همزمان با فرا رسیدن اربعین شهادت امام جمعه تبریز، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان‌ شرقی از وی سخن گفتند و او را پدری دلسوز و معنوی توصیف کردند.

به گزارش پردیسان آنلاین از آذربایجان‌شرقی، اگرچه چهل روز از سفر شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم می‌گذرد، اما آتش فراق وی هنوز از دل میلیون‌ها نفر از مردم آذربایجان خاموش نشده است.

مردم تبریز، چهل روز است که دلتنگی‌های غروب را با بودن در کنار مزار این شهید سپری می‌کنند و ناباورانه روزها را به شب‌ها گره می‌زنند و شب‌هایشان را به امید آنکه هلال ماهگونش را یک بار دیگر در خواب به نظاره بنشینند به صبح می‌رسانند.

مردم تبریز طنین صدای دل‌نشینش همان گونه در گوش‌هایشان، مهربانی‌اش در قلبشان و زیبایی چهره‌اش همیشه در یاد دارند. شهید آیت‌الله آل هاشم بارها نشان داد که وی فراتر از یک امام جمعه در تبریز بوده است، پدرانه در کنار اقشار مختلف ایستاد و ماهرانه خود را در قلب میلیون‌ها انسان جای داد.

در این گزارش سراغ اهالی فرهنگ و هنر رفتیم که کمتر کسی همچون این شهید والامقام سراغ آن‌ها می‌رفت و به درد دل‌هایشان با جان و دل گوش می‌سپرد.

هنرمندان تبریزی یتیم شدند

رضا سرابی اقدم، مجسمه‌ساز و کلکسیون‌دار تبریزی به خبرنگار پردیسان آنلاین، اظهار می‌کند: هنرمندان تبریزی پس از شهادت آیت‌الله آل هاشم به معنای واقعی یتیم شدند.

وی می‌افزاید: امروز بیش از یک ماه از خبر شهادت آیت‌الله آل هاشم می‌گذرد، اما تا کنون نمی‌توانیم به خودمان بقبولانیم که ایشان را از دست دادیم.

این هنرمند تبریزی ادامه می‌دهد: این ضایعه تلخ بیش از هر قشری برای اهالی فرهنگ و هنر دشوارتر بود، چراکه ایشان با هنر مأنوس بودند و به همه هنرمندان سر می‌زدند؛ ایشان تنها امام جمعه‌ای بودند که در تمام مراسم هنری حضور می‌یافتند.

سرابی اقدم عنوان می‌کند: روزی در موزه مشاغل نشسته بودم که دیدم ایشان از پله‌ها پایین آمدند و گفتند سرابی تو اینجا چه کار می‌کنی؟! بنده گفتم اینجا را بنده طراحی کردم.

وی با بیان اینکه ۳۵ سال پیش سرباز ایشان در عقیدتی سیاسی پادگان عجب‌شیر بودم، می‌گوید: بنده مسئولیت کتابخانه این پادگان را داشتم و هر روز کتاب‌های تاریخی می‌خواندم تا پنجشنبه‌ها در راه عجب‌شیر تا تبریز در مورد این کتاب‌ها با حاج آقا صحبت کنم؛ این دوران شیرین‌ترین دوران زندگی هنری بنده بود.

هنرمندان از پدر معنوی تبریز سخن گفتند

تبریز ۲ بال معنویت و اجرایی خود را از دست داد

قربانعلی طاهرفر، کارگردان تبریزی معتقد است: تبریز دو بال مذهبی و معنویت، پشتیبانی و اجرایی را از دست داده است. همه هنرمندان با حاج آقا آل هاشم خاطره دارند و این روزها چشم همه به دنبال ایشان می‌گردد، هر کجا می‌رویم می‌گوئیم حاج آقا کجایی؟!.

وی ادامه می‌دهد: آیت‌الله آل هاشم رفیق نیمه راه نبود؛ نمی‌دانم چرا این گونه ما را تنها گذاشت؛ مه ارسباران خوابیده، اما مه تبریز هنوز نخوابیده است و ما همچنان دنبال حاج آقا آل هاشم هستیم.

این هنرمند تبریزی تاکید می‌کند: تبریز دو بال مذهبی و معنویت یعنی شهید آیت‌الله آل هاشم و پشتیبانی و اجرایی شهید مالک رحمتی را از دست داده است؛ اکنون باید رسم خدمت این شهید مکاشفه و تدریس شود.

آل هاشم در دل‌ها ماندگار است

محمد عبادی، شاعر و پژوهشگر تبریزی محبوبیت شهید را از این حیث می‌داند که در زمان حیات در دل‌ها جا باز کرده بود و در زمان شهادت نیز در تاریخ ماندگار شد.

وی می‌افزاید: ایشان با رفتارها و کردارشان در دل مردم جا باز کرده بودند و در تمام مسئولیت‌ها در کنار مردم بودند؛ تمام اقشار جامعه ارادت ویژه‌ای به شخص ایشان داشتند و پس از شهادتشان بسیار اندوهگین شدند.

هنرمندان از پدر معنوی تبریز سخن گفتند

لقب سید شریف برازنده آیت‌الله آل هاشم است

مهرداد خوشکار مقدم روزنامه‌نگار تبریزی لقب سید شریف را برازنده شهید آیت‌الله آل هاشم می‌داند و تاکید می‌کند: شهید آل هاشم به معنای واقعی در کنار اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان بود و هر زمان مشکلی به وجود می‌آمد خودشان پیش قدم می‌شدند.

وی اضافه می‌کند: موضوع شخصی برایم پیش آمد، بدون اینکه بنده مطلبی را به ایشان برسانم خودشان مطلع شدند و کار را حل کردند.

این روزنامه‌نگار عنوان می‌کند: زمانی که کلمه محترم و معتبر را در پسوند ایشان به کار می‌بریم از خودمان و قلم‌مان خجالت نمی‌کشیم.

شهادت حضرت آیت الله آل هاشم جان میلیون‌ها آذربایجانی را سوزاند چراکه نقش پدر را برای همه اقشار جامعه ایفا می‌کرد و اکنون همه در فراغ وی دچار سردرگمی هستند. یادمان نمی‌رود تماس‌های تلفنی ایشان به هنرمندان، پیگیری مشکلات، حضور در خیر و شر آن‌ها و هزاران نکته دیگر که مجال سخن گفتن نیست.

گزارش از شاهین بدرحیدری