پرداخت عوارض یکی از منابع اصلی شهرداری برای توسعه پایدار شهر قم خواهد بود پرداخت به موقع عوارض به شهرداری می‌تواند در تحقق بودجه و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و تداوم پروژه‌های کلان در مسیر توسعه و شکوفایی شهر موثر باشد؛ بنابراین با پرداخت به موقع عوارض ، شهروندان می توانند در تسریع عملیاتی شدن طرح ها وپروژه های عظیم شهری نقش مهمی را ایفا کنند.

به گزارش پردیسان آنلاین ؛شهرداری نهادی غیر دولتی است و بودجه آن از مشارکت مردم و شهروندان با پرداخت مکانیزم خاصی تحت عنوان «عوارض شهری» دریافت می شود که به عبارتی این عوارض، بهای خدمات نیز نامیده می شود.

برای تحقق و وصول هر چه بیشتر درآمد شهری از سوی شهرداری نیاز به همکاری شهروندان قمی دارد برای این امر لازم است شهرداری ضمن فرهنگسازی در این زمینه، زمینه اعتماد و رضایت شهروندان را بیش از پیش جلب کند، تا شهروندان نیز با شهرداری همکاری و مشارکت داشته باشند. باید فرهنگی نهادینه شود تا مردم به اهمیت پرداخت عوارض پی برده  و بدانند هزینه ای که پرداخت می کنند برای رفاه و آسایش خودشان صرف خواهد شد.

لذا هرگونه منابع درآمد پایدار، عنصر و حلقه مفقوده ای است که فقدان آن عملکرد مدیریت شهری را به شدت تحت تاثیر منفی قرار می دهد و این مدیریت را از برنامه ریزی حتی میان مدت، خلع سلاح خواهد کرد؛ لذا عوارض شهری انواع مختلفی دارد که شامل؛ عوارض مستقیم و غیر مستقیم؛ عوارض خودرو؛ عوارض محلی و منطقه ای یا ملی و هم چنین عوارض نوسازی و محدود و عوارض مشاغل می باشد.

 بر اساس اولویت‌های مدیریتی شهرداری‌ها، ابتدا آگاهی رسانی عمومی به صورت گسترده و وسیع در رابطه با پرداخت به موقع عوارض صورت می‌گیرد؛ اما اگر مهلت داده شده برای پرداخت منقضی شود شهرداری ها طبق ماده ۱۱۲ قانون نوسازی و عمران شهری می توانند از طریق مراجع انتظامی برخورد نمایند هم چنین برای بدهکاران عوارض شهری اقداماتی از سوی نهادهای اجرایی برای همکاری با شهرداری موکول شده که شامل قطع اشتراکات مصرفی اعم از برق و گاز می باشد.

طبق اطلاع رسانی هایی که شهرداری قم ارائه داده امسال برای پرداخت به موقع و نقدی عوارض شهری ۲۵ درصد تخفیف به شهروندان قمی ارائه می شود که مشخص شده قمی ها از این امر استقبال و تاکنون باعث وصل۱۰۰ درصد درآمد شهری برای شهرداری قم شده است.

اما با وجود اطلاع رسانی های صورت گرفته مجتمع های اپارتمانی در منطقه پردیسان که وسعت زیادی را در این منطقه به خود اختصاص داده اند از پرداخت عوارض به ویژه عوارض نوسازی کوتاهی کرده و مهم ترین بدهکاران عوارض شهری به شهرداری قم به ویژه شهرداری منطقه ۸ شهری به شمار می روند میزان عوارض پرداخت نشده این مجتمع های اپارتمانی بالا است و نیاز به فرهنگ سازی از سوی مدیران مجتمع ها و همکاری آنها دارد.

فرهنگ سازی مطلوب تری در زمینه پرداخت عوارض باید صورت گیرد

یک شهروند قمی در ارتباط با اهمیت پرداخت عوارض به خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: هر چه قدر میزان مشارکت شهروندان در زمینه پرداخت عوارض شهری بیشتر شود به همان میزان هم شهرداری برای توسعه شهری اقدامات بیشتری انجام می دهد که در این زمینه باید فرهنگ سازی بیشتری از سوی دست اندرکاران و مدیریت شهری انجام شود.

علی بیطرفان می افزاید: عوارض حق شهروندی است که هر شهروندی تعهد دارد برای توسعه شهر و ارائه خدمت پرداخت کند شهروندان قمی اگر به دنبال یک شهر توسعه یافته با بهترین خدمات شهری باشند باید درپرداخت به موقع عوارض با شهرداری همکاری کنند.

مشارکت بیشتر مردم و بهره برداری از پروژه های بزرگ شهری

یکی دیگر از شهروندان قمی معتقد است که هر چقدر میزان همکاری مردم با شهرداری در پرداخت به موقع عوارض بیشتر باشد به همان اندازه خدمات شهری بهتری هم دریافت خواهد شد در قم شاهد کمبود فضاهای تفریحی هستیم لذا باید در پرداخت عوارض با شهرداری همکاری نماییم تا مدیریت شهری با وصول درآمد بیشتر اقدام به بهره برداری از پروژه های بزرگی به ویژه تفریحی و سیاحتی در شهر قم باشیم.

مرتضی محمدی یک شهروند ۴۵ ساله قمی معتقد است که خدماتی که شهرداری ارائه می دهد با میزان عوارضی که از شهروندان مختلف در زمینه های مختلف دریافت می کند همسو و منطبق نیست در شهر قم گره های مختلف ترافیکی داریم ؛ تاکسی های فرسوده و هم چنین زیرساخت های شهری به منزلت جایگاه و قدسیت شهر قم تعریف نشده است با این همه درآمدی که از عوارض دریافت می شود خدمات و توسعه در قم ناچیز است.

وصول درآمد ۱۰۰ درصدی شهری از سوی شهرداری قم

 مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم در گفت گوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: پرداخت عوارض نوعی مشارکت مردم در خدمات شهرداری در شهر می باشد هرچقدر میزان مشارکت در پرداخت عوارض بیشتر باشد خدمات رسانی هم بیشتر می شود شهرداری نهادی غیر دولتی است و بودجه دولتی ندارد بودجه آن به طور درآمد هزینه اداره می شود لذا عوارض شهری در وصول درآمد شهرداری نقش مهمی دارد.ل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم م کل محم

محمد وحیدی نیا در ادامه می افزاید: عوارض و تعرفه شهرداری سالانه به تصویب شورا می رسد و بعد از بررسی اعلام عمومی می شود تا برای سال دیگر اجرا شود تعرفه امسال نیز ۱۵ بهمن ماه جاری به تصویب شورا رسید ما اکنون برای پرداخت نقدی عوارض تخفیف های ۱۵ درصدی در نظر گرفته ایم از شهروندان قمی می خواهیم نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام کنند با توجه به تخفیف های در نظرگرفته شده ۱۰۰ درصد درآمد شهری شهرداری قم وصول شده است .

به گفته وی؛ شهروندان آگاه باشند پرداخت عوارض و میزان مشارکت آنها در خدمات شهری ارتباط دارد و این عوارض در زمینه فضای سبز شهری، احداث پل ها و هم چنین بهسازی معابر و زیرساخت های شهری هزینه می شود لذا در این زمینه مشارکت بیشتری داشته باشند.

وحیدی نیا عنوان می کند: لایحه اخذ مجوز تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری قم برای سال ۱۴۰۱ در ماه گذشته به شورای اسلامی شهر قم برای بررسی و تصویب ارسال شد این لایحه پس از چندین جلسه بررسی در کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر، در صحن علنی نیز به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید.

وی ابراز کرد: این مصوبه مطابق قانون برای اخذ تأیید و تنفیذ به فرمانداری ارسال و پس از انجام برخی اصلاحات نهایتاً مورد تأیید هیات تطبیق مصوبات قرار گرفت.

به گفته این مسئول؛ تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری قم در سال ۱۴۰۱ مطابق با وضعیت اقتصادی و شرایط شهروندان و همچنین نرخ تورم، تغییراتی پیداکرده است؛در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ درصد درآمدهای شهرداری قم با سیاست‌های عملیاتی مجموعه مدیریت شهری محقق شده است.

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم بیان می کند: تحقق و وصول درآمد ۱۰ ماهه شهرداری قم بیش‌ازپیش بینی‌های انجام‌شده که حاصل تلاش‌ها، ارشادات مدیران مجموعه مدیریت شهری بوده است. از شهروندان تقاضا داریم تا با پرداخت عوارض نوسازی، اصناف و خودرو شهرداری را در تأمین نیازمندی‌های شهری، احداث و توسعه معابر، نوسازی محلات و مراقبت در رشد متناسب و موزون شهر همراهی نمایند.

عوارض نوسازی در زمینه عمران شهر قم هزینه می شود

 مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اشاره به عوارض نوسازی می گوید: عوارض نوسازی باید برای مردم تبین شود که منابع درآمد پایدار شهرداری است این عوارض مطابق قانون عوارض  نوسازی و عمران شهرداری گرفته می شود شهروندان فکر می کنند این عوارض به نوسازی ملک آنها مرتبط است در حالی که برای عمران شهر هزینه می شود.

وحیدی نیا می افزاید: شهرداری هزینه های سنگینی را بابت جمع آوری و دفع زباله و هم چنین ایجاد فضای سبز شهری متحمل می شود لذا مبالغی در زمینه پسماندهم دریافت می کند لذا از شهروندان قمی درخواست داریم نسبت به پرداخت عوارض نوسازی هم همکاری داشته باشند.

مجتمع های آپارتمانی پردیسان بیشترین بدهکاران شهرداری قم

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم با اشاره به وجود مجتمع های آپارتمانی در منطقه پردیسان قم بیان می کند: در پردیسان که مجتمع های آپارتمانی و مسکونی زیادی هستند به شهرداری بدهکارند این مجتمع ها شامل تخفیفات شهرداری نمی شوند و عدم پرداخت عوارض از سوی این مجتمع ها آسیبها و ضررهای فراوانی به شهرداری وارد شده است .

وحیدی نیا می افزاید: از مدیران مجتمع های آپارتمانی پردیسان تقاضا داریم با توجه به این که تعرفه عوارض پیامکی ابلاغ می شود شماره موبایل ساکنان این مجتمع ها و واحدهای اپارتمانی را در اختیار شهرداری منطقه ۸ قرار دهند و یا اینکه در زمینه فرهنگ سازی برای پرداخت به موقع عوارض در بین این مجتمع ها اطلاع رسانی نمایند این مجتمع ها با وجود تعدد واحدهای اپارتمانی تنها با جابه جایی به فکر پرداخت عوارض شهری افتاده و اکنون جزو بدهکاران شهرداری هستند.

اضافه شدن ۱۰ درصد عوارض در سال به عوارض خودرو

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم در ادامه با اشاره به عوارض خودرو عنوان می کند: عوارض خودرو هم از دیگر عوارضی است که باید شهروندان به شهرداری پرداخت کنند در حالی که این عوارض شامل ۲ درصد عوارض ماهانه خودرو بوده اما اخیرا طی قانون جدیدی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است علاوه بر این ۲ درصد شهروندان باید ۱۰ درصد عوارض سالانه خودرو هم پرداخت نمایند در این زمینه اطلاع رسانی های صورت گرفته است تا شهروندان مشمول جرایم ماهانه این عوارض نشوند.

وحیدی نیا اظهارمی کند: در ارتباط با عوارض مطب ها که شامل عوارض مشاغل است و داروخانه ها و مطب های پزشکان و یا دفاتر حقوقی وکلا را شامل می شوند ۳ ماهه اول سال ۱۵ درصد تخفیف در نظر گرفته ایم .

جشنواره خوش حسابی؛ برای ترغیب شهروندان برای پرداخت عوارض شهری

 رئیس کمیسیون بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: برگزاری جشنواره خوش حسابی مشوقی در برابر خوش حسابی است که می تواند شهروندان را نیز در مشارکت برای توسعه شهر از طریق پرداخت عوارض ترغیب کند؛پرداخت به موقع عوارض به شهرداری می‌تواند در تحقق بودجه و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و تداوم پروژه‌های کلان در مسیر توسعه و شکوفایی شهر موثر باشد؛ بنابراین با پرداخت به موقع عوارض، شهروندان می توانند در تسریع عملیاتی شدن طرح ها کمک شایانی انجام دهند.

حسین صابری می افزاید: پرداخت عوارض یکی از منابع اصلی شهرداری در مقابل هزینه ی فعالیت ها و عملکرد شهری است، در سال جاری جشنواره خوش حسابی عوارض نوسازی مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر قم برگزار شد که این موضوع در دستور کار می باشد تا در سال‌های آتی نیز انجام شود تا شهروندان مشارکت بیشتری در پرداخت عوارض داشته باشند.

به گفته وی؛ عوارض نوسازی در ۱۰ ماه ابتدای سال ۶۶ درصد تحقق یافته و از از شهرداری انتظار می رود ضمن فرهنگ سازی در زمینه پرداخت عوارض نوسازی به عنوان درآمد پایدار، همت بیشتری در حوزه های درآمدی داشته باشند؛ مردم با توجه به افزایش تعرفه عوارض در سال ۱۴۰۱ پرداخت عوارض را به سال آتی موکول نکنند.

وی آگاه سازی شهروندان از روند فعالیت ها و مشکلات را از مولفه های مهم در میزان مشارکت شهروندان عنوان کرده و اظهار می کند: این موضوع می تواند در ارتقای مشارکت آنها در مدیریت شهر و رفع مشکلات تاثیر گذار باشد.

رئیس کمیسیون بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم میزان تحقق درآمد شهرداری را در ۱۰ ماهه سال جاری خوب ارزیابی و از تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی درامد نقدی خبر داده و در این ارتباط عنوان می کند: در حال حاضر شهروندانی که نسبت به پرداخت نقدی عوارض خود اقدام کنند مشمول ۲۵ درصد کاهش عوارض (تخفیف) می‌شوند.

  • نویسنده : هیفا پردل