به گزارش خبرنگار خبرگزار حوزه از گرگان، خانم سیده هاجر هاشمی در نشست بصیرتی که به مناسبت هفته بسیج از سوی مدرسه علمیه الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان با حضور کارکنان و اساتید برگزار شد، به بحث پیرامون «عدالت و مبارزه با فساد» پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های انسان، مبارزه با فساد است؛ زیرا فساد در هر […]

به گزارش خبرنگار خبرگزار حوزه از گرگان، خانم سیده هاجر هاشمی در نشست بصیرتی که به مناسبت هفته بسیج از سوی مدرسه علمیه الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان با حضور کارکنان و اساتید برگزار شد، به بحث پیرامون «عدالت و مبارزه با فساد» پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های انسان، مبارزه با فساد است؛ زیرا فساد در هر حوزه‌ای و به هر علتی، نظام کامل را به هم می‌ریزد و زندگی را دچار اختلال می‌کند.

وی، اصلاحات را در هر جایی که فساد راه یافته، لازم دانست و افزود: مشکل اصلی انسان، چگونگی اصلاحات و شیوه‌های مبارزه با آن است؛ زیرا که فساد، دارای انواع و اقسامی است و نمی‌توان با یک نسخه اصلاحی در همه حوزه‌ها موفقیت کسب کرد.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان، مشکل عمده دیگر در سر راه اصلاحات و مبارزه با فساد را وجود بسترهای مناسب درونی و بیرونی برای فساد و فسادگری دانست.

خانم هاشمی با اشاره به اینکه مسئله فساد، یکی از بیماریهای اجتماعی گریبانگر تمام جوامع بشری است، اضافه کرد: فساد نقیض صلاح به معنای خروج هر چیزی از حد اعتدال و تعادل است؛ زیرا صلاح هر چیزی، همان حالت طبیعی است که بر اساس نظام احسن الهی بر اصول عدالت و اعتدال آفریده شده است.

وی خاطرنشان کرد: خروج از اعتدال به دو شکل افراطی و تفریطی صورت می‌گیرد؛ بنابراین اگر کم یا زیادی در چیزی تحقق یابد و همین افزایش و کاهش، آن چیز را از اصل آفرینش آن بیرون کند، در حقیقت در آن چیز فساد راه یافته است.

فرمانده پایگاه بسیج مدرسه علمیه الزهراء(سلام‌الله‌علیها) اظهار کرد: بیشترین فسادها در حوزه رفتارهای اجتماعی است که ریشه و خاستگاه آن را در حوزه بینش‌ها و نگرش‌ها یعنی امور اعتقادی و باورها باید حستجو کرد؛ زیرا نوع تفکر و نگرش انسان به خود، خدا و هستی رفتارهای او را جهت می‌دهد.

خانم هاشمی، ایمان به خدا، تفکر در باره آیات الهی و سرگذشت مفسدان، توجه به آخرت، توحید، توجه به علم خدا، خوف و اطاعت از خدا و عبادت را به عنوان موانع فساد انسان از دیدگاه قرآن برشمرد.

وی با استناد به آیات سوره‌های هود، بقره، مائده، اعراف تصریح کرد: مبارزه با فساد و اقدام به اصلاح امور نه تنها یک وظیفه انسانی بلکه رسالت الهی است که حتی پیامبران ماموریت داشتند تا در این راستا فعالیت و تلاش کنند.

استاد حوزه خواهران در پایان به شیوه‌های مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: توصیه به خوبی‌ها و مبارزه با بدی‌ها شبیه دو بال یک پرنده است که پرنده بدون دو بال گرچه توان حرکت دارد ولی قادر به پروازکردن نیست.