در قم ساختمانها؛ و پاساژها و مراکز خرید نا امنی وجود دارد که هر لحظه ممکن است خاطرات پلاسکو و متروپل را دوباره زنده کند.

به گزارش پردیسان آنلاین ؛ چند سالی از حادثه تلخ پلاسکوی تهران نگذشته بود که به دلیل غفلت و فراموشی مسئولان نسبت به ارتقای ایمنی صنعت ساخت و ساز ، دوباره داستان متروپل آبادان حادثه شومی که دردناک تر از پلاسکو رخ می دهد انگار قرار نیست این حوادث برای مسئولان و دستگاههایی که در زمینه ساخت و ساز و و نظارت ها دستی بر آتش دارند تلنگری باشد تا دیگر از خواب غفلت بیدار شوند.
باید پرسید تا کی باید شاهد ازدست دادن هم وطنان و افراد بیگناهی باشیم که به خاطر دور زدن قانون اقدام به علم کردن ساختمان های آنچنانی کرده و در این میان قانونی هم قرار نیست آنها را بازخواست کند در همین کلانشهر قم هستند ساختمان های نا امن و بازارهایی که هر لحظه ممکن است ریزش کند یا اینکه هر زمان به دلیل نا امن بودن آن مستعد آتش سوزی باشند حال از بافت تاریخی گرفته تا بازار کهنه و بازار نو؛ و پاساژهایی مانند موسی بن جعفر (ع) و غیره که به رغم هشدار آتش نشانی و دست اندرکاران هنوز مسئولان استانی را از خواب بیدار نکرده گویی تا حادثه ایی رخ می دهد تنها باید شاهد هشدارهای مسئولان باشیم.
طبق هشدار آتش نشانی قم حتی حرم مطهر؛ مسجد جمکران نیز زمینه حریق و آتش سوزی در آن ها قابل پیش بینی است حال باید از مدیران شهری؛ دستگاههای نظارتی و دست اندرکاران ساختمان سازی پرسید «آیا علاج واقعه را نباید قبل از وقوع کرد؟» به نظر این ساختمان های نا امن بمب های ساعتی هستند که هر آن ممکن است جان هزاران شهروند قمی و حتی زائران را گرفته و خسارت های مالی جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.
به رغم هشدارهای آتش نشانی استان نسبت به بازارهای نا امن و پاساژهای قم که مستعد آتش سوزی هستند ولی تاکنون از سوی هیچ مسئول و یا دستگاه نظارتی به این هشدارها جامعه عمل نداده است و انگار حوادث دلخراش پلاسکوی پایتخت و متروپل آبادان تلنگری برای آنها ایجاد نکرده است در حالی که در جای جای کلانشهر قم ساختمان های نا امن بیداد می کند.

هشدارهای آتش نشانی و غفلت مسئولان از وجود بمب های ساعتی درقم

مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: در قم ساختمان ها و مراکز خرید تجاری نا امنی وجود دارند اکثریت پاساژها و ساختمان های قدیمی شهر که فاقد پایان کار هستند از لحاظ حریق نا ایمن هستند سازمان آتش نشانی در بحث سازه و مقاومت سازه نمی تواند ورود کند و با وجود هشدارها و مکاتباتی که به مقامات قضایی صورت گرفته و هشدار به هیئت امنای پاساژها ولی در عمل کار جدی صورت نگرفته است.
عباس جعفری می افزاید: از طرف آتش نشانی هر وظیفه ایی که در حیطه ما بوده انجام دادیم وظیفه ما تنها پیشگیری از حادثه و حریق می باشد بحث ما تنها ارتقای سطح ایمنی ساحتمان ها و بازارها در برابر حریق است بحث خروج اضطراری وخاموش کننده ها سیستم های عملیاتی در ساختمانهای تجاری؛ مسکونی؛ و فرهنگی وظیفه ما است باید دیگر دستگاههای اجرایی مانند کار و امور اجتماعی؛ صنعت و معدن و استاندارد و غیره هم باید احساس مسئولیت کنند.
به گفته این مسئول؛ هرکس در حیطه وظیفه خود باید اقداماتی انجام دهد نظام مهندسی نسبت به ایمنی ساختمان ها و ساخت و سازها و دستگاههای نظارتی هم باید نظارتها را افزایش دهند یک سری قانون مقررات از سال ۹۲ به بعد مصوب شد که ساختمان های در حال ساخت مانند ۳ طبقه روی پیلوت باید از آتش نشانی تاییدیه دریافت کنند یک سری ساختمانهای قدیمی داریم که باید مسئولان به آنها توجه کنند.

عباس جعفری / مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم

حرم مطهر و جمکران در قم در لیست مکان های نا امن

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با بیان بحث ایمنی حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران که میزبان سالانه ۲۰ میلیون زائر داخلی وخارجی است می افزاید: در زمینه حریق در حرم مطهر و مسجد جمکران بصورت قاطع وارد شده است؛ ساختمان حرم مطهر و مسجد جمکران دو ساختمان با قدمت بسیار بالاست و اجرای برخی مجوزهای ایمنی مانند اطفاء به دلیل نوع سازه و معماری غیرقابل انجام است.
جعفری عنوان می کند: اما در جای جای این شهر مانند بازارهای ملت، کویتی ها، موسی بن جعفر، حجت، ایران یدک، صفا و سایر پاساژهای هسته مرکزی شهر از نظر مباحث ایمنی حریق و سازه هیچ گونه ایمنی ندارند وممکن است جان هزاران نفر را به خطر بیندازد.

اگر برای ایمنی قم کاری نشود صدمات آن جبران ناپذیر است

معصومه آمره / عضو شورای اسلامی شهر قم

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به این که باید به قم از زاویه گردشگر پذیری و حضور زائران نگاه کرد می گوید: در این شهر هم مانند برخی کلانشهرها ساختمان و سازه های ناایمن قطعا وجود دارند به ویژه در هسته مرکزی و بافت فرسوده قم این ساختمان ها بیشتر هستند؛ از زاویه دیگر به دلیل حضور اتباع خارجی از ۱۰۰ کشور در قم و رفت و آمد بالای این افراد در هسته مرکزی شهر در صورت بروز حادثه تبعاتی اجتماعی بالایی برای شهر مقدس قم در ابعاد بین المللی خواهد داشت.
معصومه آمره در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار پردیسان آنلاین عنوان می کند: در مسئله بررسی ایمنی ساختمان های شهر مقدس قم باید وظایف هر کدام از سازمان های مربوطه من جمله شهرداری قم ، اصناف ، دادستانی و نظام مهندسی، سازمان صمت تعیین گردد؛در شهر قم علاوه بر ساختمان ها در بافت فرسوده و پاساژها و… ساختمان های تازه ساختی داریم که فاقد مقررات لازم ایمنی هستند.
به گفته وی؛یکی از راهکارها به نظر بنده این است که شهرداری قم چک لیستی را تهیه و تیم متخصصی با بازدید این لیست ها را تأیید کنند اگر ساختمانی پایان کار ندارد یا ناایمن شناخته می شود، شناسایی گردد بعد بر اساس اولویت و اهمیت قبل از بروز اتفاقی ناگوار نسبت به اقدامات و تعاملات بین دستگاهی سریعاً برنامه ریزی شود.
برای بررسی نحوه نظارت بر وضعیت ساخت و سازها در قم از رئیس نظام مهندسی ساختمان قم نحوه نظارت بر ساخت و ساز و کم و کیف آن جویا می شوم .

نظارت های مرحله ای و سرزده از ساخت و سازها

امین مقومی / رئیس نظام مهندسی و ساختمان قم

رئیس نظام مهندسی و ساختمان قم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین بیان می کند: از آنجایی که مطابق بند ۳-۵-۲ از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ناظران باید گزارش پایان هر یک از مراحل اصلی کار خود را به مرجع صدور پروانه ساختمان ارسال نمایند، کلیه ناظرین در تمامی رشته ها موظفند به استناد بند فوق الذکر؛ نسبت به ارسال گزارش در مراحل اصلی به شرح ذیل اقدام نمایند.
امین مقومی می افزاید: ناظر در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به صورت تمام وقت تعریف نشده است و مهندسان ناظر به صورت مرحله ای گزارش های خود را به مراجع صدور پروانه ارائه می دهند و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز نظارت های خود را به صورت سرزده و برنامه ریزی شده انجام می دهد که در صورت محرز بودن تخلفات ، پرونده به شورای انتظامی که نهادی مستقل است ارجاع داده می شود.
وی اظهار می کند: در صورت بروز برخی از مشکلات احتمالی بین مالک و مهندس ، موضوعات اختلافی در هیات های حل اختلاف و گروه نظارت سازمان مورد بحث و پیگیری قرار می گیرد و در این زمینه به شهروندان توصیه می کنیم در ابتدای کار ، قرارداد ابلاغ شده بین مهندس و کارفرما امضا و به دقت اجرایی شود تا در روند اجرای پروژه ، مشکلی بوجود نیاید.
این مسئول هم چنین در ادامه چنین هشدار می دهد؛ برخی از ساختمان ها به خصوص در مناطق بافت فرسوده شهر قم؛ عمر مفید آنان گذشته است و قابل مقاوم سازی نیستند و مالکان آنان باید قبل از آنکه حادثه ای رخ دهد نسبت به بازسازی بنا اقدام کنند؛آن دسته از ساختمان هایی که بر اساس مقررات ملی ساختمان و در راستای فرآیندهای سازمان نظام مهندسی ساختمان احداث می شوند با حداقل حادثه مواجه بودند و شرایط ساخت و ساز در استان قم نیز نسبت به بسیاری از استانها مطلوب تر است.

تخلفاتی که از سوی برخی مالکان در حوزه ساخت و سازها دیده می شود

رئیس نظام مهندسی و ساختمان قم در ادامه گفت وگوی خود با اشاره به تخلفات برخی مالکان می گوید: برخی از ساختمان ها نیز با وجود آنکه مسیر نظام مهندسی را طی می کنند؛ اما در مراحل مختلف پروژه شاهد تخلفاتی از سوی سازندگان آنان هستیم که بر خلاف نقشه های مصوب اقدام به ساخت و ساز می کنند که در این موارد وظیفه مهندس ناظر ارائه به موقع گزارش تخلفات است که در این مرحله مراجع صدور پروانه می بایست ورود کرده و از ادامه کار تا رفع و اصلاح مشکلات جلوگیری کنند.
مقومی عنوان می کند: در زمینه رفع خطر از بناها و مبحث رعایت ایمنی، شهرداری و اداره کار می توانند ورود کنند و دستگاه قضایی نیز در این زمینه همراهی خوبی دارد و در سالهای اخیر شاهد بودیم برخی از پروژه ها که افراد فاقد صلاحیت به آن ورود کرده بودند دستور توقف برای آنان صادر شد.
وی در دامه بیان می کند: مردم در ساخت و ساز به دنبال تخلفات نیستند و شهروندان می خواهند تا در ساختمان های ایمن و با آسایش زندگی کنند اما متاسفانه برخی از افراد فاقد صلاحیت که از آنان به عنوان دلال حوزه ساخت و ساز می توان یاد کرد در این زمینه با تخلفاتی که برای رسیدن به سود مالی بیشتر صورت می دهند؛ مشکلاتی را ایجاد می کنند.
این مسئول در بخش دیگری از گفت وگوی خود عنوان می کند: تعداد قابل توجهی از ساختمان های استان قم نیز پایان کار دریافت نکردند و متاسفانه این ساختمان ها امروز مورد بهره برداری قرار می گیرند و آنچه در حادثه ریزش ساختمان متروپل شاهد آن بودیم همین مسئله بوده که برخی ها بدون دریافت پایان کار در این ساختمان اسکان پیدا کردند و متاسفانه در این حادثه جان خود را از دست دادند.
مقومی می افزاید: سال گذشته اتفاقی در مجتمع سحر بر اثرآتش سوزی رخ داد که این حادثه نشان می دهد باید به حوزه نگهداری و تعمیر توجه ویژه ای شود و بحث جلوگیری از بهره برداری قبل از صدور پایان کار مورد توجه باشد.

جایگاه مطلوب قم در ارزیابی های ساخت وساز ساختمانی

رئیس نظام مهندسی و ساختمان قم می گوید: در خصوص چگونگی کیفیت ساخت و سازها در استان قم در سالهای اخیر وزارت راه و شهرسازی بر اساس اجرای مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان، عملکرد استانها را مورد ارزیابی قرار می دهد که استان قم همواره در این ارزیابی ها جایگاه خوبی داشته است و چندین بار رتبه برتر رعایت مقررات ملی ساختمان را دریافت کرده است هر چند که در حوزه نگهداری ساختمان مشکلاتی وجود دارد.
مقومی بیان می کند: مهمترین حلقه مفقوده در صنعت ساختمان که موجب بروز آسیب هایی شده ، فقدان مجری ذیصلاح است و اینکه هر فرد غیرمتخصصی وارد این عرصه شود به تبع آن شاهد کاهش کیفیت ساختمان خواهیم بود و کسی مسئولیتی بابت آن بنا نخواهد داشت و مردم باید این موضوع را در ساختمان سازی هم مورد توجه قرار دهند که کار می بایست به دست افراد متخصص سپرده شود.

  • نویسنده : هیفا پردل