با توجه به دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری،مدیریت شهری ایثارگرانه و جهادی وارد عرصه ی فرهنگ شده و برای تحقق آن نخستین قرارگاه عملیانی جهاد تبیین را تشکیل داده است.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ قم را همگان مادر انقلاب می دانند از سویی مهم ترین مولفه انقلاب اسلامی ما فرهنگ است لذا مهم ترین دغدغه مقام معظم رهبری در قم دغدغه های فرهنگی است.

شهر قم مقصد مهم گردشگران جهان اسلام و جهانشهر تشیع است لذا  مسائل فرهنگی و اجتماعی در این شهر از الزاماتی است که باید دست اندرکاران به آن توجه کنند.

حال جدای از دغدغه های فرهنگی و اجتماعی که باید مسئولان ما داشته باشند در شرایط کنونی که مردم با انواع فشارهای روحی حاصل از فشار اقتصادی وتحریم ناعادلانه دشمن روبرو هستند در این میان تزریق امید در جامعه از دیگر اهداف ترسیم شده در جهاد تبیین مقام معظم رهبری دیده شده است مسئولان شهری در ارائه خدمات و حتی از میان پروژه های خود باعث ایجاد نشاط و امیدواری در جامعه شوند.

اگر به سخنان و فرمایشات مقام معظم رهبری عمیقا توجه کنیم بارها اصطلاح «جهاد تبیین» را ذکر کرده اند تبیین به‌معنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت است. در حقیقت آنچه در تبیین مدنظر است، زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کج‌فهمی از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و همچنین فهمیدن تحلیل‌های نادرست، غلط و مغرضانه از رویدادها و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست است.

بهسازی حمل و نقل عمومی؛ تسریع در افتتاح پروژه های مهم و تاثیر گذار در توسعه شهر قم و هرنوع خدمتی می تواند بذر امید را در دل شهروندان در وضعیت کنونی کاشته و به افزایش نشاط اجتماعی دامن زند اما اگر به مولفه های فرهنگی و دغدغه مقام معظم رهبری هم توجه کنیم مسئولان شهری در توجه به نوع و ساختار و معماری ایرانی و اسلامی نیز می توانند نقش آفرینی کنند.

 معماری و ساختاری که طی سال های اخیر دستخوش تغییراتی شده و وجه اسلامی شهر قم را زیر سئوال برده است حال باید پرسید مدیران شهری تا چه اندازه می توانند دغدغه های فرهنگی و اجتماعی مقام معظم رهبری در شهر قم را با قرار گاه جهاد تبیین جامعه عمل پوشانده و حرکتی جهادی داشته باشند؟.

این روزها دشمن با سلاح تحریف و اخبار کذب و تاثیر در روحیه مردم و نا امید کردن آنها وارد جنگ دیگری غیر از جنگ اقتصادی و فرهنگی شده و باید مسئولان و دست اندرکاران اطلاع رسانی؛ روابط عمومی ها و رسانه ها با حرکت جهادی شفاف سازی و مردم را نسبت به آینده امیدوار کنند .

بنابراین، آنچه از تحلیل معنای جهاد تبیین به دست می‌آید این است که امروز ایران اسلامی در جنگ روایت‌ها و شناخت با هجمه‌ای سنگین برای مهندسی افکار شهروندان شهرهای ایران روبرو است.

 مهم ترین مولفه جهاد تبیین مسائل فرهنگی و اجتماعی است حرکت مجاهدانه در زمینه ی تبیین فرهنگی و اجتماعی که می تواند نتایج موثری را ایفا نماید.

از جمله ی این نتایج می توان به کاهش آسیب های اجتماعی ،ایجاد نشاط شهری،توسعه فرهنگ اسلامی ،تقویت هویت شیعی را می توان نام برد.

مدیران شهری به عنوان حلقه ی اصلی راهبری جهاد تبیین در سطح شهر می باشند که می بایست در برنامه های راهبردی و عملیاتی خود،به صورت ویژه به این مسئله توجه نمایند لذا به خاطر همین امر مهم شهرداری و شورای اسلامی شهر قم با راه اندازی قرارگاه عملیاتی جهاد تبیین نخستین خاکریز عملیاتی شدن جهاد تبیین در کشور به شمار می روند.

قرارگاه جهاد تبیین شهرداری نخستین خاکریزعملیاتی

مهدی کلانتر زاده؛مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری قم

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری قم در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین در بیان فلسفه تشکیل قرارگاه عملیاتی جهاد تبیین در شهرداری می گوید: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین ۹ محور مهم در شورای سیاست گذاری های شهرداری برای سال ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گرفت که مهم ترین آن دستور تشکیل «قرارگاه عملیاتی جهاد تبیین» در شهرداری با محوریت اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بود تا تحولی در جامعه ایجاد و حقایق و واقعیت ها برای مردم شفاف سازی شود.

مهدی کلانتر زاده می افزاید: خدمات شهرداری از منزل تا خارج از منزل و از بدو تولد تا مرگ برای شهروندان قابل لمس است حال از حمل و نقل و فضای سبز و فضا سازی شهری گرفته تا افتتاح پروژه های شهری و کوچک ترین آن تکریم ارباب رجوع اگر به درستی صورت گیرد می تواند باعث امیدواری شود .

به گفته وی؛ این قرارگاه باهدف نقش‌آفرینی مجموعه مدیریت شهری در تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین با مسئولیت اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری در عرصه‌های مختلف مرتبط با اقدامات، برنامه‌ها و عملکرد شهرداری قم فعالیت خواهد داشت تا در شرایطی که مردم در وضعیت بد اقتصادی و تحریم نیاز به امید دارند امیدواری در جامعه ما تزریق شود.

کلانترزاده عنوان می کند: روشنگری و تبیین دستاوردهای نظام در حوزه مدیریت شهری و مقابله با سیاه‌نمایی‌های دشمنان را از اهداف مهم این قرارگاه می باشد لذا با هماهنگی با مرکز نشر آثار مقام معظم رهبری در قم اتفاقات خوبی رقم خورده و ما ابعاد مختلفی را برای جهاد تبیین رصد و موضوع هایی را برای آموزش ضمن خدمت وبه عنوان طرح درس در شهرداری پایه ریزی کردیم.

وی اظهار می کند: وقتی خدمتی درست به مردم از سوی مدیران شهری دیده شود حال از یک لبخند و تکریم کوچک گرفته تا پیگیری پروژه های شهری و خدمات شهری می تواند امیدواری و نشاط اجتماعی را در بین مردم تزریق کند البته در این زمینه مردم و مسئولان باید با انسجام و در یک خط قدم بردارند.

برای بررسی بیشتر نقش مدیران شهری در عملیاتی کردن جهاد تبیین با رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم گفت وگو و این مهم را بیشتر مرود بررسی قرار می دهیم.

وجه فرهنگی و اجتماعی؛ مهم ترین وجه جهاد تبیین

مصطفی ملایی؛رئیس کمیسیون فرهنگی؛ اجتماعی شورای اسلامی شهر قم

رئیس کمیسیون فرهنگی؛ اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در گفت وگویی با بیان این که مهم ترین وجه جهاد تبیین «وجه فرهنگی و اجتماعی» است می گوید: قم که از سوی مقام معظم رهبری،به عنوان آبروی جمهوری اسلامی یاد شده است،رسالت سنگین تری را در این موضوع بر دوش دارد. بنابراین بیان اضلاع و مولفه های فرهنگی اجتماعی در شهر قم می بایست به صورت جدی و مجاهدانه مورد اهتمام قرار گیرد و مسئولین شهری با توجه به دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری،به صورت ایثارگرانه و جهادی وارد عرصه ی فرهنگ شوند.

به گفته این مسئول؛ حرکت مجاهدانه در زمینه ی تبیین فرهنگی و اجتماعی می تواند نتایج موثری را ایفا نماید.از جمله ی این نتایج می توان به کاهش آسیب های اجتماعی ،ایجاد نشاط شهری،توسعه فرهنگ اسلامی ،تقویت هویت شیعی اشاره داشت.

ملایی عنوان می کند: جهاد تبیین از دو واژه ی جهاد و تبیین تشکیل شده است.تبیین به معنای بیان حقیقت است، تبیین همچنین به خودی خود صورت نمی‌گیرد و مقتضی فاعلیت و ایفای نقش توسط کنشگران و فعالان انسانی است.

وی در ادامه بیان می کند: جهاد نیز به معنای کوشیدنِ همراه با فداکاری در راه خدا با جان، مال و دیگر داشته‌های انسانی است.بنابراین، آنچه از تحلیل معنای جهاد تبیین به دست می‌آید این است که امروز ایران اسلامی در جنگ روایت‌ها و شناخت با هجمه‌ای سنگین برای مهندسی افکار شهروندان شهرهای ایران روبرو است، از این رو همه ی مدیران می بایست  آرایش مناسبی گرفته و جهاد تبیین را مهم‌ترین رسالت خود بدانند.

تغییر در رویکرد عملیاتی؛ دفاعی و پدافندی در وقت کنونی

رئیس کمیسیون فرهنگی؛ اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در بخش دیگری از گفت وگوی خود می گوید: از سوی دیگر با توجه به برهه ی تاریخی و شرایط ویژه ی کشور که دشمنان با رسانه ها اقدام به ایجاد جو ناامیدی می نمایند،نیازمند یک تغییر در رویه ها و روش های عملیاتی و دفاعی و پدافندی هستیم.

ملایی می افزاید: این رویه ها باید هم از حیث کمیت و هم از حیث کیفیت، یا به بیان دیگر از لحاظ سرعت، قدرت و دقت عملیاتی با مسیر قبلی متفاوت باشد.اینجاست که مفهوم جهاد تبیین خود را نمایان می نماید.

وی اظهارمی کند: مدیریت شهری راهبر مسائل مختلف شهری می باشد و یکی از مهم ترین مسائل شهری،مسائل فرهنگی اجتماعی می باشد.بنابراین در اینجا مدیران شهری می بایست ،علاوه بر توسعه سخت افزار،بر توسعه های مغز افزار و تبیین موارد فرهنگی کوشا باشند.

این مسئول می افزاید: بیان حقایق از سوی مدیران شهری می تواند در شکل گیری هویت های اسلامی ایرانی و به جهت گره گشائی مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی موثر باشد.

مدیران شهری اهرم های راهبری جهاد تبیین در شهر

رئیس کمیسیون فرهنگی؛ اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در بخش پایانی گفت وگوی خود با اشاره به نقش مهم مدیران شهری در عملیاتی کردن جهاد تبیین می گوید:مدیران شهری به عنوان حلقه ی اصلی راهبری جهاد تبیین در سطح شهر می باشند که می بایست در برنامه های راهبردی و عملیاتی خود،به صورت ویژه به این مسئله توجه نمایند.

ملایی می افزاید: مدیران شهری باید وجه ی ایثارگرانه و جهادی این مسئله را مورد نظر قرار داده و فراتر از نگاه های سازمانی به این مهم توجه نمایند.برکات ویژه ی ایجاد شده در حوزه ی جهاد تبیین به حدی خواهد بود که سایر ابعاد را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.

این مسئول در ادامه عنوان می کند:در حوزه ی جهاد تبیین برنامه ریزی های خوبی در حوزه ی مدیریت شهری صورت گرفته است؛ حتی در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم نیز بررسی های نظری این موضوع رو به اتمام و فرآیند بررسی میدانی آن آغاز شده است وامید داریم با همدلی که نسبت به تحقق جهاد تبیین در شهر به وجود آمده است،اقدامات جهادی و مناسبی در این حوزه صورت گیرد.

به گفته وی؛ بهره گیری از ظرفیت های هنر و هنرمندان در جهاد تبیین نیز به صورت جدی در برنامه ی مدیریت شهری قرار گرفته است؛ مدیریت شهری می بایست دستاوردهای خود را به صورت صحیح در اختیار مردم قرار دهد تا مردم بدانند خادمان آنان در حوزه ی شهری چه زحماتی را انجام می دهند تا تلاش های دشمنان برای ایجاد فاصله بین مردم و مسئولین خنثی گردد.

  • نویسنده : هیفا پردل