سیاست شهرداری در بودجه سال 1402 به رشد پوشش خدمات با هدف دستیابی به سرانه استاندارد برنامه دوم پیش می‌رود در مقابل شورای‌شهر معتقد است در شرایط تورمی بودجه باید بیش از 8 هزار میلیارد تومان باشد.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ بودجه کلان شهرداری‌ها در آبان‌ماه ابلاغ شده تا شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور از جمله قم در سال ۱۴۰۲ مجموعه راهبردها و سیاست‌های کلی خود را در این بودجه طبق اهداف خود مورد توجه قرار دهند.
بودجه ریزی همواره یکی از چالش‌های نظام‌های اقتصادی به‌شمار می‌رود تاریخ حکایت از آن دارد که طی دوران مختلف، دولت‌های حاکم تا حدود زیادی تکیه‌بر کارشناسان بین المللی را مبنای تحولات ساختاری در بودجه قرار داده‌اند و تحولات بسیاری در این وادی صورت پذیرفته است تا بودجه به جایگاه امروزی خود رسیده‌است.
شهرداری‌ها نیز به‌عنوان مؤثرترین نهاد شهری است که وظایف و خدمات گسترده‌ای را به عهده‌دارند و در عرف جهانی مظهری از دولت‌های محلی شناخته می‌شوند به‌جهت رفع نیازهای نامحدود و منابع محدودی که در دسترس آن هاست ناگزیر به مدیریت منابع مالی بوده و این مسئله وجود بودجه را اجتناب‌ناپذیر کرده‌است.
بر اساس ماده ۲۳ آیین نامه مالی شهرداری‌ها، مصوب تیر ماه ۱۳۴۶ “بودجه شهرداری، عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات و فعالیت‌ها و اقداماتی که باید در طی سال مالی انجام شود، همراه با برآورد منابع ، مخارج و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه آنها پیش بینی می‌شود و پس از تصویب انجمن شهر قابل اجراست.
بودجه در شهرداری‌ها ابزاری است برای کنترل و پیشرفت کار و حصول اطمینان از انجام آن طبق برنامه پیش بینی شده، و به همین دلیل است که شهردار می‌تواند با اعمال یک شیوه درست از تهیه و تنظیم بودجه و استخراج گزارش‌های مناسب بودجه‌ای، کنترل صحیح و مناسبی را بر پیشرفت کارها و هزینه‌های انجام شده اعمال و در صورت لزوم تصویری روشن از وضعیت عملکرد شهرداری ارائه نماید.
مراحل بودجه ریزی در شهرداری‌ها نیز همانند دولت از زمان آغاز تا پایان دارای ۴ مرحله است. بدین ترتیب که ابتدا دستورالعملِ تهیه و تنظیم بودجه در قالب وظایف کلی از سوی وزارت‌کشور تدوین می‌گردد، سپس در هر شهرداری مطابق با این دستورالعمل مبلغ و میزان مخارج اجرای کلیه خدمات و فعالیت‌هایی که باید در طی سال انجام شود برآورد می‌گردد و درآمدهای لازم برای تأمین این هزینه‌ها پیش بینی می‌شود.
در کلان‌شهر قم که مقصد مهم زیارتی و گردشگری مذهبی است و باید اولویت درآمدزایی و کسب درآمدهای پایدار آن از درآمدهای گردشگری و هم چنین سرمایه‌گذاری باشد به نظر می‌رسد در بودجه ریزی‌هایی که صورت‌می‌گیرد کم‌تر به‌سوی ایجاد درآمدهای نوین پیش رفته است در حالی که طبق گفته‌های رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم هزینه‌های نگهداری شهر قم افزایش یافته است و این روند به‌دنبال آن افزایش هزینه‌های جاری را به‌دنبال داشته و می‌تواند چالش‌هایی را برای بودجه ریزی این کلانشهر به‌همراه داشته‌باشد.
از سویی با توجه به جایگاه مذهبی، فرهنگی و شان و منزلت شهر قم اعتباراتی که برای حوزه فرهنگی و اجتماعی اختصاص می‌یابد ناچیز است هرچند اعتبار تخصیص یافته برای حوزه فرهنگی و اجتماعی در سال ۱۴۰۰ قابل‌تقدیر است اما به نسبت کلان‌شهرهای کشور و با توجه به منزلت فرهنگی قم پایین است.
طبق راهبرد مهمی که شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۲ اولویت بندی پروژه‌ها در محلات کم‌برخوردار در راستای محرومیت زدایی و تمرکز بر سیاست منطقه محوری است امید می‌رود اگر این اهداف تحقق یابد عدالت در محله‌های کم‌برخوردار در زمینه ارائه خدمات بر اساس سرانه‌های استاندارد اجرا شود.

علی طاهری مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری قم
علی طاهری مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری قم

سیاست‌های بودجه سال ۱۴۰۲ مدیریت شهری کلانشهر قم

مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری قم در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: بودجه سال ۱۴۰۲ در آبان‌ماه ابلاغ شد و مجموعه مدیریت شهری برای کلانشهر قم یک سری سیاست‌های و راهبردهایی را مد نظر دارد که تا سال ۱۴۱۴ در قالب برنامه ۲۰ ساله مورد توجه قرار گرفته است این برنامه راهبردی از سال ۹۴ تصویب و برای یک برنامه بلندمدت و دو برنامه میان مدت نوشته شده‌است.
علی طاهری می‌افزاید: برای این بودجه سیاست راهبردی در نظر گرفته‌ایم که اولویت ما در بودجه توجه کامل به تحقق شعار سال در فعالیت‌های شهرداری و هم چنین بر حرکت به‌سمت ایجاد درآمدهای نوین و عدم وابستگی به درآمدهای حاصل از عوارض ساختمانی است علاوه بر آن در این بودجه که سال ۱۴۰۲ سال سوم برنامه دوم ۵ ساله عملیاتی است بر افزایش شفافیت در تدوین بودجه شامل عناوین و و مبالغ و هم چنین موقعیت‌های مکانی است تمرکز داریم.

افزایش رضایت شهروندان راهبرد بودجه ۱۴۰۲

به گفته این مسئول؛ پوشش قرار دادن همه خدمات به‌منظور دست یابی به سرانه‌های استاندارد و افزایش رضایت شهروندان در چارچوب عملیاتی نیز از دیگر راهبردهای ما در این بودجه است و برای افزایش مشارکت شهروندان، رعایت اصل صرفه جویی در هزینه‌های جاری با تأکید بر تحول اساسی در فرآیندها ساختارها و علاوه بر آن حذف فعالیت‌های موازی به‌همراه الزام شهرداری‌های مناطق و سازمان‌ها به استفاده حداکثری از ظرفیت قانونی و فرصت‌های بالقوه منقول و پیشنهاد منابع جدید برای افزایش منابع مالی تأکید داریم.

اولویت بندی پروژه‌های براساس اهمیت

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری قم بیان می‌کند: از دیگر سیاست‌های دیگر شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۲ مجموعه شهری کلانشهر قم به ساماندهی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و تملک‌ها و از سویی اختصاص اعتبار به درجه اهمیت آن‌ها است و پروژه‌ها را برحسب اولویت ها بررسی می‌نماییم و آن دسته از پروژه‌هایی که اولویت نیست را می‌توان در نیمه دوم سال اجرا نماییم.
طاهری در پاسخ به این سؤال که آیا توجهی به توانمندسازی محلات تاریخی و افزایش نشاط اجتماعی آن‌ها شده‌است عنوان می‌کند: اولویت ما محلات کم‌برخوردار است و به محلات تاریخی هم توجه داریم در حوزه افزایش سرانه‌های فضای سبز در محلات تاریخی مشکلاتی داریم چرا که باید کاربری‌هایی در این محلات تعریف شود .طبق سیاست ابلاغی باید ۱۰۰ هزار متر مربع سرانه فضای سبز در کلانشهر قم اجرا نماییم که در همین راستا به‌دنبال احداث فضای کوچک سبز با توجه به ظرفیت محلات تاریخی قم هستیم.

نهضت ساخت پارکینگ در سال ۱۴۰۲

وی می‌افزاید: هم چنین مجموعه مدیریت شهری در نظر دارد نهضت پارکینگ سازی را در سال ۱۴۰۲ دنبال کند برای این امر با بهره گیری از سرمایه‌گذار این امر را پیگیری کنیم. پروژه پارکینگ شرقی مانند پروژه‌های مهم دیگر از سوی سرمایه‌گذار در حال اجرا است این پروژه اگر مورد بهره برداری قرار گیرد در توسعه شهر قم به‌ویژه هسته مرکزی نقش مهمی می‌تواند ایفا نماید.
به گفته وی؛ باید از ظرفیت سرمایه‌گذار بخش خصوصی استفاده‌کرد؛ با اعطای مشوق‌ها و یک سری تسهیلات زمینه حضور سرمایه‌گذار را افزایش داد و سنگ‌اندازی‌ها و موانعی وجود دارد که می‌تواند حضور سرمایه‌گذاران را کم کند که باید این مشکلات را از سر راه سرمایه‌گذاری در قم برداشت.
مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری قم می‌گوید: براساس راهبرد و برنامه عملیاتی فرآیند کلی تهیه و تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری قم مبتنی بر بررسی و تحلیل برنامه ۵ ساله دوم ارائه شده و از طرف معاونت‌های تخصصی در موضوعات زیرمجموعه طرح‌های راهبردی شهرداری قم بررسی شده‌است.
از طاهری درباره اهمیت اختصاص بودجه به حوزه فرهنگی و اجتماعی می‌افزاید: در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبار خوبی برای حوزه فرهنگی و اجتماعی اختصاص یافت، پیش بینی می‌شود در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز اعتبار خوبی برای حوزه فرهنگی و اجتماعی در نظر بگیریم.
وی بیان می‌کند: طبق تأکیدی که شده پیش بینی می‌کنیم در بودجه ۱۴۰۲ نیز به حوزه امور زنان تمرکز و به آن توجه نماییم.

حسین صابری /رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای اسلامی شهر قم

پیش بینی بودجه ۸ هزار میلیاردی در سال ۱۴۰۲

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین درباره وضعیت بودجه ۱۴۰۲ می‌گوید: آنچه که طی یک سال به آن توجه داشتم اصلاح ساختار بودجه شهرداری قم بود که تقریباً به‌شکل سنتی بودجه ریزی صورت می‌گرفته است و کم و بیش به همین جهت دو ماه پیش کمیته اصلاح ساختار بودجه را تشکیل دادیم و برای اهمیت موضوع جلساتی چهارشنبه‌ها با حضور معاونین شهردار و کارشناسان برگزار شده‌است تا به الگوی مناسبی برای بودجه ریزی برسیم که مبتنی بر عملکرد باشد.
حسین صابری در ادامه بیان می‌کند: متأسفانه وقتی می‌بینیم شرایط کشور این وضعیت تورمی را دارد، باید از ظرفیت تسهیلات برای پیشبرد و سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌ها بهره ببریم براساس نرخ تورم به هیچ‌عنوان مبلغ سال گذشته بودجه برای شورای‌شهر و کمیسیون برنامه و بودجه قابل هضم نیست. میزان هزینه‌ها در زمینه خدمات شهری افزایش یافته است که براساس چشم‌انداز اگر بخواهیم بودجه ۵ هزار و ۷۰۰ میلیاردی را برای سال آینده داشته‌باشیم یک سوم آن مرتبط به خدمات خواهد بود.
به گفته وی؛ تسهیلات بانکی فرصتی برای توسعه است و باید شهرداری از این ظرفیت بهترین استفاده را ببرد برای افزایش درآمد و پیوست‌های درآمدی به تغییر سیاست نیاز داریم. شهرداری باید به‌سمت درآمدهای پایدار سرمایه‌گذاری قدم بردارد، سازمان‌ها خود به‌صورت مستقل برنامه‌هایی را اجرا کنند که به‌طور مستقل درآمد زایی کنند و برنامه بلندمدت هم داشته‌باشند. باید درآمدهای آن‌ها جبران بخشی از هزینه‌ها را داشته‌باشد و برنامه‌های آن‌ها برنامه‌محور باشد نه اینکه هزینه محور که برای این شرایط مناسب نیست.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در بخش دیگری از گفت وگوی خود می‌گوید: حوزه سرمایه‌گذاری به‌شدت مورد اهمیت ما است ولی به آن توجه نشده است باید پروژه‌هایی که منعقد شده در ابتدا آسیب شناسی شود که چرا نتوانستیم بهره‌ای از این قراردادها داشته‌باشیم ما ۱۷ قرارداد سرمایه‌گذاری داریم که اگر به‌طور دقیق درست برنامه ریزی شده‌بود می‌توانستیم بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار داشته‌باشیم.
صابری می‌افزاید: همین پروژه‌هایی که نیمه تمام داریم و به سرمایه‌گذار واگذار شده می‌تواند ظرفیت درآمدی ۱۰ هزار میلیارد تومان برای قم باشد که این پروژه‌ها یا به‌خاطر پروژه‌های تملکی و یا اینکه اهلیت سنجی نشده انتظار داریم کمیته‌ای تشکیل و پیگیر موارد و مشکلات باشیم.
وی عنوان می‌کند: شهرداری قم برای سال ۱۴۰۲ ظرفیت بودجه حداقل ۸۰۰۰ میلیارد تومانی دارد چشم‌انداز برنامه راهبری بر پایه تورم نیست و باید با تغییراتی این انعطاف‌پذیری برای برنامه‌های مصوب به وجود آید.

غفلت از برنامه‌های فرهنگی در بودجه

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به غفلت از حوزه فرهنگی اظهار می‌کند: طبق بررسی‌هایی که داشتیم سال گذشته در بودجه شهرداری کم‌ترین بودجه به سازمان فرهنگی؛ ورزشی اختصاص یافته است و به نظر بودجه فرهنگی قم در مقایسه با دیگر کلان‌شهرهای کشور کم‌تر است.
صابری می‌افزاید: طبق بررسی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در حالی که در قم ۴ درصد از بودجه شهری به حوزه فرهنگی اختصاص یافته که کلان‌شهرهای دیگر کشور بودجه‌های مناسبی را برای این امر اختصاص داده‌اند.

  • نویسنده : هیفا پردل