با تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن مدیریت شهری کلانشهر قم و همه دستگاههای اجرایی امکانات خود را برای پذیرایی ومیزبانی شایسته از مهمانان نوروزی بسیج کرده اند.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ قم نگین گردشگری مذهبی کشور که به واسطه بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (سلام الله علیها) و مسجد مقدس جمکران و از سویی امامزادگان مهم از مقاصد مهم گردشگری مذهبی و زیارتی است علاوه بر آن این شهر در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته است .
در دل این شهر کویری و فرهنگی جاذبه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و گردشگری بکری وجود دارد که می تواند خاطره ای به یاد ماندنی برای مسافران نوروزی به یادگار بگذارد البته ناگفته نماند شهر قم در طول سال پذیرای بیش از ۲۰ میلیون گردشگر داخلی و خارجی است و جدای از زیارت و گردشگری مذهبی از کشورهای همسایه و استان های دیگری برای گرفتن خدمات درمانی به نام توریسم سلامت یا گردشگران سلامت به این شهر سفر می کنند.
ولی جاذبه های گردشگری قم برای بسیاری از گردشگران ناشناخته است چرا که تنها با برای زیارت شناخته شده است و از زیبایی های جاذبه طبیعی و تاریخی اطراف قم غافل می مانند از بازارهای سنتی و تاریخی مانند بازار نو، بازار کهنه برای خرید سوغات گرفته تا محله پامنار با منار زیبایش هم چنین مرقد فرزند بلافصل امام جواد علیه السلام حضرت موسی مبرقع (ع) که به چهل اختران معروف است می تواند برای مسافران خاطره انگیز باشد.
اما هرچند اقلیم شهر قم اقلیمی کویری است در اطراف این شهر زیبا جاذبه طبیعی و خدادادی به نام گنبد نمکی خودنمایی می کند این گنبد جزو بزرگ ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران اسلامی است که در ۲۰ کیلومتری شهر شهر قم و در محور قم- جعفریه قرار گرفته است بلورهای نمکی به شکل تیغه هایی کنگره دار که در هنگام طلوع و غروب آفتاب زاویه خورشید این گنبد را به محیطی اسرارآمیز برای گردشگران و مسافران مبدل سازد.
از کویر قم اگر بگذریم روستاهای اطراف قم با اختلاف دما از شهر قم آب و هوایی معتدل و جاذبه های طبیعی خیره کننده ای را برای گردشگر به ارمغان می آورد از روستای فردو شهر کهک و سلفچگان ودیگر روستاهای اطراف قم بر حسب ظرفیتی که دارند مقصد مهمی برای گردشگری روستایی به شمار می روند .
اگر اندکی دورتر از شهر قم دور شویم مناظر و جاذبه ای را خواهیم دید که برای بسیاری غیر قابل تصور باشد جاذبه ای به نام «تنگه قاهان» با آب و هوایی خوش در مسیر جاده ساوه به سمت سلفچگان با اقامتگاههای بسیار زیبای بومگردی که برای مسافران نوروزی جذاب و دیدنی است.
در قم هم چنین خانه های تاریخی مانند خانه زند، بیت امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی هم وجود دارند که جلوه تاریخ و فرهنگ مردم دیار قم را به رخ می کشد .

ظرفیت های پیدا و پنهان گردشگری قم
معاون امور فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین در ارتباط با جاذبه های گردشگری قم می گوید: قم ظرفیت های بالایی در حوزه گردشگری به ویژه حوزه گردشگری زیارت و مذهبی دارد در طول سال این شهر میزبان زائران است به ویژه در نیمه شعبان، ولادت حضرت معصومه (س) و وفات این بانوی بزرگوار، ایام فاطمیه و محرم و صفر و از جمله اربعین با پیک فراوان زائر روبرو است.
ابوالقاسم مقیمی می افزاید: علاوه برحرم مطهر و مسجد مقدس جمکران دیگر امامزادگانی هم هستند که جاذبه ای برای زیارت هستند از جمله بارگاه چهل اختران که سومین مقصد گردشگری مذهبی درقم به شمار می رود هم چنین علاقه مندان به تاریخ انقلاب اسلامی از مسیرهای فرهنگی مانند خیابان انقلاب مکان شکل گیری انقلاب اسلامی و بیت معمار کبیر انقلاب می توانند دیدن کنند.
به گفته وی، قم در حوزه گردشگری تاریخی هم حرفی برای گفتن دارد چرا که تاریخ قم به بیش از ۷ هزار سال می رسد و در دل خود کاروانسراها، آب انبارها و هم چنین تپه قلی درویش، سد قوسی جهان و محله پامنار، و امامزاده حمزه (ع) که بنای آن به فاخرترین تاریخ آجرکاری و دوران دیلمی برمی گردد جاذبه پلنگ دره، حوض سلطان، تلاب مره، و هم چنین دریاچه نمک جاذبه های طبیعی قم هستند.
وی با اشاره به بهبود و رونق گردشگری قم بعد از خسارتهایی که در جریان دو سال بحران کرونا به آن وارد شد بیان می کند: در دوران کرونا آسب هایی به زیرساخت ها و فعالان گردشگری وارد شد با توجه به رویکرد مردم به سمت سفرهای کوتاه مدت و ارزان قمیت و وجود جذابیت هایی که در قم وجود دارد قم مقصد مهم سفرهای ارزان قیمت و حتی کوتاه مدت می باشد به طوری که در برخی مواقع با افزایش دو برابری ظرفیت های اقامتی در شهر قم روبرو هستیم در حالی که مراکز اقامتی قبل از کرونا محدود بود اما بعد از کرونا افزایش یافت .
برنامه ریزی برای میزبانی از مهمانان نوروزی
معاون امور فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم در ادامه بیان می کند: با توجه به تقارن مراسم مهم نیمه شعبان با محوریت مسجدمقدس جمکران و ایام نوروز دستگاههای اجرایی از ۳ ماه قبل برای پذیرایی از مهمانان ومسافران برنامه ریزی کرده اند هم چنین ورود کاروان های راهیان نور که از اوایل اسفند شروع به فعالیت کرده است این شهر تا ماه مبارک رمضان با توجه تلاقی و عبور این کاروانها میزبان این کاروانها است.
مقیمی می افزاید: به نظر می رسد با توجه به رویکرد جدیدی که در حوزه گردشگری ایجاد شده مدت زمان ماندگاری مسافر در قم افزایش یافته است این در حالی است که در گذشته ماندگاری مسافر بین ۲ تا ۶ ساعت بوده ولی اکنون به مدت ۲ شبانه روز هم ما اقامت زائر داشتیم امید است با تدابیری که درآینده مد نظر داریم سفرهای ارزان قیمت برای قم شاهد باشیم و با احداث زائرسراهای ارزان قمیت از سوی تولیت های داخل و خارج کشور شاهد رونق بیشتر گردشگری قم باشیم.


بسیج همه امکانات مدیریت شهری برای میزبانی از مهمانان نوروزی
معاون خدمات شهری شهرداری قم می گوید: با توجه به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن امسال مدیریت شهری برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی برنامه ریزی مطلوبی دارد هم چنین طرح علمداران خدمت با توجه به همزمانی با ماه مبارک رمضان قرار است اجرا شود برای میزبانی شایسته همه امکانات مدیریت شهری بسیج و اقدامات و برنامه های یکپارچه ای با همکاری ستاد تسهیلات امور زائرین، حمل و نقل، زیبایی سیما و منظر شهری هم سازمان پارکها و فضای سبز شهری ، شهرداران مناطق ۸ گانه تدارک دیده اند.
مهدی اصفهانیان مقدم می افزاید: برای زیبا سازی معابر و سیمای شهر قم گل آرایی ها و المان های زیبایی ایجاد شده است هم چنین ۱۲ کمیته برای سفرهای نوروزی تعیین شده و برای اسکان مطلوب و نصب چادر بوستان های ویژه ایی اختصاص یافته است از جمله بوستان هاشمی و مهدی در منطقه یک شهرداری، بوستان امام رضا در منطقه ۲ و بوستان فدک در منطقه ۳ و هم چنین بوستانهایی درمنطقه ۵ و بوستان غدیر برای استراحتگاه مسافران اختصاص یافته است.
به گفته وی؛ با توجه به همزمانی با ماه مبارک رمضان بوستان ها و مراکز تفریحی قم از بعد از افطار تا سحر پذیرای مسافران هستند و در بوستانهایی که برای نصب چادر اختصاص یافته روشنایی مطلوب، سرویس های بهداشتی و برای امنیت بوستانها برنامه ریزی شده است ۳ هزار پاکبان و نیروهای آتش نشانی و ودیگر پرسنل شهرداری آماده پذیرایی و خدمت از مسافران نوروزی هستند.

رصد و نظارت بر فعالیت تاسیسات گردشگری قم در نوروز
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم می گوید: کمیته نظارت ستاد خدمات سفر استان قم ویژه نوروز ۱۴۰۲ با حضور نمایندگانی از سازمان صمت، سازمان تعزیرات حکومتی و مرکز بهداشت استان برگزار و در خصوص شاخص‌های نظارت بر تأسیسات گردشگری با استفاده از تجربیات سنوات گذشته بحث و گفت وگوهایی صورت گرفته است که مقرر شد گشت‌های مشترک دستگاه‌های نظارتی با شروع سفرهای نوروزی بر نحوه خدمات‌رسانی تأسیسات گردشگری نظارت کنند.
علیرضا ارجمندی می افراید: در بازدیدها بر مواردی چون نرخ‌نامه‌ها، بهداشت محیط کار، بهداشت نمازخانه‌ها، کیفیت خدمات، نظافت واحدها، ایمنی و امنیت نظارت می‌شود طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی و خدماتی که به صورت مستمر از یکم اسفندماه آغاز شده است تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت.
به گفته وی؛ بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی به منظور ترویج، معرفی و توسعه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان در نوروز ۱۴۰۲ برپا می‌شود بازارچه‌های نوروزی موقت در مکان‌های پرتردد همچون بناهای تاریخی و مناطق گردشگری راه‌اندازی شده‌اند تا گردشگران علاوه بر بازدید از جاذبه‌های گردشگری از محصولات صنایع‌دستی به عنوان سوغات بهره‌مند شوند.
ارجمندی عنوان می کند: خانه صنایع‌دستی نامیرا، خانه تاریخی زند، مسجد اهل بیت (ع) و ورودی بوستان فدک در ابتدای عوارضی قم – تهران، و ایستگاه مسافری راه‌آهن قم را از محل‌های برپایی بازارچه صنایع‌دستی نوروزی برشمرد و با توجه به تقارن با ماه مبارک رمضان بازارچه‌ها از ابتدای صبح تا اذان مغرب پذیرای حضور بازدیدکنندگان خواهد بود در این نمایشگاه‌ها آثار صنایع‌دستی بومی استان در رشته‌هایی چون سنگ، شیشه، سفال، سرامیک، جواهرات و زیورآلات سنتی، کاشی، منبت چوب و معرق،و … عرضه می‌شود.

  • نویسنده : هیفا پردل