مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم ازبرگزاری جشن های قرآنی و جشنواره مهم قرآنی با محوریت مساجد استان در ماه مبارک رمضان خبرداد.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا است رمضان در لغت به معنی شدت حرارت و یا سوزانیدن تعبیر شده چرا که در این ماه عزیز خداوند گناهان را بخشیده سفره بزرگ الهی برای بندگانش فرش می شود.

رمضان در روایات اسلامى ماه خدا و میهمانى امت پیامبر اکرم(ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانى پذیرایى مى‏کند؛ پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است.»

تمام کتب بزرگ آسمانى مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است. حضرت امام صادق(ع) مى‏فرماید: «کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد؛نظر به این‏که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده و تلاوت آیات آن در این ماه فضیلت بسیارى دارد، در روایات اسلامى، از ماه رمضان به عنوان بهار قرآن یاد شده است.

لذا در این ماه با توجه به اهمیت بعد معنوی که دارد ورود به برنامه های فرهنگی و معنوی اهمیت چندانی پیدا خواهد کرد برای همین منظور سازمانها و موسسات فرهنگی در این ماه پر خیر و برکت به سمت برنامه های فرهنگی و معنوی و به ویژه قرآنی قدم برمی دارند در این زمینه سازمان فرهنگی ؛ورزشی شهرداری سهم مهم تری در اجرای برنامه های فرهنگی در سطح شهر در بین خانواده ها به ویژه گروههای سنی جوانان دارد.

سازمان های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با شرح وظایف مشخص در شهرداری ها زیر نظر مستقیم شهردار در چارچوب وظایف قانونی شهرداری ها ایجاد و فعالیت می کند ایجاد این سازمان ها پس از ابلاغ وزیر کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در خصوص اولویت قائل شدن به حل مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی شهرها است.

 برنامه ریزی، کنترل و نظارت بر امور فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذیربط، شناخت و تدوین و ترویج الگوهای همیاری و مشارکت شهروندان و بکارگیری آن الگوها در اداره امور شهر و افزایش انسجام اجتماعی، مدیریت ایجاد ساز وکارهای رصد مستمر تغییرات اجتماعی و فرهنگی شهر و تدوین تمهیدات لازم با همکاری سایر دستگاه های اجرایی مسئول در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی شهر از جمله وظایف این سازمان در شهرداری است.

شناسایی، معرفی و ترویج میراث معنوی شهرها، برنامه ریزی و مدیریت اجرای جشنواره ها، آیین‌ها و آداب و رسوم بومی و محلی و هنرهای خیابانی و شناسایی و ساماندهی استعدادهای هنری و ورزشی شهروندان و اتخاذ تمهیدات لازم برای معرفی آنان به دستگاهها و نهادهای ذیربط از وظایف این سازمان است.

 هم چنین مدیریت ایجاد و تجهیز مراکز فرهنگی نظیر فرهنگسراها، خانه های فرهنگ، سراهای محله، مجتمع های فرهنگی، نگارخانه ها با استفاده از مشارکت و واگذاری مدیریت آنها به بخش خصوصی و تشکل‌های تخصصی و حرفه ای و نظارت بر عملکرد آنها، همکاری با دستگاهها و نهادهای مسئول در ایجاد و تجهیز فضاها و اماکن دینی شهر با بهره گیری از ظرفیت خیرین و واقفین را دیگر وظایف این سازمان را می توان برشمرد.

امسال سازمان فرهنگی؛ورزشی شهرداری کلانشهر قم فعالیت های ویژه ایی را در کارنامه خود ثبت کرده با توجه به بهبود شرایط کرونایی کشور و کاهش اعمال محدودیت ها شهر مقدس قم  در ماه رجب برنامه های فرهنگی مختلفی را به اجرا گذاشت از همه مهم تر در نیمه شعبان امسال که جشنهای آن  در کشور با تمرکز به مسجد جمکران وشهر قم برگزار شد این نهاد به ویژه و برنامه های مطلوبی از زائران و منتظران حضرت مهدی موعود (عج) استقبال کرد.

امسال با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر قرآنی کردن مساجد سازمان فرهنگی؛ ورزشی شهرداری قم با برگزاری جشنواره های مختلف قرآنی در سطح مساجد شهر مقدس قم قرار است در عمل این فرموده رهبری را لبیک و مسابقات و جشنواره های قرآنی را در بین مساجد رقابتی کند هم چنین ۱۰ بوستان استان میزبان برگزاری محافل قرانی هستند.

جشنواره های مختلف قرآنی در مساجد شهر قم

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم در گفت وگوی اختصاصی خود با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به برنامه های ماه مبارک رمضان این نهاد در سطح شهر قم می گوید: سازمان فرهنگی  ورزشی شهرداری کلانشهر قم امسال در کنار کاهش محدودیت های کرونایی و با توجه به گره خوردن  ماه شعبان به نوروز و ماه مبارک رمضان حجم برنامه های  فرهنگی آن دو برابر شده است در ماه مبارک رمضان تمرکز ما بیشتر بر قرآنی شدن مساجد سطح شهر قم و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر گام برداشتن مساجد حول محورهای قرآنی ما در سطح مساجد شهر قم جشنواره های مختلف قرآنی برگزار می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد طباطبایی نژاد می افزاید: این جشنواره های قرآنی با همکاری سازمان اوقاف و تبلیغات اسلامی و هم چنین اتحادیه های قرآنی استان برای برادران و خواهران و به ویژه گروه سنی جوانان برگزار می شود.

به گفته وی؛ این جشنواره های قرآنی نوعی استعدادیابی در زمینه های مختلف قرآنی است که با تمرکز و محوریت مساجد استان در طول ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

بوستانهای قم ؛میزبان محافل مختلف قرآنی

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم در ادامه با اشاره به برگزاری محافل قرآنی در بیش از ۱۰ بوستان شهر مقدس قم بیان می کند: در بیش از ۱۰ بوستان شهر قم محافل قرآنی با همکاری نهادهای مردمی برگزار و بعد از افطار نیز برای شهروندان قمی جشن های مختلف قرآنی و فرهنگی در این بوستانها برگزار می شود.

طباطبایی نژاد می افزاید: در میدان آستانه شهر قم و کنار و اطراف حرم مطهر نیز جشن های قرآنی را برگزار می کنیم این جشنها همراه با برگزاری انواع سرودهای مذهبی و تواشیح و هم چنین مسابقات شاد قرآنی هر شب برگزار می شود تا فضایی معنوی و قرآنی برای شهروندان قمی در طول ماه مبارک رمضان ایجاد شود.

به گفته این مسئول؛ مسابقه کتابخوانی نهج البلاغه نیز با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی و مجموعه دنیای کتاب هم برای همه گروههای سنی برگزار تا با مفاهیم نهج البلاغه بیشتر آشنا و تبیین شود.

جام های مختلف رمضانی برای افزایش نشاط اجتماعی شهروندان قمی

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم در ادامه گفت وگوی خود به برگزاری مسابقات مختلف ورزشی نیز اشاره و می گوید:  از مهم ترین برنامه های ورزشی در طول ماه مبارک رمضان را می توان به برگزاری جام فوتبال رمضان و جام کشتی و هم چنین جام  مسابقات بین هیئت های مذهبی اشاره کرد  تا در کنار بستر فضایی معنوی برای خانواده ها و جوانان  نشاط اجتماعی هم افزایش یابد.

طباطبایی نژاد عنوان می کند: در این ماه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری برای نشاط خانواده ها و شهروندان قمی تورهای مختلفی با محوریت بقاع متبرک و تورهای معنوی و فرهنگی نیز برگزار می کند.

رویکرد حمایت از برنامه های قرآنی نهادهای مردمی

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در گفتگوی اختصاصی با پردیسان آنلاین می گوید: رویکرد اصلی ما بر حمایت از برنامه های معنوی؛قرآنی و فرهنگی نهادهای مردمی در طول ماه مبارک رمضان است که این امر شامل مجموعه های قرآنی و موسسات آن و هم چنین نهادهای مردم نهاد مساجد و کانونهای فرهنگی مساجد خواهد بود.

مصطفی ملایی می افزاید: اولویت اصلی ما فعالیت این نهادها بر محور قرآنی است و از اجرا فراتر رفته وبر زمینه های اجرایی و حمایتی قدم برداریم .

به گفته وی؛ ما ۱۵۰ درخواست داشتیم تا برنامه های قرآنی را در طول ماه مبارک رمضان در سطح شهر این نهادها اجرا کنند و بیشتر از اهرم مردم بهره گرفتیم تا در زمینه های فرهنگی و معنوی ورود و کارکرد بیشتری داشته باشند.

  • نویسنده : هیفا پردل