با مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد و تایید فرمانداری ،افزایش کرایه‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۳ اجرایی شد.

به گزارش پردیسان آنلاین از خراسان‌رضوی، پانزدهم بهمن سال گذشته، در صدوچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، با رأی اکثریت اعضا بهای خدمات مترو و اتوبوس در مشهد تغییر کرد.

در این جلسه عوارض و بهای خدمات شرکت بهره‌برداری قطار شهری تصویب شد، بر این اساس بهای خدمات فروش بلیت در سال ۱۴۰۳ با ۲۵ درصد افزایش معادل ۱,۵۰۰ تومان خواهد بود؛ شهرداری مشهد مکلف است در صورت تمایل نداشتن مسافران به خرید بلیت الکترونیک (من‌کارت)، به فروش بلیت تک‌سفره (QR) در خطوط قطار شهری اقدام و مبلغ ۲,۰۰۰ تومان از مسافر اخذ کند.

در ادامه بهای خدمات نرخ کرایه و خدمات دربستی، حق‌السهم شرکت‌های فعال در حوزه خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری مسافر به صورت دربستی، بهای خدمات صدور و تمدید پروانه فعالیت و اشتغال ناوگان سواری، ون، مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس گازوئیل‌سوز، شهریه خطوط مینی‌بوس تحت نظارت به صورت ماهانه، بهای خدمات ساماندهی و نظارت بر حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری مسافر و بهای خدمات جابه‌جایی مسافر سازمان اتوبوسرانی به تصویب رسید.

بهای خدمات خطوط روزانه سازمانی و خصوصی برای مسافر در سال ۱۴۰۳ معادل ۱,۵۰۰ تومان خواهد بود که از انتهای فروردین یا همان یکم اردیبهشت اجرا می‌شود، در صورت پرداخت به صورت نقدی، نرخ خدمات معادل ۳,۰۰۰ تومان اخذ می‌شود؛ شهرداری مشهد مکلف است در صورت تمایل نداشتن به خرید بلیت الکترونیک (من‌کارت)، نسبت به فروش بلیت تک‌سفره (QR) در خط یک BRT مبلغ ۲,۰۰۰ تومان از مسافر اخذ کند.

همچنین به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده شد، برای افزایش فروش من‌کارت، به عوامل شارژ من‌کارت اجازه فروش در قبال دریافت کارمزد تا سقف ۱۰ درصد قیمت داده شود، این کارمزد نباید موجب افزایش قیمت فروش من‌کارت به شهروندان، بیشتر از سقف افزایش تصویب شده باشد.

بهای خدمات اتوبوس و مترو سال ۱۴۰۳ به قیمت ۱۴۰۲ است

مهدی ناصحی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این جلسه در این‌باره گفته بود: تعرفه بهای خدمات سال ۱۴۰۳ بر اساس قانون، باید تا پانزدهم بهمن به تصویب می‌رسید، تعرفه‌های مصوب مربوط به سال آینده (۱۴۰۳) است و سال جاری هیچ‌گونه تغییری در بهای حمل‌ونقل عمومی، شامل مترو و اتوبوس نخواهیم داشت.

به گفته وی، هزینه تمام‌شده هر سفر با مترو، ۱۲ هزار تومان و با اتوبوس، هشت هزار تومان است و بر اساس نرخ مصوب سال آینده، خدمات ارائه شده با بیش از ۹۰ درصد تخفیف است.

وی خاطرنشان کرد: تعرفه بهای خدمات حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۳، در واقع همان بهای مصوب سال جاری است؛ برای سال ۱۴۰۲ بهای خدمات، ۱,۵۰۰ تومان بود که ۳۰۰ تومان مشمول تخفیف شده بود.

در ادامه این جلسه همچنین بهای خدمات آماده‌سازی به اتباع خارجی به تصویب رسیده بود، بر این اساس بهای خدمات به مهاجران و اتباع خارجی ساکن، شامل اتباع خارجی دارای کارت آمایش معتبر، اتباع دارای پروانه اقامت تبدیل وضعیتی و طرح خانواری از ابتدای سال جاری برای خانوار یک‌نفره ۵۱۱ هزار تومان، دونفره ۶۵۷ هزار تومان، سه‌نفره ۷۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان، چهارنفره ۸۴۶ هزار و ۸۰۰ تومان، پنج‌نفره ۹۰۵ هزار و ۲۰۰ تومان و شش‌نفره و بیشتر ۹۴۹ هزار تومان محاسبه و دریافت می‌شود.

بهای خدمات برای مدافعان حرم، تیپ فاطمیون و زینبیون به ترتیب ۱۰۲ هزار و ۲۰۰ تومان، ۱۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان، ۱۵۱ هزار و ۸۴۰ تومان، ۱۶۹ هزار و ۳۶۰ تومان، ۱۸۱ هزار و ۴۰ تومان و ۱۸۹ هزار و ۸۰۰ تومان است، ۳۰ درصد از بهای خدمات دریافتی از اتباع خارجی، به صورت خرید خدمات از نرخ مصوب هزینه‌های تحت نظارت اداره کل امور اتباع استان تخصیص پیدا می‌کند.

بهای بلیت قطار شهری مشهد از فروردین اعمال شد

پیش از این نیز موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد درباره تغییر بهای بلیت قطار شهری گفت: به دلیل استفاده بیشتر زائران و مجاوران، افزایش بهای بلیت برای اتوبوس اوایل اردیبهشت و برای مترو از فروردین بود که کمیته انطباق نیز آن را تأیید کرد، بنابراین دریافت این مبلغ قانونی است.

وی در خصوص تغییر بهای بلیت قطار شهری اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ بلیت مترو را از ۱,۲۰۰ تومان به ۱,۵۰۰ تومان افزایش دادیم، اما مطالبه‌گری ایجاد شد که این افزایش زیاد است، بنابراین مجدد قیمت را به ۱,۲۰۰ تومان بازگرداندیم.

وی افزود: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مبلغ خدمات مترو هیچ افزایشی پیدا نکرد، از طرف دیگر هزینه تمام شده مترو برای هر نفر ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان است که شهرداری سایر هزینه را به‌صورت یارانه می‌دهد.

حاجی‌بگلو بیان کرد: در سال ۱۴۰۳ بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر که کمیسیون انطباق نیز تأیید کرد، بهای بلیت از ۱۲۰۰ به ۱,۵۰۰ تومان و به میزان ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. به دلیل اینکه زائران و مجاوران بیشتر از اتوبوس استفاده می‌کنند، اعلام کردیم افزایش بهای بلیت اتوبوس از اوایل اردیبهشت اعمال شود، اما برای مترو از فروردین بود که کمیته انطباق نیز آن را تأیید کرد، بنابراین دریافت این مبلغ قانونی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: این میزان افزایش زیادی هم نیست، البته نگاه ما این است که هر چقدر بتوانیم هزینه را کاهش دهیم و خدمات را به صورت مطلوب‌تر و کم‌هزینه‌تر ارائه کنیم و این جزو اهداف شورا است، بر همین اساس دو سال هیچ‌گونه افزایش نرخی نداشتیم.

وی اضافه کرد: نرخ تورم ۴۷ درصد است و ما مجاز بودیم بهای این خدمات را تا ۴۷ درصد نیز افزایش دهیم، اما این کار را انجام ندادیم و کمترین میزان افزایش را آن هم به میزان ۲۵ درصد و پس از دو سال اعلام کردیم، اگر آن دو سال را در نظر می‌گرفتیم بهای بلیت باید ۴,۰۰۰ تومان دریافت می‌شد، اما به خاطر رفاه حال زائران و شهروندان افزایش ۲۵ درصدی را اعمال کردیم.