سرمایه گذاران نقش مهمی در شکل گیری مجتمع های توریستی از سال 80 در قم داشته‌اند و با توجه به چنین ظرفیتی بسیاری از مجتمع های قم در ارائه خدمات شاخص هستند و مجتمع های بین راهی مطرح و نمونه‌ای در قم مطرح است، اما عدم همراهی مسئولان خود زمینه ساز وجود برخی از کاستی ها و مشکلات است.

به گزارش پردیسان آنلاین/حامد دریس؛گردشگری از جمله صنایع پاک و ارزآوری است که می تواند در رونق اشتغال و بهبود اقتصاد و درآمد زایی اهمیت داشته باشد؛ گردشگری از آن دست صنایعی است که همه باور دارند آینده کشورها را تغییر می‌دهد. حوزه‌ای زیربنایی با زنجیره‌ای گسترده از مشاغل و کسب و کارهای مرتبط که بسیار هم برای کشورها ارزآوری دارد.

حال در شهری مانند قم که از آن به عنوان جهانشهر تشیع شهرت دارد و به برکت بارگاه طلایی کریمه اهل بیت حضرت معصومه (سلام الله علیها) ؛ مسجد مقدس جمکران و ۴ هزار امامزاده از مقاصد مهم گردشگری مذهبی است گردشگری باید تعریفی اقتصادی داشته باشد.

اما زمانی که از اقتصاد گردشگری صحبت می شود باید کلیه فعالیت های مرتبط با گردشگری اعم از حمل و نقل و اقامت تا اسکان و رستوران و هم چنین مراکز تفریحی و سیاحتی را در نیزدرمجموعه صنعت گردشگری نام ببریم چرا که با آمدن یک توریسم در یک شهر مقصد گردشگری همه این مجموعه می توانند سود برده و کل شهر به یک پویایی اقتصادی برسد.

درآمد صنعت توریسم بیشتر متکی به شکل مستقیم آن است. در درجه اول گردشگری مفهومی اقتصادی است. کسی که از منطقه‌ای خارج می‌شود و به جای دیگری می‌رود، به اقتصاد آن منطقه پول تزریق می‌کند و گویی در راه رشد و توسعه آن منطقه گام برداشته یا کالایی را از نقطه‌ای به نقطه دیگر صادر کرده است.

حال با این تفاسیر باید پرسید قم دومین شهر مذهبی کشور که سالانه پذیرای ۲۰ میلیون گردشگر است توانسته از این اقتصاد پول ساز بهره مند شود ؟ آیا سودآوری این استان از صنعت گردشگری هم طراز با ظرفیت های آن می باشد؟

جهانشهری مثل قم مانند دیگر کلانشهرهای مقصد گردشگری ، نیاز به برنامه ریزی برای جذب گردشگر دارد چرا که همانند دیگر استانهایی که از مقاصد مهم گردشگری هستند برای جذب گردشگری باید برنامه ریزی مدونی داشته باشد استانی مانند یزد که به واسطه بافت زنده و تاریخی خود شهر جهانی شد با جشنواره های فرهنگی و معرفی آداب و سنن و هم چنین تغییر کاربری خانه های تاریخی، گردشگران خارجی را روانه خود کرد.

اما قم بی نیاز از گردشگر نیست و چرا که در طول سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است اما مشکل این جا است که این مسافران گذری بوده و ورود آنها به یک زیارت محدود ختم می شود چالش امروز شهر قم در کنار ظرفیتهای بالایی که در حوزه تاریخی؛ فرهنگی و گردشگری سلامت و حتی علمی و صنعتی گردشگران آن در شهر ماندگار نیستند.

دوسالی است که کرونا ویروس ضربه های سنگینی را به بخش گردشگری قم وارد کرد چرا که بیشترین درآمد زایی این شهر از صنعت گردشگری و خدمات تعریف شده با اعمال محدودیت ها همه چیز شهر قم هم رنگ باخت اصناف؛ اماکن اقامتی و هتل ها و غیره همه تعطیل شد .

ولی با وجود این همه قابلیت از ضعف هایی که از گذشته تاکنون خودنمایی می کند « ضعف حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی » می باشد.

صبح امروز ۵ نفر از مدیران و سرمایه گذران مجتمع های تفریحی و گردشگری در نشست خبری با خبرنگاران به بیان دغدغه ها و مشکلات ایجاد شده برای آن ها پرداختند.

این نشست با حضور دانش پور مدیر و سرمایه گذار مجتمع آرتا واقع در بوستان هاشمی،کاظمیان مدیر و سرمایه گذار مجتمع آرین واقع در بوستان علوی، خزائی مدیر و سرمایه گذار مجتمع پرشین واقع در بوستان غدیر ، حیدریان مدیر و سرمایه گذار مجتمع یاسین واقع در بوستان مهدی و بشارتی مدیر و سرمایه گذار مجتمع چهارسو برگزار شد.

عدم همراهی مدیریت شهری با سرمایه گذران مجتمع های خدماتی

نماینده سرمایه گذاران با بیان برخی از مشکلات عنوان کرد: متاسفانه مدیریت شهری قم به طور سلیقه ای با سرمایه گذاران برخورد می کند و جلسات با شورای شهر و شهرداری نیز در پیگیری مشکلات نتیجه‌ای نداشته است.

وی متذکر شد: سرمایه گذاران نقش مهمی در شکل گیری مجتمع های توریستی از سال ۸۰ در قم داشته‌اند و با توجه به چنین ظرفیتی بسیاری از مجتمع های قم در ارائه خدمات شاخص هستند و مجتمع های بین راهی مطرح و نمونه‌ای در قم مطرح است، اما عدم همراهی مسئولان خود زمینه ساز وجود برخی از کاستی ها و مشکلات است.

در بخشی از صحبت‌هایی که این سرمایه گذاران مطرح کردند از عدم همکاری شهرداری در حوزه تمدید قرارداد، و یا تحمیل قراردادهایی با شیوه‌های غیر منطقی و عدم مقرون به صرفه بودن برای سرمایه گذارن صحبت به میان آمد .

سرمایه گذاران در توسعه و رونق مدیریت شهری نقش مهمی دارند

رضا کاظمیان سرمایه گذار مجتمع آرین و یکی از پیشکسوتان این عرصه با بیان دغدغه ها خاطرنشان کرد: ابتدای امر توجه خوبی از سوی شهرداری و شورا وجود داشت و مورد استقبال قرار می گرفت اما در دو سال گذشته قرارداد ما با شهرداری تمام شده و همراهی خوبی دیده نمی شود.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاران در توسعه و رونق مدیریت شهری نقش مهمی دارند و باید بهای بیشتری به این عزیزان داده شود تا بتوانند خدمات خود را توسعه دهند.

کاظمیان تصریح کرد: ما زمین را به مدت ۱۴ سال از شهرداری اجاره کردیم که ۳هزار متر اعیانی ساخته شده است و یک میلیارد در این مجتمع در  سال ۸۴ برای آن هزینه کرده ایم ولی شهرداری نگرش خوبی به سرمایه گذاران ندارد، بنده اولین سرمایه گذاری بودم که این سرمایه گذاری را انجام داد و باید برای انگیزه بیشتر مورد حمایت قرار می گرفتیم.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورها مانند ترکیه شرایط خوبی برای جذب سرمایه گذاران دارند و سرمایه گذاران را حمایت می کنند اما وعده هایی در این جا داده می شود که نتیجه ای ندارد، بنده ۳۵ کارگر دارای بیمه داشتم و حتی تعاونی مسکن تشکیل دادم اما همه این ظرفیت ها به دلیل بروز مشکلات از میان رفت.

حضور سرمایه‌گذار باعث رونق در هر منطقه‌ای می‌شود

بشارتی، سرمایه‌گذار مجتمع چهارسو، نیز در این نشست بابیان اینکه حضور سرمایه‌گذار باعث رونق در هر منطقه‌ای می‌شود، عنوان کرد: در ابتدای فعالیت مجموعه‌ها، این مناطق ارزشی نداشتند؛ اما به‌واسطه حضور سرمایه‌گذاران این مناطق رشد پیدا کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه عدم تعیین وضعیت این مجموعه‌ها باعث بیکار شدن بیش از ۱۵۰ تن شده است، اظهار کرد: به دلیل اینکه این مجموعه‌ها در فضای سبز و بوستان‌ها واقع شدند شهرداری نمی‌تواند زمین آن‌ها را بفروشد و مجبور به ایجاد همکاری مشترک با سرمایه‌گذاران است.
وی با تأکید بر اینکه مشکلات بیان شده مربوط به همه سرمایه‌گذاران این حوزه است، بیان کرد: در شرایطی که این مجتمع‌ها به سوددهی رسیده‌اند به خاطر مشکلات و موانع طاقت‌فرسایی که به وجود آمده است سرمایه‌گذاران حاضر به رها کردن و واگذاری آن شده‌اند.
این سرمایه‌گذار با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاران به صورت کامل به تعهداتشان عمل کردند، ادامه داد: در شرایطی که دولت علاقه‌مند به جذب سرمایه‌گذار است و دائم در این زمینه تبلیغات گسترده می‌کنند؛ اما در عمل از طرف مجموعه‌های ذی‌ربط نه‌تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد بلکه سنگ‌اندازی نیز می‌شود.

عدم همکاری ادرات و دستگاه ها با سرمایه گذاران

خزائی سرمایه گذار مجتمع پرشین با بیان اینکه قرارداد ما ۱۱ ساله بوده یک سال برای برای ساخت و ۱۰ سال بهره برداری افزود:سال ۸۶ که مشغول ساخت مجتمع پرشین شدیم هیچگونه امکانات و زیر ساختی در بوستان غدیر وجود نداشت  و حتی ۴ سال منابع طبیعی به علت اینکه در طرح مصوب بوستان وجود نداشت جلوی کار گرفته شد. و سال ۹۱ به بهره برداری رساندیم

وی ادامه داد:بعد از ساخت هم از سوی ادارات دولتی از جمله اداره ورزش و جوانان و آموزش و پرورش هیچگونه حمایتی نشد و سرمایه گذاران را تنها گذاشتند.

خزائی افزود: پیست کارتینگ که در مجتمع پرشین راه اندازی شد یکی از استانداردترین پیست های ایران هست و خودروهای ایتالیایی خریداری شد.جمعه ها الان موتورسوارها به مجموعه مراجعه می کنند و از فضای مناسب مجتمع استفاده می کنند.

خزائی افزود: بعد از آغاز فعالیت مجموعه در بازدید شهرداری و شورای شهر از مجموعه اعلام کردند که تصمیم گرفته شده که مبلغ قرارداد اجاره افزایش یابد.
وی بابیان اینکه امکانات زیر بنایی در بوستان‌ها مانند آب، برق، تلفن و… به عهده شهرداری است که به آن عمل نکرد، ادامه داد: به دلیل عدم عمل به تعهدات شهرداری امکان فسخ قرارداد را داشتیم که در سال ۱۳۹۶ در کمیسیون ماده ۳۸ به توافق رسیدیم اما بعد از مدتی به بهانه اینکه این توافق مصوبه شورا را ندارد آن را باطل کردند و در سال ۱۳۹۷ توافق جدید امضا شد.

حاضر هستیم همانند پروژه‌های عمرانی به شهرداری درصد بدهیم

مهندس دانش پور مدیر و سرمایه‌گذار مجتمع آرتا در بوستان هاشمی عنوان کرد: همه دارائی خود را در این زمینه مصرف کردم اما با توجه به سنگ‌اندازی‌های صورت گرفته آن را از دست داده‌ام.
وی با اشاره به اینکه این موضوع به مجموعه استانداری مرتبط نبود اما در این زمینه کمک‌های زیاد کردند، ادامه داد: در حالی که استانداری، سپاه پاسداران، بیت رهبری و دفاتر مراجع هم برای همکاری و تسریع امور به شهرداری توصیه کردند اما باز هم توجهی کاری صورت نگرفت.
وی بابیان اینکه ما زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستیم اما آن‌ها هم همکاری‌های لازم را نمی‌کنند، گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به صورت ناهماهنگ اقدام به افتتاح کردن این مجموعه کرد که همین امر سبب ناراحتی و سنگ‌اندازی دیگر بخش‌ها شد.
دانش پور با اشاره به اینکه با افتتاح پل روبه روی مجموعه، به مدت دو سال راه ورودی بسته شده بود، افزود: باوجود مشکلات فراوانی که داریم امکان ملاقات با شهردار را نداریم و ایشان را در راهروهای شهرداری ملاقات می‌کنیم.
وی ادامه داد: در هیئت کارشناسی سه نفره، پروژه قیمت‌گذاری شد اما بعد از مدتی شهرداری به بهانه بالا بودن قیمت از خرید آن سر باز زد و بعد از اینکه کارشناسان قیمت را کاهش دادند باز هم حاضر به خرید نشدند.
وی بیان کرد: امور مربوط به این مجموعه‌ها باید به بخش حقوقی شهرداری واگذار شود اما در حال حاضر این مسئولیت به عهده فضای سبز شهرداری است که در این زمینه تخصص ندارد.
این سرمایه‌گذار اظهار کرد: حاضر هستیم همانند پروژه‌های عمرانی به شهرداری درصد بدهیم.
وی افزود: زمان اجرای پروژه متوجه شدیم که محل احداث در حریم فاضلاب شهری است که با نامه‌نگاری‌های انجام شده ساختمان را عقب‌تر احداث کردیم و اکنون به این تغییر مکان ایراد گرفته‌اند درحالی که اگر در محل قبلی احداث می‌کردیم شهرداری مجبور به پرداخت خسارت می‌شد.

قراردادهای این سرمایه گذاران به این صورت است که به علت اینکه زمین دارای کاربری پارک و فضای سبز است شهرداری نمی تواند بفروشد به همین علت قراردادهای BOT  می بنددو سرمایه گذار فقط مالک اعیانی هستند و شهرداری مالک عرصه.طبق قرارداد بعد از پایان قرارداد یا شهرداری اعیانی را باید بخرد یا قرارداد جدید بندد به هر حال باید تعیین تکلیف بشود.