حقوق شهروندي نياز اصلي جامعه ي امروزي ايران است واين حقوق مجموعه اي از امتيازات و حقوق و تكاليف شهروندان است تا از يك سو حقوق و كرامت انساني و اجتماعي خود را در جامعه شناخته و به دست آورند و از سوي ديگر به عنوان شهروند تكاليف خود را در مقابل اجتماع شناخته و بر ايفاي آن گام بر دارند.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ شهرداری سازمانی است که ساکنان شهر با استفاده از حقوق طبیعی خود و اختیاری که قانون به این سازمان عطا کرده است ، به منظور ایجاد و اداره کردن تأسیسات عمومی و وضع و اجرای نظام شهری و تأمین نیازمندی های مشترک محلی به وجود می آورند و به آن اختیار و نمایندگی می دهند تا هزینه خدماتی را که به عهده آن واگذار شده است با روش های منطقی و عادلانه بین ساکنان شهر توزیع کرده و از آنها وصول کند.
امروزه شهرداری ها در خصوص تنوع وظایف محوله و مسؤولیت های خدمت رسانی در رأس همه نهادها قرار دارند.
از جمله این وظایف می توان احداث میادین میوه و تره بار و بازارهای روز با کالاهای ارزان قیمت، انجام امور مربوط به تدفین اموات، خدمات ایمنی و آتش نشانی، ایجاد و نگهداری فضاهای سبز شهری، نظافت معابر ،ایجاد زیرگذرها – روگذرها و خیابان ها ، صدور پروانه های ساختمانی و ده ها وظیفه دیگر را نام برد .
بنابراین می توان ادعا کرد که شهرداری ها از معدود نهادهایی هستند که یک شهروند در طول حیات خود به خدمات آن نیاز دارد که همین امر باعث نگرش بیشتر مردم به عملکرد این سازمان خدمات محور گردیده است .
با توجه به اینکه شهرداریها برابر قانون و مقررات مربوطه خودکفا بوده و امکانات و منابع مالی آنها اختصاص به حوزه استحفاظی و خدماتی خود دارد ، لذا به هر میزان که مردم یک شهر در امور مربوط به شهرداری مشارکت نمایند آن شهرداری در انجام وظائف و خدمات دهی موفق خواهد بود .

نقش شهرداری ها در جامعه ی شهروند مدار

اما نکته ای که وجود دارد این است که شهرداری ها چه نقش و وظیفه ای در مقابل شهروندان ،شهر، حقوق شهروندی و محیط شهری دارند.
شهرداری اداره ی امور جاری و یومیه زندگی شهروندان شهر را سامان و تنظیم می کنند؛اما واقعیت مسأله این است که شهرداری ها در اذهان عمومی صرفا وظیفه ی آسفالت و تمیز کردن معابر و جمع آوری زباله را بر عهده دارند.اما این تصوری نادرست از نهاد شهرداری است.
لیکن در باطن ، این شهرداری است که محیط زیست شهروندان و شادابی مردمان شهر را با خلق و خوی مختلف سامان می دهد.

شهرداری نقش تعیین کننده ای در نشر و گسترش حقوق شهروندی دارد

شهر حیات زنده ای دارد و باید به عنوان یک موجود زنده به آن نگریست. شهر فقط مجموعه ای از سازه ها نیست بلکه شهر ترکیبی است از انسانهایی با فرهنگ و آداب و رسوم مختلف که پیوسته در جریان است و محیط زیستی که در زندگی می کنند و امکاناتی که برای بهتر زیستن و رشد و تعالی انسان وجود دارد.
آسودگی شهروندان چقدر رشد داشته است،مصیبت های شهری چه میزان کاسته شده است نه اینکه چه تعداد پل و اتوبان ایجاد شده باشد اگرچه این امر هم برای شهر مفید است اما نکته این است که مخاطبین شهرداری مردم یا شهروندان هستند نه ساختمانها و سازه های شهر.
شهرداری شهر کیوتو در ژاپن بین المانهای شهری و بافت تاریخی شهر و حتی رنگ تابلو ها و تصویرهای شهر هارمونی زیبایی ایجاد کرده است آنها ابتدا به روحیات شهروندان میزان آسایش و رفاه آنان توجه کرده اند.
شهر ها محیط های زنده ای دارند که نیازمند توجه و رسیدگی خاص است ،از این رو شهروندان نیازمند توجه و رسیدگی فوری شهرداری هستندواز آنجایی که شهروندان ارتباط مستقیمی با شهر دارند ، این شهرداری است که نقش وافری در پایداری حقوق شهروندی ایفا می کند.
واقعیت این است امروزه معیار شهردار موفق به کسی داده می شود که چقدر در شادی و بهتر زیستن شهروندان نقش آفرینی کرده است و چه میزان امید به آینده برای آنها فراهم نموده است.چه میزان از بحرانها و آسیب های شهری را درمان و حل کرده است.
«تبیین» یکی از کارهای بسیار مهم برای مقابله با هرگونه انحراف و تحریف در ارزش‌ها است، به همین علت رهبر معظم انقلاب بارها و در مقاطع گوناگون بر این مهم تأکید کرده‌اند؛ اما شرایط فعلی جامعه باعث شده تبیین اهمیت مضاعفی پیدا کند؛ به همین خاطر رهبر معظم انقلاب در سخنرانی پاییز ۱۴۰۰ به آن تاکید مضاعف کردند و از آن زمان کلیدواژه جهاد تبیین وارد جامعه انقلابی ایران شد.

وظیفه‌ای که بر دوش مسئولان است

البته مسئولین و مدیران کشور هم وظیفه‌ی تبیینی دارند. ممکن است مردم در قبال برخی تصمیمات مسئولین و سیاستها دچار ابهام شوند «باطن این تصمیم را، یا استدلال بر این تصمیم را نمیدانند؛ چون نمیدانند، معترض میشوند. خیلی خب، برای آنها تبیین کنید؛ بعضی از چیزها هست که باید تبیین بشود و گفته بشود.» ۷/۴/۱۴۰۰ کارگزاران نظام باید به‌دور از هرگونه رویکرد خصمانه‌ای در قبال اعتراضات و شبهات، پاسخگویی با رویکرد تبیین را در دستور کار خود قرار دهند: «راه تبیین هم همین است که در جلسات عمومی با مردم، بیان کنید، روشن کنید؛ سوالات را مطرح کنند، شما جواب بدهید، اینها تبیین میشود؛ در رسانه‌ها هم پخش شود.» ۶/۶/۱۳۹۰

مسئولان با مردم شفاف صحبت کنند

آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار با شهردار و معاونان شهرداری قم در فروردین ماه امسال با تأکید بر اینکه مسئولان باید با مردم شفاف صحبت کنند، ابراز کرد: همه دستگاه‌ها به‌غیراز دستگاه‌های امنیتی، باید مشکلات، موارد و موضوعات را به‌صورت روشن و شفاف در میان بگذارند که در غیر این صورت در مظان شبهات و ابهام قرار می‌گیرند و حداقل آن این بوده که مردم نمی‌دانند چرا مشکل حل نمی‌شود.
امام‌جمعه قم ضمن تقدیر از زحمات شهرداری قم،تصریح کرد: کارهای خوب و ارزشمندی همچون راه‌ها، تونل‌ها و بزرگراه‌ها در سطح شهر انجام‌شده ولی در مرکز شهر کارهایی که باعث رضایتمندی مردم و حضرت معصومه(س) باشد اجرانشده و باید کاری کنید که این منطقه به‌عنوان مرکز شهر مورد رضایت حضرت قرار گیرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم با بیان اینکه باید برای خدا کار کنید و صلاح شهر را در نظر بگیرید و اگر کارها بر این منوال انجام شود رضایت خداوند هم به همراه دارد، خاطرنشان کرد: دعای گو و خیرخواه شما هستیم و امیدواریم مشکلات و موانع از پیش روی شما برداشته شود و کارها به‌خوبی در این شهر انجام پیش رود.

بررسی چهره به چهره مشکلات مردمی در بازدید های سرزده شهردار قم

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم که عملکرد مثبتی در آبادانی و توسعه در شهر قم داشته است و شهروندان نیز از فعالیت های انجام شده در شهر رضایت نسبی دارند.
سقائیان نژاد به منظور بهبود عملکرد مجموعه ستادی شهرداری چند وقتی است که به‌صورت سرزده از فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف مناطق و سازمان های شهرداری بازدید می کند و به صورت میدانی گزارش عملکرد مدیران را بررسی می کند.
شهردار قم در این بازدید ها با برخی شهروندان به‌صورت چهره به چهره در راستای رفع مشکلات آنان گفت‌وگو می کند و به‌صورت موردی مطالبات مردمی را رفع می کند.
مردم در این بازدید ضمن تقدیر از فعالیت‌های شهرداری در سال‌های گذشته، خواستار کاهش روند برخی فعالیت‌های شهرداری در حوزه‌های مختلف هستند.
شهردار قم هدف از این بازدیدها را، آشنایی با مشکلات و تلاش برای رفع آن‌ها در راستای خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان و افزایش رضایتمندی می داند.
سقائیان‌نژاد معتقداست ارتباط مستمر و نزدیک مردم با شهرداری به‌عنوان نهاد خدمتگزار، موجب شده این سازمان همواره مورد ارزیابی عمومی باشد که در این راستا تلاش برای تکریم ارباب‌رجوع و افزایش رضایت شهروندان و ارائه خدمات شایسته باید در اولویت امور شهرداری‌ها باشد.

روند فعالیت شهرداری را به‌صورت شفاف با مردم در میان بگذارید

شهردار قم با اشاره به اهمیت تشریح روند فعالیت‌ها برای مراجعه‌کنندگان می گوید: شفاف موضوعات را با مردم در میان بگذارید و اطلاع‌رسانی درستی صورت گیرد، چراکه بسیاری از موارد و موانع خارج از روندهای قانونی است.
شهردار قم در این بازدید ها با اشاره به مشکلات منابع انسانی در بخش‌های مختلف شهرداری، اظهار داشت: بخش‌هایی مانند شهرسازی که محل مراجعه حجم قابل‌توجهی از شهروندان بوده نیاز به تقویت نیروی انسانی کارآمد و تخصصی است.
وی با بیان اینکه پرونده‌های شهرداری باید همه به‌صورت الکترونیکی آرشیوسازی شده باشد، تصریح کرد: حجمی از پرونده‌های سنواتی مناطق همچنان به‌صورت الکترونیکی بایگانی و آرشیوسازی نشده است که باید در این زمینه تلاش‌ها افزایش یابد، چراکه نبود بایگانی الکترونیکی در روند فعالیتی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.
شهردار قم اضافه کرد: بسیاری از مطالبات شهروندان حداقلی بوده و می‌توان با تصمیماتی درست حجم این مراجعات را کاهش داد.

اعتماد عمومی مردم سرمایه اجتماعی ارزشمند مجموعه مدیریت شهری

سقائیان نژاد در سال های حضور در قم همواره اثر کارکردی اعتماد عمومی در پیشبرد اهداف مدیریت شهری را مورد تاکید قرار داده و متعقد بوده است در پرتو این اعتماد سرمایه اجتماعی پررنگتر می‌شود؛ بودجه شهرداری از مردم تأمین می‌شود و نقش دولت در برخی امور مانند مباحث زیربنایی بسیار محدود است و از این منظر مجموعه مدیریت شهری خود را مسئول و پاسخگو در قبال شهروندان و توسعه شهری می‌داند.
وی انعکاس چالش‌ها و مشکلات شهری به‌صورت مدون و مشخص شده را سبب پیگری و حل معضلات و در نهایت افزایش رضایتمندی و اعتماد عمومی شهروندان دانسته است که سبب می‌شود تا مردم راحت‌تر مشکلات خود را بیان کنند که این مساله می‌تواند در جلوگیری از بسیاری از چالش‌ها و معضلات بزرگ و بهبود شرایط اقتصادی و کسب و کار به مجموعه شهرداری کمک کند.
شهردار قم همچنین تاکنون چندین بار با حضور در سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷ با عنوان “شهروند پرسشگر، مدیر پاسخگو ” به‌صورت مستقیم پاسخگوی تماس مردمی در حوزه‌های مختلف خدمات شهری، شهرسازی، طرح‌های عمرانی، طرح‌های در دست اقدام و… بوده است.
این طرح هر هفته با حضور مدیران شهری از شورای اسلامی شهر، معاونین، مدیران مناطق، مدیران عامل سازمان‌ها و مدیران ستادی روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

دستور تشکیل قرارگاه عملیاتی تحقق ” جهاد تبیین” در شهرداری قم

فروردین ماه امسال پس از تاکید رهبری بر جهاد تبیین با دستور شهردار قم در خصوص اجرای دقیق جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف مدیریت شهری، قرارگاه عملیاتی جهاد تبیین در شهرداری قم تشکیل شد.
سقائیان‌نژاد اهداف این قرارگاه را نقش‌آفرینی مجموعه مدیریت شهری در تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین دانست که با مسئولیت اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری در عرصه‌های مختلف مرتبط با اقدامات، برنامه‌ها و عملکرد شهرداری قم فعالیت خواهد داشت.
شهردار قم خدمت، روزی حلال، معماری ایرانی-اسلامی و ترویج سبک زندگی از محورهای مهم برنامه‌های اجرایی قرارگاه عملیاتی جهاد تبیین دانست.
دکتر سقائیان‌نژاد روشنگری و تبیین دستاوردهای نظام در حوزه مدیریت شهری و مقابله با سیاه نمایی‌های دشمنان را از اهداف مهم این قرارگاه دانست و گفت: تبیین ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها بر مبنای منویات مقام معظم رهبری در این قرارگاه عملیاتی دنبال خواهد شد.

  • نویسنده : زهرا ملکوتی شاد