معاون فنی سازمان‌ پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بیان کرد: سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم با بهره گیری از گونه های گیاهی سازگار با اقلیم قم در طراحی سیما و منظر شهری کوشیده تا نشاط بصری و روحی و روانی را هم برای شهروندان قم و هم گردشگران ورودی به قم را ایجاد کند. نکته مهم این که با بهره گیری از کارکرد مهم تفریح و نشاط اجتماعی اقدام به ایجاد بوستان و فضاهای تفریحی از جمله پارک و بوستان علوی،باغ پرندگان و دیگر بوستانها کرده است .

به گزارش پردیسان آنلاین/زهرا ملکوتی شاد؛معاون فنی سازمان‌ پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین در ارتباط با توسعه فضای سبز شهر قم و بهره گیری از گیاهان و گل های زینتی در قم می گوید: توسعه فضاهای تفریحی وفضای سبز شهری در سلامت روانی وجسمی و هم چنین زیبایی سیما و منظر شهری نقش مهمی ایفا و زمینه ساز نشاط اجتماعی است.
ابوالفضل مهدی نیا می افزاید: سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم با بهره گیری از گونه های گیاهی سازگار با اقلیم قم در طراحی سیما و منظر شهری کوشیده تا نشاط بصری و روحی و روانی را هم برای شهروندان قم و هم گردشگران ورودی به قم را ایجاد کند. نکته مهم این که با بهره گیری از کارکرد مهم تفریح و نشاط اجتماعی اقدام به ایجاد بوستان و فضاهای تفریحی از جمله پارک و بوستان علوی،باغ پرندگان و دیگر بوستانها کرده است .
وی با اشاره به محدودیت های آبی در قم و این که حفظ چنین حجمی از فضای سبز شهری چه طبعاتی می توان به همراه داشته باشد عنوان می کند: جدای از این که برای زیبایی سیما و منظر شهری از گل های دائمی ودرختچه های گل دار و هم چنین انواع رزها و یاس طاووسی و یاس امین الدوله بهره گرفتیم سعی کردیم از گونه های کم آب بر و سازگار با اقلیم شهر قم برای زیبایی شهر بهره مند شویم.
به گفته این مسئول؛ شهر قم از شهرهای تاریخی و شهرهای در حوزه زیارت و گردشگری است و با توجه به موقعیت مذهبی و سیاسی با افزایش جهش جمعیت شاهد فراگیر شدن آلودگی هوا هستیم و از شهرهای در حاشیه کویر و باتوجه به صنعتی شدن شهرها از جمله قم با شهرکهای صنعتی در حاشیه شهر، آلودگی های خاص خود را دارد که نیاز به اقدامات پیشگیرانه ضروری است .

معاون فنی سازمان‌ پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم درادامه بیان می کند: با توجه به شرایط و منابع آبی استان ما برای توسعه فضاهای سبز و زیبایی سیما و منظر محدودیت منابع آبی قم را مورد توجه قرار دادیم لذا تلاش داریم با توجه به شرایط و ظرفیت موجود بهترین استفاده را از ظرفیت فضای سبز نماییم و بر بهره گیری از گونه هایی مانند زیتون و انار و سنجد و عناب و گل های محمدی و امین الدوله درکنار توسعه فضای سبز شهری بر مدیریت منابع آبی نیز تمرکز داریم.

گل هایی که نشاط اجتماعی وارامش روحی به همراه دارند

یک کارشناس اجتماعی می گوید: گل و گیاه به سرعت می‌تواند روحیه شخص را تغییر داده و موجب افزایش هیجان مثبت در او شود؛ به نحوی که شما می‌توانید با هدیه دادن حتی یک شاخه گل نیز طرف مقابل خود را شاد نمایید. لبخند پدیدار شده بعد از گرفتن و رویت این گل، اولین و مهم‌ترین نشانه این تغییر مثبت خواهد بود.
دکتر آتنا مرتضوی می افزاید: احساس نشاط و سر زندگی بعد از گرفتن و محافظت از این هدیه که نشانی از طبیعت دارد در همه افراد و در هر سنی به سرعت نمایان خواهد شدپژوهش‌ها ثابت کرده‌اند خریدن و کاشتن گل و گیاه و به طور کلی نگاه کردن به آن‌ها باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش وطراوت و مثبت اندیشی در انسان خواهد شد.

  • نویسنده : زهرا ملکوتی شاد