بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها با ۱۳ درصد کاهش مصرف برق کشور در بخش خانگی می‌توان تا ۴۰۰۰ مگاوات معادل متوسط کل مصرف برق صنایع فولادی، در مصرف انرژی برق صرفه‌جویی کرد.

به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از وزارت نیرو، مدیریت مصرف برق در بخش خانگی در فصول گرم سه سال گذشته به یکی از ابزارهای مهم برای تأمین حداکثری برق در بخش‌های مولد تبدیل شد و وزارت نیرو تلاش کرد از طریق اعطای پاداش صرفه‌جویی و فرهنگ‌سازی در این بخش نسبت به کاهش مصرف بخش خانگی و در مقابل افزایش میزان برق تحویلی به بخش‌های مولد اقدام کند.

بر اساس آمار و ارقام موجود در دو سال گذشته از طریق این اقدام شاهد کاهش محسوس میزان برق مصرفی در بخش خانگی بودیم و به صورت مشخص در تابستان سال ۱۴۰۲ در مقایسه با تابستان سال ۱۴۰۰ با وجود اینکه بر اساس روال منطقی و نظر به افزایش شدید دما، کارشناسان افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق بخش خانگی را پیش‌بینی کرده بودند، اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، که میزان مصرف این بخش به میزان ۴ درصد نیز نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ کاهش یافت.

در واقع اگر بنا بود با دست فرمان تابستان ۱۴۰۰ میزان مصرف برق بخش خانگی در تابستان سال ۱۴۰۲ نیز ادامه پیدا کند، در ۴ ماه گرم سال گذشته مصرف برق بخش خانگی باید به میزان ۵۸ میلیارد کیلووات ساعت می‌رسید، اما با وجود افزایش قابل توجه دما، افزایش ۱.۵ میلیون مشترک خانگی و اعمال نشدن خاموشی در این بخش، نه‌تنها به مصرف برق این بخش افزوده نشد، بلکه در تابستان ۱۴۰۲ کل انرژی تأمین شده برای بخش خانگی ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت بود که نسبت به تابستان ۱۴۰۰ میزان ۲ میلیارد کیلووات ساعت نیز کاهش داشت.

در بخش صنعتی نیز در سال ۱۴۰۰ انرژی تأمین شده ۳۶.۷ میلیارد کیلووات ساعت بود و این در حالی است که تابستان سال ۱۴۰۲ میزان برق مصرفی صنایع به ۴۶.۱ میلیارد کیلووات ساعت رسید و از میزان برق مصرفی بخش خانگی پیشی گرفت. مروری بر میزان برق تحویلی به صنایع بزرگ و انرژی بر در خرداد سال جاری نیز نشان می‌دهد، بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی بزرگ نسبت به خرداد ماه سال گذشته میزان برق بیشتری تحویل گرفته‌اند.

به عنوان نمونه ۱۷ شرکت بزرگ فولادی کشور شامل شرکت فولاد آرش، فولاد سبا، فولاد بوتیا، فولاد غدیر، فولاد سیرجان، فولاد اکسین، فولاد البرز ایرانیان، فولاد حدید، فولاد خاوران، فولاد خزر، فولاد سپیددشت، فولاد سیرجان، فولاد شاهرود، فولاد شهریار، فولاد گامبرون، شرکت گسترش فولاد و فولاد میانه در خرداد ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد برق بیشتری تحویل گرفتند.

با وجود اینکه در دو سال گذشته و به واسطه کاهش مصرف برق در بخش خانگی امکان تأمین برق بیشتر برای صنایع فراهم شد، انتظار این است که در فصل گرم سال جاری نیز تحت تأثیر تکرار همین رویه شاهد روند افزایشی برق تحویلی به بخش‌های مولد باشیم.

این موضوع از آنجا مورد تأکید است که بدانیم در فصل گرم سال جاری علاوه بر اعطای پاداش‌های خوش مصرفی و کم مصرفی سال گذشته در بخش خانگی، همچنین برای مشترکان کم‌مصرف پاداش‌های ویژه‌ای همچون ۳۰۰ دستگاه خودرو و ده‌ها هزار لوازم خانگی و جوایز ارزنده بسیار دیگری در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه متوسط کل مصرف برق در بخش صنایع فولادی کشور در سال گذشته رقمی معادل ۴۰۲۸ مگاوات بوده است، این یعنی صرفه‌جویی در بخش خانگی به میزان ۱۳ درصد در فصل گرم سال جاری بدون احتساب ظرفیت‌های نیروگاهی جدید و مازاد امکان تأمین برق مورد نیاز برای این بخش مولد کشور را فراهم کند.

میزان انرژی برق قابل توجهی که محاسبات نشان می‌دهد برای تأمین این مقدار انرژی دست کم به احداث ۳ نیروگاه ۱۳۰۰ مگاواتی به ارزش ۵ میلیارد دلار نیاز است، که این سه نیروگاه جدا از هزینه احداث، بابت هزینه تعمیر، نگهداری، سوخت و سایر هزینه‌های جاری برای اقتصاد کشور هر ساعت ۲۰ میلیارد تومان هزینه در پی خواهد داشت.

علاوه بر آن از آنجا که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ باید چیزی بیش از ۳۵۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق برای تأمین نیازهای کشور تولید شود، تنها با ۱۳ درصد صرفه‌جویی در بخش خانگی که معادل متوسط کل مصرف صنایع فولادی کشور است، در این حوزه می‌توان از طریق جلوگیری از سوخت مازاد و هزینه‌های تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها معادل ۶.۵ میلیارد متر مکعب در سوخت نیروگاهی و در نهایت ۲۳ میلیارد کیلووات ساعت در انرژی الکتریکی برق معادل ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی رقم زد.

مستند به موارد فوق مشاهده می‌شود که اجرای طرح‌های مدیریت مصرف برق و صرفه‌جویی در بخش خانگی چه در ایام اوج بار و چه در دیگر ایام سال تا چه میزان می‌تواند به اقتصاد کشور کمک و از صرف هزینه‌های هنگفت در این بخش جلوگیری کند.