مسئول ستاد سیاست‌گذاری ائمه جمعه اصفهان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد پایگاه‌های نماز جمعه در استان اصفهان قرار دارد، گفت: بنا نداریم به دنبال ساختمان‌سازی باشیم، بلکه باید به فکر درست کردن ساختمان فکر افراد باشیم و به جای نهضت مصلاسازی به سمت نهضت مصلی‌سازی حرکت کنیم.

به گزارش پردیسان آنلاین، حجت‌الاسلام علیرضا فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین، یکی از مصادیق جهاد تبیین را پیگیری امور مردم دانست و اظهار کرد: این موضوع را می‌توان در دو محور فرهنگی به عنوان محور اصلی و اقتصادی تبیین کرد، در محور فرهنگی رشد فکری مردم باید مورد توجه قرار گیرد و البته لازم است رسانه‌ها واقعیت‌های جامعه را تبیین و امیدآفرینی را در این دو حوزه ایجاد کنند.

استقرار ۱۰ درصد پایگاه‌های نماز جمعه در استان اصفهان

وی افزود: یکی از نهادهای فرهنگی بسیار تأثیرگذار در کشور، نماز جمعه با داشتن تریبون مردمی است؛ نماز جمعه واجبی است که از دل آیات و روایات و با پشتیبانی مردمی ایجاد شده است؛ در کل کشور حدود ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه وجود دارد که در این بین استان اصفهان با داشتن ۹۰ پایگاه رتبه نخست را دارد.

مسئول ستاد سیاست‌گذاری ائمه جمعه اصفهان یادآور شد: به لطف خدا حرکتی در دوره جدید مدیریت بر نهاد نماز جمعه آغاز شده است که بر اساس آن نهاد نماز جمعه مطابق با بیانیه گام دوم انقلاب و آنچه که مقام معظم رهبری از همه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی خواسته‌اند، حرکت می‌کند؛ البته لازم است برای تحقق این امر توقعات مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف در نهاد مورد بررسی قرار گیرد.

به‌کارگیری ائمه جمعه جوان با مدارج عالی علمی

وی تاکید کرد: برای اینکه گفتمان گام دوم انقلاب بین مردم خود را نشان دهد، ائمه جمعه باید به‌روز شوند و با این گفتمان آشنا باشند و با معیارهای توقعات و مطالبات مردم گزینش شوند؛ به این منظور در بحث گزینش به سراغ جوانان پرانگیزه و ائمه جمعه جوان بین ۳۰ تا ۴۰ سال و با مدارج عالی علمی رفتیم.

حجت‌الاسلام فرهنگ با بیان اینکه در سه سال اخیر ۲۰ امام جمعه جوان در استان منصوب شده‌اند که همه آن‌ها بین ۳۵ تا ۴۵ سال دارند، ادامه داد: بنای ما این است که در شورای سیاست‌گذاری نقطه به نقطه جلو برویم؛ در حال حاضر هفت نفر نیروی آماده به خدمت با مدرک دکتری در گزینش هستند که تا شهریور منصوب خواهند شد، بنابراین یکی از اتفاقات در شورای سیاست‌گذاری حرکت در مسیر جوان‌گرایی امامان جمعه است که با دستورات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب تطبیق کند.

وی اضافه کرد: در این بین یکی از ائمه جمعه تازه منصوب شده که مدرک دکتری داشت و استاد دانشگاه بود، روستاهای منطقه خود را یک سال قبل از انتخابات به خط کرد و در همین زمینه دوره تربیت مربیان جهاد تبیین را بنا نهاد و در ادامه بر انتخابات اثر بسیار مثبتی گذاشت.

برنامه ائمه جمعه اعتلای انقلابی شهر است

مسئول ستاد سیاست‌گذاری ائمه جمعه اصفهان دومین اتفاق در شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه را برنامه‌محوری عنوان کرد و افزود: نمازهای جمعه پیش‌تر سنتی جلو می‌رفتند و برنامه شاخصی با سازوکار تعریف‌شده نداشتند؛ امروز برای ائمه جمعه برنامه‌ای را با عنوان اعتلای انقلابی شهر ابلاغ کردیم که البته کیفیت آن به کل ائمه جمعه کشور ابلاغ شده است.

وی یادآور شد: امام جمعه هر شهر باید کمیته بیست‌وپنج‌نفره تدوین و برنامه‌ریزی را متشکل از سه محور افراد حقیقی، حقوقی و تشکل‌های مردمی به ما معرفی کند. مورد اول افراد حقیقی هستند که امام جمعه باید آن‌ها را برای کارهای فرهنگی شناسایی کند، مورد دوم افراد حقوقی برای پشتیبانی هستند و مورد سوم تشکل‌های مردمی مثل خیریه‌ها و کانون‌ها هستند.

حجت‌الاسلام فرهنگ تاکید کرد: در ادامه ۱۴ موضوع از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری احصا و ذیل هر موضوعی آسیب‌ها ذکر شده است؛ کمیته تدوین و برنامه‌ریزی حول آنچه که در آن خلأ وجود دارد و قصد دارد بر آن مدیریت کند را برنامه‌ریزی و شروع به کار می‌کند و در ادامه هر سال از آن بازخورد می‌گیریم.

وی ادامه داد: یکی از این موارد اعتلای جایگاه خانواده، آسیب‌شناسی گرفتاری مردم و مدیریت فضای مجازی است، به عنوان مثال یکی از ائمه جمعه در این خصوص کمیته‌ای را تشکیل داد و با هماهنگی با دستگاه‌ها توانست میزان ازدواج و طلاق را رصد و طبق آن برنامه‌ریزی کند و در نتیجه شاهد کاهش طلاق در آن منطقه بودیم، بنابراین وقتی امام جمعه‌ای منصوب می‌شود باید برنامه‌محور عمل کند.

ائمه جمعه هیچ محدودیتی برای مطالبه‌گری صحیح ندارند

مسئول ستاد سیاست‌گذاری ائمه جمعه اصفهان ابراز کرد: امروزه فعالیت امام جمعه تلفیقی از روش سنتی در کنار تشکیلات است، به این معنا که محل کار امام جمعه دفتر نیست، بلکه میز خدمت او در ورزشگاه، بازار یا مدارس است.

وی با بیان اینکه سال جاری چهار موضوع را به ائمه جمعه ابلاغ کردیم که اعتلای جایگاه خانواده و جوانان و شعار سال از جمله آن موارد است، گفت: ائمه جمعه باید نقش‌آفرینی خود را در راهبرد شعار سال نشان دهند؛ ائمه جمعه هیچ محدودیتی برای مطالبه‌گری صحیح ندارند و فقط برای تریبون نماز جمعه نیستند.

حجت‌الاسلام فرهنگ تاکید کرد: امامان جمعه به همراه همسر و فرزندان خود تعهد می‌دهند که در شهر محل خدمت خود استقرار پیدا کنند تا بتوانند درد مردم همان شهر را بچشند؛ ما امام جمعه پروازی نداریم و امامان جمعه در محل خدمت خود به‌طور کامل اقامت دارند و دورکاری ممنوع است.

اقبال به امور فرهنگی در دولت سیزدهم بیشتر شد

وی در پاسخ به این سوال که مسئولان چه میزان از ائمه جمعه حرف‌شنوی دارند و با آن‌ها همکاری می‌کنند، گفت: برخی مسئولان دغدغه فرهنگی دارند و به‌تبع همکاری بیشتری با ائمه جمعه خواهند داشت؛ به‌طور کلی با تشکیل دولت سیزدهم اقبال به کارهای فرهنگی بیشتر شده است و به‌طور کلان مسئولان حمایت‌های بیشتری نسبت به دولت‌های قبل دارند، اما در حوزه مسائل خصوصی و میدانی گاهی خلأهای اساسی داریم.

مسئول ستاد سیاست‌گذاری ائمه جمعه اصفهان ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۴ فرمودند که نماز جمعه یک قرارگاه فرهنگی است که فرمانده آن امام جمعه است و این قرارگاه بر چهار محور ایمان، تقوا، اخلاق و بصیرت استوار است؛ می‌دانیم که هر کار فرهنگی باید حول یک قرارگاه باشد، بنابراین امام جمعه قرارگاه را تشکیل می‌دهد و مسئولان نیز در آن عضو هستند.

وی یادآور شد: برخی مسئولان همکاری نمی‌کنند یا موازی‌کاری می‌کنند، بعضی مواقع یک مسئول حس می‌کند که امام جمعه می‌خواهد بر او نظارت کند یا کارهای او را از عوامانه بودن بیرون کند یا می‌خواهد کارهای فرهنگی را به نام خود ثبت کند و در بعضی موارد سنگ‌اندازی می‌بینیم.

امام جمعه می‌تواند مسئول خاطی را در جمع مردم معرفی کند

حجت‌الاسلام فرهنگ اذعان کرد: سیاست ما این است که ائمه جمعه برنامه سالانه را ببندند و برنامه را ابلاغ کنند، اما اگر مخالفت شد به‌هیچ‌وجه مقابله نکنند، بلکه سعی کنند افراد را با خود همراه کنند؛ یعنی اگر با او همراه نشدند کار را در میدان ترک نکنند، چرا که امام جمعه پدر شهر است و در عین حال که یک مطالبه‌ گر از مسئولان به نفع مردم است، باید مواظب باشد حین مطالبه‌ گری پازل برخی افراد و جریان‌ها را تکمیل نکند.

وی در خصوص کارکرد ارزیابی ائمه جمعه گفت: از نظر ساختار امام جمعه قانونی نمی‌تواند ناظر رفتار مسئولان باشد، اما می‌تواند رفتارهای مسئولان را رصد کند؛ امام جمعه برآمده از نهادی مردمی است و منفعل نیست؛ اگر مسئولی به تذکرات او توجه نکرد، امام جمعه در مرحله دوم موضوع را به مسئولان بالادست گزارش می‌دهد، اگر تمرد و لجبازی شد در نهایت می‌تواند بدون اسم آوردن آن را در تریبون بگوید، یعنی مسئول خاطی را در جمع مردم بدون اینکه نام او را بگوید، معرفی می‌کند.

پدر شهر باید زبان مردم و پیگیر مسائل شهر باشد

مسئول ستاد سیاست‌گذاری ائمه جمعه اصفهان درباره ضرورت بیان مسائل و مشکلات شهری و محلی در خطبه‌های نماز جمعه عنوان کرد: شورای سیاست‌گذاری می‌گوید که ائمه جمعه زبان مردم هستند، بنابراین زبان مردم باید پیگیر مسائل مردم در شهر باشد و این امر یک امتیاز است که امام جمعه در تریبون خود پیگیر امور باشد؛ این موضوع همان سیاستی است که شورای سیاست‌گذاری آن را دنبال می‌کند و از آن استقبال می‌کند اما باید سازوکار داشته باشد. زبان مردم اقتضا می‌کند که از مسئولان مطالبه کنند و تا رسیدن به نقطه‌ای که مردم توقع دارند، پیگیر امور باشند.

وی با بیان اینکه قضاوت درباره برگزاری نماز جمعه در شهرهای استان را بر عهده مردم می‌گذاریم، گفت: تریبون مراکز استان‌ها بین‌المللی است و ائمه جمعه مراکز استان‌ها به‌طور عمده به مسائل کلان ورود می‌کند؛ در عین حال ظرافت در مراکز استان‌ها بیشتر است و مسائل باید با دقت بیشتری مطرح شود.

حجت‌الاسلام فرهنگ با اشاره به برگزاری نماز جمعه در سایر شهرهای مرکز شهرستان مثل ملک‌شهر، رهنان و خوراسگان ابراز کرد: نماز جمعه‌های پرشوری در این مراکز برگزار می‌شود؛ نماز جمعه ترازی است تا اگر افرادی در تراز نیستند خود را به آن سطح برسانند، اما نماز جمعه‌ای واقعاً در تراز است که تریبون امام جمعه‌اش بصیرت‌افزایی، جذب حداکثری با نگاه به حوزه جوان، نوجوان و مطالبات مقام معظم رهبری در میدان و عمل باشد.

نهضت مصلی‌سازی در مقابل مصلاسازی

وی در خصوص فراهم شدن مصلی برای برگزاری نمازهای جمعه در برخی مراکز یادآور شد: باید به جای نهضت مصلاسازی باید به سمت نهضت مصلی‌سازی (یعنی نمازگزارساز) حرکت کنیم، بنابراین در برخی شهرها ستون‌های ساخت مصلا بالا رفته اما زمین‌های ۳۰ هزار متری رها شده است.

مسئول ستاد سیاست‌گذاری ائمه جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه سیاست شورا در دوره جدید جلوگیری از مصلاسازی مازاد است، گفت: هر نقطه مصلا دارد، باید تقویت شود، اما هر جا مصلی ندارد باید مکانی را متناسب با ظرفیت شهر به عنوان مصلا در نظر بگیریم و هر جا ظرفیت آن را هم نداشتیم تلاش می‌کنیم تا زمینی را با توافق نهضت ملی مسکن در اختیار مردم بگذاریم تا مصلای نماز جمعه شود.

وی خاطرنشان کرد: جلوی ساختمان‌سازی‌های بی‌رویه و اسراف باید گرفته شود؛ هدف این است که زمین‌های مازاد را در اختیار سازمان‌های نیازمند جامعه قرار دهیم و خود را از زیر بار تهمت‌ها نجات دهیم؛ بنا نداریم به دنبال ساختمان‌سازی باشیم، بلکه باید به فکر درست کردن ساختمان فکر افراد باشیم و در یک کلام باید نمازگزار بسازیم.