سعید ساکت در گفتوگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با بیان اینکه چهار رویکرد و راهبرد کلی برای حوزه حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: رویکرد نخست موضوعات «آرام، ایمن و روانسازی» است.
وی افزود: شناسایی گلوگاههای ترافیکی و اصلاح هندسی شبکه معابر در همه مناطق (شامل تقاطع غیرهمسطح، اصلاح عرض معابر، جابهجایی المانهای ترافیکی، ایمنسازی نقاط حادثهخیز)، شناسایی پهنهها، مناطق، محلات و معابر مناسب به منظور توسعه و اجرای حملونقل فعال (دوچرخه و پیاده) و تأمین زیرساختهای آن (همچون پلهای عابرپیاده)؛ بهبود دسترسی به حملونقل غیرشخصی یکپارچه (اتوبوس، تاکسی، مترو، دوچرخه، پیاده)، پایانهها و پارکسوارها از جمله مواردی است که در دستور کار قرار گرفته است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: رویکرد دوم، «هوشمندسازی» شامل برنامهها و اقداماتی برای بهبود سیگنالینگ و عملکرد تقاطعها، تأمین تجهیزات جدید بهمنظور دادهبرداری و تحلیل ترافیک در هر محدوده مورد نیاز شهر، بهروزرسانی نرمافزاری و سختافزاری سامانههای ITS (Intelligent Transportation Systems) زیرساختی، ارتباطی، توسعه، نگهداری، باز جانمایی) در قالب راهبرد و سیاستگذاری کلان سیستمهای ITS است.
ساکت گفت: رویکرد سوم «همراهسازی» است که در بطن آن ایجاد شبکه تعاملی قوی با نهادهای داخل و خارج شهرداری شامل معاونتها، سازمانها و مناطق، پلیس راهور، شورای اسلامی شهر، شورای ترافیک شهر و استان، ادارات و سازمانهای حاکمیتی، اتاق اصناف و بازرگانی، مجموعههای دولتی، عمومی، دانشگاهها، مراکز علمی و حوزوی، صاحبنظران و اندیشهورزان قرار دارد.
وی ادامه داد: گشایش باب همفکری با گروههای مختلف اجتماعی و مردمی برای افزایش دانش و آگاهی از مسائل حملونقل و ترافیک و تلاش بهمنظور بهبود رفتار کاربران و اجرای کمپینهای آموزشی، فرهنگسازی به تناسب گروههای مختلف و گروههای اجتماعی نیز بخش دیگری از این رویکرد مهم و کلیدی است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: رویکرد چهارم «ریلی و برقیسازی» است که معطوف به رویکردهای پیشرو از جمله تجهیز ناوگان حملونقل عمومی به خودروهای برقی و احداث ایستگاههای شارژ و توسعه، بهبود کیفیت و بهرهبرداری بهینه از ظرفیت حملونقل ریلی موجود است؛ بنابراین معاونت حملونقل و ترافیک با چهار رویکرد اصلی، عملگرایانه، فناورانه، فرهنگمدارانه و هوشمندانه در حرکت است که ذیل موارد گفتهشده، پروژهها و اقدامات متعددی تعریف و پیادهسازی میشود.
ساکت گفت: تجارب قبلی در زمینههای مختلف شهری نشان داده است که انجام اقدامات بدون یکپارچگی و داشتن خط سیر مشخص و بدون انتظام فکری و قوام هسته تصمیمگیری، به نتایج قابل انتظار نمیانجامد. نمونه بارز آن را میتوان در حوزههایی دید که سامانههای مختلف با اهداف متعدد پیادهسازی شده، اما بدون اثربخشی لازم بوده و پیامد ملموس و معناداری از آنها مشاهده نشده است.