کارشناسان فوتبال کشورمان معتقدند تنوع تاکتیکی پرسپولیس موجب شده این تیم در هفته‌ای که استقلال امتیاز از دست داده است، صدر جدول را در اختیار بگیرد، اما با اینکه قرمزپوشان صدرنشین هستند، نباید از حالا قهرمان را پیش‌بینی کرد.

به گزارش پردیسان آنلاین، هفته بیست‌وهشتم رقابت‌های لیگ برتر روز جمعه پیگیری شد و نتایج به دست آمده در این هفته نشان داد، فوتبال ایران با وجود حواشی بسیاری که دارد همواره می‌تواند جذابیت‌های بسیاری را در خود جای دهد. آبی‌پوشان پایتخت به‌عنوان تیم صدرنشین برابر نساجی قرار گرفتند و احتیاط عمل آن‌ها موجب شد نتیجه‌ای غیر از تساوی بدون گل حاصل نشود.

پرسپولیس نیز مقابل استقلال خوزستان صف‌آرایی کرد و با وجود اینکه در نیمه اول با سه گل از شاگردان پور موسوی عقب افتاد، اما در نیمه دوم پس از ۱۰ نفره شدن استقلال خوزستان موفق شد با نتیجه چهار بر سه پیروز میدان باشد و در ورزشگاه آزادی صدرنشینی را جشن بگیرد.

سپاهان نیز اگرچه برای قهرمانی نمی‌جنگد، اما با کسب پیروزی برابر تیم هوادار جایگاه خود در سوم رده سوم جدول را به‌نوعی تثبیت کرد. پس از نتایج به دست آمده در هفته بیست‌وهشتم به نظر می‌رسد صنعت نفت آبادان و استقلال خوزستان نیز دو تیمی باشند که لیگ برتر را ترک می‌کنند، هرچند فولاد خوزستان همچنان از گزینه‌های سقوط به شمار می‌رود و همین امر موجب شده در پایین جدول نیز شاهد تقابل‌های جذابی باشیم.

دست اوسمار نسبت به نکونام باز تر است

سید مهدی سیدصالحی، کارشناس فوتبال کشورمان درباره دیدارهای هفته بیست‌وهشتم به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: به‌طور طبیعی هفته‌های پایانی لیگ برتر به‌دلیل جنگ برای قهرمانی و تلاش تیم‌های قعر جدولی برای سقوط نکردن از حساسیت بالایی برخوردار است، استقلال کار دشوارتری نسبت به پرسپولیس داشت، چراکه نساجی در خانه و مقابل چشم هواداران خود برابر آبی‌ پوشان بازی می‌کرد و از طرفی برای ماندن در لیگ به امتیاز این مسابقه نیاز مبرم داشت.

وی می‌افزاید: پرسپولیس نیز بازی خود را خوب آغاز نکرد و شاید کمتر هواداری گمان می‌کرد این تیم در نیمه نخست سه هیچ از رقیب خود عقب بیفتد، اما در هر صورت تعویض‌های اوسمار در نیمه دوم نتیجه داد. هرچند سرمربی پرسپولیس دست بازتری نسبت به جواد نکونام دارد. حضور مهره‌های کلیدی در پرسپولیس موجب شده قرمزپوشان تنوع تاکتیکی داشته باشند، اما در تیم استقلال چنین شرایطی وجود ندارد.

سپاهان برای قهرمانی در جام حذفی تلاش می‌کند

کارشناس فوتبال کشورمان تصریح می‌کند: تعویض‌های جواد نکونام برابر نساجی نتوانست وضعیت این تیم را بهتر کند، از نظر من نتیجه دیدار پرسپولیس و استقلال خوزستان در نیمه نخست موجب شد انگیزه شاگردان نکونام کمتر شود. به‌طور کلی پرسپولیس توانست با کامبک به بازی برگردد. این مورد نشان می‌دهد بازیکنان این تیم به خوبی می‌توانند تنوع تاکتیکی را رعایت کنند.

وی با اشاره به پیروزی سپاهان برابر تیم فوتبال هوادار ادامه می‌دهد: سپاهان نیم‌نگاهی به جایگاه سوم جدول دارد. حضور بازیکنان باکیفیت در این تیم موجب شده غیر از پیروزی انتظار دیگری از آن‌ها نداشته باشیم. ضمن اینکه شاگردان مورایس بیشتر تمرکز خود را روی قهرمانی در جام حذفی قرار داده‌اند.

پرسپولیس تنوع تاکتیکی دارد

سیدصالحی خاطر نشان می‌کند: شادابی و نشاطی که ابتدای فصل در سپاهان وجود داشت در حال حاضر در این تیم دیده نمی‌شود. در حال حاضر در تیم مورایس مالکیت توپ و دوندگی کمتری به چشم می‌خورد، هرچند این موضوع به دلیل حواشی که برای این تیم رخ داد طبیعی است. در هر صورت مهم این است که طلایی‌ پوشان موفق به کسب سه امتیاز هفته بیست‌وهشتم شدند تا بازیکنان این تیم با انگیزه بیشتری در جام حذفی حاضر شوند.

وی پیرامون احتمال تغییر صدرنشین در هفته‌های پایانی یادآور می‌شود: پرسپولیس از لحاظ مهره و به‌ویژه در خط هافبک برتری بیشتری نسبت به استقلال دارد. اگر به مسابقات قرمزپوشان دقت کنید متوجه خواهید شد در هر جدال یک بازیکن برای این تیم نتیجه را تغییر می‌دهد. بازیکنان پرسپولیس مهره‌هایی هستند که علاوه‌بر تنوع تاکتیکی، یک به یک‌ها را به خوبی از پیش‌رو بر می‌دارند.

نمی‌توان گفت قهرمان کدام تیم است

کارشناس فوتبال کشورمان اضافه می‌کند: در حال حاضر نمی‌توان تیمی را قهرمان دانست. چراکه اختلاف سرخابی‌ها با یکدیگر تنها یک امتیاز است. قرمزپوشان با شمس آذر بازی دارند و شاگردان دقیقی تا این لحظه مدعیان دیگری همچون سپاهان و تراکتور را متوقف کرده‌اند. بنابراین شاگردان اوسمار کار دشوارتری نسبت به رقیب سنتی خود خواهند داشت. اگر استقلال خوزستان ۱۰ نفره نمی‌شد ممکن بود نتیجه طور دیگری رقم بخورد پس در حال حاضر نمی‌توان درباره تیم قهرمان نظر داد.

وی درباره وضعیت تیم‌های قعر جدولی تصریح می‌کند: مدیران فوتبال خوزستان باید درباره اتفاقاتی که برای فوتبال این منطقه رقم خورده است پاسخگو باشند. این استان‌ها مهد فوتبال ایران هستند و از نظر من مدیران این تیم‌ها باید در ابتدای فصل نظارت بیشتری داشته باشند، بازیکنان بهتری در اختیار بگیرند تا چنین اتفاقی رخ ندهد، برای مثال فولاد خوزستان مربیان بسیاری تغییر داد. برای صنعت نفت آبادان و استقلال خوزستان نیز بودجه کمی در نظر گرفته شد. تاکید می‌کنم هیچ فردی به جز مدیران فوتبال خوزستان نمی‌تواند پاسخگوی این شرایط باشد. این سه تیم بازیکنان بسیاری را به عرصه‌های ملی معرفی کرده‌اند و امیدوارم مسئولان حمایت و نظارت بیشتری داشته باشند.

پرسپولیس نشان داد قهرمانی می‌خواهد

علیرضا نورمحمدی، کارشناس فوتبال کشورمان درباره تقابل پرسپولیس و استقلال در هفته بیست‌وهشتم به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: شاید بتوان گفت تقابل پرسپولیس و استقلال خوزستان یکی از بهترین مسابقات تاریخ لیگ برتر بود. قرمزپوشان نشان دادند اگر تیمی بخواهد قهرمان شود اگر با سه گل عقب باشد نیز می‌تواند نتیجه را جبران کند. پرسپولیس ثابت کرد هدفی به جز قهرمانی ندارد.

وی می‌افزاید: استقلال نیز با رقیبی بازی داشت که برای ماندن در لیگ برتر تلاش می‌کند و به همین دلیل نتیجه تساوی به دست آمد. از نظر من بازی‌های دو هفته پایانی حکم فینال را دارد و سرخابی‌ها باید احتیاط بسیاری داشته باشند.

نباید تیمی دست کم گرفته شود

کارشناس فوتبال کشورمان پیرامون اینکه آیا احتمال تغییر صدرنشین وجود دارد، تصریح می‌کند: از نظر من دو هفته دشواری پیش‌روی پرسپولیس است. چراکه شمس آذر و مس رفسنجان بدون استرس برابر این تیم قرار می‌گیرند. از سوی دیگر بازیکنان دیگر تیم‌ها مقابل قرمزپوشان انگیزه متفاوتی دارند، اما شاگردان اوسمار پس از کسب پیروزی مقابل استقلال خوزستان ثابت کردند در هر تقابل تنها به پیروزی فکر می‌کنند، هرچند بازیکنان این تیم باید توجه داشته باشند که نباید هیچ تیمی را دست‌کم بگیرند و کامبک پرسپولیس مقابل شاگردان پور موسوی نباید چنین تفکری را میان قرمزپوشان ایجاد کند. چراکه برابر بعضی تیم‌ها جبران یک گل نیز دشوار است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر همه چیز به پرسپولیس بستگی دارد، اما این تیم نشان داد به از دست دادن امتیاز فکر نمی‌کند. با اینکه استقلال دو بازی دشوار پیش‌رو دارد، اما در فوتبال ممکن است اتفاقات گوناگونی رخ دهد. از نظر من پرسپولیس برای دفاع از عنوان قهرمانی خود از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

زورشان نمی‌رسد؛ حاشیه می‌سازند

نور محمدی در واکنش به اینکه بعضی افراد از جام سفارشی صحبت می‌کنند اضافه کرد: در حال حاضر پیشکسوتان استقلال نیز اعتقاد دارند پرسپولیس شرایط فنی ایدئالی دارد. وقتی چند سال زورشان به قرمزپوشان نمی‌رسد پای حواشی را به میان می‌کشند. تیمی همچون پرسپولیس ثابت کرده تیم بزرگی است و از نظر من موفقیت‌های قرمزپوشان موجب شده حریفان این تیم چنین بهانه‌هایی برای باخت مطرح کنند.

وی می‌افزاید: در تمام این سال‌ها ندیده‌ام بازیکنان پرسپولیس علیه تیمی مصاحبه کنند و به نتایج حریفان خود توجه ندارند. نمونه بارز آن نیز فصل گذشته بود که قرمزپوشان بدون توجه به نتایج سپاهان جنگیدند و در نهایت قهرمان شدند. پشت سر تیم‌های قدرتمند همیشه حرف وجود دارد و رقیبان پرسپولیس چاره‌ای به جز ایجاد حاشیه برای این تیم ندارند. تمرکز بازیکنان قرمزپوش روی نتیجه خودشان از اصول حرفه‌ای است. شاگردان اوسمار به‌خوبی از حساسیت بازی‌های پایانی اطلاع دارند. رقیبان پرسپولیس برای توجیه نتایج نه چندان مطلوب خود برای قرمزپوشان حاشیه ایجاد می‌کنند.

کارشناس فوتبال کشورمان درباره تیم‌های قعر جدولی یادآور شد: حیف است آبادان با وجود در اختیار داشتن چنین هوادارانی به لیگ‌های پایین‌تر سقوط کند و شرایط مالی دشواری داشته باشد. در آبادان همه فوتبالی هستند و امیدوارم این تیم در لیگ برتر ماندگار شود. وضعیت کنونی تیم‌های خوزستانی ناراحت کننده است و از نظر من آن‌ها نباید مشکل مالی داشته باشند. چراکه موجب دل‌خوشی مردم جنوب هستند.

به گزارش پردیسان آنلاین، همان‌گونه که کارشناسان فوتبال کشورمان اشاره کردند به‌دلیل حساسیت‌های دو هفته پایانی لیگ برتر و اختلاف اندک امتیازی تیم‌ها، نمی‌توان قهرمان را پیش‌بینی کرد. هرچند پرسپولیس‌در حال حاضر ابتکار عمل را در دست گرفته است و استقلال برای باز پس گرفتن صدر جدول باید چشم به نتایج رقیب سنتی خود بدوزد.