قم به عنوان نگین گردشگری مذهبی زیرساخت های تفریحی و رفاهی آن مطلوب نیست و تنها دو مکان در این شهر وجود دارد که در تابستان پذیرای شهروندان قمی و غیر قمی است.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ قم از جمله شهرهای مهم کشور است که در طول سال چه عید و چه مناسبت مذهبی و یا غیر مذهبی میزبان مسافران داخلی و خارجی است شاید به باور بسیاری شهر مقدس قم به برکت بارگاه حضرت معصومه (س) تنها مقصد زیارت می باشد اما در دل این شهر مذهبی جاذبه های طبیعی و گردشگری و تاریخی بسیاری نهفته است که برخی پنهان و برخی برای همگان آشکار است.
حال بگذریم که مراکز تفریحی و رفاهی تا چه میزان در جذب وماندگاری مسافران و گردشگران داخلی و خارجی می تواند اهمیت داشته باشد جدای از این که این مراکز عوامل مهم در جذب و ماندگاری مسافر هستند برای افزایش نشاط اجتماعی و رفاه و شادابی شهروندان نیز تاثیر مثبتی دارند.
طی سال های اخیر هرچند مدیران شهری به سمت افزایش فضاهای سبز و رشد پارک ها و بوستان ها قدم خوبی برداشته اند و همچنین یکی دو مرکز تفریحی مهم را نیز راه اندازی کرده اند اما با توجه به موقعیت و جایگاهی که شهر قم در کشور دارد این مراکز اندک و نمی تواند نیاز شهروندان قمی را برآورده سازد در شهر قم اگر پرسیده شود مهم ترین مرکز تفریحی قم کجا است؟ ذهن ها به سمت بوستان علوی و غدیر بیشتر سوق داده می شود چرا که این بوستان ها با چندین هکتار فضای سبز زیبا توانسته پاتوقی برای قمی ها در ایام تعطیل و به ویژه در تابستان های داغ این شهر باشد.
در بوستان بزرگ علوی تنها دو دستگاه تفریحی مهم ؛ تله سیژ و سورتمه وجود دارد که توانسته تا حدودی برای نشاط تفریح خانواده های قمی تاثیرگذار باشد در کنار راه اندازی باغ پرندگان قم با این همه جایگاه مهمی که دارد باید نسبت به افزایش زیرساخت های تفریحی و رفاهی آن قدم های بیشتری برداشته شود.
امسال با توجه به حذف محدودیت های کرونایی ناشی از بهبود شرایط کشور قم با سونامی مسافران داخلی و خارجی که بیشتر از کشورهای عراق؛ پاکستان و لبنان هستند روبرو است باید پرسید آیا می توان گردشگری و مسافران را تنها به زیارت محدود کرد؟ آیا در کنار گردشگری مذهبی امکان فراهم شدن زیرساخت تفریحی و نشاط برای مسافران و شهروندان قمی وجود ندارد ؟

سورتمه قم
سورتمه بوستان علوی قم

برای افزایش نشاط وشادابی شهروندان قمی از سال ۹۵ دستگاهی به نام «تله سیِژ» در بوستان علوی از توسط شرکت«عمران معصومیه» مقدمات راه اندازی آن شروع شد و پایان همین سال بود که خط آن از یک شرکت اتریشی خریداری شد و در سال ۹۶ هم تجهیزات آن وارد کشور و بعد به گمرگ سلفچگان تحویل داده شد .
حال اگر از بروکراسی های اداری و سنگ اندازی هایی که برای افتتاح این دستگاه بگذریم با توجه به بازرسی های مداوم و پیگیری های اداره کل استاندارد استان مجوز بهره برداری آن داده شد و این دستگاه اکنون میزبان شهروندان قمی و غیر قمی است این پروژه مهم با ۲ هزار و ۵۰۰ متر و ارتفاع ۱۵ متری با ظرفیت ۶۰ صندلی دو نفره و کاربری گردشگری وسرعت یک متر تا سه متر بر ثانیه جزو مهم ترین مکانهای تفریحی قم به شمار می رود.
علاوه برآن سورتمه بازی از محدود مکانهای تفریحی برای خانواده های قمی است که در بوستان علوی مستقر است اما چه خوب بود که این قبیل اماکن حداقل برای نشاط اجتماعی خانواده های قمی در فصل تابستان و از همه مهم تر برای جذب مسافر بیشتر در تابستان و طول ایام که می تواند محرک اقتصاد شهر قم باشد افزایش یابد.

مراکز تفریحی حلقه مفقوده شهر قم

یک شهروند قمی در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: قم از وجود جاذبه های تفریحی بی بهره و محروم است و تنها برای این شهر بوستان علوی و غدیر شناخته شده است خانواده های قم نیاز به نشاط اجتماعی و تفریح دارند از سویی این اماکن تفریحی تاثیر مثبتی در جذب مسافر و گردشگران دارد برخی معتقد هستند چون قم مذهبی است پس نیازی به این مراکز نیست مگر شهر مشهد شهر مذهبی نیست چرا باید مراکز تفریحی این شهر بیشتر باشد؟
محسن آخوندیان می افزاید: تابستان شده و شهروندان قمی در این هوای گرم و در کنار مشکلات اقتصادی نیاز به وجود مراکزی برای تفریح دارند یک شهر بازی در بوستان علوی افتتاح شد که گویی در تعطیللات نوروزی به دلائلی تعطیل شد و تنها سورتمه و تله سیژ این بوستان فعال است که نمی تواند جوابگو باشد.

آمادگی برای ایام فراغت تابستانی

یکی دیگر از شهروندان قمی معتقد است که ساخت بوستان ها در قم افزایش یافته است و فضای سبز آن مطلوب است ولی مراکز تفریحی آن اندک است و تنها در چند دستگاه مختصر بازی خلاصه شده است با شروع فصل تابستان مردم علاقه دارند ساعاتی را برای تفریح و گذر از مشکلات سپری کنند از سویی هزینه های سفرهای تابستانی هم افزایش یافته لذا باید زمینه تفریح و نشاط مردم را فراهم کنیم.
به گفته رضا بیطرفان؛ قم با این جایگاه و موقعیت گردشگری که دارد مراکز تفریح آن تنها در سورتمه و تله سیژ خلاصه شده در دیگر بوستانها اگر هم وسیله بازی برای کودکان باشد برخی از آن خراب و یا غیر استاندارد است باید زیرساختهای بوستانها برای تابستان آماده شود.

پروژه های تفریحی که در کنار نشاط قمی ها در جذب مسافر نقش آفرین بودند

مدیرعامل شرکت عمران معصومیه که خود مامور ایجاد این پروژه تفریحی در قم می باشد می گوید: مجموعه تفریحی در قم که زیر نظر ما باشد سورتمه و تله سیژ می باشد و پذیرای شهروندان قمی است این دو دستگاه استانداردهای لازم را اخذ و با توجه به این نظر مدیرعامل استاندارد استان شرکت ما جزو محدود شرکت هایی است که پروژه های تفریحی آن به ویژه تله سیژ مجوز یکساله فعالیت را بگیریم و این در حالی است که به طور مداوم بازرسی های دوره ای از این پروژه ها صورت می گیرد.


اکبر رحیمی می افزاید: سعی کردیم زیرساخت های لازم هم برای این پروژه ها آماده نماییم با توجه به آمارها به نظر می رسد این دو دستگاه و پروژه مهم تفریحی نقش مهمی در جذب مسافران داشته و توانسته رضایت آنها را جلب نماید به ویژه در ایام تعطیلات عید فطر در ۳ روز تعطیل بازدید کنندگان ما رشد قابل توجهی داشته است .
وی در پاسخ به این سئوال که برای آینده آیا قرار نیست پروژه های تفریحی دیگری نیز افتتاح کنید ؟ بیان می کند: سعی می کنیم پروژه هایی برای تفریح و نشاط اجتماعی مردم اجرا نماییم ولی با توجه به وضع موجود و افزایش تعرفه هزینه ها که بالا است دستگاههای تفریحی که عمدا وارداتی است ما نمی توانیم دستگاهی را خریداری نماییم.

تله سیژ بوستان علوی قم

توجه به توجیه اقتصادی زیرساخت های تفریحی در کنار نشاط اجتماعی

استاد دانشگاه و مدیر گروه رشته گردشگری دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: شهر قم در طول سال پذیرای زائر و مسافر است شهر قم از بعد جذب گردشگر مشکلی ندارد و گردشگری طبق تعریف باید بدین‌صورت باشد که فرد از شهر مبدأ خود تا شهر مقصد به مدت ۲۴ ساعت و با هدف و انگیزه دیدن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی و هم‌چنین درمانی باشد .
محمد آقازاده می‌افزاید: ولی در قم کم‌ترین ماندگاری گردشگر را داریم که به‌عنوان بازدیدکننده در شهر قم حضور دارند که باید چارچوبی در گردشگری برای خود تعریف کنیم و این گردشگران در تایم تعریفی گردشگران سازمان جهانی گردشگری نیستند.
به گفته وی، پروژه‌هایی مانند باغ پرندگان، بوستان غدیر و باغ‌موزه دفاع مقدس و غیره مایه افتخار و خرسندی قمی‌ها است و جای تقدیر داشته که زیرساخت‌های تفریحی به این سمت در حال رونق گرفتن است اما سؤالی که مطرح می‌شود این بوده که آیا این پروژه های تفریحی برای قم کافی است و اینکه توجیه اقتصادی هم دارد؟

  • نویسنده : هیفا پردل