اختلاف نظرها در امور اجرایی همواره وجود داشته و دارد و هر مجموعه اجرایی بر اساس سیاست‌های خود راهبردی را تعیین و آن را دنبال می‌کند. اما در مواردی که اجرای یک پروژه شامل اجزای مختلفی می‌شود و هر جز آن می‌بایست در یک نهاد یا دستگاه به انجام برسد تا کار به نهاد متولی بعدی برسد، این امر دچار اختلال می‌شود.

به گزارش پردیسان آنلاین؛نبود مدیریت واحد شهری در ساختار اداری، این موضوع را در پروژه‌های مرتبط با مدیریت شهری ضریب بیشتری می‌دهد و اجرای یک پروژه شهری از انجام مطالعات و تأمین منابع و سپس مراحل مختلف عملیات اجرایی دچار چالش‌‎هایی می‌شود که شهرداری به عنوان متولی اصلی اجرای این پروژه‌ها توانی چندین برابر را برای رفع این حاشیه‌ها باید به کار بگیرد.
ناگفته پیداست سرعت رشد، تغییر و تحول شهر قم با اجرای پروژه‌های مختلف و متعدد شهری در زمینه‌های گوناگون که شهر قم سال‌ها از نبود آن رنج می‌برد، گویای عزمی جزم برای تلاش و خدمت است و در این مسیر تمام توان مدیریت شهری به کار گرفته شده است، توانی که تأمین منابع اقتصادی جزئی از آن بوده و در این سال‌ها علی‌رغم بودجه‌های ناچیز دولتی با استفاده از ظرفیت‌های موجود به آن پرداخته شده است.
اجرای پروژه‌های شهری در قم در سال‌های اخیر به پروژه‌هایی کلان مقیاس رسیده است و در شرایط فعلی اقتصادی نیز هزینه اجرای آن‌ها هر روز افزایش می‌یابد و نیازمند منابعی است که تأمین آن از عهده مجموعه شهرداری خارج و لازم است دولت در این زمینه ورودی جدی داشته باشد؛ امری که از چندین سال گذشته مطرح شده و همگان نیز به آن واقف هستند، اما اجرای آن همچنان در پیچ و خم مدیریت استان و تصمیمات مرکز به سرانجام نرسیده است.
در سال‌های گذشته پروژه‌هایی که خواست چندین ساله شهروندان بوده با رپورتاژهای رسانه‌ای و فشارهای مدیریتی به شهرداری تحمیل شده و علی‌رغم تلاش همه جانبه شهرداری، هیچ عزمی برای رفع مشکلات اجرایی آن از سوی متولیان امر صورت نگرفته است.
تکلیف اراضی ۴۸ و ۳۲ هکتاری پردیسان همچنان مشخص نیست و پس از سال‌ها بیان موضوع و انجام ساعت‌ها کارشناسی و ارائه و تصویب طرح‌ها از سوی شهرداری، واگذاری آن گاهی متوقف می‌شود و گاهی به استان واگذار می‌شود و دمی دیگر از اختیار استان خارج می‌شود و تکلیف هزینه‌هایی که از این محل برای پروژه‌های شهری شده است نامشخص باقی می‌ماند.
اجرای پروژه‌های متعدد ساماندهی اطراف حرم مطهر ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد و هیچ منبع مالی برای آن معرفی نمی‌شود و در اختیار شهرداری قم قرار نمی‌گیرد تا این خواسته زائران و مجاوران بانوی کرامت پس از سال‌ها به اجرا برسد و آشفتگی این بخش مهم از شهر سامان یابد.
در مصوبات سفر ریاست جمهوری به قم واگذاری ۸۰ هکتار از اراضی هزارهکتاری پردیسان بابت اجرای پروژه جمع‌آوری ریل‌های متروکه به شهرداری قم ابلاغ می‌شود، اما در مقام اجرا بعد از نزدیک ۲ سال هیچ افق روشنی از آن وجود ندارد و تملک املاک در مسیر پروژه سدی را در مقابل شهرداری ایجاد و مطالبات شهروندان را به جان شهرداری انداخته است.
صحبت از راه‌اندازی مترو می‌شود در حالی که فاز نخست خط یک آن بیش از ۲ سال است که معطل وعده و تعهد مجموعه دولت برای تهیه ناوگان و انجام تست گرم و آغاز فعالیت است و این تعهدات علی‌رغم پیگیری‌های مکرر منجر به نتیجه نشده است.
تعیین تکلیف پروژه نیمه تمام به یادگار مانده از دولت نُهُم و دهم را که همگان بر ابعاد غیرکارشناسی آن توافق نظر دارند و هزینه سنگین آن را برای شهر و شهروندان و مسافران بی‌فایده می‌دانند را بر گردن مدیریت شهری می‌اندازند و بودجه این معظل را از شهرداری طلب می‌کنند و از تعهدات خود و مشکلات پروژه هیچ حرفی به میان نمی‌آورند.
این آشوب مدیریتی که دامنه آن با حضور برخی افراد و همراهی برخی جریان‌ها به رسانه کشیده شده است و رسانه‌هایی همسو در اقدامی هماهنگ و هم راستا با سیاست‌های متحجرانه عده‌ای داعیه‌دار تغییر، چشمان خود را بر پیشرفت و توسعه شهر بسته و فقط این پروژه‌ها که اتفاقا در گیر و دار مشکلات مدیریتی است نمایان می‌سازند و وارونه‌وار شهرداری را مقصر و دیگران را تطهیر می‌کنند، جز تلخ کامی مردم و شهروندان نتیجه‌ای نخواهد داشت.
آنان که با مطالب خود در این آتش می‌دمند، دانسته یا نادانسته، شاید به ظاهر در گروه‌بندی متفاوت از بدخواهانِ نظام جمهوری اسلامی باشند و فعالیت خود را برای رفع مشکلات بدانند، اما در قصد، هدف و نتیجه با القاء حس ناکارآمدی، ایجاد نارضایتی، ناامیدی و سیاه‌انگاری مطلق در میان آحاد مردم با معاندان قسم خورده نظام اسلامی همسو هستند.