شهردار تبریز از انعقاد قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری جدید در راستای توسعه ناوگان حمل‌ونقل خبر داد.

به گزارش پردیسان آنلاین از آذربایجان شرقی، یعقوب هوشیار اظهار کرد: هدف‌گذاری شهرداری تبریز در دوره فعلی مدیریت شهری تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در راستای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی است که طی ۱۰ سال آینده دغدغه اتوبوس و تاکسی در شهر تبریز وجود نخواهد داشت.

وی افزود: قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی ۱۲ متری یورو پنج دیروز با یکی از شرکت‌های خودروساز منعقد شد و تلاش می‌کنیم در اسرع وقت این اتوبوس‌ها تأمین شود.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: آمار جابه‌جایی مسافر از ابتدای سال ۱۴۰۱ در حوزه اتوبوس ۲۰۰ هزار نفر، تاکسی یک میلیون و مترو نیز تعداد محدودی بود؛ از ابتدای سال ۱۴۰۳ آمار جابه‌جایی مسافر از طریق اتوبوسرانی ۴۰۰ هزار نفر، تاکسی یک میلیون و مترو ۷۰ هزار نفر است.

هوشیار از فعالیت شبانه‌روزی عملیات احداث فاز اول خط ۲ مترو خبر داد و اضافه کرد: حفاری این بخش به پایان رسیده و عملیات روسازی آن در حال انجام است، به‌نحوی که برای احداث ایستگاه‌ها روزشمار نصب شده است.

وی از مدیریت هوشمند شهری به عنوان یکی از اولویت‌های مدیریت شهری نام برد و تاکید کرد: توسعه فیبر نوری از پیشرفت ۱۵۰ کیلومتری برخوردار است که در دوره شورای ششم رخ داده است، از سوی دیگر و با توجه به پیش‌بینی نصب ۲۰۰۰ دوربین در سطح شهر تا امروز ۵۰۰ دستگاه دوربین نصب شده است و دروبین‌های نصب‌شده به شبکه فیبر نوری متصل خواهد بود.

شهردار تبریز ادامه داد: مدیریت شهری به سمت کاهش سفرهای درون‌شهری حرکت می‌کند و باید به شهروندان امکان هدفمند کردن سفرهای درون‌شهری را بدهیم.

هوشیار در خصوص لایحه شهرداری مبنی بر تجویز واگذاری تعداد ۱۸۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد اتوبوسرانی به اشخاص حقیقی و بهره‌برداری حقوقی تاکید کرد: در این لایحه شهرداری خواستار واگذاری ۱۸۰ دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی بود و مبنای آن اخذ ۲۵ درصد قیمت اتوبوس به عنوان پیش‌پرداخت و باقی‌مانده آن به صورت نقد و اقساط است.

وی با بیان اینکه این واگذاری بر اساس دستورالعمل وزارت کشور است، گفت: هر دستگاه اتوبوس ماهانه ۱۱۶ میلیون تومان برای شهرداری تبریز هزینه دارد که این رقم برای ۱۸۰ دستگاه حدود ۲۰ میلیارد تومان می‌شود، به عبارتی بخش خصوصی می‌تواند در این حوزه بهتر عمل کند.

شهردار تبریز افزود: به صورت میانگین ۴۰ تا ۶۰ درصد یارانه بخش خصوصی را افزایش داده‌ایم و امیدوارم با تصویب این لایحه، فرایند اجرایی واگذاری اتوبوس‌های شرکت واحد به بخش خصوصی از تیر آغاز شود.

هوشیار از اجرای مرحله دوم این طرح پس از خرید اتوبوس‌های جدید خبر داد و اظهار کرد: راندمان بخش خصوصی به نسبت خطوط ملکی بیشتر بوده و آمار جابه‌جایی اتوبوس‌ها نیز موید این موضوع است.