طی قرادادی با تولید ۳ میلیون راس دام عشایر تا پایان سال جاری، ۲۷هزار تن به تولید گوشت قرمز در کشور افزوده می‌شود.

به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از سازمان امور عشایر ایران، فضل خرم اظهار کرد: با اجرای تولید قراردادی دام عشایر به دنبال حفظ دام مولد و ذخایر ژنتیک هستیم که منجر به افزایش ۵۰ درصدی زایش دام شده است و ۵.۵ میلیون رأس بره زایش شد که بخشی از نیاز جامعه را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح تولید قراردادی دام موجب شده است که عشایر دام مولد خود را حفظ کنند، افزود: طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در ۳ ماهه نخست سال جاری جمعیت دام سبک ۷۲ میلیون رأس است که ۵۲ میلیون و ۷۹۰ هزار رأس آن گوسفند و بره و ۱۷ میلیون رأس آن بز و بزغاله است که نقطه امیدی در جامعه ایجاد کرده است.

مدیرعامل اتحادیه عشایری دامداران متحرک ایرانیان با اشاره به اینکه عرضه دام عشایر از بیستم تیر آغاز شده است، ابراز کرد: عرضه دام عشایر در مرداد و شهریور به پیک خود می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود اگر سایر عوامل دخالت نکنند، قیمت دام و گوشت قرمز کاهش می‌یابد.

خرم در خصوص آخرین جزئیات تولید قراردادی دام توسط عشایر اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی قرارداد دوم با عشایر مبتنی بر تولید قراردادی ۱.۵ میلیون رأس دام را صادر کرده و شرکت پشتیبانی امور دام نیز نامه استعلام مبنی بر تحویل نهاده دامی از محل ذخایر استراتژیک را برای وزیر فرستاده است و پیش‌بینی می‌شود قرارداد تولید ۱.۵ میلیون رأس دام عشایر از ابتدای مرداد منعقد شود.

تولید قراردادی دام عشایر باعث افزایش ۱۵ درصدی گوشت می‌شود

وی با بیان اینکه با اجرای تولید قراردادی دام عشایر تا پایان سال جاری، ۱۵ درصد به تولید گوشت قرمز در کشور افزوده می‌شود، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها با اجرای تولید قراردادی ۳ میلیون رأس دام، ۲۷ هزار تن بر تولید گوشت قرمز توسط عشایر که در سال‌های گذشته ۱۹۵ هزار تن بود افزوده می‌شود که عدد قابل توجهی است.

مدیرعامل اتحادیه عشایری دامداران متحرک ایرانیان ادامه داد: پیش‌بینی کرده‌ایم در یک برنامه پنج‌ساله و با اجرای تولید قراردادی ۶ میلیون رأس دام عشایر، ۶۰ تا ۷۰ هزار تن به تولید گوشت قرمز کشور اضافه می‌شود و سهم تولید سالانه عشایر از ۲۵۰ هزار تن نیز فراتر می‌رود.

خرم افزود: بر این اساس اگر سایر بخش‌ها افزایش تولید نداشته باشند، تأمین گوشت مورد نیاز کشور از طریق جامعه عشایری ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

‌بابت تأمین گوشت قرمز کشور نگرانی نداریم

وی در پاسخ به این سوال که برای اجرای تولید قراردادی دام عشایر چه میزان اعتبار نیاز است، گفت: حدود ۳ هزار میلیارد تومان برای تولید قراردادی ۳ میلیون رأس دام عشایر اعتبار نیاز است که ۱,۵۰۰ میلیارد تومان آن باید در زمان انعقاد قرارداد پرداخت شود.

مدیرعامل اتحادیه عشایری دامداران متحرک ایرانیان افزود: با نهاده مدت‌داری که دولت در اختیار ما قرار می‌دهد، منابع را تأمین می‌کنیم و چنانچه این کار انجام نشود، با معرفی به بانک کشاورزی، از محل اعتبارات تکلیفی، تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار جامعه عشایری قرار می‌گیرد.

خرم با بیان اینکه دام عشایر با نرخ حاشیه بازار خریداری می‌شود، گفت: به دلیل افزایش تولید و عرضه در برابر تقاضا، بازار به تعادل می‌رسد و تنها زمانی قیمت افزایش می‌یابد که تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد و در شرایط کنونی بابت تأمین گوشت قرمز در کشور نگرانینداریم.