یکی از سنت‌های چندین ساله در ایام محرم تعطیلی اکران فیلم‌های طنز در دهه اول محرم است و بر این اساس سال جاری و از بیستم تا بیست‌وچهارم تیر تنها فیلم‌های غیرکمدی روی پرده سینماها رفت؛ طی پنج روز محرمی ۸۳ هزار و ۳۸ مخاطب در ۵,۱۷۱ سانس به سینماها رفته و موفق به فروش ۶۰,۳۰۴,۹۹۷,۵۰۰ ریالی شدند.

به گزارش پردیسان آنلاین، یکی از سنت‌های چندین ساله در ایام محرم تعطیلی اکران فیلم‌های طنز در دهه اول محرم است و بر این اساس در سال جاری و از بیستم تا بیست‌وچهارم تیر تنها فیلم‌های «شور عاشقی»، «یادگار جنوب»، «روایت ناتمام سیما»، «بی‌بدن»، «این جمعیت قابل کنترل»، «عطرآلود»، «کوچه ژاپنی‌ها»، «آبی روشن»، «مست عشق»، «آسمان غرب»، «نیلگون»، «آپاراتچی»، «نوروز» و انیمیشن «ایلیا جست‌وجوی قهرمان» به روی پرده سینماها رفت.

طی این پنج روز محرمی ۸۳,۰۳۸ مخاطب در ۵,۱۷۱ سانس به سینماها رفته و مجموع فروش گیشه‌ها در این ایام ۶۰,۳۰۴,۹۹۷,۵۰۰ ریال بوده است؛ جدولی فروشی که صدرنشینان آن «یادگار جنوب» و «مست عشق» بود و این دو فیلم در مجموع حدود ۷۰ درصد فروش را به خود اختصاص دادند.

در ادامه در ابتدا مروری بر جدول فروش فیلم‌ها در بازه مذکور و پس از آن مروری بر عملکرد انفرادی فیلم‌ها خواهیم داشت:

ردیف نام فیلم تعداد بلیت فروخته شده تعداد سانس میزان فروش (ریال)
۱ یادگار جنوب ۲۸,۸۲۶ ۱,۳۸۳ ۲۲,۱۸۸,۷۱۰,۵۰۰
۲

مست عشق

۲۹,۱۷۱ ۱,۵۶۹ ۲۱,۲۱۷,۰۶۲,۰۰۰
۳

بی‌بدن

۹,۶۸۳ ۵۸۹ ۷,۰۹۰,۹۵۰,۰۰۰
۴

عطرآلود

۶,۹۴۰ ۴۸۷ ۴,۳۹۰,۴۷۵,۰۰۰
۵

روایت ناتمام سیما

۳,۰۹۱ ۴۰۸ ۲,۳۴۳,۸۰۰,۰۰۰
۶

شور عاشقی

۲,۰۶۵ ۲۳۷ ۹۸۸,۹۰۰,۰۰۰
۷

آبی روشن

۹۰۵ ۱۳۹ ۶۶۷,۱۵۰,۰۰۰
۸

ایلیا جست‌وجوی قهرمان

۱,۱۹۳ ۱۴۱ ۶۴۹,۲۵۰,۰۰۰
۹

این جمعیت قابل کنترل

۴۳۷ ۶۶ ۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
۱۰

کوچه ژاپنی‌ها

۲۴۲ ۶۱ ۱۷۱,۰۰۰,۰۰۰
۱۱

آسمان غرب

۱۹۵ ۴۵ ۱۳۷,۱۰۰,۰۰۰
۱۲

آپاراتچی

۸۶ ۱۰ ۶۴,۸۰۰,۰۰۰

نگاهی به عملکرد انفرادی فیلم‌ها از بیستم تا بیست‌وچهارم تیر

یادگار جنوب با ۲۸ هزار و ۸۲۶ مخاطب با ۱۳۸۳ سانس اکران درآمدی معادل ۲۲,۱۸۸,۷۱۰,۵۰۰ ریال را در کارنامه ثبت کرد و صدرنشین جدول فروش دهه اول محرم شد، برای مست عشق هم ۲۹ هزار و ۱۷۱ نفر برای ۱۵۶۹ سانس اکران به سینما رفتند و درآمدی معادل ۲۱,۲۱۷,۰۶۲,۰۰۰ ریال را به نام این فیلم ثبت کردند، سومین جایگاه نیز با ۹۶۸۳ مخاطب برای ۵۸۹ سانس اکران و درآمدی معادل ۷,۰۹۰,۹۵۰,۰۰۰ ریال نیز به نام بی‌بدن ثبت شد.

عطرآلود نیز ۶۹۴۰ نفر مخاطب را به خود جلب کرد تا در ۴۸۷ سانس اکران شده درآمدی معادل ۴,۳۹۰,۴۷۵,۰۰۰ ریال را در کارنامه ثبت کرده باشد و روایت ناتمام سیما هم با ۳ هزار و ۹۱ بلیت فروخته شده برای ۴۰۸ سانس اکران و درآمدی معادل ۲,۳۴۳,۸۰۰,۰۰۰ ریال در جایگاه پنجم را از آن خود کرد.

شور عاشقی نیز با فروش ۲۰۶۵ بلیت برای ۲۳۷ سانس اکران و با درآمد ۹۸۸,۹۰۰,۰۰۰ ریالی در جایگاه ششم قرار گرفت و پس از آن آبی روشن با ۴۳۷ بلیت فروخته شده برای ۱۳۹ سانس اکران و درآمد ۶۶۷,۱۵۰,۰۰۰ ریالی به رتبه هفتم بسنده کرد.

ایلیا جست‌وجوی قهرمان هم در این دوره به ۱۱۹۳ مخاطب برای ۱۴۱ سانس اکران و درآمد ۶۴۹,۲۵۰,۰۰۰ ریالی به جایگاه هشتم رسید و این جمعیت قابل کنترل هم با فروش ۶۶ بلیت برای ۱۴۱ سانس اکران بود درآمدی معادل ۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال را تجربه کرد تا به جایگاه نهم این جدول بسنده کرده باشد.

اما دهمین جایگاه به فیلم کوچه ژاپنی‌ها با ۲۴۲ مخاطب برای ۶۱ سانس اکران و به درآمدی معادل ۱۷۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

البته نکته قابل توجه آن است که ظرفیت واقعی سینماها برای اکران‌های غیرکمدی به‌کار گرفته نشد به این معنا که تعداد سانس‌های این ایام نسبت به مدت مشابه هفته قبل خود حدود ۵۶ درصد کاهش داشته است و بر این اساس فروش این ژانرها در حالی با رشد ۲ برابری مواجه شده که حدود نیمی از سانس‌ها اکران نداشته و بر این اساس و با توجه به این آمار می‌توان به این نتیجه رسید که در صورت توجه متولیان و حتی فیلم‌سازان به ژانرهای غیرکمدی نیز می‌توان با افزایش فروش فیلم‌ها مواجه شد، همچنان اینکه در چند ماه اخیر شاهد رکوردشکنی فیلم «مست عشق» بودیم.