به گزارش خبر گزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم افتخاری، مدیر حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد در نشست وحدت حوزه و دانشگاه با اشاره به سرانه بسیار پایین هر طلبه در مقایسه با دیگر نهادهای دانشگاهی، اظهار کرد: متاسفانه در قوانین بودجه کشور ما یک نهاد آموزشی دیده نشدیم در […]

به گزارش خبر گزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم افتخاری، مدیر حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد در نشست وحدت حوزه و دانشگاه با اشاره به سرانه بسیار پایین هر طلبه در مقایسه با دیگر نهادهای دانشگاهی، اظهار کرد: متاسفانه در قوانین بودجه کشور ما یک نهاد آموزشی دیده نشدیم در صورتی که حوزه علمیه یک نهاد آموزشی است.

افتخاری، سرانه هر طلبه در ردیف بودجه را ۲ میلیون و پانصد هزار تومان اعلام کرد و گفت: برای دانشجوی علوم انسانی ۷ میلیون و پانصد هزار تومان و برای مقطع ارشد ۱۲ میلیون و برای مقطع دکتری ۱۸ میلیون تومان، بودجه دیده شده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بودجه‌ای که برای حوزه‌های علمیه دیده شده، از ردیف بودجه دین است نه ردیف آموزش. با این وجود معمولاً ردیف بودجه دین یا محقق نمی شود و یا صدر پایینی قابل تحقق است که این موضوع به خودی خود مشکلات عدیده‌ای را برای حوزه های علمیه وجود می‌آورد.

وی عنوان کرد: حدود ۶۰ استاد داریم که عموما دارای تحصیلات ارشد دانشگاهی هستند؛ در حوزه علمیه خواهران، امسال در جشنواره علامه هلی ۱۱۶مقاله گردآوری شد و در این زمینه فعالیت‌های علمی متعدد در حوزه‌های مختلف داشتیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین افتخاری تاکید کرد: همه توان و تلاش خود را برای تحقق وحدت عملی بین دو نهاد حوزه و دانشگاه بکار می گیریم و در کلاس‌ها و فضای علمی خصوصا در زمینه‌های پژوهشی برای همه اساتید باز است و در بحث روش پژوهش، تحقیقات میدانی و مسائل آسیب‌های اجتماعی به تخصص اساتید عزیز نیاز داریم.

دانشگاه‌ها و نخبگان برای اجرای فرمان زمین‌ مانده ده ساله رهبری پای کار بیایند.

همچنین در این نشست زهرا مرادیان، استاد مدرسه علمیه فاطمیه (س) یاسوج بیان کرد: ۱۰ سال از فرمان مقام معظم رهبری نسبت به جمعیت می‌گذرد، اما نه حوزه علمیه و نه دانشگاه هیچ اقدام مثمر ثمری در این زمینه انجام نداده‌اند.

دانشگاه ها و حوزه های علمیه برای اجرای فرمان زمین‌ مانده ۱۰ ساله رهبری پای کار بیایند

وی افزود: در خصوص بحث بیت الزهرا که اینجانب خدمت مقام معظم رهبری رسیده‌ام جمله‌ای که حضرت آقا خطاب به ما فرموده‌اند این بود که جلوی متلاشی شدن نظام خانواده را بگیرید و دیگری اینکه در زمینه رشد و ارتقاء جمعیت کار کنید و اثر بخش فعالیت نمایید.

مرادیان ادامه داد: از سال ۷۰ که بحث فرزند کمتر به میان آمد مراکز بهداشت و درمان چند کار جدی انجام داده‌اند، یکی انجام رایگان عمل جلوگیری از بچه‌دار شدن مردان، توزیع رایگان امکانات جلوگیری از بارداری زنان و فرهنگ‌سازی جدی دانشگاه در زمینه اینکه خانواده‌ها نباید بیش از دو فرزند داشته باشند بود نا اینکه به عنوان یک اصل در خانواده ها پذیرفته شد.

زهرا مرادیان تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود دانشگاهها و نخبگان برای اجرای فرمان زمین‌ مانده ده ساله رهبری پای کار بیایند و همانگونه که روزی در زمینه فرزند کمتر تلاش جدی انجام داده‌اند الان نیز در زمینه رشد و افزایش جمعیت تلاش کنند.

استاد مدرسه علمیه فاطمیه (س) یاسوج با اشاره به به فرموده مقام معظم رهبری همه باید در زمینه رشد و افزایش جمعیت تلاش کنند، اظهار کرد: ۲۴ هزار زن نابارور در استان داریم که دانشگاه در این زمینه باید تمام قد وارد شود و درمان نازایی آنها را با هدف حمایت از زوج‌های نابارور در جهت افزایش رضایتمندی جامعه هدف بر عهد بگیرند و از هیچ کمکی دریغ نکنند.

دوگانگی بین حوزه و دانشگاه برداشته شود.

پریناز رومینا، معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست گفت: برای اینکه میان حوزه و دانشگاه وحدت ایجاد شود باید محتوای مشترک تولید شود که این محتوای مشترک هدف مشترک می‌خواهد و لازمه هدف مشترک نظام باوری و ارزشی مشترک است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ما باید از فرصت حیات و ذخیره علمی خود در تولید محتوای علمی اسلامی استفاده کنیم.

وی افزود: باید دوگانگی بین حوزه و دانشگاه برداشته شود و وحدت حوزه و دانشگاه مصداق عینی پیدا کند و افکار خوبی را به نسل آینده منتقل کنیم.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران اصافه کرد: باید جهت رشد بیش از پیش وحدت میان حوزه و دانشگاه تلاش جدی انجام دهیم. چون وحدت حوزه و دانشگاه، زمانی حاصل می‌شود که هم دانشگاه و هم حوزه در تمام ابعاد اعم از علمی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، تربیتی و مدیریتی بر اساس آموزه‌های اسلامی عمل کنند، آنها هر قدر به آموزه‌های اسلامی عمل کنند، به همان اندازه به وحدت نزدیکتر می شوند.

انتهای پیام