شهرداری قم برای پاسخگویی سریع و پیشگیری هدر رفتن زمان شهروندان برای دریافت خدمات شهری سامانه 137 را راه ندازی کرده است که طبق گزارش در بهمن ماه 22 هزار و 800 پیام از سوی شهروندان از طریق این سامانه ثبت شده است .

به گزارش پردیسان آنلاین؛با توجه به افزایش و توسعه علوم ارتباطات و فناوری های نوین و هم چنین رفتن به سمت هوشمند سازی شهرها فرهنگ سازی برای دریافت خدمات غیر حضوری و یا الکترونیکی برای شهروندان امری انکار ناپذیر است.

به نظر می رسد در دنیای فناوری که شهرها هم به سمت هوشمند سازی گام برمی دارند ارائه خدمات غیر حضوری برای شهروندان باید دغدغه مهم مدیران شهری باشد و در این زمینه واحد امور فناوری شهرداری ها باید زیرساخت های لازم برای خدمات غیر حضوری به شهروندان را فراهم کند در حال حاضر برای این امر سامانه ۱۳۷ در شهرداری کلانشهرهای کشور از جمله قم ایجاد شده است که مانند یک پل ارتباطی درخواست های مردم را رصد و پیگیری می نماید.

با توجه به بحران کرونا و اعمال محدودیت های حضور در اماکن عمومی دریافت خدمات غیر حضوری در این ایام بیشتر محسوس شد و برکسی پوشیده نیست که شهرداری مهم ترین نهادی است که شهروندان برای دریافت خدمت به سمت آن سرازیر می شوند و همیشه با شلوغی و تراکم جمعیت برای دریافت خدمت به ویژه خدمات شهری به سمت شهرداری روانه می شوند لذا شهرداری ها با ایجاد سامانه ایی به نام سامانه ۱۳۷ هم میزان مشارکت شهروندان را افزایش داد و هم در زمان و وقت و تردد آنها صرفه جویی شد.

اما سامانه ۱۳۷ چه نوع سامانه ای و فلسفه ایجاد آن چیست؟ سامانه ۱۳۷ درخواست و یا خدماتی که شهروندان نیاز دارند را بدون حضور فیزیکی به شهرداری و تنها از طریق یک تماس رصد و پیگیری می شود فلسفه ایجاد چنین سامانه ای هم را می توان کاهش ترددهای درون شهری و پیشگیری از اتلاف وقت و ارتباطی آسان به طور شبانه روزی عنوان کرد اما بیشترین نوع خدمتی که در شهرداری و در این سامانه ارائه  و یا درخواست می شود«خدمات شهری» است در این سامانه که می توان آن را پلی برای ارتباط بین شهرداری و شهروندان عنوان کرد می توان ۶۰۰ موضوع در حوزه فرهنگی؛ اجتماعی و خدمات شهری و هم چنین حوزه حمل و نقل و ترافیک و یا خدمات فنی و عمرانی و شهرسازی را دنبال و پیگیری کرد.

تسهیل در ارائه خدمات برای شهروندان قمی از سوی شهرداری کلانشهری مانند قم که سالانه پذیرای مسافران گردشگران است و هم چنین با گره های ترافیکی بی شماری هم روبرو است زیر سایه شوم بحران کرونا می تواند نقش مثبتی برای شهروندان قمی از سوی مدیران شهری باشد هرچقدر که میزان ترددهای شهری و تراکم جمعیت کم تر باشد به طبع آن علاوه بر اینکه فاصله گذاری اجتماعی هم بهتر رعایت می شود از ایجاد گره های کور ترافیکی در شهر هم جلوگیری می شود.

عمده درخواست های شهروندان از سامانه ۱۳۷ را می توان نصب سطل های زباله و یا درخواست برای روکشی آسفالت در خیابان معینی و هم چنین جمع آوری زباله و رفع سد معبر و معضلات آبگرفتگی های انهار در زمان بارندگی دانست که طبق آمار شهرداری در بهمن ماه ۲۲ هزار و ۸۰۰ پیام و درخواست از سوی شهروندان قمی رصد شده است.

گلایه از عدم پاسخگویی صحیح

یک شهروند قمی در ارتباط با نحوه دریافت خدمت از سامانه ۱۳۷ به خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: سامانه ۱۳۷ می تواند زمان شهروندان را در دریافت خدمت از سوی شهرداری را کاهش دهد اگر مطلوب تر این سامانه ارائه شود می تواند از تراکم جمعیت در شهرداری مناطق مختلف جلوگیری شود اما متاسفانه برخی مواقع پاسخی از سوی این سامانه دریافت نمی شود؛ به عنوان مثال چندی پیش برای رسیدگی به امر نظافت در منطققه سکونت با این سامانه تماس گرفتم ولی پیگیری نشد.

محمد علی بختیاری می افزاید: برخی مناطق شهری به خدمات شهری نیاز اساسی دارند و شاید برخی شهروندان یا از این سامانه اطلاعی ندارند که باید اطلاع رسانی بیشتری شود و یا اگر هم مطلع باشند مانند من با عدم پاسخگویی روبرو باشند در حالی که این سامانه ابزاری است برای ارتباط بین مسئول شهری و شهروند تا با تسهیل در امر وی بهتر با مسئول خود ارتباط برقرار کند.

تاکید بر بهبود کیفیت پیگیریها و رصد مشکلات با سامانه ۱۳۷

یکی دیگر از شهروندان قمی با اشاره به عدم رسیدگی به درخواست خود از سوی سامانه ۱۳۷ شهرداری بیان می کند: با سامانه برای روکش آسفالت خیابان در منطقه سواران تماس برقرار کردیم اما تاکنون ترتیب اثری در این زمینه ندیدیم باید به درخواست ها بیشتر رسیدگی شود مگر نه اعتماد شهروندان به این سامانه کم تر خواهد شد.

مرتضی موحدیان می افزاید: این سامانه می تواند ارتباط بین مسئولان شهری و شهروندان را مطلوب تر کند چرا که مسئولان مناطق مختلف شهر قم نمی توانند به همه امور و مشکلات شهری مانند قم رسیدگی کنند پس مطلوب است خدمات این سامانه بهتر و آیتم های بیشتری برای خدمات حضوری ارائه شود از کارشناسان بیشتری برای رسیدگی به درخواست ها هم بهره بگیرند.

سامانه ۱۳۷ و کاهش حضور در بحران کرونایی

محمد مهدی مهدی زاده از ساکنان منطقه ۸ و پردیسان است این شهروند درباره سامانه ۱۳۷ چنین می گوید: سامانه ۱۳۷ می تواند ضمن ارائه خدمات غیر حضوری و تسهیل در امر دریافت خدمت در بحران کرونا که اعمال محدودیت هایی صورت گرفت این سامانه به کمک شهروندان قمی آمد و بسیاری از خدمات را هم در این بحران برای شهروندان قرار داد هم چنین این سامانه هم در وقت و هم در هزینه شهروندان نقش مهمی می تواند داشته باشد.

وی اظهار می کند: شهروند با این سامانه می تواند مشارکت مطلوبی در توسعه شهری هم داشته باشد و هر کجا که مشکلی و یا کمبودی در زمینه خدمات شهری دیده شد می توانند گزارش دهند به نظر باید آیتم هایی بیشتری در خدمات این سامانه اضافه شود تا شهروندان بیشتر با این سامانه آشنا و از خدمات آن بهره بگیرند..

ثبت ۲۲ هزار و ۸۰۰ درخواست از سامانه ۱۳۷ از سوی مردم

مسئول امور سامانه ۱۳۷ شهرداری قم در گفت وگو با پردیسان آنلاین می گوید: سامانه ۱۳۷ به صورت ۲۴ ساعته با ۲۰ کارشناس پاسخگوو آماده رصد مشکلات و درخواست های شهروندان است این سامانه  در واقع پل ارتباطی بین مردم و شهرداری است و جلوی سردرگمی مردم در دریافت خدمات را گرفته و مشکلات و خواسته های آنها را رصد می کند اگر در منطقه ایی مردم درخواست آسفالت و یا جمع آوری زباله  و غیر داشتند با این سامانه می توانند پیگیری کنند.

امین جهانبازی می افزاید: سامانه ۱۳۷ درخواستهای شهروندان را بدون مراجعه حضوری به شهرداری فقط با یک تماس پیگیری می کنند، از مزایای تماس با ۱۳۷ ،‌کاهش ترددهای درون شهری و آلودگی هوا،‌صرفه جویی در وقت و هزینه،‌ارتباطی آسان ، یکسان و شبانه روزی با شهرداری است در تمام موارد کاری و کار کردی و حدود ۶۰۰ موضوع در حوزه فرهنگی و اجتماعی،  خدمات شهری،  حمل ونقل و ترافیک ، فنی وعمرانی، شهر سازی و معماری شهروندان می توانند در خواست های خود را با سامانه ۱۳۷ مطرح نمایند.

وی با بیان میزان استقبال قمی ها از این سامانه عنوان می کند: در دی ماه سال جاری ۳۲ هزار و ۲۴۵ تماس و در بهمن ماه ۲۲ هزار و ۸۰۰ تماس از سوی شهروندان قمی با این سامانه برقرار شده و ما این تماسها را پیگیری وبررسی کردیم.

خدمات شهری بیشترین درخواست مردم از سامانه ۱۳۷

مسئول سامانه ۱۳۷ شهرداری قم می گوید: یکی از دغدغه‌های مهم مدیران شهری و سیاست‌های شهرداری قم حفظ ارتباط مستقیم شهروندان با مدیران است که این مهم را در سامانه ۱۳۷ به‌عنوان مأموریت اصلی دنبال می‌نماییم وبا توجه به بررسی درخواست ها بیشترین درخواست مردم با این سامانه خدمات شهری و در رده های بعدی مشکلات ترافیکی و هم چنین گزارش ساخت و سازهای غیر مجاز است.

جهانبازی می افزاید: در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ سامانه ۱۳۷ شهرداری قم ۱۴۸ هزار و ۳۷۰ پیام از طرف شهروندان دریافت کرده که نسبت به ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹ با ثبت ۱۲۲ هزار و ۷۷۱ پیام بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.

این مسئول بیان می کند: سامانه ۱۳۷ به‌صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی شهروندان بوده و امیدواریم شاهد مشارکت حداکثری شهروندان در اداره شهر بوده و درنتیجه رضایت‌مندی صددرصدی شهروندان را کسب کنیم.

  • نویسنده : هیفا پردل