با توجه به نهضت پیاده رو سازی ها در اطراف حرم مطهر و وجود خودروهای برقی محدود شهروندان قمی به ویژه معلولان و سالمندان از عدم دسترسی آسان به حرم مطهر گلایه ها دارند.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ قم دومین کلانشهر مذهبی کشور است کلانشهری که در طول سال میزبان عاشقان و محبان اهل بیت علیه السلام است که برای زیارت حرم مطهر کریمه اهل بیت علیه السلام و مسجد مقدس جمکران و هم چنین دیگر امامزادگان به شهر قم سفر می کنند.

علاوه بر آن قم در طول سال میزبان ۲۰ میلیون زائر خارجی و داخلی است که یا عبوری و یا به طور چند شب خواب حرم کریمه حضرت معصومه (س) را زیارت می کنند در طی مناسبت های مذهبی و ملی با سونامی ورود گردشگران و زائرانی روبرو است این روزها با گذشتی در نقطه نقطه شهر قم به ویژه اطراف حرم به حجم فراوان زائران و مسافران پی خواهیم برد.

با توجه به پیاده رو سازیهای صورت گرفته از سوی شهرداری که در آرام سازی بار ترافیک و هم زیبا سازی اطراف حرم نقش مهمی داشته اما زائران بومی و غیر بومی به ویژه  معلولان و سالمندان از عدم دسترسی آسان به حرم مطهر گلایه دارند از سوی آستانه حرم مطهر حرم حضرت معصومه (س) دو عدد خودروی برقی برای دسترسی معلولان و سالمندان قرار گرفته ولی با توجه به فشار بار زائر و تقاضا به ویژه در ایام مناسبتی و مذهبی جوابگو نبوده و زائران و مجاوران برای رسیدن به حرم با چالش های فراوانی روبرو هستند.

اخیرا از سوی شهرداری کلانشهر قم ۸ خودروی برقی برای دسترسی آسان تامین شده است که با وجود هزینه های بالا در نگهداری و تامین نیروی انسانی تنها دو خودروی آن فعال است حال باید مدیران شهری و دست اندرکاران آستانه حرم مطهر برای آسان شدن دسترسی ها به حرم برای زائران و مجاوران با همکاری یکدیگر در تامین خودروهای ویژه برقی همت نمایند .

با توجه به موقعیت معنوی و مذهبی شهر قم وحجم ورود مسافران و گردشگران خارجی باید برای توریست هایی که مشکلات جسمی و یا سالمند هستند و شهروندانی که دسترسی به حرم برای آنها دشوار است فکر و چاره ایی صورت گیرد.

راه ناهمواردسترسی به حرم ؛ برای برخی زائران و مجاوران

نامش علی محمد کاظمی است ۶۵ سال سن دارد و اهل نجف است دومین باری است که به عشق زیارت کریمه اهل بیت علیه السلام به قم سفر می کند وی از دسترسی سخت برای زیارت و آمدن به حرم مطهر در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین چنین می گوید: هتل ما در آن سوی پل آهنچی است و من علاقه دارم وقت نماز این ساعات روحانی  رادر حرم باشم ولی متاسفانه رسیدن به حرم خیلی دشوار است برای سوار شدن در این خودروهای برقی هم کلی وقت نیاز است و با توجه به شلوغی ها مجبور می شوم با وضعیت جسمانی بدی که دارم پیاده بروم.

یک بانوی سالمند قمی نیز در این باره عنوان می کند: زمانی در خیابان ارم خودرویی برای سالمندان اختصاص یافته بود که پولی هم بود و ما راحت می توانستیم بدون طی وقت زیادی در صف سوار این خودرو شده و به حرم مطهر می رسیدیم اما از این خودرو خبری نیست و اگر هم بخواهیم از خودروی میدان آستانه استفاده کنیم باید کلی وقت را در صف سپری نماییم مسئولان برای معلولان و افراد سالمند چرا چاره اندیشی نمی کنند؟

محمد علی دهقان زاده شهروند بازنشسته قمی که معلول جسمی است اظهار می کند: دسترسی به حرم را به قدری دشوار کرده اند که گاهی اوقات از رفتن به حرم به همراه خانواده امتناع کرده آرزوی زیارت حرم به دلم می ماند اگر هم روزهای مناسبتی مانند عید و یا ولادت امامان باشد که دیگر هیچ در حالی که کل اطراف حرم با ترافیک قفل می شود دسترسی به حرم برای ما چیزی شبیه رویا خواهد بود.

به گفته وی؛ خودرویی هم که در نظر گرفته شده در حالی که به سالمندان اختصاص دارد جوانان و افرادی که می توانند به راحتی مسیر حرم را طی کنند استفاده می کنند و ما مجبوریم با این وضع نامناسب پیاده راه برویم.

این مصاحبه های میدانی شاید تنها نمونه های بارزی از گلایه و نارضایتی شهروندان و زائرانی باشد که دسترسی به حرم مطهر برای آنها دشوار بوده و از مسئولان اجرایی و شهری و به ویژه حرم مطهر درخواست کمک و یاری دارند و تقاضا دارند که با رسیدن ماه محرم و صفر این مشکل حل و خودروهای بیشتری برای سالمندان در نظر گرفته شود.

تاکید بر همراهی آستانه و مدیران شهری برای هموار شدن دسترسی به حرم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهردرای قم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: در زمینه ایجاد پیاده روها بحث ایمنی عابران و آرام سازی ترافیک شهری مورد اهمیت قرار گرفته است که در طرح جامع حمل و نقل هم ایجاد پیاده راههایی پیش بینی شده است آیین نامه طراحی حمل و نقل شهرداری به طور کلی بر آرام سازی جریان ترافیک در کل معابر شهر تاکید دارد  ولی با توجه به اجرای این پیاده روها به موازات آن ما برای دسترسی ها به ویژه افراد کم توان جسمی و سالمندان فکری نکردیم .

مسعود طبیبی می افزاید: برای حل این امردر حال پیگیری هستیم ما با ایجاد این پیاده روها دسترسی ها را دشوار کردیم برای جبران این امر ما یک سری خودروهای برقی که برخی را شهرداری تهیه کرده وبرخی هم خود آستانه تهیه در اختیار شهروندان قرار دادیم  خودروهای ویژه شهرداری ۸ خودرو بوده که نگهداری آن هزینه بر است.

به گفته وی؛  دو نوع خدمت ارائه می شود برای دسترسی به حرم که برخی از سوی خود حرم مطهر و آستانه حرم می باشد که به صورت رایگان است و برخی از سوی شهرداری که با توجه به هزینه نگهداری و تامین نیروی انسانی هزینه های محدودی با تصویب شورای شهر دریافت می کند.

طبیبی در پاسخ به این سئوال که چرا تعداد خودروهای زیر نظر شهرداری برای دسترسی سالمندان و افراد کم توان کم شده می افزاید: این که چرا تعداد خودورها کم شده به این دلیل است که تامین نیروی انسانی به عنوان راننده برای این خودروها مشکل است  وشهرداری طی جلسه هفته گذشته با آستانه تاکید کرد که این خودروها به آستانه واگذار و تنها آنها نیروی انسانی آن را تامین کنند و طبق گفته مدیر حرم مطهر برخی خدام از فعالیت در خط بازار که تجاری است اکراه دارند.

به روز رسانی خودروهای برقی و بهره گیری از شرکت های دانش بنیان

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری قم می گوید: در حال حاضر در حال پیگیری برای به روز رسانی خودروهای برقی برای دسترسی آسان زائران و مجاوران هستیم و تاکید مهم شهردار قم تهیه و تامین چنین خودروهایی است در حال رایزنی با یک شرکت دانش بنیان به نام گروه دانش بنیان شهر هستیم تا خودروهایی تمام الکترونیک برای حرم تامین نماییم و قرار است خدمات عمومی امور زائر و مسافر مانند آستانه کاملا رایگان و شهرداری هزینه ها را تنها از طریق تبلیغات تامین کنیم.

 طبیبی می افزاید:هزینه های نگهداری خودروهای برقی بالا است قرار است آستانه نیروی انسانی را از طریق خدام حرم تامین و ما این خودروها را در اختیار آستانه قرار دهیم .

به گفته این مسئول؛ ما در مجموع ۸ خودروی مسافربر داریم که ۲ خودرو آن فعال و ۶ عدد دیگر آن به دلیل مشکلات شارژ و باطری غیر فعال هستند من به نوبه خودم عذرخواهی می کنم و شهرداری هفته ای یک بار رصد و پایش می شود یک ماه دیگه یک خودروی به عنوان نمونه بعد از پایش برای فعالیت و دسترسی آسان شهروندان شروع به فعالیت خواهد کرد.

  • نویسنده : هیفا پردل