تجهیز ناوگان اتوبوسرانی شهر قم به دستگاههای کارتخوان و حذف کرایه های نقدی چالش زا برای شهروندان اقدام مطلوبی است که مدیریت شهری برداشت.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ شهر قم از جمله کلانشهرهایی است که علاوه بر جمعیت بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری خود میزبان بیش از ۲۰ میلیون زائر داخلی و خارجی است اگر ناوگان حمل و نقل عمومی آن تقویت و ساماندهی شود می تواند بار ترافیکی را در هسته مرکزی شهر و اطراف حرم را کاهش دهد.
با توجه به این که تجهیز کلانشهر قم به متروی شهری و یا تعیین تکلیف منوریل در آن برای شهروندان قمی دیگر چیزی شبیه به یک معجزه تبدیل شده است می بایست برای کاهش مسائل زیست محیطی ناشی از ورود خودروهای شخصی تک سرنشین و از سویی بار ترافیک ناوگان عمومی آن مانند تاکسی و اتوبوس تقویت و ساماندهی شود.
طبق نظر کارشناسان شهری حمل و نقل مطلوب شهری یکی از اصلی ترین ارکان در حل معضلات ترافیکی شهری مانند کلانشهر قم است که در زمان مناسبت های مختلف ترافیک مانند سوهانی اعصاب شهروندان عمومی را اذیت کرده و با توجه به معابر تنگ در هسته مرکزی معضلات آن همیشه باید قابل لمس باشد.
نقش سیستم های حمل و نقل در توسعه پایدار شهری بسیار واضح است امروزه یکی از ضروریات صنعت حمل و نقل تقویت و ساماندهی سیستم حمل و نقل شهری و عمومی است از نوسازی گرفته تا تجهیز کلانشهرها به اتوبوس های تندرو و «بی.آر.تی» و قدم به سمت الکترونیکی کردن دریافت هزینه های حمل و نقل مهم ترین عامل برای داشتن شهری پایدار وبدون ترافیک است.
اخیرا مدیریت شهری در زمینه تغییر سیستم دریافت کرایه های اتوبوس های شهری قدم هایی را برداشته است زمانی شهروندان به واسطه داشتن قم کارت هزینه کرایه اتوبوس را پرداخت می کردند اما اکنون با حذف کرایه های نقدی که بعضا چالشی برای راننده اتوبوس و خود مسافران بود برای اتوبوس های شهری دستگاههای کارتخوان نصب شده تا علاوه بر بهره گیری از قم کارت شهروندان کرایه خود را کارت به کارت نمایند.
اما با توجه به این که در طول سال مدیریت شهری اقدام به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی می کند هنوز کلانشهری مانند قم که دومین شهر گردشگری و زیارتی کشور به شمار می رود از وجود اتوبوس های بی آرتی محروم است.

حذف کرایه قدمی مطلوب در ناوگان اتوبوسرانی

یک شهروند قمی که برای جابه جایی و تردد از نیروگاه به هسته مرکزی شهر مدام از اتوبوس استفاده می کند می گوید: به نظر حذف کرایه نقدی قدمی مثبت برای کاهش زمانی است که مسافر و راننده برای پرداخت کرایه نقدی باید سپری کنند ما همیشه با این چالش روبرو بودیم اکنون که مجهز به کارتخوان شده کار مسافران را راحت تر کرده است.
سید محمد حسین هاشمی زاده می افزاید: امید داریم مدیریت شهری قم که قدم های خوبی را برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی برداشته در مناطقی که پرتراکم تر است و زمان انتظار در این مناطق مانند نیروگاه تعداد اتوبوس ها را افزایش دهند چون این منطقه شلوغ و بیشتر از اتوبوس شهری استفاده می کنند.

انتظار شهروندان قمی برای اتوبوس های BRT

یکی از شهروندان قمی معتقد است وقتی هنوز پرونده مترو و منوریل که مانند جنازه ای بدون صاحب وسط شهر رها شده مشخص نیست چه خوب است مانند شهر مشهد و دیگر کلانشهرها ما هم مجهز به بی آر تی باشیم اتوبوس های تندرویی که می توانند بار ترافیک شهر قم را کاهش و در زمان شهروندان هم صرفه جویی کند.
علی رضایی بیان می کند: حذف کرایه نقدی اقدام بسیار خوبی است بعضا چون اسکناس داریم راننده برای تحویل باقی مبلغ به دردسر می افتد و وقت دیگر مسافران هم تلف می شود من این اقدام را تحسین می کنم و امید است شاهد تقویی ناوگان عمومی باشیم.

مدیریت شهری به سمت ارتقای ناوگان حمل و نقل شهری گام برمی دارد

مدیر عامل ناوگان اتوبوس رانی شهرداری قم در ارتباط با بهره گیری از فناوری در ناوگان حمل و نقل می گوید: در حال حاضر در اتوبوسرانی نگاه به استفاده از فناوری های بروز و دیجیتال بومی به شکل ویژه وجود دارد از این رو سامانه های AVL و AFC ایجاد گردیده که به واسطه آن می توان نظارت بر خط به ناوگان داشت همچنین مکان ایستگاه‌های اتوبوس نیز در نرم افزار نشان بارگزاری شده و بر آنیم تا بتوانیم به زودی موقعیت اتوبوس ها و زمان رسیدن تقریبی آنها را در این نرم افزار به صورت آنلاین نمایش داده شود همچنین شیوه های پرداخت آسان از دیگر اقداماتی است که انجام گردیده است.
علی نیک در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین می افزاید: در حال حاضر شهر قم به همت مدیریت شهری دارای جدیدترین ناوگان اتوبوسرانی می باشد . در شهر قم تعداد ۱۶۸ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی به صورت فعال در حال خدمت رسانی به شهروندان گرامی می‌باشد و تعداد ۱۳۸ دستگاه نیز به صورت نیمه فعال در این ناوگان اضافه شده است که به صورت تعمیرگاه و یا نمایندگی و رفع اشکالات کوچک درحال رفع از آن بهره گرفته می شود..
به گفته وی؛ در حال حاضر سر فاصله خطوط اتوبوسرانی بین ۱۵تا۲۰ دقیقه می باشد که این فاصله در مناسبتها با توجه به ترافیک مقطعی (ایستگاه های صلواتی و دسته جات)امکان ایجاد افزایش زمان وجود دارد لازم به ذکر است که با ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و اطلاع رسانی خوب می توان خدمت بهتری ارایه نمود تا از ترافیک ایام خاص در هسته مرکزی شهر نیز جلوگیری نمود . .
وی در پاسخ به این سئوال که شهروندان از نبود خطوط اتوبوسرانی کافی در بهشت معصومه در پنج شنبه ها گلایه دارند عنوان می کند: در مورد خط بهشت معصومه باید گفت سرفاصله این خطوط نیز بین ۱۵ تا ۲۰ می باشد که زمان مطلوبی است.

حذف کرایه های نقدی و تلاش برای بهبود کمی و کیفی ناوگان اتوبوسرانی

مدیر عامل ناوگان اتوبوس رانی شهرداری قم در ادامه گفت وگوی خود به طرح حذف کرایه از اتوبوس های شهری اشاره و می گوید:حذف کرایه نقدی از سیستم اتوبوس‌رانی شهر قم اتفاقی است که در راستای حفظ بهداشت عمومی، برنامه ریزی بهتر برای ناوگان اتوبوسرانی و بهینه سازی اقتصادی حمل و نقل عمومی در قم پیگیری می‌شود و از ۱۶ مرداد مقرر گردید شهروندان باید کرایه اتوبوس خود را به‌صورت غیر نقدی پرداخت کنند و رانندگان از دریافت کرایه نقدی منع شده‌اند.
نیک می افزاید: شهروندان در استفاده از ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قم می‌توانند از دو روش «قم کارت» یا کارت‌خوان برای پرداخت کرایه استفاده کنند در حال حاضر ۱۱ درصد سفرهای درون‌شهری شهر قم از طریق اتوبوس انجام می‌شود که بر اساس اهداف طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر قم این عدد باید به بیش از ۳۰ درصد برسد.
مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم با تأکید بر اینکه در روزهای گذشته آخرین مراحل نصب دستگاه‌های کارت‌خوان در اتوبوس‌های شهری قم به پایان رسیده است، تصریح کرد: برای هر دستگاه اتوبوس ۲ دستگاه کارت‌خوان در قسمت برادران و خواهران در کنار دستگاه خدمات الکترونیکی قم کارت در نظر گرفته‌شده است.
وی با اشاره به اینکه در دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی حذف مبلغ کرایه صورت گرفته و به‌صورت پیش‌فرض عدد کرایه مشخص بوده و تنها مسافران تعداد را وارد می‌کنند، ادامه داد: مسافران در هر تراکنش می‌توانند تا ۶ نفر را تنها با وارد کردن رمز بانکی به‌منظور افزایش سرعت عمل انجام دهند.
نیک خاطرنشان کرد: توصیه به شهروندان این بوده که از کارت‌های شهروندی قم کارت استفاده کنند، چراکه سرعت عمل بالایی در پرداخت داشته و در دسترس همگان است.
وی هدف از راه‌اندازی دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی را تسهیل در دریافت نقدی کرایه‌ها دانست و افزود: مسافران و زائران در صورت نداشتن کارت شهروندی قم کارت، می‌توانند برای پرداخت ها از دستگاه‌های کارت‌خوان استفاده کنند.