هفته سی‌ام و پایانی رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال باشگاه‌های ایران شنبه‌شب به پایان می‌رسد و از بین پرسپولیس و استقلال یک‌تیم جام قهرمانی را لیگ بیست‌وسوم را بالای سر خواهد برد.

به گزارش پردیسان آنلاین، دیدارهای هفته سی‌ام و پایانی از بیست‌وسومین دوره رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال باشگاه‌های ایران فردا _شنبه، دوازدهم خرداد_ با انجام هشت بازی به‌صورت همزمان از ساعت ۱۹:۰۰ پیگیری می‌شود که نتایج سرخابی‌های پایتخت تعیین‌کننده قهرمان فصل جاری می‌شود و در صورت برتری قرمزهای پایتخت جام به پرسپولیس خواهد رسید یا اگر این تیم نتیجه مناسب نگیرد در صورت برد استقلال قهرمانی سهم آبی‌های پایتخت خواهد شد.

استقلال‌صنعتی خوزستان – هوادار تهران

برتری تیم فوتبال استقلال خوزستان در برابر مس رفسنجان در هفته ماقبل پایانی لیگ‌برتر امیدهای استقلال خوزستان برای بقا در لیگ را زنده نگه داشت. شاگردان سیروس پورموسوی به‌جز خودشان باید چشم‌انتظار دو مسابقه دیگر هفته پایانی لیگ‌برتر نیز باشند. آبی‌پوشان خوزستانی ابتدا باید از سد میهمان خودشان هوادار تهران عبور کنند که باتوجه به فرم هفته‌های اخیر تیم تهرانی، ماموریت چندان دشواری برای استقلال خوزستان پیش‌رو نخواهد بود.

پایتخت آماده برپایی جشن قهرمانی / جنگ پرسپولیس و استقلال برای فتح جام ۲۳

استقلال خوزستان با این پیروزی احتمالی امتیازاتش به عدد ۲۸ می‌رسد و با توجه به عملکرد ضعیف‌تر در بازی رودررو مقابل فولاد خوزستان و پیکان تهران، در صورت تساوی امتیازات با هر یک از این دو تیم، جایگاه پائین‌تری را از آن خود خواهد کرد. پیکان اگر مقابل استقلال تهران موفق به کسب امتیاز شود، بالاتر از استقلال خوزستان خواهد ایستاد و فولاد خوزستان هم با پیروزی در برابر نساجی، جایگاه بهتری نسبت به تیم تحت هدایت سیروس پورموسوی کسب می‌کند.

استقلال خوزستان بعد از شکست ناباورانه چهار بر سه مقابل پرسپولیس در هفته قبل، این‌بار در هفته ما قبل پایانی با پیروزی سه بر دو مقابل مس رفسنجان، باتوجه به تساوی فولاد مقابل پیکان، توانست اختلاف خود را با این تیم به یک امتیاز برساند تا در هفته آخر در صورت شکست فولاد مقابل میزبان خود نساجی مازندران، تنها با یک تساوی مقابل مهمان خود هوادار تهران لیگ برتر ماندگار شود.

گل‌گهر سیرجان – ذوب‌آهن اصفهان

گل‌گهر سیرجان هنوز در سال ۱۴۰۳ طعم پیروزی در لیگ‌برتر را نچشیده و در ۹ مسابقه‌ای که به میدان رفته نتوانسته پیروز خارج شود و سه امتیاز مسابقه را کسب کند و این بیشترین زمانی است که تیم تحت هدایت مارینوس برای برد صبر کرده است. پنج شکست و چهار تساوی نتیجه تلاش‌های شاگردان اوزونیدوس بوده و آنها سابقه سه شکست متوالی مقابل سپاهان، پرسپولیس و هوادار را هم داشته‌اند، اما با این‌حال همچنان در رتبه نهم جدول هستند و به واسطه امتیازاتی که در نیم فصل نخست کسب کردند رتبه تک رقمی در اختیار دارند.

در هفته پایانی لیگ گل‌گهر باید به مصاف ذوب آهن برود و اگر در این مسابقه هم نتواند به پیروزی برسد علاوه بر اینکه تعداد بازی‌های بدون برد آن‌ها به ۱۰ خواهد رسید باید تا فصل آینده منتظر پیروزی بمانند و این اتفاق عجیبی برای مارینوس و گل‌گهر خواهد بود. در هفته ماقبل پایانی رقابت‌های لیگ برتر سبزپوشان اصفهانی موفق به شکست صنعت نفت شدند و با همین نتیجه سقوط طلایی‌پوشان آبادانی پس از چند سال حضور مداوم در لیگ برتر قطعی شد.

پایتخت آماده برپایی جشن قهرمانی / جنگ پرسپولیس و استقلال برای فتح جام ۲۳

از سوی دیگر این پیروزی برای ذوب‌آهن هم بسیار پراهمیت بود و محمد ربیعی این شانس را دارد که بهترین نتایج ذوب آهن پس از نایب قهرمانی این تیم در لیگ هفدهم را به کسب پیروزی در دیدار آخر مقابل گل‌گهر در سیرجان به نام خود بزند.

ذوب‌آهن لیگ‌های بیست‌ودوم تا هجدهم را به ترتیب در رتبه‌های نهم (۳۶ امتیاز)، هفتم (۳۷ امتیاز)، چهاردهم (۲۶ امتیاز)، دوازدهم (۳۰ امتیاز) و ششم (۴۰ امتیاز) تمام کرده بود و حالا اگر ربیعی در بازی آخر موفق به شکست گل‌گهر شود، با وجود اینکه مهدی تارتار توانسته بود سبزپوشان را در مقطعی از بحران خارج کند، این ربیعی خواهد بود که پس از کسب نایب‌قهرمانی با ذوب‌آهن در لیگ بیستم بهترین نتایج سال‌های اخیر را به نام خودش خواهد زد.

پیکان تهران – استقلال تهران

جدال پیکان و استقلال حساس‌ترین بازی هفته پایانی است و تنها دیداری خواهد بود که هر دو تیم در آن برای هدفی بزرگ تلاش می‌کنند. پیکان در حال حاضر با ۲۷ امتیاز در رده سیزدهم قرار دارد و استقلال با ۶۴ امتیاز رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

پایتخت آماده برپایی جشن قهرمانی / جنگ پرسپولیس و استقلال برای فتح جام ۲۳

خودروسازان برای بقا نیاز به کسب امتیاز برابر حریف‌شان دارند و با یک تساوی هم می‌توانند در بالاترین سطح فوتبال ایران باقی بمانند. باخت این تیم اما شرایط را پیچیده می‌کند و تحت این شرایط اگر فولاد و هوادار از سد رقبای‌شان بگذرند، شاهد سقوط تیم تحت هدایت رضا عنایتی خواهیم بود.

تیم فوتبال استقلال برخلاف پیکان سرنوشتش در اختیار خودش نیست. شاگردان جواد نکونام برای رسیدن به قهرمانی باید از سد میزبان‌شان بگذرند و امیدوار به توقف پرسپولیس در مصاف با مس رفسنجان باشند. هر نتیجه‌ای غیر از برد، به درد آبی‌پوشان نمی‌خورد و باعث می‌شود آن‌ها در همین رده دوم به کارشان پایان دهند.

نساجی مازندران – فولاد خوزستان

اگر نساجی از سد هوادار نمی‌گذشت، حالا رقابت بین این تیم و فولاد می‌توانست حساسیتی چند برابر داشته باشد اما ساکت الهامی و شاگردانش مطمئناً در لیگ برتر می‌مانند و با خیال راحت رودرروی تیم اهوازی صف‌آرایی می‌کنند. عبدالله ویسی و تیم تحت هدایتش برای این‌که خیال‌شان بابت بقا راحت شود می‌توانند با یک پیروزی، ماموریت را با موفقیت به اتمام برسانند و حداقل بالاتر از استقلال خوزستان بایستند.

پایتخت آماده برپایی جشن قهرمانی / جنگ پرسپولیس و استقلال برای فتح جام ۲۳

تساوی یا باخت فولاد اما شرایط را دشوار می‌کند. در این صورت فولاد قطعاً پایین‌تر از پیکان در جدول قرار می‌گیرد (تفاضل گل کم‌تر) و استقلال خوزستان هم با پیروزی برابر هوادار می‌تواند رتبه‌ای بهتر نسبت به قرمزهای اهواز را به دست بیاورد اما هر نتیجه‌ای غیر از برد، بازهم فولاد را در موقعیت بهتری قرار می‌دهد و دلیل آن عملکرد بهتر در دیدارهای رودررو بوده است.

پرسپولیس تهران – صنعت‌مس رفسنجان

پرسپولیس برای دفاع از عنوان قهرمانی فقط و فقط باید متمرکز به بازی خودش برابر مس رفسنجان باشد. شاگردان اوسمار ویرا برای حفظ جایگاه نخست، باید از سد رقیب کرمانی خود بگذرند تا بدون توجه به نتیجه دیدار پیکان و استقلال، بر بام فوتبال ایران بایستند.

هر نتیجه‌ای به غیر از برد، سناریو را دچار تغییر می‌کند و نتیجه بازی هم‌زمان مشخص‌کننده قهرمان خواهد بود. استقلال با شکست پیکان می‌تواند از رقیب سنتی‌اش سبقت بگیرد و رتبه نخست را تصاحب کند. البته پرسپولیس یک امتیاز ویژه دیگر نسبت به تیم آبی‌پوش پایتخت دارد و آن هم بحث تفاضل گل است.

پایتخت آماده برپایی جشن قهرمانی / جنگ پرسپولیس و استقلال برای فتح جام ۲۳

در حال حاضر سرخ‌پوشان تفاضل گل‌شان ۲۶+ است و مقابل تفاضل‌گل استقلال عدد ۲۳+ را مشاهده می‌کنیم. تیم فوتبال مس رفسنجان با حضور محرم نویدکیا توانسته عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و در نیم‌فصل دوم تنها شکست این تیم در برابر صنعت‌نفت آبادان بود و همچنین علاوه‌بر این‌ها توانسته خود را به جمع چهار تیم پایانی جام‌حذفی نیز برساند.

سپاهان اصفهان – شمس‌آذر قزوین

تیم فوتبال سپاهان در هفته پایانی لیگ برتر مقابل شمس‌آذر به میدان خواهد رفت و به دنبال این خواهد بود تا شکست دور رفت مسابقات را جبران کند و مقابل شگفتی‌ساز لیگ برتر نبرد انتقامی را برگزار کند.

شمس‌آذر قزوین در دور رفت مسابقات با تک گل رحمان جعفری یکی از دلچسب‌ترین پیروزی‌هایش را به دست آورد و با شکست دادن سپاهان در آن مسابقه بیش از قبل مورد توجه رسانه‌ها و هواداران فوتبال قرار گرفت، آن‌ها در ادامه فصل فوتبالی در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی به مصاف هم رفتند اما این‌بار سپاهان بود که با پیروزی سه بر صفر و قاطعانه به مرحله بعد صعود کرد و این مسابقه سومین تقابل آن‌ها خواهد بود که سرنوشت رقابت این دو تیم را مشخص خواهد کرد.

پایتخت آماده برپایی جشن قهرمانی / جنگ پرسپولیس و استقلال برای فتح جام ۲۳

سپاهان در این مسابقه می‌تواند شرایطی را برای دیگر تیم اصفهانی لیگ فراهم کند که با پیروزی مقابل گل‌گهر سیرجان بالاتر از شمس آذر قرار بگیرد و فصل را با رتبه‌ای بهتر از هفتم به پایان برساند. این مسابقه درحالی برگزار می‌شود که تغییری در جایگاه سپاهان ایجاد نخواهد شد اما بازیکنان شمس‌آذر با انگیزه‌های خاصی به میدان خواهند آمد و نیم‌نگاهی به رتبه پنجم جدول خواهند داشت.

سپاهان که یکی از مدعی‌های جدی قهرمانی بود خیلی زود از کورس قهرمانی خارج شد و در این مسابقه به دنبال پایانی خوش در نقش جهان خواهد بود تا لیگ برتر را با پیروزی در ورزشگاه نقش جهان به پایان برسانند و آماده دیدار حساس با گل‌گهر در جام‌حذفی شوند.

صنعت‌نفت آبادان – تراکتور تبریز

تراکتور در آخرین بازی خانگی خود در این فصل، باخت یک بر صفر در نیمه اول را با سه گل در نیمه دوم جبران کرد تا پیروز بازی با ملوان باشد. تیم فوتبال تراکتور به دنبال لغزش سپاهان است تا جای این تیم را در رده سوم جدول بگیرد.

شاگردان حمید مطهری پس از جدایی «پاکو خمز» در پنج دیدار لیگ برتر آمار سه پیروزی و دو تساوی را از خود به ثبت رسانده‌اند و تنها شکست این تیم به دیدار با مس رفسنجان در یک‌چهارم نهایی جام حذفی برمی‌گردد که با نتیجه یک بر صفر و در خانه مغلوب این تیم شدند.

تیم فوتبال صنعت‌نفت آبادان که در دیدار اخیرش شکست خورد و در فاصله یک هفته مانده به پایان فصل جاری لیگ برتر، به لیگ دسته اول سقوط کرد، حالا در آخرین میزبانی فصل اتفاق تلخ دیگری را هم تجربه می‌کند.

پایتخت آماده برپایی جشن قهرمانی / جنگ پرسپولیس و استقلال برای فتح جام ۲۳

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرد هواداران صنعت نفت مستند به ماده ۸۶ و به لحاظ تعدد و تکرر تخلفات ماده ۹۴ با محرومیت یک جلسه‌ای در فصل جاری لیگ برتر مواجه شدند و به همین دلیل اجازه میزبانی در هفته پایانی را ندارند که البته این رای قابل تجدید نظر است.

هواداران پرشور و متعصب صنعت نفت که جای آنها در سال آینده لیگ برتر خالی است، در هفته پایانی فصل جاری اجازه ندارند دیدار مقابل تراکتور را در ورزشگاه تختی آبادان تماشا کنند. هواداران تراکتور مسابقه اخیرشان مقابل ملوان انزلی را بدون حضور تماشاگر در ورزشگاه یادگار امام تبریز برگزار کردند و روز شنبه هم در تقابل بدون تماشاگر باید در آبادان مقابل صنعت‌نفت قرار بگیرند.