مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه بیست‌ویکم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش پردیسان آنلاین، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس پردیسان آنلاین، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نیمی از اوراق برای تسویه بدهی دولت قبل است» نوشت: انتشار مطلب هماهنگ با تیتر «بدهی ۸۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت سیزدهم برای سال‌های آتی» در دو روز گذشته، نشان دهنده وجود یک پروژه هماهنگ برای زیر سوال بردن عملکرد دولت سیزدهم در تأمین مالی بود. جریان رسانه‌ای پشت این محتوا همان جریان رسانه‌ای حامی دولت دوازدهم بود که حالا می‌خواست نشان دهد دولت سیزدهم بدهی بیشتری به‌جا گذاشته است. اگرچه در روزهای اخیر حجم زیادی از اطلاعات غلط و گمراه کننده از سوی این جریان رسانه‌ای در حال انتشار است که به نظر می‌رسد هدف از آن، به‌هم زدن تمرکز رئیس جمهور منتخب است، اما حالا وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخی تفصیلی نشان داده است که اگر میزان بدهی بر اساس تورم واقعی‌سازی شود، نه تنها دولت سیزدهم برای تأمین مالی، استفاده بیشتری از اوراق بدهی نکرده است بلکه این میزان به نصف کاهش یافته است و همچنین بر خلاف دولت دوازدهم که از این روش تأمین مالی برای پرداخت حقوق و دستمزد استفاده می‌کرد، دولت سیزدهم از آن برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی استفاده کرده است.

ملت امام حسینیم

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حزب‌الله در حال نابود کردن اسرائیل است به میدان تیر نصرالله تبدیل شده‌ایم» نوشت: رژیم آپارتاید اسرائیل با کشتار فجیعی که پس از «طوفان‌الاقصی» از ۱۵ مهر سال گذشته تاکنون در غزه به راه انداخته است، عملاً خود را درگیر نبرد در چندین جبهه کرده است، این رژیم حتی شرکای خود را نیز به مخمصه انداخته است. اما برای خود صهیونیست‌ها همچنان وحشتناک‌ترین جبهه جبهه شمالی اراضی اشغالی و میدان نبردی است که حزب‌الله به راه انداخته است.

در پی آخرین حملات موشکی از لبنان به سمت جولان اشغالی سوریه، در ۸ نقطه آتش‌سوزی رخ داد و گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که چندین تن زخمی شده‌اند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش کرد، آمار اولیه از حمله موشکی مقاومت لبنان به جولان اشغالی سوریه حاکی از آن است که دست‌کم ۲ شهرک‌نشین صهیونیستی کشته و چند تن دیگر نیز زخمی شدند.

رسانه‌های صهیونیستی گزارش کردند لبنان، جولان اشغالی سوریه را بمباران کرد و صدای حدود ۳۰ انفجار شنیده شد. همچنین صدای آژیر خطر در مناطق «کدمات زفی» و «شاعل» در جولان اشغالی سوریه به صدا درآمد. رسانه‌های صهیونیستی گزارش کردند بر اثر حملات مقاومت لبنان به جولان اشغالی، یک خودرو منفجر شد و دو شهرک‌نشین صهیونیستی کشته و چند تن زخمی شدند.

رسانه‌های صهیونیستی با این گزارش که جولان اشغالی سوریه از سمت لبنان به شدت بمباران شد و صدای ده‌ها انفجار در منطقه به گوش رسید، اذعان کرد: تصاویری که حزب‌الله منتشر کرده است، بار دیگر رژیم صهیونیستی را در وضعیت بحرانی قرار می‌دهد. طبق گزارش این رسانه‌ها، در پی این حملات، چندین بالگرد برای انتقال زخمی‌ها در منطقه فرود آمدند و مقامات صهیونیستی از شهرک‌نشینان جولان اشغالی خواستند در نزدیکی پناهگاه‌ها بمانند.

ملت امام حسینیم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ملت امام حسینیم» نوشت: حضور رئیس‌جمهور منتخب در حسینیه هدایت و شرکت در مراسم عزاداری این هیئت و سپس دریافت دو هدیه ویژه از شیخ حسین انصاریان- تسبیح نماز شب‌های شیخ و دستمالی که در روضه‌های حسینی استفاده می‌کرد – و سپس دعوت پزشکیان به بخشش تمام کسانی که به او تهمت زدند، دعوت همه سیاستمداران به پیام عاشورا بود.
این روزها موسم اشک و حماسه است؛ پیروزی خون بر شمشیر. «باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است». محبت حسین (ع)، گریه بر حسین (ع) و دل باختن به مرام و راه حسین (ع) مرز ندارد، جغرافیا ندارد، رنگ، جنسیت و حرفه نمی‌شناسد. شهر در عزای سرور آزادگان در ماتم است.
این روزها هیئت‌های عزاداری هم با حضور پرشکوه مردم در حال برگزاری است. گوشه و کنار شهر انعکاس صدای نوحه، مدیحه‌سرایی و سینه‌زنی است. سیاست هم رنگ محرم گرفته است.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب صبح دیروز به حسینیه هدایت رفت تا در عزای حسینی شرکت کند. حسینیه هدایت همان جایی است که شیخ حسین انصاریان چندین دهه است که بر آن منبر می‌رود و در این منبر اخلاق، انصاف و تقوا بر چیزهای دیگر ارجحیت دارد. بله اینجا و در این منبر اخلاق اشاعه داده می‌شود. اخلاق حسینی، انصاف علوی و کردار نبوی. شیخ نیکو اخلاق و خوش سیرت شهر هم رئیس‌جمهور منتخب را از فیوضات معنوی یک عمر منبر خود بی‌نصیب نگذاشت. دو هدیه ارزشمند به امانت به پزشکیان سپرد. یکی از فعالان رسانه‌ای در این زمینه خوب نوشته که «فارغ از اینکه حضور پزشکیان در حسینیه هدایت ستودنی است، اما شیخ حسین مهم‌ترین داشته‌هایش را اهدا کرد. یعنی نشانه سال‌ها توسل و ندبه‌ام دست توست. حق هم همین است. داشته‌های انقلاب امروز دست پزشکیان است. این امانت، هم ابزار قدرت است هم نیازمند صیانت».

ملت امام حسینیم

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «فراخوان خشم» را برگزید و نوشت: رژیم صهیونیستی با حمله به یک مدرسه در جنوب نوار غزه جنایتی دیگر را رقم زد و طبق اعلام وزارت بهداشت غزه در این حمله حداقل ۲۹ زن و کودک به شهادت رسیدند که نشان‌دهنده یک جنایت بزرگ توسط ارتش اسرائیل است. منابع محلی و پزشکی سه‌شنبه شب گزارش کردند ارتش رژیم صهیونیستی مدرسه «العوده» را در شرق شهر خان‌یونس در جنوب غزه که در آن آوارگان پناه گرفته بودند، بمباران کرد که بر اثر آن دست‌کم ۶۰ فلسطینی شهید و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند. ارتش رژیم صهیونیستی برای دومین بار منطقه «دوار ابوحمید» را در خان‌یونس هدف قرار داد که بر اثر آن ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند. دفتر اطلاع‌رسانی دولتی غزه اعلام کرد رژیم صهیونیستی پس از ارتکاب ۶ قتل‌عام در اردوگاه‌های مرکزی غزه، قتل‌عام در خان‌یونس را مرتکب شد و تعداد شهدا طی ساعات گذشته به ۶۰ نفر رسید که ۲۹ تن از آنها زن و کودک هستند. این نهاد اعلام کرد رژیم صهیونیستی در حالی این جنایت را مرتکب شد که سیستم بهداشتی را منهدم و بیمارستان‌ها را تخریب کرده است و کادر پزشکی و اتاق‌های عمل جراحی به دلیل کمبود لوازم پزشکی و بهداشتی، بسته بودن گذرگاه‌ها به روی بیماران و زخمی‌ها و عدم واردات سوخت و نیز در سایه فاجعه انسانی و بهداشتی تحت فشار هستند.

دفتر اطلاع‌رسانی دولتی غزه ضمن محکومیت این قتل‌عام وحشتناک، رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا را مسؤول کامل تداوم قتل‌عام‌های وحشیانه علیه مردم غزه دانست. این نهاد از جامعه جهانی، سازمان ملل، سازمان‌های مختلف بین‌المللی و همه کشورهای آزاده خواست رژیم اشغالگر و دولت آمریکا را برای توقف جنگ غزه تحت فشار قرار دهند. جنبش حماس نیز این قتل‌عام را در ادامه نسل‌کشی رژیم تروریست صهیونیستی علیه مردم غزه دانست و از همه شهرهای جهان خواست برای محکومیت این نسل‌کشی راهپیمایی خشم برگزار کنند.

ملت امام حسینیم

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «گره ناترازی انرژی» را برگزید و نوشت: تابستان هنوز به نیمه نرسیده که قطع مکرر برق خانگی صدای بسیاری از کاربران را در شبکه‌های اجتماعی درآورده است. کاربرانی که می‌گویند در گرمای تابستان با قطع برق مواجه شده‌اند، یا قطع برق در کار روزمره آنها اختلال ایجاد کرده است. ماجرا به همین جا محدود نمی‌شود و کمبود برق موجب تعطیلی ادارات ۱۳ استان در روز پایانی هفته کاری شده است. این در حالی است که شرکت توانیر اقدام به ارسال حجم انبوهی پیامک برای مشترکان برق کرده و به آنها درباره مصرف برق هشدار داده است. همچنین خبرها حاکی از آن است که قطع برق، فرایند تولید در کارخانه سایپا را مختل کرد و ساعت‌ها کارگران بی کار و بلاتکلیف بودند. قطعی پیاپی برق در قطب صنعتی تهران، جاده مخصوص که محل استقرار بسیاری از صنایع و کارخانه‌های باسابقه و قدیمی بوده، صنایع را دچار مشکل اساسی کرده است. با این حال ناترازی تولید و عرضه انرژی تنها به صنعت برق خلاصه نمی‌شود و کشور در روزهای سرد با ناترازی گاز و در روزهای نزدیک به تعطیلات سال نو با ناترازی بنزین مواجه می‌شود. هرچند که کارشناسان معتقد هستند سوی خطرناک‌تر ناترازی انرژی نه مصارف خانگی که مصارف صنعتی است و سبب می‌شود تولید و اقتصاد کشور تضعیف شود.

ملت امام حسینیم

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سکوی مهاجرت نسل Z» نوشت: شاغلان جوان در تهران -و احتمالاً خیلی دیگر از شهرهای بزرگ- یک‌بار دیگر بابت «رشد هزینه دسترسی به مسکن» تاوان پرداخت می‌کنند. تا پیش از سال‌های اخیر –قبل از تورم تاریخی اجاره‌خانه- جوانان به‌دلیل ناامیدی از صاحب‌خانه شدن، سبک زندگی‌شان را تغییر دادند؛ به این معنا که سن ازدواج افزایش پیدا کرد و «زندگی مجردی» باب شد. امروز اما مجردهای شاغل، توان تحمل «اجاره‌نشینی» را هم ندارند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد، حدود ۷۵ درصد از درآمد ماهانه نسلZ شاغل در پایتخت، توسط «اجاره‌بها» بلعیده می‌شود و خیلی از این دسته شاغلان برای دور زدن این «ابر هزینه»، به شکل گروهی -۲ مستاجری یا ۳ مستاجری- سکونت دارند تا سهم هزینه اجاره را به حداکثر ۳۰ درصد برسانند. نسلZ سهم بالای ۴۰ درصد از نیروی کار خیلی از شرکت‌های رو به رشد را به‌خود اختصاص داده که البته نقش آنها در شرکت‌های نوآور به مراتب بیشتر است. این گروه از نیروی‌کار در مواجهه با تورم مسکن مجبور به حذف دومینویی ۷ فاکتور هزینه‌ای از سبد مصرف است. از نگاه کارشناسان، تداوم این روند باعث «مهاجرت به مبدأ» یا تشدید مهاجرت به خارج از کشور خواهد شد.

ملت امام حسینیم