اختصاص ۱۰۰۰ متر زمین به هر خانواده گرچه می تواند تیتر جذابی باشد اما جذابیت آن وقتی بیشتر می شود که‌این ایده به وهله اجرا درآمده و خانواده های ایرانی بتوانند آینده متفاوتی را برای خود ترسیم کنند.

گروه زندگی: الان دیگر داشتن خانه های ویلایی بی شباهت به رویایی دست نیافتنی نیست و نسل امروز چاره ای جز کودکی کردن در آپارتمان هایی که متراژ آن ها اغلب به بیش از ۸۰ متر نمی رسد، ندارند اما آیا راه گریزی از این شرایط وجود وجود دارد و می توان خانه های حیاط دار و حتی باغشهرها را جایگزین آپارتمان های نقلی کرد؟ این سوالی است که برخی ها برای آن پاسخ مثبت دارند و معتقدند که باتوجه به وسعت ایران و ظرفیت های موجود می توان این اتفاق بزرگ را رقم زد؛ هرچند که عملا کار ساده ای به نظر نمی رسد!

در همین راستا پوششی در فارس من  به ثبت رسیده مبنی بر پیشنهاد اختصاص ۱۰۰۰ متر زمین به ۲۰ میلیون خانواده ایرانی؛ در این پویش آمده:«ایران سرزمینی با وسعت ۱۸۷ میلیون هکتار است که از این میزان، یک میلیون هکتار به شهرها و روستاها، جاده ها، اماکن اداری و اجتماعی و ۱۴ میلیون هکتار نیز به زمین های دیمی و آبی اختصاص دارد؛ یعنی بیش از ۱۵۰ میلیون هکتار، منابع طبیعی است که اگر فقط ۲ میلیون هکتار از این منابع طبیعی آزاد شده و دراختیار حدود ۲۰ میلیون خانواده های ایرانی قرار گیرد، به هرخانواده ۱۰۰۰ متر زمین می رسد که می توانند به راحتی در آن زندگی کنند.»

شاید چنین اتفاقی در نگاه اول رویاگونه و غیرعملی به نظر برسد اما «کاظم فتح اللهی»؛ ثبت کننده این پویش که دکترای مدیریت آموزشی و ۳۰ سال سابقه معلمی دارد، پیشنهاد خود را کاملا عملی و براساس کارهای تحقیقاتی دانسته و از فعالیت گروه های مختلفی برای تحقق این مطالبه خبر می دهد. او آپارتمان نشینی را سوغات غرب و برخلاف فرهنگ بومی و قدیمی مردم ایران می داند و برهمین اساس نیز روی طرح ۱۰۰۰ متر زمین برای ایرانی ها تحقیقاتی را انجام داده است. او در رابطه با پیشنهاد خود توضیح می دهد:« طبق بررسی های صورت گرفته و براساس آمارها، درحال حاضر کل مردم ایران با تمام تاسیسات شهری و روستایی و… در مساحتی به اندازه قزوین درحال زندگی هستند. ۱۴ میلیون هکتار هم به زمین های کشاورزی اختصاص دارد و بقیه مساحت کشور که شامل حدود ۱۷۰ میلیون هکتار می شود، خالی است که می توان فقط ۲ میلیون آن را آزاد و بین همه خانواده های ایرانی تقسیم کرد. وقتی حرف از این ۲ میلیون هکتار می زنیم، برخی ها ممکن است فکر کنند منظورمان زمین های کویری و غیر قابل سکونت است اما باید بگویم که اصلا اینطور نیست و جدا کردن ۲ میلیون زمین مناسب و مسکونی از دل ۱۷۰ میلیون هکتار، کار راحتی است.»
فتح اللهی ادامه می دهد:«البته هدف صرفا ساخت خانه ویلایی در این زمین ها نیست بلکه مردم می توانند در این زمین ها تا حدی غذایی خود را هم تامین کنند و حتی به فروش برساند. درست مشابه کاری که دولت روسیه با اعطای زمین به مردمش انجام داده و ما هم پتانسیل این کار را در کشور خود داریم. به واقع تامین غذا یکی از مهم ترین مسائل دنیاست و ما نباید از آن غافل شویم. چه بساکه دیدیم در جنگ اخیر اوکراین، تامین موادغذایی تاچه حد دچار چالش شد و حتی امروزه فردی مثل بیل گیتس با تمرکز روی کشاورزی، به دنبال آن است تا نبض غذای بشر را در دست بگیرد.»

 

این فرد که با گروهی متخصص درحال مطالعه و برنامه ریزی طرح پیشنهادی خود است و می خواهد آن را به یک مطالبه ملی تبدیل کند، باید و نبایدهایی را هم برای اجرای این طرح عنوان کرده و می گوید:«ما می گوییم تقسیم زمین ها به مردم با یک سری شروط باید انجام شود. مثلا اینکه حق فروش به مردم داده نشود تا داستان مسکن مهر تکرار نشده و دلالان نتوانند برای سودجویی ورود کنند. همچنین این زمین ها به شرط سکونت و استفاده دراختیار مردم قرار گیرد و اگر کسی مثلا تا ۵ سال، زمین خود را نساخت، زمین از او گرفته شده و به فرد دیگری واگذار شود.»

 

 

انتهای پیام/

 



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید