نشریه اکونومیست نوشت: بایدن و حزب دموکرات خود را ناجیان دموکراسی معرفی می‌کنند، اما اعمال آن‌ها نشان‌دهنده چیز دیگری است.

به گزارش پردیسان آنلاین، نشریه اکونومیست در نسخه این هفته خود به عملکرد ضعیف بایدن در مناظره با دونالد ترامپ پرداخته است. مناظره ریاست‌جمهوری برای جو بایدن افتضاح بود، اما توجیه‌های بعد آن بدتر بود. تماشای پیرمردی گیج در تلاش برای به خاطر آوردن کلمات و نکات عذاب‌آور بود. ناتوانی او در ارائه استدلال علیه یک حریف ضعیف، مأیوس‌کننده بود، اما عملکرد کارزار او برای انکار آنچه ده‌ها میلیون آمریکایی با چشمان خود دیده‌اند سمی‌تر از هر دو است، زیرا صداقت نداشتن او موجب تحقیر می‌شود.

تأثیر چنین اقدامی این خواهد بود که کاخ سفید در اختیار دونالد ترامپ قرار می‌گیرد. نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان در ایالت‌هایی که بایدن باید برنده شود، مخالف او شده‌اند. پیشروی او در نظرسنجی‌ها ممکن است حتی در ایالت‌هایی که زمانی امن بودند همچون ویرجینیا، مینه‌سوتا و نیومکزیکو در خطر باشد.

آقای بایدن وقت کناره‌گیری است

این نشریه در ادامه نوشته است که مأموریت جو بایدن در مناظره ریاست‌جمهوری که بیست‌وهفتم ژوئن در آتلانتا برگزار شد، واضح بود: اینکه ثابت کند منتقدانش در اشتباه هستند. او با نشان دادن اینکه از نظر ذهنی وضعیتش مناسب است و در نتیجه کسری رای‌هایی را که باعث می‌شود دونالد ترامپ به گزینه مورد علاقه برای پیروزی در انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۴ تبدیل شود، معکوس کند. عملکرد او یک فاجعه تقلیل‌ناپذیر بود؛ شاید بدترین نامزد ریاست‌جمهوری در تاریخ مدرن.

رئیس‌جمهور که ۸۱ سال دارد (و تا پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری ۸۶ ساله خواهد شد)، به طرز غیرقابل‌فهمی لکنت داشت، به سختی سناریوهای حمله به رقیب خود را اجرا می‌کرد و در نهایت ثابت کرد که شک و تردید منتقدان کاملاً درست بود. اگرچه ترامپ در وضعیت معمول خود بود؛ حرف‌های بی‌سروته، دروغگو، کینه‌توز، او به نوعی منسجم‌تر و شفاف‌تر از رقیبش به نظر می‌رسید.

تصمیم بایدن برای مشارکت مجدد به جای کناره‌گیری به نفع یک کاندیدای جوان، اکنون دیگر یک خطر برای دموکراسی به نظر می‌رسد. دموکراسی‌ای که او ادعا می‌کند می‌خواهد از آن محافظت کند. بنا بر رسانه‌های متعدد، پس از عملکرد بهت‌آور بایدن، بسیاری از اعضای بانفوذ حزب با علم با وضعیت نامطلوب او همچنان امید دارند که مردم با نادیده گرفتن عملکرد او در مناظره صرفاً به کابینه و وعده‌های او رأی دهند. روی جلد این هفته این نشریه با اشاره به سن بالای دو کاندیدا نوشته است «این طرز گرداندن یک کشور نیست.»

آقای بایدن وقت کناره‌گیری است

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز دراین‌باره نوشته است که هر دو کاندیدای ریاست‌جمهوری از هر رئیس‌جمهور سابق مسن‌تر هستند. بایدن مأموریت سیاسی خود را بیش از هر چیز حفظ دموکراسی آمریکایی دانسته است که ناشی از این باور است که او به‌طور منحصربه‌فردی برای انجام این کار مجهز است. او ترامپ را در سال ۲۰۲۰ شکست داد و ریاست‌جمهوری را به دست آورد و بعضی از اساسی‌ترین اقدامات قانونی را در زمان‌های اخیر انجام داده است. گرچه او رئیس‌جمهوری است که در حمایت بی‌حد و اندازه‌اش از رژیم صهیونیستی موجب تعمیق بحران بشری در غزه شده است.

آقای بایدن وقت کناره‌گیری است

به گفته این روزنامه، اکنون او برای انجام مأموریت خود برای شکست دادن ترامپ برای بار دوم بسیار ضعیف به نظر می‌رسد. مناظره‌ها می‌توانند انتخابات را تحت تأثیر قرار دهند، و این -مانند عرق‌های ریچارد نیکسون علیه جان اف کندی در مناظره تلویزیونی سال ۱۹۹۶- ممکن است به عنوان لحظه‌ای که امید از دست رفت، یاد شود. وسعت بحران برای دموکرات‌ها به سختی قابل اغراق است. تصمیم کناره‌گیری به‌طور قطع با خود رئیس‌جمهور خواهد بود. در یک دنیای ایده‌آل، او و دموکرات‌های ارشد تشخیص می‌دهند که وضعیت ناپایدار است و باید راه‌حلی جایگزین پیدا کرد.

در بهترین سناریو، این می‌تواند به تشویق دموکراسی درون‌حزبی تبدیل شود و به رأی‌دهندگان حزب انرژی بخشد. البته ممکن است به همان اندازه به آشوب و تفرقه منجر شود. با این حال، در حالی که بسیاری از گزینه‌های جایگزین در سطح ملی مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند، تعدادی از نامزدهای جوان‌تر قابل‌قبول و توانمند در حزب وجود دارند و زمان کافی برای تأیید ترکیب نامزد رئیس‌جمهور و معاون که می‌تواند شانس بیشتری برای شکست دادن ترامپ داشته باشد، وجود دارد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هر نامزد معمولی دموکرات شانس بهتری از بایدن در پیروز شدن دارد. رئیس‌جمهور آمریکا با انتخابی دردناک روبه‌روست. اما کناره‌گیری در حال حاضر یک حرکت آبرومندانه و دولتمردانه خواهد بود و ممکن است بهترین راه برای دستیابی به هدف سیاسی گسترده او در حفظ دموکراسی ایالات متحده باشد.

گرچه لازم است تاکید کرد که علی‌رغم موج انتقادها در روزنامه‌هایی مانند نیویورک تایمز و شکایت‌های خصوصی، حزب دموکرات فعلاً با جو بایدن پیش می‌رود و قصد دارد عملکرد او در مناظره را به عنوان یک اتفاق نادر جا بزند. استدلال آن‌ها این است که بایدن با حضور در ملأ عام و خارج از فضاهای رقابتی می‌تواند اعتماد رای‌دهندگان را دوباره جلب کند زیرا صداقت نقطه قوت اوست. با این حال انتظار می‌رود که در صورت تضعیف وجهه و شانس او در نظرسنجی‌ها در زمان اعلام کاندید دموکرات، با کامالا هریس جابه‌جا شود.