منطقه پردیسان از سال 1390 به مناطق شهری قم اضافه شده است ولی با توجه به عدم واگذاری واحدهای تجاری به شهرداری با گذشت سالیان طولانی هنوز ساکنان آن از کمبود واحدهای تجاری گلایه دارند.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ پردیسان نام شهرکی در منطقه ۸ شهرداری قم است که موقعیت جغرافیایی آن دقیق در جنوب غربی کلانشهر قم قرار گرفته است در گذشته تنها راه ارتباطی این منطقه از طریق بلوار غدیر امکان پذیر بود و همواره با تردد و بار ترافیک روبرو بود اما در سال ۱۳۹۷ با توجه به تراکم جمعیتی راه های اتصالی دیگری برای این منطقه جانمایی شد .
مسیر بلوار آیت الله بروجردی پردیسان را به جمکران و انتهای بنیاد متصل می کند . براساس گفته ساکنان این منطقه در ابتدای امر در حوزه حمل و نقل تاکسی و اتوبوس تا داخل شهرک می آمدند اکنون با توسعه این منطقه پر تراکم اتوبوس ها وارد تمام منطقه پردیسان می شوند و پایانه ای مسافربری برای پردیسان احداث شد.
اما با توجه به این که در این منطقه بهشت ساختمان سازی قم به شمار می رود توسعه این ساختمان سازی ها به دنبال آن آسیب ها و مشکلات شهری فراوانی را به دنبال داشته است که با روند توسعه آن با سیل جمعیت بومی و غیر بومی همراه است و در کنار این ساخت و سازها که برخی از آن بی ضابطه هم بوده هیچ تدبیری برای زیرساخت های اولیه آن نشده است و هیچ تدبیری برای زیرساخت مطلوب در این منطقه صورت نگرفته است .
در این منطقه هرچند طی سال های اخیر از سوی شهرداری قم اقدامات مطلوبی برای توسعه فضای سبز درآن صورت گرفته است اما ساکنان این منطقه از نبود پاره ای خدمات نظیر کمبود فضاهای آموزشی و فرهنگی آن با توجه به تنوع فرهنگی ساکنان گلایه دارند هم چنین در این منطقه کمبود فضاهای ورزشی قابل لمس است مهم تر از همه این مشکلات در این منطقه پرتراکم، مراکز تجاری و فروشگاهی اندک بوده و سهم شهرداری از واحدهای تجاری که می بایست از سوی راه و شهرسازی به شهرداری واگذار شود کوتاهی صورت گرفته است .

گلایه شهروندان پردیسانی از کمبود فروشگاه و واحدهای تجاری دائمی

حجت الاسلام مهدی مرتضوی که از طلبه های جامعه المصطفی است و با خانواده خود در این منطقه ساکن است می گوید: فاصله نزدیک ترین مرکز تجاری تا مجتمع مسکونی که در آن زندگی می کنیم بیش از ۲ کیلومتر است و حتما باید با خودرو رفت وآمد کرد حال شما حساب و کتاب کنید یک طلبه با این وضعیت اقتصادی برای کم ترین خریدی که دارد باید چقدر هزینه کند؟
به گفته وی؛ برخی مواقع کمبودهایی در خانه دیده می شود که فاکتور می گیریم تا یک باره و تنها با یک بار هزینه خریدهای خود را انجام دهیم مسئولان در کنار توسعه این منطقه به زیرساخت های آن توجه نداشتند اتوبوس و تاکسی هم به پردیسان می آیند اما به دلیل فاصله تا هسته مرکزی کلی زمان را باید به انتظار بنشینیم با اسنپ هم هزینه ها بالاتر از ۵۰ هزار تومان است.
یک بانوی ساکن در منطقه پردیسان هم با اشاره به مشکل دوری مراکز تجاری بیان می کند: مسئولان استانی از عمق مشکلات ساکنان پردیسان آگاهی ندارند تنها به فکر توسعه بدون برنامه آن بودند چون ساکنان آن از حداقل ترین امکانات هم بی بهره هستند هرسال هم به جمعیت پردیسان اضافه می شود اما در کنار تراکم جمعیت هیچ خبری از بهبود خدمات نیست برای حداقل ترین خرید باید کلی هزینه و مسافت طی کرد یعنی کل زمان ما برای خرید تلف می شود گفته شده این تجاری ها موقت هستند و شهرداری مجوزی برای دائمی شدن واحدهای تجاری صادر نمی کند.
یکی از مغازه های منطقه پردیسان که علی محمدی نام دارد بیان می کند: همه این مراکز خرید و تجاری ها و فروشگاهها تنها به مدت ۳ سال باید فعالیت کنند حقیقت این بوده که سیاست شهرداری در صدور مجوزهای سه‌ساله تجاری‌سازی موقت نتوانسته گره ای از مشکلات شدید این شهرک را کاهش دهد، باید راه وشهرسازی و شهرداری قبل از حداقل تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن این مشکلات را برطرف کند.

کمبود فضاهای فرهنگی و ورزشی

ندا زارعیان دختر نوجوان ساکن در پردیسان می گوید: در منطقه ما مراکز ورزشی به ویژه برای بانوان بسیار محدود است. بانوانی که علاقه به ورزش و تفریح و نشاط دارند باید از باشگاههای هسته مرکزی شهر استفاده کنند اگر زمان حضور آنها مناسب نباشد که نمی توانند بهره ایی بگیرند و برخی از آقایان به دلیل فاصله زیاد مراکز دور ورزش را خط می زنند.
یکی دیگر از ساکنان پردیسان می افزاید: در این منطقه ساکنان از اقوام و حتی ملیت های مختلف هستند به طبع فرهنگ ها هم متنوع می شود و این یک آسیب جدی است لذا برای کاهش آسیبهای اجتماعی و ناهنجاریها باید مراکز ورزشی و فرهنگی ایجاد شود برای تابستان و بحث اوقات فراغت باید بیشتر تمرکز شود.
به گفته محمدرضا رحمتی؛ نوجوانان و جوانان با تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی نیاز به دوره های آموزشی، فرهنگی و کلاس های متنوعی دارند که اوقات فراغت آنهارا پرکند اگر این امر نباشد آنها با فعالیت های ناهنجار زمان خود را صرف می کنند باید به امر فرهنگ و نشاط اجتماعی این منطقه توجه شود .

قبل از جانمایی واحدهای مسکن ملی زیرساخت ها را تکمیل کنند

یکی از ساکنان منطقه پردیسان با اشاره به مشکلاتی که در واحدهای مسکن مهر تحمل کرده می گوید: ما جزو واحدهای مسکن مهر بودیم که با باری از مشکلات و بحران ها روبرو بودیم چون زیرساختی برای آن آماده نبود از بحران آب و گاز گرفته تا خدمات و غیره شاید تا هم اکنون هم قابل لمس باشد پس این امر تلنگری برای مسئولان ما باشد چرا که تنها به فکر ساخت و ساز های بی قاعده بودند ولی کجا به فکر زیرساخت و خدمات برای ساکنان بودند
علی منتظری می افزاید: برخی از شهروندان برای دریافت مجوزهای موقت تجاری‌سازی اقدام به حذف پارکینگ در برابر دریافت مجوز موقت تجاری می‌کنند که هیچ‌گونه تناسبی با اصول ابتدایی شهرسازی و شهرنشینی ندارد مسئولان در کنار توسعه باید تدبیر و آینده نگر باشند.

تمدید واحدهای تجاری هیچ تطابقی با قانون ندارد

رئیس شورای اسلامی شهر قم درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به معضل واحدهای تجاری موقت در پردیسان می گوید: بحث پردیسان و مراکز تجاری آن مشکلی است که هنوز حل نشده است در حالی که باید دولت و اداره کل راه وشهرسازی طبق قانون و تبصره ماده ۶ که ملزم کرده ۱۰ درصد از اراضی چه تجاری و مسکونی به شهرداری واگذار شود همکاری صورت نگرفته است و این واحدهای تجاری تنها به مدت ۳ سال مجوز فعالیت دارند.
حسین اسلامی می افزاید: اگر این واگذاریهای به موقع صورت می گرفت و راه وشهرسازی همکاری می کرد مشکلات حل می شد سال ها است که تحویل نداده اند لذا شورای شهر هم تصمیم گرفته است در قالب تجاری سازی ۳ ساله مشکلات را حل کند و دوباره بعد از ۳ سال این مدت را تمدید کرده است اما این امرمطابق قانون نیست. باید ۱۰ درصد واگذار تا واحدهای تجاری برای این منطقه احداث شود.

صدور ۳۷۱ فقره پروانه احداث بنا و اصلاح پروانه در پردیسان

مدیر منطقه ۸ شهرداری قم نیز در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: میزان ساخت‌وساز ساختمان در منطقه پردیسان مخصوصا نهضت ملی مسکن زیاد است که در همین راستا، بیش از ۳۷۱ فقره پروانه احداث بنا صادر و اصلاح پروانه به متراژ اعیانی ۶۰۰ هزار مترمربع توسط معاونت شهرسازی این منطقه در سال ۱۴۰۱ صورت گرفته است.
محمدحسین علی اکبری می افزاید: مجوز ۵۸ مورد تمدید پروانه به متراژ اعیانی ۵۳هزار مترمربع و ۸۶ مورد پایان کار به متراژ ۹۳ هزار مترمربع در این مدت صادرشده است.
به گفته این مسئول؛ در سال جاری نزدیک به ۳هزار مورد با متراژ ۲۹۰هزار متر مربع پاسخ به استعلامات توسط شهرداری منطقه انجام شده است .
وی عنوان می کند: شهرداری یک نهاد درآمد هزینه است جهت بهبود فرایند خدمت‌رسانی و جلب رضایتمندی هرچه بیشتر شهروندان و آبادانی بیش‌ازپیش شهر، به مشارکت همشهریان عزیزمان نیازمندیم که در این راستا شهروندان می‌توانند با پرداخت به‌موقع عوارض نوسازی خود مدیریت شهری را در ارائه مناسب‌تر خدمات‌دهی یاری کنند.

جمع آوری نزدیک به ۲۲هزار تن زباله در سال ۱۴۰۱ از سطح پردیسان

شهرداری منطقه پردیسان در ادامه به جمع آوری زباله در سطح این منطقه اشاره و می گوید: نزدیک به ۲۲هزار تن زباله از سطح این منطقه توسط نیروهای خدماتی طی سال گذشته جمع آوری شده است.
علی اکبری بیان می کند: در طول سال گذشته نزدیک به ۲۲هزار تن زباله از سطح منطقه جمع آوری شده است و همچنین ۱۳۰۰تن آسفالت جهت لکه گیری معابر استفاده شده است.
به گفته وی؛ ۱۶۶نفر نیرو در حوزه خدمات شهری منطقه هشت به صورت شبانه روزی در حال فعالیت می باشند سال گذشته علاوه بر حمل خاک و نخاله در سطح منطقه بیش از ۸۱هزار متر طول رنگ آمیزی جداول و همچنین رنگ آمیزی دیوارهای نازیبا و ایستگاه های اتوبوس و پایه تابلوها جهت زیباسازی معابر انجام شده است.
وی خاطرنشان می کند: در خصوص رفع آبگرفتگی معابر نیز ۴۰۰مورد اقدامات مختلف در این خصوص صورت گرفته است.

فعالیت ۳۰ بوستان شهری درپردیسان

معاون اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در ارتباط با وضعیت سرانه فضای سبز منطقه پردیسان می گوید: سرانه فضای سبز منطقه ۸ معروف به پردیسان بیش از ۲۵.۱۳ متر مربع است که جزو سرانه استاندارد در استان وحتی کشور است .
ابوالفضل مهدی نیا عنوان می کند: بوستان‌های این منطقه هم استاندارد است که بیش از ۳۰ بوستان که اکثر این بوستان‌ها مساحت خوب وقابل قبولی دارد ونقش محوری وموثر در عملکرد محلات دارند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا بوستان اختصاصی ویژه بانوان در این منطقه احداث شده است بیان می کند: در این منطقه بوستان اختصاصی بانوان به نام پروانه با مساحت دوازده هزار و ۹۴۲ متر مربع اختصاص یافته است که در افزایش نشاط اجتماعی بانوان تاثیر مثبتی می تواند داشته باشد.
مهدی‌ نیا در ادامه می افزاید: درآینده برای فضای سبز کلانشهر قم قرار است ادامه عملیات بوستان تفریحی و ورزشی دوچرخه سواری و احداث بوستان شش وهم چنین عملیات عمرانی وبهسازی بوستان غدیر وتوسعه درختکاری معابر شهری و همچنین درختکاری بوستان جنگلی بلوار ۲۲ بهمن را دربرنامه امسال دنبال کنیم.

  • نویسنده : هیفا پردل