قیمت هر تن سنگ‌آهن با وجود چشم‌انداز منفی به ۱۲۰ دلار رسید. پیش از این تحلیل‌گران از احتمال کاهش قیمت‌ها در آینده‌ نزدیک می‌گفتند. ضمن اینکه در اتفاقی عجیب در طول ۱۲ ماه گذشته تفاوت میان سنگ‌آهن عرضه شده و سنگ‌آهن استفاده شده در چین به ۱۵۸ میلیون تن می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، قیمت سنگ‌آهن با وجود پیش‌بینی‌های بدبینانه در طول هفته‌های گذشته به روند صعودی خود ادامه داد و در آخرین معاملات هفته قبل به کانال ۱۲۰ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت سنگ‌آهن پس از ریزش سنگین با آغاز سال ۲۰۲۴ از اواسط فروردین ماه صعودی شد و در طول مدتی کمتر از ۵۰ رو از ۹۸ دلار به ۱۲۰ دلار به ازای هر تن رسید. روند قیمتی سنگ آهن در بازارهای جهانی به قرار نمودار زیر است:

صعود ادامه دار قیمت سنگ‌آهن به کانال ۱۲۰ دلار/ اتفاق عجیب در بازار سنگ‌آهن

با وجود رشد قیمت سنگ‌آهن همچنان چشم‌انداز مثبتی به این بازار وجود ندارد. بازار داخلی محصولات فولادی چین در فصل سنتی رونق، کم‌تقاضا بود و به دنبال آن بسیاری از تولیدکنندگان حجم تولید را کاهش داده‌اند. با این شرایط سیتی گروپ پیش‌بینی می‌کند قیمت سنگ آهن در سه ماه دوم و سه ماه سوم سال ۲۰۲۴ نزولی باشد و قیمت احتمالی را ۱۱۰ دلار به ازای هر تن اعلام کرد. مک‌کواری گروپ نیز متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن را ۱۱۶ دلار برای هر تن پیش‌بینی کرد ولی سنگ‌آهن با وجود چشم‌انداز منفی و تحلیل‌های ناامیدکننده به کانال ۱۲۰ دلار به ازای هر تن رسید.

داده‌ها از افزایش تقاضا برای سنگ‌آهن در طول معاملات هفته گذشته خبر می‌دهد ضمن اینکه به تحلیل نشریات محلی یک اتفاق عجیب در بازار سنگ‌آهن چین رخ داده است. در طول ۱۲ ماه گذشته سطح موجودی سنگ‌آهن چین تنها ۱۵ میلیون تن افزایش یافته است ولی تفاوت میان سنگ‌آهن عرضه شده و سنگ‌آهن استفاده شده به ۱۵۸ میلیون تن می‌رسد. اکنون این سوال مطرح می‌شود که این میزان سنگ‌آهن کجاست؟

صعود ادامه دار قیمت سنگ‌آهن به کانال ۱۲۰ دلار/ اتفاق عجیب در بازار سنگ‌آهن

اختلاف ۱۵۸ میلیون تنی سنگ‌آهن عرضه شده با سنگ‌آهن استفاده شده با تفاسیر متفاوتی میان تحلیل‌گران همراه بود. برخی این اتفاق را زمینه ساز افزایش سنگین قیمت سنگ‌آهن در ماه‌های آینده می‌دانند و برخی معتقدند این اتفاق می‌تواند منجر به نوسانات قیمتی شدیدی در بازار سنگ‌آهن شود. با این حال قیمت سنگ‌آهن تا کنون برخلاف پیش‌بینی‌ها در سه ماه دوم سال ۲۰۲۴ صعودی بود ولی این خبر با افزایش قیمت سایر مواد اولیه در زنجیره فولاد همراه نبود. بر اساس گزارش‌ها قیمت کوک در معاملات پایان هفته بین ۱ تا ۲ دلار کاهش پیدا کرد، قیمت قراضه آهن وارداتی ترکیه نیز با افت ۲ دلاری به ۳۷۸ دلار به ازای هر تن کاهش پیدا کرد. گزارش‌ها از افت تقاضا برای قراضه آهن به خصوص در ترکیه خبر می‌دهد با این حال انتظار می‌رود با افزایش قیمت سنگ‌آهن، قیمت قراضه آهن نیز برمدار صعود قرار بگیرد.