مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه بیست‌وهفتم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش پردیسان آنلاین، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس پردیسان آنلاین، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تأیید بانک جهانی بر خروج ۶ میلیون ایرانی از خط فقر» نوشت: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صبح یکشنبه به ریاست دکتر مخبر تشکیل جلسه داد. در این جلسه، گزارش جدید بانک جهانی از وضعیت اقتصاد ایران مربوط به بهار سال ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفت. این گزارش که با عنوان «تداوم رشد اقتصادی در ایران در میانه تنش‌های سیاسی منطقه‌ای» منتشر شده‌، نشانگر بهبود شاخص‌های اصلی اقتصادی بویژه رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، فقر و توزیع درآمد در طول دوره سه‌ساله فعالیت دولت سیزدهم است.

بر اساس این گزارش، رشد مداوم اقتصادی متوسط بالای ۵ درصدی در سال‌های گذشته، کاهش نرخ بیکاری به رقم بی‌سابقه ۸.۱ درصدی را در پی داشته است. اگر چه در چند سال گذشته بخش کشاورزی به دلیل خشکسالی با افت فرصت‌های شغلی روبه‌رو بود، اما رشد بخش‌های صنعت و خدمات موجب کاهش بیکاری در سال‌های اخیر شده است. همچنین بر اثر سیاست‌های موفق دولت در کنترل رشد نقدینگی، نرخ تورم نقطه به نقطه با کاهش محسوس از ۵۵.۵ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۳۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسیده است. مهم‌ترین بخش این گزارش، محاسبه روند فقر و توزیع درآمد در ایران است که توسط کارشناسان بانک جهانی برآورد شده است.

گزارش مذکور نشان می‌دهد که نرخ فقر بویژه در روستاها به میزان حداقل ۷.۴ واحد درصد کاهش یافته و دست‌کم ۶.۱ میلیون نفر از شمول خط فقر خارج شده‌اند. رشد کلی مصرف بر اثر افزایش درآمد ناشی از رشد اقتصادی و نیز برنامه‌های دولت بویژه افزایش قابل ملاحظه یارانه‌های نقدی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نقش مهمی در کاهش فقر در سه سال گذشته داشته است.

فصل نقل و انتقالات پاستور

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ملت امام حسین (ع) با یزید زمان بیعت نمی‌کند» نوشت: «وَ عَلَی الاِسْلامِ، ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّهُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ، وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّی رَسُولَ اللهِ (صلی الله علیه وآله) یَقُولُ: اَلْخِلافَهُ مُحَرَّمَهٌ عَلی آلِ أَبِی سُفْیانَ» «هنگامی که امّت اسلامی به زمامداری مثل یزید گرفتار آید، باید فاتحه اسلام را خواند! من از جدّم رسول خدا شنیدم که می‌فرمود: خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است.» (ملهوف (لهوفص ۹۹ و بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۸۴)

این عبارات پاسخ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به اصرار مروان بن حکم برای بیعت با یزید است که با قاطعیت فرمودند و راه را برای ما مشخص کردند.

امام حسین (ع) همچنین در پاسخ به دعوت والی مدینه که با اظهار خیرخواهی، ایشان را به بیعت با خود به نیابت از یزید دعوت کرد، فرمودند: إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّهِ، وَ مَعْدِنُ الرِّسالَهِ، وَ مُخْتَلِفُ الْمَلائِکَهِ… وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الْخَمْرِ، قاتِلُ النَّفْسِ المُحَرَّمَهِ، مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَ مِثْلِی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ» (فتوح ابن اعثم، ج ۵، ص ۱۸ و بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۵) «ما از خاندان نبوّت و سرچشمه رسالت و جایگاه رفت و آمد فرشتگانیم… در حالی که یزید مردی است، فاسق، شرابخوار، قاتل بی‌گناهان. و آشکارا مرتکب فسق و فجور می‌شود. و هرگز شخصی همانند من، با مردی همانند وی بیعت نخواهد کرد.»

۱۳۸۵ سال است که از قیام عاشورا سخن گفته می‌شود و در مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش عزاداری می‌شود اما این قیام و نهضت هرگز فرسوده و کهنه نمی‌شود. یاد امام حسین (ع) و قیام ایشان بر زبان‌ها و دل‌ها جاری است و هر روز و سال برجسته‌تر از پیش است.

امام حسین (ع) به ما آموختند که برای اقامه دین خدا و مقابله با ظلم باید همیشه آماده بود و همه داشته‌ها را به میدان آورد. نسخه ۱۳۸۵ سال قبلِ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برای امروز ما. انقلاب اسلامی و ملت ایران، به تبعیت از مولای آزادگان عالم و علی‌رغم میل آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در مقابل زورگویی و سلطه‌طلبی آنها ایستاده‌اند و برای ملت‌ها الگو شده‌اند.

فصل نقل و انتقالات پاستور

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راه دشوار پزشکیان» نوشت: دکتر پزشکیان چنان‌که تاکنون نشان داده و گذشته او نیز گواهی می‌دهد، وابستگی جریانی و سیاسی نبوده که او را به چنین جایگاهی برکشیده است. کما اینکه دوره وزارت او در دولت اصلاحات و پس از آن در مجلس شورای اسلامی شاهدی بر این مدعاست. او خود بارها تأکید کرده که در دولت اصلاحات اگر به وزارت رسید، نه از آن رو که وابستگی حزبی به این جریان داشته، بلکه عملکرد مدیریتی او رئیس دولت وقت را متقاعد کرد که به کابینه دعوت شود. در پنج دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیز همین مشی فراجناحی و عملکرد قابل دفاع او مردم تبریز را ترغیب کرد که وی را به عنوان نماینده خود به خانه ملت روانه کنند. اکنون، اما یک جریان سیاسی مدعی است حمایت تمام قد او از پزشکیان وی را به چنین جایگاه و پایگاهی رسانده است. هرچند رئیس‌جمهور منتخب در همه مناظرات و تبلیغات و نشست‌های انتخاباتی از اینکه او را نماینده یک جریان سیاسی بنامند یا او را دولت سوم فلان شخص بنامند، سخت برآشفته می‌شد و ابا داشت از اینکه او را یک شخصیت حزبی توصیف کنند.

حال که دکتر پزشکیان با رأی ملت پیروز انتخابات شده است، تعارض منافع و خطوط قرمز اعلامی رئیس‌جمهور منتخب با جریانی که خود را حامی او می‌داند، در حال نمایان شدن است. جریانی که به غرب زدگی مشهور و معروف است، قاعدتاً با نگاه به شرق، دفاع از محور مقاومت، تظاهر به معنویت (نه به معنای نمایشی بودن) و مرزبندی آشکار با رژیم صهیونیستی، مخالف است؛ لذا وقتی که دکتر پزشکیان به فلان هیئت مذهبی می‌رود، به سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه اطمینان می‌دهد که حمایت از فلسطین و جبهه مقاومت سیاست راهبردی و غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران است یا در یادداشتش به کشورهای عربی منطقه از ضرورت درمان زخم دیرینه اشغال فلسطین می‌گوید و تأکید می‌کند که باید به اشغال و کشتار جمعی و تروریسم دولتی رژیم اشغالگر صهیونیستی پایان داد، این مواضع انقلابی او یا به تیغ سانسور رسانه‌های وابسته به جریان اصلاحات سپرده می‌شود یا جایی در صفحات نخست آن رسانه‌ها پیدا نمی‌کند.

فصل نقل و انتقالات پاستور

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «جنگه را برگزید و با اشاره به ماجرای ترور ناموفق ترامپ نوشت: عصر دوشنبه تنها چند دقیقه پس از اعلام رأی اکثریت توسط ۲۲۴۰ نماینده حزب جمهوری‌خواه به ترامپ، او بلافاصله همراه «جیمز دیوید ونس» روی صحنه ظاهر شد و او را به عنوان معاون خود معرفی کرد. او در این باره گفت: «پس از مشورت و تفکر طولانی و با توجه به استعدادهای فوق‌العاده بسیاری دیگر، به این نتیجه رسیدم که بهترین فرد برای تصدی سمت معاونت رئیس‌جمهور ایالات متحده، سناتور جی‌دی ونس از ایالت بزرگ اوهایو است». ونس ۳۹ ساله که از ۲ سال پیش به پست سناتوری اوهایو رسیده، مدرک حقوق خود را از دانشگاه ییل گرفته و در ابتدا حامی حزب دموکرات بوده اما در جریان کارزار انتخاباتی اول ترامپ در سال ۲۰۱۶، از او حمایت کرد و سپس نامزد مورد حمایت جمهوری‌خواهان برای انتخابات سنا شد.

گفته می‌شود ونس از منطقه صنعتی فروپاشیده مرکز آمریکا برخاسته و بشدت با برنامه‌های مهاجرتی بایدن مخالف است. با این حال او یکی از حامیان جمهوری‌خواه حمایت نظامی و مالی از اوکراین درکنگره بوده است. همسر ونس نیز از نسل مهاجران هندی است که رابطه نزدیکی با حلقه هندی‌های بانفوذ در حزب جمهوری‌خواه و حزب محافظه‌کار انگلیس دارد. ونس در بیانیه‌ای که پس از ترور ترامپ در ایکس منتشر کرد، آورده بود: «فرض اصلی کارزار انتخاباتی بایدن این است که دونالد ترامپ یک فاشیست مستبد است که باید متوقف شود. تمام هزینه‌های این لفاظی مستقیماً به تلاش برای ترور رئیس‌جمهور ترامپ منجر شد». او به اظهارات ۲ هفته پیش بایدن نیز اشاره کرد که در یک نشست انتخاباتی گفته بود: «من یک کار دارم و آن شکست دادن دونالد ترامپ است… بنابراین، ما صحبت در مورد این بحث را تمام کردیم. وقت آن است که ترامپ را چشم گاو (سیبل) کنیم».

بسیاری از تحلیگران سیاسی و رسانه‌ای معتقدند لفظ «چشم گاو» معنای دیگری جز خال هدف ندارد و می‌گویند بایدن چه با انگیزه جدی و چه به خاطر مشکل زوال عقل، ترور ترامپ را مشروعیت بخشیده است.

فصل نقل و انتقالات پاستور

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سایه ترور بر آینده دیپلماسی آمریکایی» نوشت: ترور نافرجام روز شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اگرچه این روزها به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل شده است، اما با واکنش جدی و گسترده‌ای از سوی مقامات و چهره‌های سیاسی داخلی ایران از همه جریان‌های سیاسی مواجه نشد. هرچند این سکوت سیاسی تهران به دلیل نقش ترامپ در ترور سردار سلیمانی، اتخاذ سیاست فشار حداکثری او علیه ایران و مجموعه‌ای از دلایل و عوامل دیگر، از قبل قابل پیش بینی بود، اما به نظر می‌رسد این ترور نافرجام صفحه جدیدی از معادلات را در ایالات متحده آمریکا رقم خواهد زد که بی شک می‌تواند بر مناسبات سیاست خارجی آمریکا هم تأثیرات جدی داشته باشد؛ خاصه آنکه تقریباً قاطبه ناظران، تحلیلگران و رسانه‌ها معتقدند اکنون باید دونالد ترامپ را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری دانست.

این ادعا دیگر از حدس و گمان گذشته و حتی کسی همچون دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه نیز روز دوشنبه در اظهارنظری، پیشاپیش دونالد ترامپ را پیروز قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در ایالات متحده دانست و پیرو آن در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار تصویری از ترامپ نوشت: «او تا زمانی که هدف ترور قرار نگیرد، به طور قطع برنده خواهد شد». روشن است که ایدئال ‌ترین گزینه برای پوتین و روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، پیروزی مجدد دونالد ترامپ است؛ چرا که می‌تواند به جنگ اوکراین و باتلاقی که برای کرملین در این جنگ شکل گرفته است، پایان دهد. بنابراین آرزوی مسکو، رسیدن ترامپ به کاخ سفید است. در مقابل، وضعیت برای تهران کاملاً متفاوت است و به عقیده کارشناسان، تداوم دولت جو بایدن بهترین فرصت برای دولت اصلاح طلب پزشکیان خواهد بود که بتواند سیاست خارجی خود را بدون نگرانی از برنامه‌های رادیکال فردی مانند ترامپ پیگیری کند. این نگاه در واکنش چهره‌های نزدیک به مسعود پزشکیان پس از ترور دونالد ترامپ کاملاً هویداست؛ کما اینکه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، در واکنش به ترور نافرجام ترامپ در کانال تلگرامی خود نوشت: «تروریست کت و شلوارپوش، طعم ترور را چشید. امیدوارم این اقدام تروریستی روی او، به او آموخته باشد که ترویج تروریسم و دستور به انجام آن تا چه حد برای امنیت دنیا خطرناک است و در دوران مسئولیت احتمالی‌اش، تلاش واقعی برای پایان دادن به انواع تروریسم از جمله تروریسم نظامی و اقتصادی را دنبال کند.»

فصل نقل و انتقالات پاستور

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فصل نقل و انتقالات پاستور» به ارزیابی ضعف و قوت مکانیسم چینش دولت چهاردهم پرداخت و نوشت: در روزهای اخیر، خبرهای رسمی و غیررسمی، درباره فرآیند انتخاب افراد برای ترکیب دولت جدید به گوش می‌رسد. طبق اخبار، ۵ کارگروه قرار است این وظیفه را بر عهده بگیرند. با توجه به فرصت محدود، فرآیند جدید انتخاب اعضای کابینه قوت‌ها و ضعف‌هایی خواهد داشت. برای مثال شفافیت، استفاده از خرد جمعی، تنوع اشخاص و گروه‌های مؤثر در انتخاب کابینه و شکل‌گیری رویکرد جدید را می‌توان از نقاط قوت این شیوه جدید دانست. اما باید تاکید کرد که این روش، نقاط منفی نیز دارد. تنوع اعضا بدون داشتن راهبرد مشخص و نگاه منسجم در دولت می‌تواند منجر به عدم شکل‌گیری اجماع در میان اعضای دولت شود. در شرایطی که دولت، نیازمند دیدگاهی همسو در میان اعضای کابینه است، انتخاب وزرا توسط افراد دارای دیدگاه‌های معارض و متفاوت می‌تواند در عرصه عمل، منجر به تشتت آرا و جلوگیری از همکاری دولتمردان با یکدیگر شود.

یکی از مهم‌ترین مراحل تشکیل دولت جدید در هر کشور، انتخاب وزرا و تیم اجرایی است که نقش حیاتی در تعیین مسیر و سیاست‌های دولت دارند. در دولت چهاردهم، شفاف‌سازی فرایند انتخاب وزرا و اعلام اسامی کارگروه‌های مسئول به‌عنوان یک گام مثبت ارزیابی می‌شود. این شفاف‌سازی می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی و ایجاد فضای مشارکت و نظارت بیشتر کمک کند. اما در عین حال، تنوع اعضای این کارگروه‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شود.

فصل نقل و انتقالات پاستور