فوق تخصص آسم ،آلرژی و ایمونولوژی بالینی با اشاره به افزایش بیماری‌های آلرژیک در جهان گفت: با بعضی اقدامات مانند استفاده از ماسک‌های N95، خارج نشده از منزل در روزهای بسیار آلوده، قطع نکرده داروها و در مواقع نیاز افزایش دوز مصرفی و ورزش نکردن در هوای آلوده، می‌توان علائم بیماری‌های آلرژیک را کاهش داد.

به گزارش پردیسان آنلاین، طوبی مؤمن امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست هم‌اندیشی با محوریت ارائه راهکارهایی به منظور کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آنها بر سلامت محیط و جامعه اظهار کرد: طی چند دهه اخیر، آمار ابتلاء به بیماری‌های آلرژیک در سراسر جهان به خصوص در شهرهای بزرگ افزایش یافته است و بر اساس تحقیقات انجام شده، بیشترین تأثیر در این افزایش متعلق به عوامل محیطی و یکی از این عوامل، آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا می‌تواند در ابتلای افراد به بیماری‌های آلرژیک از جمله سرفه، آسم و حساسیت‌های پوستی مانند اگزما تأثیرگذار باشد، افزود: ذرات معلق در هوای آلوده می‌تواند مانند یک ماده آلرژی‌زا عمل، واکنش‌های سیستم ایمنی بدن را تحریک و ایجاد التهاب کند.

فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی با بیان اینکه تأثیر ذرات معلق در جریان هوای آلوده حتی بر جنین مادر باردار نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: از جمله دیگر عوارض آلودگی هوا می‌توان به تشدید علائم بیماری‌های آلرژیک و تشدید حملات آسم در بیماران درگیر با این بیماری شود.

مؤمن با بیان اینکه آلودگی هوا حتی بر گرده‌های گیاهان نیز تأثیرگذار است، ادامه داد: آلودگی هوا می‌تواند منجر به معلق ماندن بیشتر گرده‌های گیاهان شود، زمان حساسیت و آلرژی افراد را افزایش دهد و حتی الگوی بیماری را برهم بزند.

وی با بیان اینکه با استفاده از راهکارهای پیشگیری و کاهش آلودگی هوا می‌توان هزینه‌های درمانی را کاهش داد، گفت: با بعضی اقدامات از جمله استفاده از ماسک‌های N95، خارج نشده از منزل در روزهای بسیار آلوده، قطع نکرده داروها و در مواقع نیاز افزایش دوز مصرفی، ورزش نکردن در هوای آلوده، پرهیز از سیگار و قلیان، استفاده از فیلترهای تصفیه هوا، شست‌وشوی مداوم بینی و سینوس‌ها، می‌توان علائم بیماری‌های آلرژیک را کاهش داد.

فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی با بیان اینکه درمان بیماری‌های آلرژیک و مدیریت علائم با پرهیز از عوامل ایجادکننده است، اضافه کرد: واکسن درمانی نیز در بعضی از بیماری‌های خاص مانند آسم کاربرد دارد، اما این روش برای بیماری‌های ایجاد شده بر اثر آلودگی هوا بدون تأثیر است و تنها داروها کنترل کننده علائم خواهند بود.