پرسه سگ‌های ولگرد در کوچه پس کوچه‌های شهر چالش همیشگی شهرهای بزرگ و کوچک بوده است؛ چالشی که در زیر سایه تغییر اکوسیستم زندگی حیوانات و ترحم شهروندان همچنان پابرجاست.

به گزارش پردیسان آنلاین، پرسه‌زنی سگ‌های بی صاحب در کوچه پس کوچه‌های شهر هراس‌انگیز است، اما از یک سو ترحم شهروندان و دادن غذا به آنها و از سویی دیگر ترس از حمله سگ‌ها به کودکان و سالمندان پارادوکسی است که تاکنون گره از این مشکل باز نکرده است.

پرسه‌زنی سگ‌های بی صاحب از کوچه پس کوچه‌ها به حریم شهر اصفهان و باغ رضوان رسیده است؛ اگر پنجشنبه یا جمعه به زیارت اهل قبور رفته باشید قطعاً پرسه زنی سگ‌ها را دیده‌اید؛ سگ‌هایی که روز به روز تعدادشان زیاد می‌شود و در قطعه‌ها هراس به دل شهروندان می‌اندازد.

علی حاجیان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در این‌باره گفته است: هم‌جواری با دو مرکز خصوصی نگهداری حیوانات با باغ‌رضوان موجب گسیل جمعیت سگ‌ها به طرف این مکان شده است، همچنین می‌توان جمعیت قابل‌توجه سگ‌های بی صاحب در مجاورت دامداری‌ها و اراضی کشاورزی اطراف باغ‌رضوان را نیز باید به این موضوع اضافه کرد.

وی معتقد است: برخی شهروندان اقدام به غذادهی به این حیوانات در باغ‌رضوان می‌کنند که این موضوع ضمن افزایش بی‌رویه جمعیت سگ‌ها، موجب ایجاد گله‌های پر تعداد سگ‌ها شده و ماندگاری این حیوانات در محل را افزایش می‌دهد.

چالش سگ‌های ولگرد به باغ رضوان رسید

رهاسازی سگ‌های ولگرد شهرهای اطراف در باغ رضوان و شهر اصفهان

اما ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در این‌باره به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: معضل سگ‌های ولگرد مدتی است که در اصفهان به چالش بزرگ و مهم تبدیل شده‌است، علت اصلی آن، بی‌توجهی برخی از افراد است؛ زیرا برخی سگ‌ها توسط صاحبانشان رها شده‌اند، برخی دیگر به جهت عادت در دست‌یابی غذا توسط مردم به شهرها پناه آورده و عده‌ای دیگر به جهت رهاشدگی پسماندهای کارخانجات در بیابان‌ها، راهی بیابان‌ها شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: برخی از شهرهای اطراف سگ‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و در نزدیکی مجموعه پسماند اصفهان و گردنه زینل رها می‌کنند، در حالی که این جرم است و فرمانداری باید با این موضوع به صورت جدی برخورد کند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: نباید اجازه داده شود پسماند کارخانجات صنعتی نیز غذای خود را رها کنند و همچنین شهروندان باید از دادن غذا به سگ‌های ولگرد به‌عنوان کار خیر جلوگیری کنند؛ زیرا این کار باعث افزایش تعداد سگ‌های ولگرد می‌شود.

قربانی خاطرنشان می‌کند: مراکزی جهت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد وجود دارد که در ابتدا این سگ‌ها را جمع‌آوری و سپس عقیم‌سازی می‌کنند؛ پس از آن رها می‌شوند؛ اما این رویه کارایی لازم را نداشته است بنابراین باید راهکار دیگری برای آن اندیشیده شود.

وی تصریح می‌کند: در تمام پیشگیری‌ها و راهکارها باید اصول پایبندی به حقوق انسان‌ها و حیوانات رعایت شود؛ این کار، همکاری جدی مردم و اقدامات سریع و قاطع دستگاه‌های مربوطه شهرستان را می‌طلبد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: شهروندان هم باید در صورت مشاهده سگ‌های بی صاحب اطلاع بدهند چرا که وجود این سگ‌ها مشکلات بهداشتی و سلامتی ایجاد می‌کند و زندگی آنها را به مخاطره می‌رساند.

چالش سگ‌های ولگرد به باغ رضوان رسید

مسئولان باغ رضوان چه کردند؟

اما با وجود افزایش تعداد سگ‌های بی صاحب در باغ رضوان این سوال پیش می‌آید که مسئولان این سازمان برای رفع این معضل چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

علی حاجیان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در این‌باره به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: زنده‌گیری سگ‌های بی‌سرپرست به‌صورت روزانه در حال انجام است و طبق دستورالعمل مدیریت کنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب برای انجام سایر اقدامات از قبیل واکسیناسیون، انگل زدایی و عقیم‌سازی به مرکز ساماندهی حیوانات بی‌سرپرست تحویل داده می‌شوند.

وی تصریح می‌کند: هم‌جواری با دو مرکز خصوصی نگهداری حیوانات با باغ‌رضوان موجب گسیل جمعیت سگ‌ها به طرف این مکان شده است، همچنین می‌توان جمعیت قابل‌توجه سگ‌های بلاصاحب در مجاورت دامداری‌ها و اراضی کشاورزی اطراف باغ‌رضوان را نیز باید به این موضوع اضافه کرد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: برخی شهروندان اقدام به غذادهی به این حیوانات در باغ‌رضوان می‌کنند که این موضوع ضمن افزایش بی‌رویه جمعیت سگ‌ها، موجب ایجاد گله‌های پر تعداد سگ‌ها شده و ماندگاری این حیوانات در محل را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه موضوع رسیدگی به وجود سگ‌های بی‌سرپرست بارها توسط این سازمان پیگیری شده است، می‌گوید: جلسات مشترکی با معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری، سازمان مدیریت پسماند برگزار شده است، اما لازمه برون رفت از این معضل انتقال محل نگهداری این حیوانات به مکانی دیگر است و باید توسط مراجع ذی‌صلاح بررسی شود.

چالش سگ‌های ولگرد به باغ رضوان رسید

رها کردن سگ‌های ولگرد در باغ رضوان باید اثبات شود

حمیدرضا تأملی، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اصفهان نیز در این‌باره به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: مشکل سگ‌های ولگرد منحصر به اصفهان نیست، هر از گاهی در نقطه‌ای از کشور شاهد حمله سگ ولگرد به کودکان و بانوان بوده‌ایم و ذهن مردم را درگیر خود کرده است.

وی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته کارگروه‌هایی به‌عنوان اتلاف سگ‌های ولگرد در قالب شکارچیان مجاز وجود داشت که توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شکار سگ‌های ولگرد می‌پرداختند و نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام می‌کردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اصفهان تصریح می‌کند: با ورود فعالان زیست‌محیطی و انجمن‌های حامی حیوانات به این موضوع، موج جبهه مخالف این اقدام به تدریج برجسته شد و سازوکارهای جدیدی وارد عمل شد و پس از اقدام انجمن‌های حامی حیوانات و فعالان زیست محیطی، نام کارگروه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد جایگزین کارگروه اتلاف سگ‌های ولگرد شد.

تأملی در رابطه با شیوه کار این دستورالعمل توضیح می‌دهد: دستورالعمل این اقدام به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها صادر شد که در این دستورالعمل شرط زنده‌گیری سگ‌های ولگرد طی اقدام جمع‌آوری و عقیم‌سازی آنان ذکر شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: انجام سازوکار این دستورالعمل ملزم به اقدامات هزینه‌بر است و همین باعث شده بسیاری از سازمان‌ها آن را به درستی و با نظم دنبال نمی‌کنند؛ این مباحثی که مطرح می‌شود که سگ‌ها در شهرهای دیگر رها می‌شوند، باید بررسی و اثبات شود و به فرمانداری، استانداری و محیط زیست گزارش داده شود چرا که این موضوع قابل پیگیری است؛ اما گاهی گزارش‌هایی مبنی بر اینکه پیمانکارانی هستند که سگ‌ها را در خارج از محدوده شهر رها می‌کنند، به ما رسیده، اما در باغ رضوان صد در صد نمی‌توانم تأیید کنم؛ اگر مسئولان باغ رضوان این موضوع را مشاهده کردند باید آن را گزارش دهند تا موضوع پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اصفهان علت حضور سگ‌های ولگرد در محیط‌های شهری را به علت سه پدیده می‌داند و می‌گوید: سه پدیده باعث حضورسگ‌های ولگرد در محیط شهری می‌شود؛ پدیده اول نگهداری سگ‌ها در خانه‌ها است که تفکر جامعه را نسبت به مضر بودن سگ‌ها دور می‌کند و دید احساسی را نسبت به این مسئله به‌وجود می‌آورد.

تأملی با بیان پدیده دوم اضافه می‌کند: پدیده دوم تأمین غذای سگ‌های ولگرد توسط مردم است که باعث افزایش حضور سگ‌های ولگرد در محیط شهری می‌شود.

وی پدیده سوم را اخلال در جمع‌آوری زباله‌های شهری می‌داند و می‌گوید: شهرداری‌ها نسبت به جمع‌آوری زباله‌های شهری به‌خصوص در بخش مرکزی باید اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام دهند تا از تجمع گروهی سگ‌های ولگرد جلوگیری شود، در اطراف شهر که باغ زیاد است در تعطیلات آخر هفته به دلیل تجمع زباله‌ها موجب افزایش سگ‌ها می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اصفهان راهکار اجتماعی پیشگیری از حضور سگ‌های ولگرد را فرهنگ‌سازی می‌داند و ادامه می‌دهد: تأمین غذای سگ‌های ولگرد نباید به دست مردم باشد و فرهنگ‌سازی این موضوع اقدامات فعالان محیط زیست و سازمان‌های مربوط را می‌طلبد؛ حتی در کشورهای پرچم دار محیط زیستی این مدل که غذا به حیوانات غیر شناسنامه دار بدهند، جریمه دارد.

تأملی خاطرنشان می‌کند: همچنین در خصوص موفقیت دستورالعمل جدید یعنی زنده‌گیری و عقیم سازی باید کارشناسی دقیق در سطح ملی انجام و مشخص شود چه اندازه دستورالعمل توانسته موفق عمل کند و اگر نتوانسته دلایل آن بررسی شود تا بتوانیم در تأمین زیر ساخت‌ها به مجموعه شهرداری‌ها کمک کنیم.

به گزارش پردیسان آنلاین، سگ‌های ولگرد همه جا هستند و این مسئله در سال‌های اخیر به ترس و وحشت بسیاری از مردم تبدیل شده است. به خصوص در حاشیه شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک که امکانات و پول کمتری برای مدیریت این معضل وجود دارد.

از طرف دیگر بسیاری از مردم از روی ترحم و مهربانی با غذا دادن به این حیوان در افزایش جمعیت آن نقش دارند؛ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز نمی‌توانند درصد بالایی از این حیوان را عقیم سازی کنند، بنابراین جمعیت این سگ‌ها روز به روز در حال افزایش است و هر لحظه امکان تهاجم و حمله آنها به مردم و به خصوص کودکان وجود دارد؛ موضوعی که باید آن را در کنار سایر آسیب‌ها و معضلات اجتماعی قرار داد اما با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه معلوم نیست، رفع آن تا چه اندازه در اولویت باشد.