عکس زنی فلسطینی که جسد کفن‌پوش خواهرزاده‌اش را در آغوش کشیده است، به عنوان عکس خبری سال ۲۰۲۴ (World Press Photo) برگزیده شد.

به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، برندگان شصت‌وهفتمین مسابقه جهانی عکس مطبوعاتی وردپرس از بین بیش از ۶۱ هزار اثر انتخاب شدند. جنگ‌ها و درگیری‌ها بر موضوعات آثار برنده غالب است و سال جاری نیز از این قاعده مستثنی نبود، به‌طوری که عکس سال مطبوعات جهان در سال ۲۰۲۴ به «یک زن فلسطینی که جسد خواهرزاده‌اش را در آغوش می‌گیرد» اهدا شد که توسط عکاس رویترز، محمد سالم، گرفته شده بود.

در این عکس ایناس ابومعمار، ۳۶ ساله، جسد خواهرزاده پنج ساله‌اش به نام «سالی» را در آغوش می‌گیرد که در حمله اسرائیل به خان‌یونس در جنوب نوار غزه به همراه مادر و خواهرش در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ کشته شد. محمد سالم هنگام ثبت این عکس در سردخانه بیمارستان، جایی که ساکنان به دنبال بستگان گم شده خود بودند، حضور داشت تا لحظات دردناک جنگ غزه را به تصویر بکشد.

داستان برندگان عکس مطبوعاتی جهان در سال ۲۰۲۴

الجزیره به نقل از سالم در این رابطه نوشت: «لحظه‌ای قدرتمند و غم‌انگیز بود و احساس کردم این تصویر مفهوم وسیع‌تری را از آنچه در نوار غزه اتفاق می‌افتد، خلاصه می‌کند.»

فیونا شیلدز، رئیس هیئت داوران گفت: «این تصویر واقعاً عمیقاً تأثیرگذار است. وقتی عکس را می‌بینی، گویا *داغی* در ذهنت بر جای می‌ماند. این تصویر تداعی‌گر یک نوع پیام تحت‌اللفظی و استعاری واقعی در مورد وحشت و بیهودگی جنگ است و یک استدلال فوق‌العاده قدرتمند برای صلح محسوب می‌شود.»

عکس برتر دیگر در مورد شرایط مبتلایان به بیماری آلزایمر بود؛ «لی‌آن اولواج» از آفریقای جنوبی برنده بهترین داستان عکس سال برای مجموعه تأثیرگذار «Valim-babena» بود که پروژه‌ای متمرکز بر ابعاد فقدان آگاهی عمومی اجتماعی از زوال عقل در ماداگاسکار بود.

یکی از تصاویر برجسته در این مجموعه نشان می‌دهد که شخصی به نام «دادا پل» با نوه‌اش برای رفتن به کلیسا آماده می‌شود. این تصویر لحظات عادی اما گرمی را در بحبوحه چالش‌های زوال عقل ثبت کرده است.

داستان برندگان عکس مطبوعاتی جهان در سال ۲۰۲۴

برنده رده‌بندی سری آسیایی این مسابقه را نیز ابراهیم نوروزی از آسوشیتدپرس کسب کرد. تصویر برنده‌شده بخشی از مجموعه‌ای با عنوان «افغانستان در لبه» است که نشان می‌دهد که یک پناهنده افغان در بیابان کنار کمپ نزدیک تورخم پاکستان استراحت می‌کند.

داستان برندگان عکس مطبوعاتی جهان در سال ۲۰۲۴