بیش از ۱۵۰ وظیفه برای شهرداری‌ها در چارچوب قانون مدیریت بحران کشور و برنامه‌های اجرایی تعیین شده و مدیریت شهری قم با بهره گیری از سامانه تامین خسارت زلزله خود را برای بحران های احتمالی آماده می کند.

به گزارش پردیسان آنلاین؛کلانشهر قم از کلانشهرهای مذهبی کشور به شمار می رود هم چنین قم در حلقه اتصال ۱۷ استان کشور قرار گرفته و با توجه به وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و امامزادگان دیگر و از سویی موقعیت سیاسی؛ فرهنگی و جغرافیایی مدیریت بحران اهمیت زیادی می تواند داشته باشد.

چرا که مدیریت راهبردی کلانشهرهای مذهبی به واسطه ویژگی های خاصی که دارند متفاوت است؛ در این کلانشهرها شاهد شرایط خاصی هستیم که عرصه مدیریت راهبردی کلانشهری را با مسائلی مواجه می سازد کشور همیشه با بحران های طبیعی و غیر طبیعی از جمله سیل و زلزله و آتش سوزی و غیره روبرو بوده و خسارتهای جانی و مالی بسیاری را در کلانشهرهای کشور شاهد بودیم .

لذا سند آسیب شناسی مدیریت بحران درکلانشهر ها با رویکرد تاب آوری شهری و استفاده ازنظرات مدیران وکارشناسان دستگاه های اجرائی ذیربط تهیه شده است این سند به منظور شناسایی مشکلات و چالش های پیش روی کلان شهرها در برابر حوادث و بحران های طبیعی با انطباق آنها با چارچوب کاهش خطر بلایای جهانی سیاست های کلی نظام و قوانین و مقررات شهرداری ها، در راستای پیروی از الگوی تاب آوری شهرها در بحران به منظور رسیدن به یک سند واحد تهیه شده است.

بیش از ۱۵۰ وظیفه برای شهرداری‌ها در چارچوب قانون مدیریت بحران کشور و برنامه‌های اجرایی تعیین شده حال باید پرسید کلانشهر مهمی و استراتژیکی مانند قم که در دل خود حرم مطهر کریمه اهل بیت علیه السلام و مسجد مقدس جمکران جای گرفته و هم چنین چندین هکتار بافت فرسوده و تاریخی با معابر تنگ در مقابله با بحران های احتمالی آیا آمادگی کاملی دارد؟ آیا در برابر بحران مدیران شهری و دیگر دستگاهها انسجام و هماهنگی لازمی دارند.

مدیریت شهری قم سامانه تامین خسارت زلزله را برای هرگونه مقابله و مدیریت بحران برای کلانشهر قم را راه اندازی کرده است تا با کمک این سامانه میزان خسارتها و مکانهای آسیب پذیر و هم چنین نحوه توزیع کمک های امدادی با توجه به توزیع جمعیتی محله های مناطق پیش بینی شود.

سامانه ای برای مقابله با بحران در کلانشهر قم

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین در ارتباط با نحوه مقابله مدیریت شهری  قم با بحران های احتمالی می گوید: پس از ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران در سال ۹۸، برنامه‌های اجرایی و آئین‌نامه‌های ذیل آن دی‌ماه سال گذشته به تمام دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد و در این زمینه بیش از ۱۵۰ وظیفه برای شهرداری‌ها در چارچوب قانون مدیریت بحران کشور و برنامه‌های اجرایی تعیین شد.

مهدی برزویی  می افزاید: پس از ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران در سال ۹۸، برنامه‌های اجرایی و آئین‌نامه‌های ذیل آن در دی‌ماه سال گذشته به تمام دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد ما وظایفی را دسته بندی کردیم و طبق این تقسیم بندی بررسی کردیم که میزان آسیب پذیری قم در مقابله با بحران ها چگونه است؟ لذا سامانه تامین خسارت زلزله برای کلانشهر قم را راه اندازی کردیم .

به گفته وی؛ دراین سامانه می توانیم به صورت پیش فرض زلزله اعلام کنیم و هرکجای استان و هرکجای کشور اگر زلزله رخ داد بتوانیم با مدیریت و پیش فرض هایی مقابله کنیم اگر زلزله ای در تهران رخ داد قم هم متاثر از این زلزله آسیب پذیر خواهد بود ما می توانیم از طریق همین سامانه در هنگام وقوع زلزله پیش بینی کنیم که چقدر ساختمان و بیشتردرچه قسمت هایی از شهر ممکن است آسیب پذیر تر باشند میزان خسارت ها چه میزان خواهد بود؟

وی عنوان می کند: ما می توانیم این سامانه را در اختیار دستگاههای دیگری مانند هلال احمر و مدیریت بحران استانداری و اورژانس قرار داد این سامانه پیش فرض هایی در حد واقعیت در اختیار مدیران شهری و دستگاههای دیگر قرار می دهد تا در بحران آمادگی بیشتری برای مقابله داشته باشند .

برزویی در ادامه  اظهار می کند: در این سامانه مشخص می شود توزیع خسارت ها ؛ فوتی ها و یا مکانهای آسیب پذیر استان در کدام نقطه قرار گرفته تا در توزیع نیروی انسانی و کمک های امدادی با مشکل روبرو نشویم و این امکام نیز وجود دارد این سامانه یک سال در دست مطالعه قرار گرفته و ایرادات آن گرفته شده  قرار است همه دستگاههای اجرایی استان به این سامانه مجهز شوند.

تهیه نقشه تخلیه امن اضطراری

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم در ادامه گفت وگوی خود با اشاره به طراحی سامانه هوشمند دیگری برای مدیریت اسکان اضطراری در شهرداری قم می گوید: دو سال پیش وقتی زلزله در شهرستان ملارد رخ داد تاثیر آن در قم هم احساس شد و مردم قم دوشب دور از منزل خوابیدند پس برای چنین بحران هایی هم مدیریت کرد که مردم کجاها اسکان شوند.

برزویی می افزاید: از دیگر اقداماتی که در زمینه پیشگیری امسال انجام دادیم تهیه نقشه تخلیه امن اضطراری است ما برای این امر نقشه امن تخلیه محلات استان را تهیه کردیم حال چه در هنگام زلزله چند ریشتری و یا زلزله کوچک  باید اسکان مردم را نیز مدیریت نماییم برای این منظور ما ۱۳۸ محله امن در نظر گرفته ایم که ۶۹ محله آن تا اخر امسال قرار است نقشه تخلیه امن اضطراری آن تهیه شود.

وی اظهار می کند: با کمک این سامانه اطلاع می دهیم که مردم در محلات مختلف استان در هنگام رخ دادن بحرانی کجا اسکان داده شوند.

پیش بینی دو سایت کاملا استاندارد برای اسکان

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار پردیسان آنلاین به در نظر گرفتن دو سایت اسکان استاندارد اشاره و می گوید: در بحث زیرساخت ها برای مقابله با بحران ما دو سایت کاملا استاندارد برای اسکان در نظر گرفته ایم که یکی از آن ها سایت اسکان اضطراری بوستان فدک با ظرفیت ۴۰۰ سکو و هم چنین سایت بوستان غدیر که ظرفیت ۴۵۰ سکوی اضطراری را دارد تا چادرهای هلال احمر بدون هیچ مشکلی در آن مسقر شود تا در هنگام اسکان با بحران آتش سوزی و چالش بارندگی روبرو نشویم که در حین اسکان شاهد بحران جدیدی از قبیل آتش سوزی چادر و یا چالشی در زمان بارندگی نداشته باشیم.

بافت فرسوده و تاریخی و چالش های آن هم زمان با بحران

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم در پاسخ به این سئوال که برای بافت فرسوده و تاریخی و معابر تنگ آن در مواجه با بحران چه پیش بینی هایی دارید؟ می گوید: بافت فرسوده مشکلات آن بسیار زیاد است واین واقعیت انکار ناپذیراست که حتی در شرایط عادی دراین بافت چالش هایی داریم حتی برای یک حریق ساده در یک کوچه صد متری ما مشکل  امداد داریم با توجه به پارک خودروها در این معابر رسیدن اتش نشانی با مشکلاتی همراه است.

برزویی می افزاید: طبق رایزنی صورت گرفته با همکاران اتش نشانی در حال تهیه تجهیزات ویژه برای بافت تاریخی و فرسوده هستیم تا سریع امداد رسانی صورت گیرد تجهیزاتی از قبیل پهباد و موتورهایی که قابلیت خاموش کردن اتوبوس و حتی مینی بوس را خواهد داشت .

به گفته وی؛ ما در این سامانه مطالعاتی در زمینه نحوه امدادرسانی هم انجام دادیم و طبق میزان جمعیت باید کمک های امدادی صورت گیرد و در توزیع کمک های امدادی روند عادلانه ای داشته باشیم این سامانه به ما کمک کرده است  بدانیم در هر کدام از مناطق و محله ها ما چه تعداد معلول داریم تا نحوه امداد رسانی ها را مدیریت نماییم.

با برگزاری مانورهای متعدد در مقابله با بحران ها آمادگی داریم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: ما براساس طرح های مقابله با بحرانی که داریم چه در زمینه پیشگیری و هم چنین میزان آمادگی با بحران های احتمالی مانورهای مختلفی را برگزار می کنیم این نشان از میزان آمادگی نسبی ما دارد در همین آتش سوزیهای اخیر در شهرک شکوهیه ما توانستیم با آمادگی وارد عمل شویم.

محسن اوروجی می افزاید: دستگاههای امدادی مانند هلال احمر ؛ راهداری ؛ اورژانس نیز در برخورد با حوادث احتمالی آمادگی خوبی دارند با توجه به اتفاقاتی که در دیگر استانها رخ داده و ما استان معین بودیم کمک هایی به دیگر استانها هم داشتیم.

به گفته وی؛ در زمینه بافت فرسوده باید ساماندهی هایی صورت گیرد و مسئولان و مردم در زمینه بازآفرینی ها اقدام نمایند مشارکت مردم بیشتر نیاز است و افرادی که ملک فرسوده دارند برای نوسازی با کمک تسهیلات دولتی اقدام کنند اصل قصه همکاری مردم است تمهیداتی برای معابر ویژه بافت تاریخی در نظر گرفتیم.

  • نویسنده : هیفا پردل