای نوروزی ایجاد شود.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ قم به برکت بارگاه حضرت معصومه کریمه اهل بیت علیه السلام و هم چنین مسجد مقدس حمکران و وجود امامزادگان مهم دیگری از مقاصد مهم گردشگری زبارتی و مذهبی کشور به شمار می رود اما در این شهر مذهبی کوچک جاذبه های تاریخی و طبیعی و هم چنین دیدنی بسیاری وجود دارد که می تواند در کنار گردشگری مذهبی تعریف شود.

وجود تالاب های زیبا روستاهای سرسبز و تاریخی و هم چنین دریاچه مهم و کم نظیر نمک و علاوه بر آن جاذبه های تاریخی و کاروانسراهای زیبا و خانه های تاریخی با معماری ایرانی و اسلامی از جاذبه هایی هستند که شاید به دلیل زیارتی بودن قم و نبود اطلاع رسانی کافی برای گردشگران ناشناخته مانده اند .

قم در تعطیلات نوروزی در جدول مقاصد مهم گردشگری کشور قرار دارد اما باید به جرات گفت که این شهر زیارتی کوچک نه تنها در بهار و فصل سیر و سفرهای نوروزی بلکه در طول سال پذیرای بیش از ۲ میلیون گردشگر خارجی و داخلی است البته این آمارها مرتبط به قبل از شیوع بحران کرونا است که بخش گردشگری این شهر و شهرهای گردشگر پذیر کشور را فلج کرد امسال با توجه به بهبود شرایط کرونایی کشور و کاهش محدودیت ها نوروز سال ۱۴۰۱ نوروزی متفاوت تر خواهد بود چرا که قم بعد از دو سال محدودیت در کنار دیگر شهرهای گردشگرپذیر کشور آغوش گرم خود را در نوروز به سمت مهمانان خود باز می کند.

اما شرایط مهمانی و میزبانی در شهر مقدس قم در نوروز امسال متمایز تر از دیگر شهرهای کشور خواهد بود با توجه به هم زمانی جشن های نیمه شعبان که از مهم ترین مناسبت های مذهبی و ایرانی ما ایرانیان و همه شیعیان است قم با توجه به محوریت مسجد مقدس جمکران میعادگاه عاشقان مهدی موعود(عج) و منتظران ظهور شهر قم باید از منتظران حضرت ولی عصر(عج) نیز میزبانی و به طور شایسته پذیرای آنها باشد .

لذا در نوروز ۱۴۰۱ و در نیمه شعبان قم باید با انسجام بین دستگاههای اجرایی به ویژه شهرداری و میراث فرهنگی هم چنین معاونت امور زائرین استانداری و تولیت های حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران برنامه های مطلوبی برای ارائه خدمات به مهمانان نوروزی و زائران ارائه دهد.

سالانه با محوریت مسجد مقدس جمکران و سفرهای نوروزی البته قبل از شرایط کرونایی کمیته هایی در زمینه استقبال از زائران تشکیل می شود اما آنچه که قابل تامل است عدم بهره گیری از حضور میلیونی این مسافران و عدم برنامه ریزی جامع برای معرفی بهتر شهر قم و ظرفیت های گردشگری آن ضعف هایی است که سالانه تکرار می شود .

هم چنین به دلیل نبود زیرساخت های اقامتی و گردشگری مطلوب باید از هم اکنون با توجه به شرایط آب و هوایی نوروز در زمینه اسکان مسافران دیگر دستگاههای اجرایی همکاری های شایسته ایی داشته باشند.

برای بررسی برنامه ها و اقداماتی که قرار است در شهر کریمه اهل بیت علیه السلام برای استقبال از مهمانان نوروزی اجرا شود تا با گذشت دو سال محدودیت کرونایی در نوروز سال ۱۴۰۱ نوروز متمایزی در قم رقم خورد و قم با آمادگی کامل از مهمانان خود استقبال نماید.

فرصت سوزی دست اندرکاران گردشگری از نوروز سال ۱۴۰۱

یک استاد دانشگاه و مدیر گروه رشته گردشگری دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری قم با اشاره به کاهش محدودیت های کرونایی و افزایش سفرهای نوروزی می گوید: با توجه به دو سال محدودیت های کرونایی و هم چنین اعمال محدودیت در سفرهای نوروزی سال های گذشته مردم از این حالت خسته و تشنه سفر هستند پیش بینی می شود سفرهای نوروزی امسال با حجم بالاتری صورت پذیرد و قم هم از این سفرها بی نصیب نباشد اما آن چه که اهمیت دارد به دلیل غفلت از تعریف فرصت وجاذبه گردشگری در قم مسافران نوروزی به مانند سال های گذشته تنها گذری و مدت زمان ماندگاری آنها هم اندک باشد .

محمد آقازاده می افزاید: اگر به دید خدمات  در شهر قم نگاه کنیم پی می بریم که با توجه به این که تنها چند روز به تعطیلات نوروزی مانده هنوز برنامه ریزی جامعی در زمینه استقبال از نوروز و مسافران نوروزی صورت نگرفته است ما در زمینه معرفی جاذبه ها و فرصتهای گردشگری قم و هم چنین بحث اقامتی محدودیت و ضعف داریم قم در زمینه جذب مسافر اخیرا مدیریت شهری اقدام به ایجاد باغ پرندگان و توسعه بوستان علوی و الغدیر و یک شهر بازی کرده که می تواند فرصتی برای جذب مسافر باشد اما ان طور که باید و شاید در رسانه و نه فضای مجازی و حتی بیلبوردهای تبلیغاتی خبری از اطلاع رسانی آن نیست.

به گفته وی؛ تا زمانی که نگاه ما به بخش گردشگری تفاوت نکرده باشد نمی توان انتظار داشت که  نوروز سال ۱۴۰۱ با نوروز قبل از کرونا در قم وجه تمایزی داشته باشد باید مدیران توسعه گردشکری که به عنوان ۳ ضلع مهم بخش گردشگری که همان استانداری و میراث فرهنگی و هم چنین مدیران شهری هستند با نگاه تخصصی تر به بخش گردشگری و فرصت های مهمی که در قم وجود دارد برنامه ریزی و یکپارچه عمل کنند اما به نظر می رسد قم سودی از افزایش حجم مسافران نوروزی نخواهد داشت.

آمادگی استان قم برای میزبانی از مسافران نوروز ۱۴۰۱

 علیرضا ارجمندی با بیان این که بعد از دو سال محدودیت‌های کرونایی در نوروز ۱۴۰۱ آمادگی میزبانی از مسافران را داریم، گفت: ستاد تسهیلات در سطح استانی اعم از شهرداری و حمل و نقل آماده ارائه خدمات به زائران است که در این میان اداره‌کل میراث‌فرهنگی هماهنگ با دیگر دستگاه‌های زیربط نقش تسهیل‌گری برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی را دارد.

او با اشاره به مشکل کمبود تخت‌های اقامتی برای اسکان مسافران نوروزی می گوید: باید از تمام ظرفیت‌ها اعم از بوستان‌ها، سالن‌های ورزشی، بقاع متبرکه برای ارائه خدمات اسکان مسافران نوروزی استفاده کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم در ادامه اهمیت تابلوهای گردشگری را مورد توجه قرار داد و گفت: تابلوهای راهنمای آثار و مسیر جاذبه‌های گردشگری نیاز بدیهی یک مسافر و زائر است که نباید از آن غفلت کرد.

ارجمندی در ادامه بر روش‌های نوین اطلاع رسانی در حوزه گردشگری تاکید کرد و گفت: ابزار‌های نوین ارتباطی با هدف برآورده ساختن بهتر و سریع‌تر نیاز‌های گردشگران به منظور ایجاد رضایت بیشتر آن‌ها، با امکانات فناورانه و دیجیتالی سعی در به نمایش گذاردن و معرفی امکانات و همچنین سهولت رفت و آمد آنان دارند.

او در ادامه ایجاد بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی با محوریت بازارکهنه در نوروز ۱۴۰۱ را گامی مهم در معرفی صنایع‌دستی و درآمدزایی در این زمینه دانست و گفت: باید با برنامه‌ریزی غرفه‌های صنایع‌دستی در مکان‌های پر تردد هم چون امامزادگان با مشارکت شهرداری و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه برپا شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با بیان این که بسیاری از اماکن‌ تاریخی و جاذبه‌های گردشگری حتی برای شهروندان قم ناشناخته است، بر معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان تاکید کرد.

معاون گردشگری استان هم در این جلسه با بیان این که قم شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور است، پیش بینی کرد با توجه در پیش بودن نیمه‌شعبان و نوروز مسافران زیادی به استان قم سفر کنند.

مهدی نصر اصفهانی گفت: ستاد تسهیلات نوروزی در سطح استان با ۱۰ کمیته و دو دبیرخانه آمادگی کامل برای ارائه خدمات گردشگری به تمامی مسافران نوروزی دارد.

او با اشاره به وجود ۱۳هزار و ۴۶۴ تخت اقامتی برای اسکان نوروزی گفت: بازدیدهای مستمر و نظارت‌ها در ایام نوروز برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران با قدرت دنبال می‌شود و سامانه مردمی ۹۶۰۹ هم آماده دریافت شکایات مردمی است.

تشکیل ۱۰ کمیته تخصصی برای استقبال از مسافران نوروزی

مدیر گردشگری و امور زائرین سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم نیز با اشاره به تشکیل ۱۰ کمیته تخصصی در ارتباط با نوروز بیان می کند: شهرداری از ۳ ماه گذشته جلسات تخصصی برای برنامه ریزی برای آمادگی سفرهای نوروزی برگزار کرده و تاکنون برای این امر ۱۰ جلسه تخصصی تشکیل شده است با توجه به همزمانی نوروز با جشن های نیمه شعبان در بلوار پیامبر اعظم (ص) نیز با محوریت تشکلهای مردمی ایستگاههای صلواتی تشکیل خواهد شد.

به گفته وی؛ کمیته اطلاع رسانی، کمیته خدمات فرهنگی و کمیته حمل ونقل؛ کمیته منابع انسانی و پشتیبانی و هم چنین کمیته نظارت بر ارزیابی و کمیته اسکان موقت و کمیته زیبا سازی و علاوه بر آن کمیته منظر شهری مهم ترین کمیته هایی هستند که قرار است برای استقبال از نوروز و نیمه شعبان به مسافران خدماتی ارائه نمایند.

به گفته وی ؛ با توجه به پیش بینی بارش های بهاری گسترده طی تعطیلات نوروزی مسافران  نوروزی به سمت اسکان موقت و مسقف هدایت خواهند شد و در این زمینه دستگاههای اجرایی همکاری خواهند داشت و  ستادهایی در مسجد جمکران و حرم تا حرم هم تشکیل شده است در رینگ خود مسجد زائران به صورت گروهی می آیند ساماندهی و خدماتی به آنها ارائه می شود.

نادری می افزاید: همکاری خوبی بین آستان حضرت معصومه وشهرداری و هم چنین مسجد مقدس جمکران و شهرداری و اوقاف و دستگاههای و میراث فرهنگی صورت گرفته تا زائران را در مراکز مسقف اسکان با اولویت هتلها و مسافرخانه ومدارس و سالن هایی که از ستاد نوروزی معرفی می شود اسکان دهیم.

آمادگی کامل شهرداری برای نیمه شعبان و ایام نوروز

  محسن محرری در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین، با اشاره به برنامه‌های گسترده شهرداری و مدیریت شهری برای ایام نیمه شعبان اظهار داشت: نیمه شعبان امسال به دلیل شرایط نسبی بهبود وضعیت بیماری کرونا با پوشش واکسیناسیون، متفاوت‌تر از دو سال گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: به دلیل تقارن جشن نیمه شعبان و پیوستگی آن با آغاز سال جدید به همراه مناسبت‌های پایان سال، پیش‌بینی می‌شود خیل زیادی از شهروندان و زائران در مراسم پیاده‌روی این روز مهم آیینی شرکت کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت: برای استقبال و خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان و زائران نیمه شعبان آمادگی‌های خوبی بین ستاد و کمیته‌های اجرایی شهرداری، سازمان‌های تابعه و شهرداری‌های مناطق شکل‌گرفته است.

محرری با اشاره به آمادگی کامل شهرداری و مجموعه مدیریت شهری برای برگزاری جشن‌های نیمه شعبان و ایام نوروز تصریح کرد: نیروهای خدمات شهری و عملیاتی شهرداری برای این ایام در آماده‌باش کامل هستند.

تلاش شهرداری در ترویج فرهنگ میزبانی و معرفی ظرفیتهای گردشگری شهر قم

 مهدی کلانترزاده با تأکید بر اهمیت معرفی شهر قم اظهار داشت: ما نیاز داریم به‌دور از حاشیه‌ها با معرفی شهر قم گام مؤثری در مقابله با قم‌هراسی در کشور و جهان برداریم.

وی با اشاره به ایجاد صفحات فضای مجازی به عنوان پل ارتباطی مدیریت شهری و زائران افزود: دو بستر برای این موضوع در نظر گرفته شده که مهم‌ترین وظیفه این دو کانال مجازی رفع نیازمندی‌های سفر با اطلاع‌رسانی دقیق از ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری و تفریحی شهر قم است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم تأکید کرد: باید در این دو صفحه تمام اقدامات ۱۰ کمیته تشکیل‌شده ذیل کمیته اطلاع‌رسانی و راهنمایی ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر استان قم منعکس‌شده و لینک‌های موردنیاز مسافران و همچنین تذکرات بهداشتی و ایمنی در اختیار مسافران قرار گیرد.

وی محور قرار گرفتن این دو صفحه را لازم و ضروری خواند و تصریح کرد: هر کس بخواهد فعالیتی در حوزه زائران داشته باشد باید از کانال ستاد عبور کرده و در این دو صفحه اطلاع‌رسانی شود.

کلانترزاده به فعالیت‌های اطلاع‌رسانی نوروز امسال در قالب چند زبان زنده دنیا اشاره کرد و گفت: ما نیاز داریم فرهنگ میزبانی را در شهر تقویت کرده و تمام ارگان‌ها برای رسیدن به این هدف باید به میدان بیایند تا علاوه برجذب مسافر، اقدامات لازم در مسیر تسهیلگری برای اقامت طولانی‌تر مسافران فراهم شد.

وی از اعلام آمادگی همه اصناف برای میزبانی از مسافران خبر داد و بیان کرد: برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و تفریحی شهر نیاز به پشتیبانی و کمک‌های مالی و تبلیغاتی داریم تا در این بخش هم تسهیلگری انجام‌شده و مسافران با ورود به شهر برای روزهای متعدد برنامه اقامت در شهر داشته باشند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم از همکاری همه ارگان‌های ذیربط برای تبلیغات محیطی خبر داد و خاطرنشان کرد: باید تمام امکانات شهر بسیج شود تا گردشگری و زیارت نقش خود را در رونق اقتصادی برای مردم شهر هم ایفا کند.

وی استفاده از یک سامانه اطلاع‌رسانی واحد را موردتوجه قرارداد و یادآور شد: سامانه ۱۳۷ می‌تواند ۲۴ ساعت شبانه روز اطلاع‌رسانی انجام داده و نیاز زائران را به اطلاعات فوری و ضروری رفع کند.

کلانترزاده در پایان اظهار داشت: شهرداری قم امروز دغدغه ترویج فرهنگ شهروندی و معرفی ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری شهر را دارد. همچنین در چند سال گذشته اقدامات قابل‌توجه‌ای در مسیر توسعه شهر و فراهم شدن امکانات لازم برای افزایش ماندگاری مسافر در شهر برداشته‌شده است.

  • نویسنده : هیفا پردل