طی ۵ ماه نخست امسال ۳۸۸ هزار و ۵۳۰ دستگاه خودرو تولید از سوی خودروسازان تولید شده و در مقابل ۴۳۶ هزار و ۵۹۷ دستگاه خودرو فروخته شده که بیانگر تکمیل شدن خودروهای ناقص است.

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، بررسی عملکرد خودروسازان در بخش تولید و فروش در ۵ ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) در مجموع ۳۸۸ هزار و ۵۳۰ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

همچنین این خودروسازان در این بازه زمانی برای ۴۳۶ هزار و ۵۹۷ دستگاه خودرو، فاکتور مالی ثبت کرده‌اند که با توجه به اینکه بالغ بر ۴۸ هزار و ۶۷ دستگاه خودرو بیشتر از تولید فروخته شده، این امر بیانگر تکمیل کردن خودروهای ناقص مانده از ماه‌های گذشته است.

جزئیات عملکرد ایران خودرو

بر این اساس، بررسی دقیق‌تر عملکرد خودروسازان نشان می‌دهد که گروه صنعتی ایران خودرو ۲۱۱ هزار و ۳۱۱ دستگاه خودرو در ۵ ماهه تولید کرده و در مقابل برای ۲۲۸ هزار و ۹۷۵ دستگاه فاکتور فروش صادر کرده است؛ بنابراین میزان فروش این شرکت از تولید بالغ بر ۱۷ هزار و ۶۶۴ دستگاه بیشتر بوده که بیانگر تکمیل خودروهای ناقص است.

این شرکت ۱۳۲ هزار و ۷۸۱ دستگاه از محصولات خانواده پژو، ۲۹ هزار و ۶۸۷ دستگاه از محصولات خانواده سمند، ۲۶ هزار و ۲۳ دستگاه دنا، ۱۰ هزار و ۷۰۸ دستگاه رانا، ۵۲۹۴ دستگاه تارا و ۶۵۷۰ دستگاه هایما (مونتاژی) تولید کرده است.

در مقابل ۱۴۶ هزار و ۹۰۷ دستگاه از محصولات خانواده پژ و، ۲۴ هزار و ۲۴۶ دستگاه از محصولات سمند، ۲۸ هزار و ۴۰۶ دستگاه دنا، ۱۹ هزار و ۳۳۶ دستگاه رانا، ۵۱۰۹ دستگاه تارا و ۴۳۴۰ هایما فروخته شده است.

این شرکت در دسته بندی «سایر محصولات» ۲۴۸ دستگاه تولید و ۶۱۳ دستگاه هم فروخته است.

جزئیات عملکرد سایپا

همچنین بررسی عملکرد گروه خودروسازی سایپا نشان می‌دهد که در ۵ ماه نخست امسال این شرکت در مجموع ۱۲۷ هزار و ۷۱۰ دستگاه خودرو تولید کرده و برای ۱۵۳ هزار و ۴ دستگاه خودرو نیز فاکتور فروش صادر کرده است.

این شرکت ۱۰۲ هزار و ۱۶۴ دستگاه خودروهای خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک)، ۱۵ هزار و ۲۹۷ دستگاه وانت‌های ۱۵۱، ۱۰ هزار و ۱۵۹ دستگاه شاهین و ۹۰ دستگاه سایر محصولات این شرکت تولید کرده است.

در مقابل این شرکت برای ۱۲۷ هزار و ۸۵ دستگاه تیبا، ساینا و کوییک، ۱۵ هزار و ۸۲۰ دستگاه وانت‌های ۱۵۱، ۹۸۷۲ دستگاه از شاهین‌ها و ۲۲۷ دستگاه از دیگر محصولات سایپا فاکتور فروش صادر کرده است.

جزئیات عملکرد پارس‌خودرو

شرکت پارس‌خودرو نیز در مجموع ۴۹ هزار و ۵۰۹ دستگاه خودرو تولید و ۵۴ هزار و ۶۱۸ دستگاه خودرو در ۵ ماه نخست امسال فروخته است.

این شرکت ۲۶ هزار و ۴۳۶ دستگاه محصولات گروه Q۲۰۰، بیست و یک هزار و ۵۱۳ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S (تولید سه ماهه اول) ، ۸۵۸ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس و ۴۰۰ دستگاه ساینا تولید کرده است.

در مقابل ۳۱ هزار و ۶۴۳ دستگاه محصولات گروه Q۲۰۰، بیست و یک هزار و ۵۱۳ دستگاه از محصولات کوییک معمولی دنده‌ای، ۴۰۰ دستگاه ساینا، ۱۹۴ دستگاه کوییک S و ۸۵۸ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس فروخته است.