بی‌نتیجه ماندن موضوع تعیین مالکیت سرخابی‌ها و به سرانجام خصوصی‌سازی دو باشگاه، برای سومین سال متوالی خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا در کمین دو تیم استقلال و پرسولیس است، در روزهایی که یک‌بار دیگر بحث مالکیت سرخابی‌ها داغ شده، ایمنا در گفت‌وگو با کارشناسان حقوقی و فوتبال به بررسی این موضوع پرداخته است.

به گزارش پردیسان آنلاین، سال‌های گذشته اخبار بسیاری در خصوص واگذاری دو تیم پایتخت به بخش خصوصی به گوش می‌رسید، چراکه سرخابی‌ها با مشکلات مالی و مدیریتی بسیاری مواجه بودند. در این فصل از رقابت‌های لیگ‌برتر نیز همچون سال‌های گذشته بحث خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال مطرح شد و با توجه به اینکه سازمان‌هایی همچون هلدینگ خلیج فارس، بانک ملت و تجارت به عنوان مشتریان جدی این دو تیم پا به میدان گذاشتند، به نظر می‌رسید در فصل جاری شاهد به نتیجه رسیدن این امر مهم باشیم‌، اما تاکنون واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی بدون نتیجه باقی مانده است.

پس از گذشت چند سال از بحث واگذاری این دو باشگاه هنوز شاهد خصوصی‌سازی آن‌ها نیستیم و برای سومین سال متوالی تیغ تیز AFC بر گردن سرخابی‌ها برای حذف از رقابت‌های آسیایی قرار گرفته است، بی‌شک با توجه به حساسیت‌های مضاعف کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ راهی جز تعیین هرچه سریع‌تر مالکان دو باشگاه پرطرفدار فوتبال کشور وجود ندارد.

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نتیجه نخواهد داد

مجتبی فریدونی، مدیرعامل سابق باشگاه ذوب‌آهن در خصوص واگذاری پرسپولیس و استقلال به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: از سال ۸۸ پیشنهاد خصوصی‌سازی سرخابی‌ها مطرح شد و این دو تیم برای اولین بار در این سال به لیست واگذاری اضافه شدند. از نظر من صحبت‌هایی که از ماه‌های گذشته پیرامون خصوصی‌سازی این دو تیم نیز مطرح شده است به نتیجه نخواهد رسید.

وی می‌افزاید: اگر سرخابی‌ها همچنان مالکیت مشترک داشته باشند موفق به کسب مجوز حرفه‌ای نخواهند شد و از آسیا کنار خواهند رفت. این اتفاق برای سومین سال پیاپی است که برای این دو تیم رقم می‌خورد و دو سال گذشته نیز به دلیل اینکه فدراسیون اطلاعات غلط و مدارک سوری در اختیار فیفا قرار داده بود ۱۲۰ هزار دلار و ۱۸۵ هزار دلار جریمه شد، ضمن اینکه اگر این مشکلات برطرف نشود فدراسیون فوتبال کشورمان جریمه سنگین‌تری خواهد شد. بنابراین مالکیت مشترک امسال شوخی‌بردار نیست و احتمال حذف دو تیم از آسیا بسیار است.

گره‌کور خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

واگذاری سرخابی‌ها به بانک غیرقانونی است

مدیر عامل پیشین باشگاه ذوب‌آهن با اشاره به خریداری سرخابی‌ها توسط بانک ملت و تجارت اضافه می‌کند: بانک‌ها مالک دولتی به شمار نمی‌روند. چراکه سهام‌داران مختلفی دارند، اما مدیر عامل این بانک‌ها توسط دولت انتخاب می‌شوند. در حال حاضر بانک‌های ۱۰۰ درصد دولتی ملی و سپه هستند و سایر بانک‌ها نیز سهام‌دار خصوصی دارند. در هر صورت نکته مهم این است که قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی که در سال ۹۴ به تصویب رسیده است؛ می‌گوید بانک‌ها باید بنگاه‌هایی را که مالکیت آن‌ها را بر عهده دارند و عملیات غیر بانکی انجام می‌دهند را ظرف سه سال به فروش برسانند و اگر چنین اتفاقی نیفتد، مالیاتی که از این بنگاه‌ها دریافت می‌شود تا ۵۵ درصد افزایش خواهد داشت. بنابراین از سال ۹۴ تمام بانک‌ها بنگاه‌های خود را که فعالیت غیر بانکی داشته‌اند را به فروش رسانده‌اند و نمونه بارز آن فروش پتروشیمی اراک توسط بانک ملی بود که سوددهی بالایی نیز داشت.

وی خاطر نشان می‌کند: واگذاری سرخابی‌ها به بانک در مرحله اول غیر قانونی است و در مرحله دوم نیز بانک‌ها تمایلی به خرید این دو تیم ندارند. چراکه هر سازمانی در صورت خرید این دو تیم باید برای پرسپولیس سالانه ۶۰۱ میلیارد تومان و برای استقلال سالانه ۵۲۵ میلیارد تومان قسط خرید پرداخت کند. همچنین اگر حدود ۴۰۰ میلیارد را برای خریدهای این دو تیم با رعایت سقف قرارداد در نظر بگیریم سازمانی که مالکیت این دو تیم را بر عهده می‌گیرد باید حدود ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه کند و این در حالی است که ۱۵۰ یا ۲۰۰ میلیارد سوددهی برای مالک وجود خواهد داشت. تمام این موارد نشان می‌دهد هر بانکی که خریدار سرخابی‌ها باشد سالانه ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیارد ضرر خواهد داد و هیچ بانکی چنین مسئله مهمی را نمی‌پذیرد. به همین دلیل بانک ملت و تجارت اقدامی برای خرید پرسپولیس و استقلال نکردند، چراکه از یک‌سو زیان‌دهی وجود دارد و از یک سو سهام‌داران حقیقی بسیاری دارند و باید پاسخگوی آن‌ها باشند.

باید شرایط بهتری برای واگذاری در نظر گرفته شود

فریدونی در تشریح عرضه دو تیم پایتخت بیان می‌کند: در هر صورت تلاش بر این است که برای این دو تیم مشتری پیدا شود. مدتی نیز بحث مالکیت شستا و تأمین اجتماعی مطرح شد که سرانجامی نداشت و با توجه به اینکه سرخابی‌ها زیان‌دهی دارند، هیچ فرد یا سازمانی حاضر به در اختیار گرفتن مالکیت آن‌ها نیست. هر برندی شامل خصوصی، نیمه‌خصوصی و شبه‌دولتی در صورتی که زیان‌دهی داشته باشد مشتری نخواهد داشت. مسئله مهم این است که خصوصی‌سازی نیز آن‌طور که باید و شاید وظایف خود را انجام نمی‌دهد. برای مثال اسفند ۱۴۰۱ این دو تیم عرضه شدند و عرضه بعدی آن‌ها دی ۱۴۰۲ بود. پس از این بازه نیز با همان شرایط و قیمت قبلی بار دیگر در فروردین عرضه شدند و تاکنون نیز سازمانی خریدار آن‌ها نبوده است. چراکه قیمت بالایی دارند، سود فروش اقساطی ۲۳ درصد بالا و دوره بازپرداخت شش ساله کم است. بنابراین اگر هدف فروش پرسپولیس و استقلال است باید در گام اول شرایط بهتری در نظر گرفته شود و در گام دوم موقعیتی فراهم شود که اگر این دو تیم سوددهی ندارند، حداقل زیان‌دهی نیز نداشته باشند.

وی عنوان می‌کند: به دلیل اینکه AFC دو بار فدراسیون ایران را جریمه کرده است و هم‌اکنون نیز عملکرد مدیران ورزشی را رصد می‌کند، جایی برای اشتباه وجود ندارد و این موضوع امسال به‌هیچ‌وجه شوخی‌بردار نیست.

گره‌کور خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

عقل اقتصادی برای خرید تیم‌های پایتخت اقدام نمی‌کند

این مدیر ورزشی در خصوص مدت زمان واگذاری پرسپولیس و استقلال اضافه می‌کند: بانک ملت نسبت به تجارت بزرگ‌تر است و طبیعتاً گردش مالی بیشتری دارد. اعداد باشگاه‌ها در اعداد بانکی به چشم نمی‌آید و این‌گونه نیست که بگوییم بانک‌ها توانایی خرید سرخابی‌ها را نداشتند یا یک بانک نسبت به بانک دیگر توانایی کمتری داشت. در واقع نمی‌توان دو سازمان را پیدا کرد که وضعیت مشابهی در شبکه مالی برای مالکیت داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: پرسپولیس یازدهم فروردین عرضه شد و استقلال نیز بیست‌ویکم فروردین عرضه خواهد شد. در صورتی که آبی‌های پایتخت همچون رقیب سنتی خود بدون خریدار بمانند؛ باید دوباره پرونده این دو تیم به هیئت واگذاری برگشت داده شود و بار دیگر شرایط فروش برای آن‌ها تعیین شود. این تصمیم‌گیری که مبتنی بر گزارش سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود پروسه چندماهه است.

فریدونی تاکید می‌کند: اگر مسائل اقتصادی مطرح باشد، عقل اقتصادی می‌گوید که هیچ شخص یا سازمانی برای خرید این‌دو تیم اقدام نخواهد کرد. از نظر من ۹۹ درصد سرخابی‌ها از آسیا حذف شده‌اند. بهتر است از همین امروز برای حل مشکل این دو تیم برای سال بعد اقدام شود. چراکه فرآیند تصویب در هیئت عالی واگذاری، عرضه و فروش طولانی مدت است. اگر همین امروز سرخابی‌ها به فروش برسند، فرایند واگذاری سهام آن‌ها دو ماه زمان خواهد برد. با توجه به اینکه هیئت واگذاری نیز معمولاً ماهی یک جلسه برگزار می‌کند بهتر است برای حل مشکل پرسپولیس و استقلال در سال آینده تلاش شود.

گره‌کور خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

خصوصی‌سازی هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسیده است

محمدرضا مهدوی، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: در چند سال گذشته اتفاقات بسیاری در زمینه واگذاری دو تیم به بخش خصوصی رقم خورده، اما بدون نتیجه باقی مانده است. متأسفانه در سال‌های گذشته نیز دو تیم پایتخت از آسیا حذف شده‌اند.

وی می‌افزاید: از نظر من فکر سنجیده‌ای پیرامون واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی نیست، چراکه در این سال‌ها اگر قرار بود اتفاقی بیفتد با مبلغ‌های پایین‌تر صورت می‌گرفت. پیشنهادها، اشخاص و ادعاهای متفاوت همیشه بوده و هیچ‌گاه نیز به مرحله اجرا نرسیده است.

با خصوصی‌سازی از حقانیت تیم‌ها دفاع می‌شود

مهدوی با اشاره به اهمیت خصوصی‌سازی سرخابی‌ها تصریح می‌کند: بی‌شک هنگامی‌که دو تیم به بخش خصوصی واگذار شوند از حقانیت آن‌ها دفاع می‌شود، برای مثال در خصوص پخش تلویزیونی دیگر فردی نمی‌گوید چون تلویزیون ملی است باید شرایط به نحو دیگری باشد. تمام باشگاه‌های جهان پخش تلویزیونی دارند و از این طریق به تیم‌های خود پول تزریق می‌کنند. مالکیت این دو باشگاه همیشه در اختیار دولت بوده است و بعید می‌دانم به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی ادامه می‌دهد: با اینکه هیچ تیمی نمی‌تواند با حمایت دولت در آسیا شرکت کند، اما شرایط برای خصوصی‌سازی نیز مهیا نیست، چراکه هر شخص و سازمانی که مالکیت این دو تیم را بر عهده گیرد قدرت زیادی پیدا خواهد کرد و چنین موضوعی اتفاق خوشایندی برای جامعه نخواهد بود.

گره‌کور خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

استقلال افتخار و پرسپولیس هوادار بیشتری دارد

کارشناس فوتبال کشورمان در تشریح قیمت بیشتر پرسپولیس بیان کرد: در زمان واگذاری سهام سرخابی‌ها متوجه شدیم که طرفداران پرسپولیس نسبت به استقلال بیشتر بودند و علت واگذاری با مبلغ‌های متفاوت نیز ارتباط مستقیمی با طرفداری دارد. هر دو تیم محبوب هستند و حتی استقلال افتخارات بیشتری دارد، اما قرمزپوشان به دلیل اینکه هوادار بیشتری دارند قیمت این تیم بالاتر است.

وی اضافه می‌کند: از زمان شکل‌گیری فوتبال حرفه‌ای مدیران مختلفی به تیم‌ها آمدند و در نهایت آن‌ها را با بدهکاری رها کردند. در این میان قرمز و آبی‌پوشان ضرر بیشتری داشتند و بنابراین سو مدیریت نقشی در واگذار نشدن این دو تیم به بخش خصوصی ندارد. اگر سرخابی‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند دیگر دولت برای آن‌ها تصمیم‌گیری نخواهد کرد و به همین دلیل اعتقاد دارم بعید است واگذاری آن‌ها اتفاق بیفتد.

مهدوی پیرامون باطل شدن مجوز حرفه‌ای دو تیم پایتخت یادآور شد: بی‌شک مجوز حرفه‌ای دو تیم باطل خواهد شد چراکه نباید دولت نقشی در حمایت از باشگاه‌ها داشته باشد. مالکیت یک تیم باید شخصی یا تحت نظر سازمان غیروابسته به دولت باشد و مشکلات سال‌های گذشته نیز به این دلیل است که نمی‌توانیم سرخابی‌ها را با تیم‌هایی که مجوز حرفه‌ای دارند قیاس کنیم. در هر صورت باشگاه‌هایی که مجوز گرفته‌اند غیر دولتی هستند.

تاکید فیفا دلیل خصوصی‌سازی است

علی موسوی، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص واگذاری دو تیم به بخش خصوصی به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: چند سالی است که صحبت‌هایی در خصوص واگذاری دو تیم به بخش خصوصی مطرح می‌شود و فشارهای فیفا نیز سبب شد دو بانک برای خرید سرخابی‌ها اقدام کنند. در هر صورت خریداران پرسپولیس و استقلال باید حمایت مالی داشته باشند و اگر قرار است اینگونه نباشد از همین ابتدا برای خرید دو تیم اقدام نکنند، بهتر است.

وی می‌افزاید: خصوصی‌سازی باید اتفاق بیفتد چراکه فیفا بر این موضوع تاکید بسیاری دارد و هرچه سریع‌تر واگذاری سرخابی‌ها باید انجام شود، چراکه در غیر این صورت هر سال با مشکلات جدیدتری مواجه خواهند شد و برای کسب مجوز حرفه‌ای نیز باید این اتفاق در سریع‌ترین زمان ممکن اتفاق بیفتد.

گره‌کور خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

حذف استقلال جای افسوس دارد

موسوی با اشاره به مشتریان سرخابی تصریح می‌کند: هر دو بانکی که از خریداران استقلال و پرسپولیس به‌شمار می‌روند زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و تفاوت چندانی ندارد که کدام بانک خریدار کدام تیم باشد، چراکه در هر صورت سازمان تصمیم‌گیرنده بانک مرکزی خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: مدیران باید حرفه‌ای‌تر عمل کنند و اگر رفتارهای حرفه‌ای وجود نداشته باشد دو تیم پایتخت برای حضور در آسیا با مشکل مواجه خواهند شد. اگر سرخابی‌ها به بخش خصوصی واگذار شدند باید مدیران بهتری سکان این باشگاه‌ها را بر عهده گیرند.

کارشناس فوتبال کشورمان در رابطه با حذف استقلال بیان می‌کند: همچنان حذف استقلال قطعی نیست، اما اگر چنین اتفاقی رقم بخورد باید برای آن افسوس خورد.

گره‌کور خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

به گزارش پردیسان آنلاین، همان‌طور که اشاره شد واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی یکی از اتفاقات مهم فوتبالی کشورمان است که برای فیفا نیز اهمیت بسیاری دارد، اما به نتیجه رسیدن این امر مهم نیازمند برنامه‌ریزی و نکته‌سنجی‌های بسیار است؛ در هر صورت با اینکه هرچه سریع‌تر باید خصوصی‌سازی سرخابی‌ها انجام شود تا آن‌ها با کسب مجوز حرفه‌ای اجازه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا کنند، اما برخی اهالی فوتبال آن را غیرممکن می‌دانند.