عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: بیماری سیروز کبدی منجر به تغییر میزان پیوندهای پروتئینی و آزاد هورمون‌های زنانه و مردانه در خون می‌شود و سطح استروژن در جریان خون مردان را افزایش می‌دهد، از همین رو افراد درگیر با این بیماری در معرض خطر ابتلاء به سرطان سینه نیز قرار می‌گیرند.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با بیان اینکه سرطان سینه بیشتر در زنان شایع است، اما از هر ۱۰۰ مورد ابتلاء به سرطان سینه یک مورد آن در مردان مشاهده می‌شود، اظهار کرد: به‌طور کلی در یک میلیون مرد، تنها ۱۰ نفر دچار این بیماری می‌شوند و علائم سرطان سینه در زنان و مردان مشابه است.

وی با اشاره به اینکه بررسی نکردن سینه و انجام ندادن ماموگرافی از جمله مواردی است که منجر می‌شود مردان متوجه علائم سرطان سینه نشوند، افزود: این بیماری در مردان، در پی رشد و تکثیر خارج از کنترل سلول‌های داخل سینه رخ می‌دهد و احتمال دارد به سایر قسمت‌های بدن فرد نیز منتقل شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با اشاره به علائم سرطان سینه در مردان تصریح کرد: برآمدگی و برجستگی بدون درد و سفتی زیر نوک سینه، شایع‌ترین علامت سرطان سینه در مردان به شمار می‌رود و ممکن است رنگ نوک سینه بیمار نیز در پی ابتلاء به این بیماری تغییر کند.

عادلی ادامه داد: به‌طور کلی ترشحات سینه، داشتن درد، ورق ورقه شدن یا کمرنگ شدن پوست سینه، قرمزی، خارش یا فلسی شدن سینه، جمع شدن نوک سینه به سمت داخل و زخمی شدن پوست، از جمله علائم این نوع سرطان در مردان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بالا بودن سطح استروژن خون، سیروز کبدی، داشتن زمینه خانوادگی و قرار گرفتن در معرض پرتوها، از جمله عواملی است که می‌تواند منجر به ابتلای فرد به سرطان سینه شود، گفت: قرار گرفتن در معرض اشعه‌های یونیزه، احتمال بروز سرطان سینه در مردان را افزایش می‌دهد و در صورتی که سطح استروژن در مردان افزایش غیرعادی داشته باشد، می‌تواند منجر به ابتلای فرد به سرطان سینه شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران اضافه کرد: سندروم کالین فلتر از جمله عوامل دیگری است که زمینه ابتلای مردان به سرطان سینه را فراهم می‌کند؛ این سندروم در مردانی پدید می‌آید که با یک نسخه اضافه از کروموزوم X متولد می‌شوند و میزان ترشح تستسترون در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و استروژن بیشتری در بدن آن‌ها تولید می‌شود.

عادلی خاطرنشان کرد: در صورتی که خانواده فرد به انواع سرطان سینه مبتلا شده باشند، احتمال ابتلای وی به این نوع سرطان نیز افزایش می‌یابدپیدا می‌کند، همچنین بیماری سیروز کبدی ممکن است در نتیجه مصرف بیش از حد الکل، هپاتیت مزمن ویروسی یا شرایط ژنتیکی پدید آید که منجر به تغییر میزان پیوندهای پروتئینی و آزاد هورمون‌های زنانه و مردانه در خون می‌شود و سطح استروژن در جریان خون مردان را افزایش می‌دهد، از همین رو افراد درگیر با سیروز کبدی در معرض خطر ابتلاء به سرطان سینه نیز قرار می‌گیرند.