پروژه مهم و استراتژیک معروف به «پارکینگ شرقی» بعد از واگذاری به سرمایه گذار پس از مدتها فراز و نشیب تعیین تکلیف و شهروندان قمی و گردشگران شهر کریمه را از چالش کمبود پارکینگ دربسط شرقی حرم مطهر نجات دهد.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ بر هیچ کس پوشیده نیست و نباید انکار شود که کلانشهر کوچکی مانند قم در طول فصول سال چه تابستان و زمستان و چه در مناسبت های مهم و شرایط عادی میزبان زائران و گردشگرانی از نقاط مختلف کشور به ویژه کشورهایی از جهان اسلام است.
حال با وجود معابر تنگ و شلوغی هسته مرکزی و اطراف حرم مطهر که می توان آن را نگین درخشان شهر قم عنوان کرد هم مجاوران و هم زائران از چالش و بحرانی همیشگی به نام «کمبود پارکینگ» گلایه و شکایت دارند. با توجه به مهاجر پذیر بودن قم و افزایش خودروهای شخصی از یک سو و بعد گردشگر پذیر بودن شهر قم مدیریت شهر قم را به سمت نهضت پارکینگ سازی هدایت کرده است.
قم علاوه بر این که در طول سال پذیرای یش از ۲۰ میلیون مسافر و زائر است در مناسبتهای مهم مذهبی و معنوی و فرهنگی وملی به ویژه در مراسم نیمه شعبان با محوریت مسجد مقدس جمکران؛ ولادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) و سالروز ورود این بانوی کرامت و در تعطیلات نوروزی و اربعین و ماههای محرم و صفر با خیل عظیم زائر روبرو است و ورود این حجم مسافر ایجاد پارکینگ های مطلوب در این شهر امری مهم تلقی می شود که باید مسئولان و مدیریت شهری بیشتر به این سمت متمرکز شوند.
هرچند طی سال های اخیر پارکینگ هایی در برخی مناطق شهری از سوی مدیریت شهری احداث گردیده است اما با توجه به حجم نیاز و تقاضا هنوز هم کمبود پارکینگ در قم احساس می شود آن هم در هسته شلوغ و مرکزی شهر قم که می توان به منطقه مهم و استراتژیکی شهر نام برد لذا با توجه به این امر مهم مدیریت شهری چند سالی است که پروژه مهمی به نام «پروژه پارکینگ شرقی حرم» را در حال اجرا دارد پروژه ای پر فراز و نشیب که با گذشت چند سال هنوز تعیین تکلیف نشده است و مجاوران و زائران حرم مطهر چشم انتظار تعیین تکلیف آن هستند.
این پروژه مهم که در ضلع شرقی حرم مطهر قرار گرفته است شامل سه طبقه پارکینگ با ظرفیت یک هزار و ۶۰۰ خودرو می باشد که یک طبقه ترمینال و هم چنین فضای باز شهری و تجاری و حتی اقامتگاههایی برای مسافران و زائران جانمایی شده است اما به دلیل پاره ای مشکلات بی تکلیف رها شد اما اکنون با توجه به نظر گرفتن نیازهای مهم قم مدیران شهری عزم خود را این بار برای ساماندهی و به سرانجام رسیدن این پروژه جزم کرده اند.
شنیده ها حاکی از آن دارد که قرار است با پیگیری شورای شهر و شهرداری این پروژه مهم به سرمایه گذار واگذار و بعد از مطالعه طرح هایی که برای این پروژه بهره بردار و سرمایه گذار تعیین کرده است تا دو هفته دیگر شروع اجرای این پروژه مهم استراتژیک شهری کلید خورد و چشم مجاوران و زائران به بزرگ ترین پارکینگ مهم هسته شهری قم روشن شود.
حال مدیریت شهری در حال مطالعه و پیگیری ابعاد مختلف این پروژه است چون اگر عجولانه برای آن تصمیم گیری شود ضرر آن یش از منفعت آن دامان مدیریت شهری و شهروندان قمی را خواهد گرفت لذا مقرر شده تا دو هفته دیگر پرونده این پروژه هم تعیین تکلیف گردد در کنار بحث پارکینگ طبقاتی برای آن پیوست های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری نیز دیده می شود.

قمی ها منتظر تعین تکلیف پروژه پارکینگ شرقی

یک شهروند قمی می گوید: قم با کمبود پارکینگ روبرو است در هرمناسبت کوچک و بزرگی ما باید شاهد ترافیک سنگین باشیم و نبود جایی برای پارک خودرو مثل همیشه مانند سوهان بر اعصاب ما است لذا مسئولان همیشه از پروژه پارکینگ شرقی صحبت می کنند ولی هنوز که هنوز کاری صورت نگرفته است.
محسن سماواتی می افزاید: در حالی که اگر این پروژه اجرا شود ترافیک اطراف حرم کاهش پیدا می کند در همین تعطیلات نوروزی مسافران حتی برای یک زمان کوتاه درمانده بودند کجا خودروهای خود را پارک کند؟
مرتضی جم مسافری از یکی از شهرهای شمالی است که در تعریف مشکلات خود در سفر به شهر مقدس قم چنین بیان می کند: قم در طول سال پذیرای مسافر و زائر است ولی همیشه با کمبود پارکینگ در هر سفری که به قم داشتیم روبرو بودیم قم نیاز به پارکینگ های متعدد دارد همین مشهد مقدس را نگاه کنید همین پارکینگ های طبقاتی هم در رضایت زائر و ماندگاری مسافر تاثیر مثبتی دارد.

پارکنیگ شرقی اهرمی برای جذب وماندگاری مسافر

یک شهروند دیگر قمی معتقد است که اگر تکلیف پرونده پروژه پارکینگ شرقی حل وفصل شود ناخودآگاه می تواند درماندگاری مسافر و گردشگر تاثیر مثبتی داشته باشد وقتی مسافر و گردشگر وارد قم می شود همان لحظه مشتاق زیارت حرم مطهر و یا خرید از مراکز تجاری اطراف حرم می شود لذا وجود پارکینگ مطلوب این اطمینان را به مسافر می دهد که ساعات و حتی در چندشبانه روز مهمان شهر کریمه باشد چون وقتی پارک خودروی او مهیا است دیگر دغدغه ای جز سیاحت و زیارت ندارد.
محمدرضا آقایی عنوان می کند: در بیشتر مراسم های مذهبی پارکینگ برای خود ما شهروندان هم به سختی پیدا می شود بعضا نبود پارکینگ اعصاب شهروندان را بازی داده و حتی معتقد هستند در چنین روزی یا نباید از خانه بیرون رفت یا نباید از خودروی شخصی استفاده کرد شاید دیده باشید گردشگران پاکستانی و عراقی به محض ورود به شهر در نقطه ای دور از حرم پیاده می شوند این ممکن است خاطره منفی از شهر قم داشته باشند.

تعیین تکلیف پروژه پارکینگ شرقی حرم مطهر

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تعیین تکلیف پارکینگ شرقی حرم تا دو هفته دیگر می گوید: پارکینگ شرقی حرم از ابتدای شروع فعالیت شورای شهر جدید به شدت مورد بررسی و پیگیری بود لذا جدای از بحث مطالعه طرحی که برای این پروژه برنامه ریزی شده است آن چه که برای ما اهمیت دارد بحث نجات این پروژه مهم از بلاتکلیفی است.
حسین صابری می افزاید: از یک سال گذشته از وضعیت این که شهرداری متولی آن باشد خارج شد و به سرمایه گذار واگذار شد ما بیش از ۲۰ جلسه در ارتباط با انتخاب سرمایه گذار برگزار کردیم و قرار شد این پروژه در فضایی با عرصه ۴ هزار و۴۵۰ متری کلید خورده که ۴۲ درصد آن مرتبط و زیر نظر شهرداری باشد و مابقی در حیطه مسئولیت سرمایه گذار پیگیری شود.
به گفته این مسئول؛ دو هفته پیش طرح اولیه آن بررسی شد و طبق این طرح ظرفیتی برای پارک یش از ۳ هزار خودرو دیده شده است و با توجه به این که این پروژه اهمیت بسیار بالایی دارد از سوی کمیسیون های مختلف در حال بررسی است و به دلیل اهمیت استراتژیکی آن برای قم شورای راهبردی برای آن تشکیل یافته است.

پارکینگ شرقی موقعیتی استراتژیک با پیوست های فرهنگی،اقتصادی و گردشگری

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در ادامه گفت وگوی اختصاصی خود با پردیسان آنلاین در ارتباط با دلائل زمان بر شدن پروژه عنوان می کند: این پروژه به دلیل موقعیت استراتژیکی آن اهمیت بالایی دارد لذا طرحی که از سوی سرمایه گذار برای آن تهیه شده است با حوصله و دقت بالا پیگیری و بررسی می شود تا اجرای این پروژه با اطمینان خاطر و مطلوب تر بررسی و پیگیری شود و مقرر شد بعد از مطالعه طرح طی جلسه ای بعد از تایید نهایی تا دو هفته دیگر اجرای آن شروع شود.
صابری می افزاید: طبق پیش بینی ها برای این پروژه سرمایه گذار بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است و به دلیل بافت فرهنگی و مذهبی شهر قم در کنار اجرای این پروژه مهم ما پیوست های فرهنگی و مذهبی را هم مد نظر داریم این پروژه با هر اعتباری کلید خورده شود تنها ۴۲ درصد آن زیر نظر شهرداری است.
به گفته وی؛ اگر این پروژه سروسامان یابد با توجه به فضای بصری که در هسته مرکزی خواهد داشت می تواند در حوزه گردشگری تاثیر مثبتی داشته باشد در کنار پارکینگ ما فضاهای فرهنگی و هم چنین اقامتگاههایی برای مسافر و مراکز تجاری هم در نظر می گیریم به هرحال با توجه به سرمایه گذاری که سرمایه گذار کرده درآمد زا بوده و پیوستی اقتصادی هم می تواند برای شهر قم به دنیال داشته باشد.

تعیین راههای ورودی و خروجی از محور عماریاسر

سرپرست سازمان حمل‌ونقل‌وترافیک شهرداری قم نیز در ارتباط با پروژه پارکینگ شرقی در گفت وگویی با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: نیاز به پارکینگ در شهری مانند قم که بعد گردشگر پذیری دارد جزو نیازها وتقاضاهای اولویت دار است که بحث تعیین تکلیف پارکینگ شرقی حرم مطهر، انتخاب پیمانکار در دست اقدام است که آن قسمت از ضلع شمالی پارکینگ که از محور عماریاسر می باشد به شهرداری واگذار شده است و قرار است برای ورودی و خروجی آن از همین محور برنامه ریزی شود در این محور یک سری فروشگاه و واحد تجاری وجود دارد که برای اجرای آن نیاز به تخریب داریم .
حسین شعبانزاده اظهار می کند: تقاطع ورود و خروج هم در نزدیکی مجتمع زمزم دیده شده است.اکنون این پروژه به صورت زمین ومحوطه باز است وشهرداری در حال استفاده از آن است که شهروندان راضی نیستند قرار است طرح مطالعاتی برای پروژه از سوی سرمایه گذار بررسی شود و تا دوهفته دیگر اجرا شود این پارکینگ ظرفیت پارک بین ۱۶۰۰ تا ۳ هزار خودرو را دارد .
به گفته وی؛ هر چه به سمت احداث پارکینگ دور از هسته مرکزی هدایت شویم در کنار حمل و نقل یکپارچه، مشکلات و بحران های ترافیکی و شلوغی ها کم تر همچنین در حوزه گردشگری هم موفق خواهیم بود هرچه قدر که مسافر و زائر با اطمینان خاطر بیشتری بتواند خودروی خود را پارک کند بعد معنوی زیارت و گردشگری در قم هم مطلوب تر خواهد بود که در این پارکینگ اطفای حریق و دیگر خدمات مطلوب لحاظ شده است.

  • نویسنده : هیفا پردل