مجری طرح گندم و برنج کشور گفت: کشت برنج در ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی ۱۹ استان کشور تاکنون انجام شده و نخستین عملیات رسمی برداشت نیز بیست‌ویکم تیر در روستای شریعتکلای شهرستان بابل مازندران آغاز شده است.

به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی اظهار کرد: بیشترین میزان کشت برنج در سطح ۵۵۰ هزار هکتار در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان صورت گرفته است و کشت این محصول در نقاط مختلف همچنان ادامه دارد.

وی افزود: اقدامات فنی در سال‌های گذشته موجب شده نزدیک به ۷۰ درصد کشت‌های برنج در استان‌ها مکانیزه باشد و تنها ۳۰ درصد به روش سنتی کشت شود.

مجری طرح گندم و برنج کشور با بیان اینکه در سال جاری ارقام مختلف محلی و پرمحصول در استان‌های مختلف کشت شده است، اظهار داشت: نزدیک به ۹۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت برنج مربوط به ارقام پرمحصول و سایر ارقام محلی است، همچنین حدود ۲۰ رقم جزو ارقام پرمحصول هستند.

سهرابی تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که سال جاری به‌طور قطع بیش از سال گذشته از شالیزارهای کشور برنج تولید شود. در سال گذشته ۴.۲ میلیون تن شلتوک و ۲.۵ تن برنج سفید از شالیزارهای کشور به دست آمد.

وی در همین حال به مدیریت تلفیقی محصول کشاورزی ICM در حوزه برنج اشاره کرد و اذعان داشت: در این روش از مجموع روش‌های مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزرعه استفاده می‌شود که شامل مدیریت زراعی و بیولوژیکی برای کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز است.

مجری طرح گندم و برنج کشور ادامه داد: مدیریت تلفیقی محصول برنج ICM در سطح ۵ هزار هکتار در سال جاری اجرا شده که ۳ هزار هکتار آن در مازندران، هزار هکتار در گیلان و هزار هکتار در گلستان است. در این روش مدیریت، از کودها و سموم کمتری استفاده می‌شود و محصولات کیفیت بهتری دارند.