قم کلانشهر مهم مذهبی کشور است که سالانه در مناسبت های ویژه و خاص میزبان حجم عظیمی از زائران است اما معمایی که وجود دارد چرا با هر مناسبت مذهبی و یا ملی معابر آن قفل و معضلات ترافیکی باعث رنجش مسافران و مجاوران می شود.

به گزارش پردیسان آنلاین؛بر هیچ کسی پوشیده نیست که کلانشهر قم جزو کلانشهرهای مذهبی کشور و از مقاصد مهم گردشگری زیارتی است شهر قم به واسطه حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و هم چنین قرارگرفتن در حلقه اتصال ۱۷ استان مهم کشور سالانه میزبان میلیونها زائر ایرانی و خارجی است .

لذا مدیریت یکپارچه بین دستگاههای مختلف در آرام سازی جریان ترافیکی و مدیریت شهری امری ضروری است وجود دانش جریان سازی و آرام سازی بار ترافیکی؛ مدیریت شهری در آماده سازی شهر برای میزبانی از زائر آن هم در مناسبت های مهم ملی و مذهبی امری است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

اما اگر به معضلات شهری کلانشهری مانند قم توجه کنیم خواهیم دید که معابر مهم این شهر با هر مناسبت ملی و مذهبی و با ورود حجمی از زائر که برای شهری مانند قم قابل پیش بینی و دور از انتظار نیست با معضل ترافیک و چالش هایی روبرو می شویم به ویژه در اطراف حرم که معابر آن برای عابران پیاده قفل و امکان تردد را دشوار می کند.

ما مناسبت هایی مانند نیمه شعبان؛ اعیاد مذهبی فطر و قربان و روز ولادت حضرت معصومه و دهه کرامت و امامت را پشت سر گذاشتیم معضلات ترافیکی در اطراف حرم و مرکز شهر را نمی توان فراموش کرد یا نمی توان سردرگمی عابران پیاده نگون بختی را که به دنبال راه و یا معابری آرام برای تردد بودند را از قلم انداخت .

شاید سئوال مجاوران؛ زائران و گردشگران خارجی شهر مقدس قم از مسئولان شهری این باشد که چرا با توجه به این که می توان حجم مسافر و زائر در مناسبت های مذهبی و ملی برای شهری مانند قم را پیش بینی کرد به دنبال آن معابر شهر در جریان معضلات ترافیکی کاملا قفل می شود؟

اما نمی توان انکار کرد که در نیمه شعبان امسال تا حدودی شاهد نظم و آرام سازی بار ترافیک در معابر شهر قم به ویژه در اطراف حرم مسجد مقدس جمکران بودیم پس می توان نتیجه گرفت با انسجام و یکپارچکی دستگاههای اجرایی وخدماتی و شهری و هم چنین نیروهای انتظامی و راهنمایی و رانندگی و از سویی ارتقای فرهنگ شهروندی و همکاری مردم و زائران می توان این مناسبت ها را مدیریت کرد.

حال با توجه به آغاز ماه محرم و با توجه به برگزاری باشکوه مراسم عزای حضرت سیدالشهدا و رفت و آمد دسته جات عزاداری و هیات های مختلف مذهبی مسئولان باید برای حل معضلات ترافیکی و هم چنین آرام سازی معابر شهری با هم فکری خود مدیریت و برنامه ریزی کنند.

مناسبت های مذهبی و قفل شدن معابر شهر

یک شهروند قمی در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: حسرت به دل ماندیم که مناسبتی مذهبی باشد ودر معابر شهر قم شاهد معضلات و بار ترافیکی سنگینی نباشیم در مناسبت های مذهبی معابر طوری بسته می شود که باید ساعت هایی از عمررا در این معضل سپری نماییم.

محمد علی بیطرفان می افزاید: قبول داریم که شهر قم یک فضای کوچک و یا ظرفیت محدودی در قبول زائر و مسافر دارد ولی اگر مسئولان از چند روز قبل از برگزاری مناسبت های مذهبی مدیریت مطلوب ودانش کافی داشته باشند می توانند این مراسم ها را مدیریت کنند.

معضلات ترافیکی که دود آن تنها درچشم عابران پیاده نشانه می رود

یک بانوی قمی با اشاره به مناسبت روز ولادت حضرت معصومه (س) و هم زمانی با دهه کرامت و معضلاتی که با چشم خود دیده می گوید: روز ولادت حضرت معصومه (س) علاقه داشتیم خانوادگی در حرم حضور داشته باشیم ولی هنوز همان ساعات ابتدایی معابر اطراف حرم و حتی بقیه خیابانها با ترافیک قفل شد و ما مجبور شدیم که خودرو را با فاصله بسیار زیادی از حرم پارک کنیم چون جایی برای پارک هم نبود.

محدثه طاهریان می افزاید: از معضلات چهارراه بازار و سه راه بازار به ویژه میدان مطهری هم دیگر نباید غافل شد بعد از اتمام مراسم جشن بسیاری از بانوان که برای مقصد خود دنبال تاکسی بودند که به قصد رفتن به مقصد خود میان بار خودروهای شخصی و انواع تاکسی ها و هم چنین موتورسیکلت ها سردرگم بودند گویی شهر را کسی کاملا قفل کرده بود .وی عنوان می کند: وقتی مدیران و مسئولان ما می دانند با حجم بسیاری از مسافر و بار ترافیکی در این مناسبت ها روبرو هستند آیا مطلوب است که مردم و شهروندان را حیران گذاشته و چاره ای برای این معضلات نکنند ؟ وقتی ترافیک سنگین است چرا نباید برای عابران پیاده و افراد سالمند توجه کنند ؟ در هر مناسبت ملی و مذهبی به نظر می رسد دود معضلات تنها در چشم عابران پیاده می رود.

میله های سه راه بازار و چهارراه بازار میله هایی برای زندان عابران پیاده

یک مسافر اهل جنوب می گوید: من بار سومی است که به قم سفر می کنم منکر پیشرفت و توسعه و عمرانی شهر طی سال های اخیر نیستیم ولی به نظر بار ترافیکی و معضلات آن با گذشت چند سال و طی چند سفری که به قم داشتم هنوز حل نشده است به ویژه معضلات اطراف حرم هنوز که هنوزه چاره ای برای آن نشده است.

حسین نظری که از بوشهر به قم سفر کرده می افزاید: سه راه بازار و چهار راه بازار که بیشترین بار ترافیک و تردد عابر پیاده است نیاز به ساماندهی دارد با گذشتن از میله های این معابر خطرناک تنها به این فکر می کنم که این میله ها برای زندانی کردن عابران پیاده نصب شده اند آخر عابر پیاده میان اتوبوسهای شهری؛ تاکسی ها و ویراژ موتورسیکلت ها سردرگم مانده و علاوه بر عدم امنیت جانی با آلودگی صوتی روبرو است که اعصاب عابران را به هم ریخته است.

معابر قم ظرفیت بالایی برای قبول حجم تردد دارند اما مدیران ما دانش کافی برای مدیریت معضلات ندارند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری قم می گوید: معابر استان ظرفیت بالایی در پاسخگویی به تقاضا در مناسبت های ملی و مذهبی دارند اما چالشی که داریم این است که مدیران ما دانش کافی برای مدیریت و برنامه ریزی این مناسبت ها را ندارند.

مسعود طبیبی می افزاید: مسئولان و مدیران ملی و استانی ما مسئله حمل و نقل و ترافیک را یک مسئله اجتماعی عنوان کرده و ساده از آن می گذرند در حالی که حمل و نقل وترافیک نیاز به دانش و تخصص دارد وبرای این امر باید مدیرانی با دو آیتم انتخاب کرد که هم عاشق و هم عالم به این مسائل باشند.

به گفته وی؛ برای اینکه این معضلات در شهر قم کاهش یابد ما در حال پیگیری برای بهره گیری از مشاور متخصص هستیم تا در مناسبت های ملی و مذهبی با پیش بینی وضعیت موجود چالش های ترافیکی و معضلات دیگر را کاهش دهیم.

مسعود طبیبی می افزاید: در حال حاضر معابر ما جوابگوی تقاضا در مناسبت های مختلف مذهبی است و سعی داریم تا با ساماندهی پارکینگ شرقی و هم چنین بهره گیری از پارک سوارها و استفاده از مشاوره مطلوب این معضلات را حل و فصل کنیم.

به گفته این مسئول؛ اکنون گردشگران پاکستانی در بلوار خرمشهر تمرکز دارند و برای تردد استفاده می کنند همان طور که زائران عراقی از ظرفیت پارکینگ مرکزی در حال استفاده هستند با این اقدامات می توانیم تا حدودی در آرام سازی شهر استفاده کرد و امید است با بهره گیری از برنامه ریزی و پیش بینی مشاور و مدیران عالم به دانش ترافیک و حمل و نقل معضلات ترافیکی را حل کرد.

  • نویسنده : هیفا پردل