گردشگری یک فعالیت اقتصادی است که به فرآیندهای اقتصاد و بازار وابسته است لذا هرگونه سرمایه گذاری خارجی و داخلی در این صنعت می تواند نقش حیاتی وبنیادی برای مقصد گردشگری از جمله قم ایفا کند.

به گزارش پردیسان آنلاین؛گردشگری یک فعالیت اقتصادی وابسته به فرآیند سرمایه و اقتصاد بازار است و نقش سرمایه گذاری در بازار گردشگری یک نقش حیاتی، اصلی و بنیادی است؛ به همین دلیل توسعه گردشگری وابستگی کامل به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در هر کشور دارد و بدون این سرمایه‌گذاری‌ها، حتی شکل‌گیری جریان گردشگری با تاثیرگذاری اقتصادی غیر ممکن است.
کلانشهر قم از جمله مقاصد گردشگری است که در آن گردشگرانی داخلی و خارجی در طول سال به قصد زیارت بارگاه کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران و از سویی مقصدی برای گردشگران سلامت است که مسافت هایی را برای دریافت خدمات درمانی طی و به قم سفر می کنند.
قم در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته است و در همه مناسبت های مذهبی، فرهنگی و ملی میزبان گردشگران و زائرانی از کشورهای همسایه و استان های کشور است لذا توسعه زیرساخت هایی مانند مراکز اقامتی، حمل و نقل مطلوب ومناسب سازی مراکزی برای توریسم درمانی، احداث هتل و اقامتگاه، توسعه سیستم‌های ارتباطی و خدمات رزرواسیون (رزرواسیون آنلاین)، احیا و بازسازی مناطق گردشگری (مانند کاروانسراهای قدیمی) هر کدام به سرمایه گذاری هایی نیاز است.
امروز که جذب منابع ملی با محدودیت هایی روبرو است برای تامین زیرساخت و توسعه کلانشهر نیاز به مشوق هایی برای سرمایه گذاری است لذا اگر زیرساخت هایی برای سرمایه گذاری در این استان مهیا شود می توان پروژه های نیمه تمام حیاتی استان، رسیدن به اقتصاد پایدار و هم چنین رفاه را برای استان به ارمغان آورد .
اگر به گفته مسئولان اجرایی پشت تربیون های خبری دقت کنیم و یا اطلاعی از سند آمایش استان داشته باشیم متوجه می شویم که تمرکز بر توسعه گردشگری است چرا که اگر بخواهیم صنعت را افزایش دهیم با مسائل زیست محیطی بیشتری روبرو می شویم و با توجه به کمبود منابعی که قم با آن روبرو است به نظر سرمایه گذاری بر صنعت گردشگری اهمیت دو چندانی دارد چرا که هم اقتصاد شهر و هم اشتغالزایی به همراه دارد.

عزم دولت برای جذب سرمایه گذاری گردشگری قم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به ظرفیت های مطلوب قم در صنعت گردشگری می گوید: قم به برکت حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران و هم چنین مراکز فرهنگی و دفاتر مراجع عظام تقلید و هم چنین وجود دانشگاههای مختلف ظرفیت خوبی برای گردشگری زیارت دارد اما به دلیل غفلتی که سال های گذشته برای توسعه زیرساخت های گردشگری صورت گرفته ما در این استان با خلا و کمبودهایی در حوزه مراکز اقامتی و زیرساختی داریم لذا دولت سیزدهم توجه خود را برسرمایه گذاری در بخش گردشگری متمرکز کرده است.
محسن امیدیان می افزاید: ما در قم روستاهایی داریم که می توانند هدف گردشگری باشند از جمله کهک که دارای آب و هوای مطلوب و جذاب برای گردشگری روستایی است هم چنین جاذبه های تاریخی و طبیعی داریم که می توان مسیری برای گردشگری باشد کاروانسرای دیر گچین و دریاچه نمک و حوض سلطان همه جاذبه طبیعی هستنند اگر زیرساخت ها تقویت شوند می توان ماندگاری گردشگر را افزایش داد.

جذب سرمایه گذاری بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومانی درقم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اشاره به میزان سرمایه گذاری های صورت گرفته در استان بیان می کند: در قم کارهایی شروع شده اما درحوزه زیرساخت مهم ترین موانع را می بینیم باید در حوزه زیر ساخت حداقل ها را فراهم کنیم چه گاز وبرق و راه دسترسی وغیره بخشی از آن خارج اختیارات قم می باشد که باید پیگیر آن از راه‌های میان برد باشیم.
به گفته وی؛ میزان سرمایه گذاری از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در قم بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان است میزان سرمایه گذاری که در بخش های مختلف صنعتی، گردشگری و کشاورزی صورت گرفته است ما به دلیل وضعیت منابع آبی واقلیم استان در حوزه توسعه کشاورزی برنامه ای واجازه ای نداریم توسعه در حوزه صنعت تمرکز یافته وتلاش داریم در حوزه گردشگری هدایت کنیم جه حاصل این سرمایه گذاری جذب شده ایجاد ۴۰ هزار شغل طی دو سال گذشته است.
امیدیان می افزاید: قم ظرفیت های خوبی دارد اگر حوزه زیرساخت ها را تامین کنیم و سد کاغذبازی در اعطای مجوز را بشکنیم افق ها وچشم انداز خوبی خواهیم دید از حاکمیت گرفته تا شهرداری،میراث فرهنگی و ارشاد در حوزه امکانات گردشگری مذهبی یا تولید نرم افزاری وحوزه های دینی ومذهبی اگر زیرساخت فراهم وسد بروکراسی را بشکنیم در گردشگری وصنایع دستی حرف اول را می زنیم.

جذب ۵ هزار میلیارد سرمایه برای توسعه کلانشهر قم
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم می گوید: میزان سرمایه گذاری کلانشهر قم در سالهای اخیر بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان می باشد که با بسترسازی فرهنگی مناسب، تبلیغات و برندسازی فرصت های سرمایه گذاری در قم قابلیت افزایش چند برابری را دارد. وضعیت سرمایه گذاری در شهر قم و در پروژه های شهری با استقبال و تقاضای رو به افزایش توسط سرمایه گذاران مواجه بوده و در چند سال اخیر در بخش های فرهنگی، خدماتی و هم چنین ساخت مجتمع های تجاری و مسکونی قراردادهای مشارکت با بخش خصوصی منعقد گردیده است.
علی رمضانی با اشاره به راهبردهای سرمایه گذاری وافق های های آن برای کلانشهر بیان می کند: شهرداری قم هم‌اکنون در قالب دو افق ۱۴۰۴ و ۱۴۱۴ اهداف و برنامه‌های کلان سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کند چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در شهرداری قم بر اساس افق ۱۴۰۴ و ۱۴۱۴ در حال پیگیری بوده و آسیب‌های سرمایه‌گذاری گذشته احصا و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سقف ۷ هزار میلیارد تومان تدوین‌شده است.
به گفته این مسئول جذب سرمایه گذاران تاثیر مثبتی بر توسعه شهر قم دارد و پروژه های نیمه تمام شهری که در اختیار شهرداری می باشد در قالب بسته های اقتصادی قابل تعریف باشد و برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی و بازگشت سرمایه داشته باشد. می توان از طریق جذب مشارکت با بخش خصوصی منابع را برای اتمام پروژه ها تامین و کارسازی نمود.شهرداری و شورای اسلامی شهر هر دو بر اجرای قدرتمند سند راهبردی سرمایه‌گذاری تأکید دارند و هیچ محدودیت و مانعی احساس نمی‌شود و بودجه‌های سالانه شهرداری بر اساس این اسناد راهبردی تدوین خواهد شد.

تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام ماهیت سرمایه گذاری
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قم در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: بلوار پیامبر اعظم(ص)، فاز ۵ عمار یاسر و میدان مطهری سه جبهه مهم سرمایه‌گذاری است که تملک به‌موقع پلاک‌های باقی‌مانده و آماده‌سازی عرصه، پیش‌نیاز ورود سرمایه‌گذاران است ظرفیت برای سرمایه‌گذاری در بوستان‌های شاخص شهری مانند خضرنبی، غدیر، علوی، بوستان هزاری هکتاری در ابعاد تفریحی، اقتصادی و فرهنگی نیز فراهم است.
رمضانی با اشاره به موانع سرمایه گذاری در قم بیان می کند: کمبود اراضی مناسب و هم چنین آیین نامه تعاملات شهرداری ها در خصوص سرمایه گذاری مشارکتی بخش خصوصی مسکوت می باشد از سویی عدم امکان تضمین سود سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی شهرداری و عدم ثبات اقتصاد کشور مهم ترین چالش ها و موانع سرمایه گذاری هستند.
وی در ادامه با اشاره به مشوق های سرمایه گذاری می افزاید: برای تشویق سرمایه گذاران مشوق هایی باید ارائه شود مدیریت شهری هم برای جذب سرمایه گذاران مشوق هایی در نظر گرفته است از جمله در اخذ معافیت عوارض در ساخت هتل ها،همکاری در اخذ مجوزهای الزام تسهیل گری در اخذ پروانه ساختمانی وتسهیلات بانکی و هم چنین تسهیل در پیش فروش محصولات سرمایه گذار را می توان نام برد.

تاکید بر تدوین سند گردشگری در قم
نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به صنعت گردشگری در قم می گوید: تدوین سند گردشگری شهر قم باید مورد توجه قرار گیرد امروز شهر قم بیش از گذشته مورد توجه مسافران و زائران بوده و این شهر سالیانه میزبان ۲۲ میلیون مسافر از اقصا نقاط کشور و جهان در ۱۷ مناسبت خاص است.
حسن طلایی می افراید: حضور میلیون‌ها مسافر در ۱۷ مناسبت در طول سال فرصتی استثنایی برای شهر به وجود آورده و باید با نگاهی متشکل به فرصت و تهدید به این ظرفیت نگاه کنیم میزبانی از مسافرانی از شرق آسیا، حوزه خلیج‌فارس و اروپا و آمریکا به‌خصوص مسلمانان نشان می‌دهد امکاناتی که تا امروز به زائران ارائه‌شده، کافی نبوده و باید سطح خدمات خود را متناسب با زائران و مسافران خود ارتقاء دهیم.
وی عنوان می کند: در حال حاضر در شهر ۱۶ هزار تخت اقامتی وجود دارد، این در حالی است که در بعضی از مناسبت‌ها تعداد زائران در شهر به میلیون‌ها نفر می‌رسد با توجه به افزایش سفر مسافران عراقی و حوزه خلیج‌فارس به شهر قم باید تعداد تخت‌های اقامتی با شرایط خاص و ممتاز در شهر افزایش یابد.
به گفته این مسئول؛ در حال حاضر ۳ پروژه شاخص اقامتی در قم فعال است و به‌زودی بلوار پیامبر اعظم به‌عنوان یک بلوار معنوی و آیینی با شکل‌گیری کاربری‌های اقامتی به قطب میزبانی در شهر قم تبدیل خواهد شد امروز نبود زیرساخت‌های مناسب مانع حضور سرمایه‌گذاران در بلوار پیامبر اعظم(ص) شده است که نیاز به رسیدگی دارد.
طلایی درادامه می افزاید: بلوار پیامبر اعظم(ص) به‌عنوان نخستین تجربه موفق در برگزاری آیین‌های معنوی با صرف میلیاردهای تومان هزینه به یک محور پیاده محور تبدیل‌شده این در حالی است که هنوز شرایط دعوت سرمایه‌گذاران بزرگ را ندارد سند جامع گردشگری می‌تواند به نقشه راهی برای بازسازی ابعاد میزبانی شهر قم تبدیل‌شده و موردتوافق همه قرار گیرد.

  • نویسنده : هیفا پردل