همیشه از خبرنگاران به سنگرسازان بی سنگر و یا پل ارتباطی بین مردم و مسئول یاد می شود اما در دل خبرنگاران حرفه ای خبرنگار نماهایی کمین نشسته اند که نه دغدغه قلم دارند و نه راوی حکایت های تلخ و شیرین جامعه هستند.

به گزارش پردیسان آنلاین /هیفاء پردل؛ تقویم را ورق می زنیم و به روزی خاص در مرداد ماه می رسیم روز شهادت شهید صارمی خبرنگار مظلوم ایرنا که در افغانستان به شهادت رسید به نام خبرنگار معروف است روزی که ناخود آگاه همه به یاد قشر خبرنگار می افتند از مدیران دولتی گرفته تا دست اندرکاران بخش خصوصی پیام های تبریک یکی پشت سر دیگری سرازیر می شود ارگان های دولتی برای تجلیل و مراسم روز خبرنگار از هم پیشی و رقابت دارند اما درد خبرنگار مگر تجلیل و مراسم و لوح تقدیر است ؟

حلال مشکلات همه است اما کسی از بار مشکلات او خبر ندارد تنها در یک روز سال عزیز است ولی در طول سال برای یک سئوال و یا پیگیری مسئله ای یک دنیا دوندگی دارد با همین سلاح پر برکت خود که خداوند به نام قلمش سوگند خورده به جنگ مشکلات و کمبودها و یا بیان ظرفیت ها و رویدادهای تلخ و شیرین می رود برای دولت های مختلف قلم زده اما حیرت آور این که دولت های پی در پی آمدند و رفتند و وزیرانی امدند و رفتند و قول ها دادند اما هنوز که هنوز نسخه ای شفابخش برای دردهایش پیدا نشده است.

اما وقتی یک جستجو در دنیای فضای مجازی و ارتباطات می زنم به یکی از بیانات حکیمانه رهبری تمرکز می کنم که همه تلخ ها و آلام و دردهای شغل و حرفه سخت خبرنگاری را فراموش و برای خود افق های دوری را ترسیم می کنم مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خود فرمودند« اگر زحمات شما[خبرنگارها] نباشد، این لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شود؛ شما آن را حفظ می‌کنید و در اختیار افکار مردم قرار می‌دهید» یا در یک جای دیگری چه شیرین و دل نشین فرمودند«من مطبوعات را یک پدیده‏ی ضروری و لازم و اجتناب‏ناپذیر برای جامعه‏ی خودمان و هر جامعه‏ای می‏دانم» .

خبرنگاران در دنیای ارتباطات از ارکان مهم اطلاع رسانی هستند مسئولیت آنها بیداری و مقابله با آماج شایعات رسانه های دشمن است هرچند حرفه خبرنگاری از حرفه های بسیار سخت و زیان آور است خبرنگاران در این وادی تنها با عشق و علاقه قلم می زنند و همه سختی ها را به جان می خرند دردهای آن ها زیاد اما هنوز که هنوز نسخه ای برای درمان آنها پیچیده نشده است.

 جدای از دغدغه امنیت شغلی و کاری و معیشت در دل دنیای خبرنگاری آسیب و آفتی به نام «خبرنگار نما نهفته است» خبرنگارنماهایی که تنها نام خبرنگار را یدک کشیده و در کمین نشست های خبری نشسته و هرگز به خود اجازه نمی دهند تلخ و شیرین های جامعه خود را در چند پاراگراف روایت کنند نه تنها به خود زحمت قلم زدن نمی دهند بلکه آثار خبرنگاران حرفه ای را کپی و در شبکه های اجتماعی و رسانه های خود بدون ذکر منبع کپی برداری می کنند سرقت ادبی شاید برای همه ملموس باشد اما سرقت خبری برای جامعه قابل هضم نیست.

فعالیت ۵۰ خبرنگار بانو در قم

برای بررسی وضعیت بانوان خبرنگار با نایب رییس خانه مطبوعات استان قم که مدیر نمایندگی خبرگزاری شبستان قم و هم چنین عضو هیات موسس خانه مطبوعات به گفت وگو نشسته و از وی درباره وضعیت خبرنگاران به ویژه بانوان خبرنگار پرسیدیم .

فاطمه عسکری که خود از خبرنگاران با سابقه استان قم است درباره تعداد بانوان خبرنگارو مشکلات آنها در قم می گوید: بیش از ۵۰ خبرنگار خانم در قم مشغول به فعالیت هستند.و اما در خصوص مشکلات بانوان خبرنگار همان طور که قبلا بارها تکرار کرده ام جدا از مشکلات آقایان نیست و اگر مشکلات خبرنگاران آقا حل شود بانوان هم مستثنی از این قاعده نخواهند بود.

وی می افزاید: این مشکلات از جمله بیمه خبرنگاری، امنیت شغلی، حق الزحمه های بسیار ناچیز، مشکلات اقتصادی بویژه مسکن و… که متاسفانه این مشکلات باعث شده تا خبرنگاران حرفه ای و تاثیرگذار که سال ها زحمت کشیده اند و به سطح بالایی در این حرفه رسیده اند به ناچار برای تامین هزینه های زندگی از رسانه و رسالت اصلی خبرنگار فاصله گرفته و جذب ادارات و روابط عمومی ها و دیگر مشاغل شوند.

وی در ادامه عنوان می کند: درنتیجه هر سال شاهد ورود افراد جدید به این عرصه هستیم که تا بخواهند آموزش ببینند و حرفه ای شوند زمان زیادی صرف می شود و درنهایت به همان نتیجه ای می رسند که خبرنگاران حرفه ای در گذشته رسیده اند.

نائب رئیس خانه مطبوعات قم در ارتباط با ارتقای سواد رسانه ای و حرفه خبرنگاران می گوید: در خصوص ارتقا سطح دانشی خبرنگاران دوره های مختلف آموزشی در خانه مطبوعات قم تعریف شده است که برخی انجام شده و برخی نیز در آینده انجام خواهد شد همچنین برگزاری جشنواره های مختلف رسانه ای از جمله برنامه هایی است که می تواند در این امر موثر باشد.

اما پای درد دل های خبرنگاران باسابقه استان که عمری را برای این حرفه هزینه و تلخی ها و مشکلات را به جان خریدند که می نشینیم تازه به عمق سختی های حرفه خبرنگاری می رسیم خبرنگارانی که برای درمان همه دردها و مشکلات قلم زدند اما کسی برای دردآنها نه قلم زده و نه گوش شنوایی برای شنیدن آن وجود دارد.

دغدغه هایی از جنس خبرنگاری

زهره مهرنوروزی که از سال ۸۲ وارد حرفه خبرنگاری شده یعنی پای این حرفه عمر گذاشته است وی درباره مشکل اصلی خبرنگاری می گوید: بزرگ ترین مشکل حرفه ما عدم تفکیک بین خبرنگار حرفه ای باسابقه و خبرنگار تازه کار است یعنی فردی که ۲۰ سال در این حرفه تجربه دارد و فردی که تنها چندماه تجربه کسب کرده حقوق و مزایای آنها یکی است.

وی می افزاید: مسکن مشکل اغلب خبرنگاران است خانه مطبوعات به عنوان حامی خبرنگاران باید خدمات و حمایت خود را افزایش دهد در حالی که در دیگر استان ها می بنیم که دایره حمایت ها متنوع و بیشتر است برای خبرنگاران با سابقه نیاز است خانه مطبوعات دوره های مختلف آموزشی برای ارتقای سطح تخصص و سواد خبرنگاران برگزار کند.

وی آسیب مهمی که در حرفه خبرنگاری است را چنین عنوان می کند: کپی برداری افرادی که نام خبرنگار را یدک می کشند برای ما آسیب جدی است و باید با این آسیب برخورد شود بارها شده گزارش و یا محتوای تولیدی از یک خبرنگار باسابقه کپی و در سایت و یا پایگاه خود بدون ذکر منبع منتشر و بدتر از ان نام خود را به جای نویسنده می نویسند هم چنین خبرنگار نماهایی که تنها نام خبرنگار را یدک کشیده و بدون سواد رسانه ای و تخصص وارد این عرصه می شوند.

سمانه السادات فقیه سبزواری از بانوان خبرنگاری است که از سال ۸۶ فعالیت خود را در باشگاه خبرنگاران آغاز به صورت حرفه ای در ماهنامه داخلی خود باشگاه ادامه و در خبرگزاری های مهر،فارس و ایسنا هم فعال و بعدها خود سرپرست ۳ روزنامه شده وی در باره مشکلات خبرنگاران می گوید: خبرنگاری نه تنها در قم بلکه در کل کشور ایران از جمله مشاغل سخت و پردردسر و کم در آمد محسوب می شود و یک در هزار از بین کسانی که وارد این عرصه می شوند به این فعالیت ادامه میدهند. یکی از معضلاتی که گریبان جامعه را گرفته است توجه نکردن مسئولان به وظیفه و رسالت خبرنگار است و همه مسئولان علاقمند هستند که خبرنگار بدون توجه به وضعیت موجود در جامعه و طرح سوال از آنان و یا بیان مسائل؛ تنها یک میرزا بنویس باشد.

وی می افزاید: با تمام اینکه خبرنگاری از مشاغل سخت و بدون هیچ پشتوانه ای محسوب می شود اما عده ای از این وضعیت سوء استفاده کرده و با استفاده از ضعف قانون در شناخت سره از ناسره با شرایطی بسیار سهل سرپرستی روزنامه های سراسری را به افرادی می دهند که هیج سر رشته ای از فعالیت مقدس خبرنگاری ندارند.

این تنها جزیی از دغدغه های خبرنگاران بود که هر ساله مانند برخی سریال های پر تکرار تلوزیونی تکرار و نه دوایی و نه گوش شنوایی برای این بار از مشکلات خبرنگاران نیست.