در کلانشهری مانند قم که از آن به دومین شهر گردشگری مذهبی یاد می شود مدیریت شهری در نظر دارد با الکترونیکی شدن تاکسی های درون شهری قدم هایی برای توسعه پایدار و بهبود گردشگری بردارد.

به گزارش پردیسان آنلاین؛حمل و نقل در زندگی کنونی شهری وظیفه جابه جایی امن، سریع و مطابق با الگوی زیست محیطی مسافر دارد طبق گفته کارشناسان حمل و نقل مطلوب درون شهری از جمله ناوگان تاکسیرانی می تواند مولفه ای مهم برای توسعه پایدار باشد.
توسعه شهرنشینی و زندگی ماشینی امروزی نیاز به حمل و نقل دورن شهری را بیش از بیش بیشتر ملموس کرده لذا نیاز هر کلانشهری وجود حمل و نقل استاندارد و به ویژه ناوگان تاکسیرانی مطلوب است به ویژه کلانشهرهایی مانند قم که دومین شهر مذهبی کشور از آن تعبیر می شود شهری که در آن سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر داخلی و خارجی سفر می کنند نیاز به حمل و نقل مدرنی مانند مترو ویا منوریل است که فعلا از این دو امر محروم و باید تاکسی های آن ساماندهی و به سمت استاندارد قدم بردارد.
عمده مشکلاتی که زائران و مجاوران قم از آن گلایه دارند وجود تاکسی های فرسوده و هم چنین عدم الکترونیکی بودن آنها است اخیرا مدیریت شهری در حال قدم گذاشتن به سمت ساماندهی و الکترونیکی کردن تاکسی های درون شهری است اما وجود تاکسی های ویژه گردشگری در آن مغفول مانده است چرا که برای تردد گردشگران نیاز به یک سری تاکسی های ویژه و رانندگان آموزش دیده است.

گلایه شهروندان از برخی تاکسی های گردشی سطح شهر قم

یکی از شهروندان قمی می گوید: تاکسی های گردشی این روزها انگار می خواهند هزینه های بالای زندگی خود را از جیب شهروندان تامین کنند قبول داریم هزینه های حفظ و نگهداری خودرو بسیار بالا رفته ولی این به معنی نیست که ما در این شرایط تنها به فکر منافع خود باشیم در روزهایی که شهروندان به تاکسی بیش از گذشته نیاز دارند بارها دیده ایم که تاکسی ها حاضرند خالی رفته و تنها دربستی باشند.
محمد رضا عابدینی می افزاید: در همین دهه اول محرم شب تاسوعا از حرم بیرون آمدم در چهارراه بازار ساعت ها دنبال تاکسی بودم اما بسیاری از کنار من خالی رفتند وحاضر نبودند حتی بانوانی که بچه به دست منتظر تاکسی بودند و شب و در شلوغی حداقل ثوابی را در این روزها داشته باشند آنها را سوار نکرده و درخواست دربستی آن هم با نرخ های بالا داشتند.
به گفته وی؛ وقتی اعتراض می کنیم دائم از هزینه های بالای تعمیر و نگهداری خودرو و زندگی می گویند قبول داریم ولی انصاف هم چیز خوبی است برخی هم حتی اگر گردشی مسافر جابه جا کنند مناسبت های مذهبی و غیره وشلوغی ها بهانه ای برای سود و گرفتن هزینه های بالای انها است البته منصافانه هم باید قضاوت کرد برخی واقعا برخورد و منش درستی دارند.

فرسودگی تاکسی ها

یک بانوی قمی بیان می کند: شهر قم یک شهر گردشگر پذیر است و نیاز است تاکسی های آن بهتر و از استاندارد بالاتری نسبت به دیگر کلانشهرهای کشور باشد بیشتر تاکسی های ما بسیار فرسوده هستند رانندگان هم نیاز به آموزش در برخورد با مسافر و زائر دارند قبلا تسهیلاتی ارائه می شد برای نوسازی امیدوارم این رویکرد ادامه داشته باشد.
ریحانه السادات حسینی می افزاید: ما در طول سال میزبان گردشگران هستیم نیاز است تاکسی های قم حتی برای مسائل زیست محیطی و کاهش دود و آلاینده ها و زیبایی چهره شهر قم نوسازی و بهسازی شود رانندگان بعضا حتی در خود تاکسی سیگار می کشند و برخی هم اخلاق و منش درستی ندارند اما رانندگانی هم با انصاف و خدا ترس وتنها هدف رضایت مسافر را جابجا می کنند.

تاکسی های گردشگری حلقه مفقوده کلانشهر قم

علی یکتایی یک زائری از شهر مشهد است که دو روزی برای عزاداری ماه محرم به قم سفر کرده است وی در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: برخی رانندگان تاکسی ها اطلاعی از مناطق شهر قم ندارند تاکسی ها هم فرسوده هستند باید با برای جذب گردشگر تاکسی های ویژه برای گردشگران ایجاد شود لباس ویژه برای رانندگان این قبیل تاکسی ها در نظر گرفته شود چرا این مهم عاملی برای بهبود گردشگری است.
وی در ادامه عنوان می کند: قم در همه مناسبت ها به ویژه محرم و صفر و نیمه شعبان میزبان گردشگران داخلی و خارجی است در شهر مشهد ما مجهز به مترو هستیم لذا تاکسی های ویژه گردشگری می تواند کمبود مترو را تا حدودی برطرف کند چرا که گردشگرانی از کشورهای همسایه همیشه در قم تردد دارند و نیاز است این رانندگان به زبان هم تا حدود مسلط باشند.

بیش از یک هزار و ۵۰۰ تاکسی درون شهری قم به کارتخوان مجهز هستند

مدیرعامل سازمان مدیریت ونظارت برتاکسیرانی شهرداری قم در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به اجرای طرح الکترونیکی شدن تاکسی های درون شهری می گوید: در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ دستگاه از تاکسی های استان مجهز به دستگاه کارتخوان هستند و با توجه به تفاهم صورت گرفته با شرکت مجری طرح ، ان شاءالله در آینده نزدیک این تعداد افزایش خواهد یافت . البته با توجه به اینکه این دستگاه ها بصورت رایگان در اختیار رانندگان قرار می گیرد ، متقاضیان زیادی در نوبت تحویل قرار دارند و به مرور زمان این امر محقق خواهد شد.
قاسم طالبی می افزاید: کلیه متقاضیان اخذ پروانه تاکسیرانی که قرار است به ناوگان شهری اضافه شوند ملزم به گذراندن و شرکت در کلاس های آموزشی شامل قوانین راهنمایی و رانندگی ، اصول اولیه و آشنایی با آتش نشانی و فرهنگ شهروندی و مشتری مداری هستند . همچنین سایر رانندگان فعال شامل تاکسی های بی سیم آقایان و بانوان ، تاکسی های خطوط و همچنین تاکسی های گردشی نیز دوره های آموزشی متناسب با نیاز رانندگان در طول سال برگزار می گردد.
به گفته وی؛ تعداد ۵۹۱۴ دستگاه تاکسی در قالب گردشی ، خطوط و بی سیم تحت پوشش سازمان تاکسیرانی هستند که با توجه به مدل های حملی و نقلی موجود شامل اتوبوس ، تاکسی ، آژانس های تلفنی و تاکسی های اینترنتی و از طرف دیگر شبکه موجود معابر شهر قم و همچنین وجود خودروهای مسافربر شخصی غیر مجاز در نقاط مختلف سطح شهر ، بر اساس مطالعات و بررسی های صورت گرفته در حال حاضر این تعداد تاکسی برای شهر قم کفایت می کند.

مردم هرگونه درخواست نرخ بالا و یا دربستی را گزارش دهند

مدیرعامل سازمان مدیریت ونظارت برتاکسیرانی شهرداری قم می گوید: فعالیت دربستی برخی تاکسی ها به ویژه در هسته مرکزی شهر و در مناسبت های مختلف تخلَف محسوب و در صورت مشاهده و اخذ گزارش توسط شهروندان و زائرین محترم در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد . مسافرین عزیز می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف شامل اخذ کرایه اضافی ، امتناع از حمل مسافر و فعالیت دربستی تاکسی ها ، مراتب را با ذکر کد چهار رقمی تاکسی و یا پلاک آنها با شماره تماس های ۱۳۷ و ۳۶۶۲۸۸۰۰ امور تاکسیرانی شهرداری قم در میان بگذارند.

طرحی برای ایجاد تاکسی های ویژه گردشگری

مدیرعامل سازمان مدیریت ونظارت برتاکسیرانی شهرداری قم در ادامه گفت وگوی خود عنوان می کند: با توجه به زائر پذیر بودن شهر قم و پذیرا بودن گردشگران مذهبی در طول سال و مناسبت های مختلف ، تقویت خطوط هسته مرکزی علی الخصوص خطوط تاکسی منتهی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در دستور کار این سازمان قرار دارد . همچنین راه اندازی تاکسی توریست و گردشگری براساس تفاهم با سازمان میراث فرهنگی استان در آینده نزدیک هم از اولویت های اول این سازمان می باشد.
.

  • نویسنده : هیفا پردل